Färg, Måla & Tapetsera
magnux: Tapeter gjorda utav ett non-woven material (easy-up) är ju alla gånger mycket segare och starkare än vanliga papperstapeter. När du nämner överlapp så antar jag att du syftar på papperstapeter i stil med Borosan och Decorama, de är förövrigt några utav de ända papperstapeter som fortfarande sätts med överlapp. De flesta papperstapeter sätts även de kant i kant idag. Personligen
nemlan: Kan tipsa om alcros färgkarta ad white. bara ljusa och mysiga kulörer! om du inte gillar deras "dun" så kika på "gardenia" - samma styrka typ, fast med behagligare(?) färgton.
jocke_mejsel: Hallå. Jag håller på att renovera ett rum i källaren. Tidigare var det uppreglade väggar med plast bakom gipset, vilket har lett till att det var rejält fuktigt bakom. Ca. 1m upp på väggarna har färgen lösts upp och blivit som ett pulver och ovanför det sitter färgen som berget. Min tanke är att borsta bort lös färg och måla på putsen med silikatfärg. Frågan är då hur mycket
Roxy: Hej! Vi har dränerat och isolerat källaren och ska nu göra ett sovrum där. Vill gärna ha lite trevligare väggar än målade putsväggar. Några kompisar har satt Microlit på och sen målat och är supernöjda med det. Är det några som har synpunkter eller råd?
annsofie: Om du inte har en innerlig passion för dammsugning och våttorkning så rekommenderar jag inte vitmålade steg. Jag är vis av egen erfarenhet om man säger så. ;-) Visst, det är jättefint och snyggt men attans vad opraktiskt. Här är vår trappa i gamla huset som vi fixade till, och målade vit (Alcro Golvfärg Vit för trägolv, betonggolv, källartrappor etc). [bild] [bild] (animerade
Andersm74: Låter som en snitsig lösning och byggnadsvård är aldrig fel. Men nu är det rivet och blev helt ok. Lite ruffigt intryck dock - hoppas att det inte skär sig mot resten av köket. Anders
Polyester: Spenderade julhelgen hos min mor, i samband med det, så köpte vi Beckers Expo Fasadakrylat (Villagul) till ett förmånligt pris. Några dagar efter vi kom hem, så kikade vi på den nuvarande kulören på vårt hus och kom överens om att den nya färgen är lite "väl" gul, för att det ska bli bra. Så frågorna är: 1.Går det att blanda/bryta färgen själv och få ett bra resultat? Vi
Jeanette B: :confused: Hej, Vi vill kvasta väggarna i vårt gamla hus och jag undrar följande: Behöver man ta bort tapeterna som finns där idag? Ett rum har papperstapet och ett rum har målad väv. Fuktspärr? Vilken är bäst? Vilken blandning är den bästa? Vad för färg är bäst att måla med efteråt?
OHE: Finns ingen färg som klarar rörelser i gipsen. Sätt fiberfilt eller microlite som det också kallas så slipper du se sprickorna!
JanneL: Ja det går. Dock inte säker att alla har den. Bör kanske vara ett större byggvaruhus.
TorpSara: Jodå, vanlig shellack räcker jättebra, men kan det vara så att den inte torkat tillräckligt? I övrigt skulle jag nog grunda med oljefärg jag med, ffa i ett badrum.
crille1: Är det verkligen trälukt du känner då? Och inte formaldehyd eller annan unken doft från gamla spånskivor? Är garderoben gjord i spånskivor? Isåfall är det knappast trälukt du känner. Om den är gjord i massivt trä som inte är ytbehandlat så måste du ytskiktsbehandla det för att bli av med lukten. Men då kommer det lukta lack ett tag...
neppy: på detta forum diskuterade vi just detta Det finns även massa bilder och tips, rekommenderar att ni läser där http://www.styleroom.se/inredningsforum/1937-M%C3%A5la-golven-vita,-tips%3F?page=2 [bild]
Memnok: Svarar på min egen fråga och konstaterar att man kan strycka linoljefärg för tunt, hör och häpna! Lite mer färg så kom glansen och det utan att den rynkar sig, kladdar eller beter sig. d^_^b
NyfikenVit: Hej, Jag har några dörrar som är målade i standardkulören NCS 0502-Y, som jag vill få målade i annan vit kulör (samma kulör som övriga snickerier i lägenheten har). Nu funderar jag därför på att lämna in dörrarna till någon firma som sprutmålar dem åt mig. Jag har lite frågor angående detta: 1. Går det att sprutmåla dörrarna med vattenbaserad färg direkt, eller måste
sonic_mg: Hej, jag tog ett metallborr som var lite större än hålet till expanderskruven. Då lyckas man borra av ringen och expandern faller in innanför gipsskivan. I värsta fall kommer hela expandern att rotera och då blir det ett lite större hål eftersom man då trycker igenom hela hatten. Men detta går att spackla över. Lycka till!
OHE: Under förutsättning att gipset sitter rätt monterat så uppnås bästa resultat om de raka kanterna fasas, imålas med oljegrund eller emulssionsfärg. Därefter gipsspackel som slipas i nivå med gipset. Sedan pappersremsa som sättes upp med Hernia KP4. Enligt min erfarenhet är det de raka kanterna som i efterhand spricker lättast. Detta oavsett om du använt pappersremsa eller glasfiber.
Andreas5: Skulle också rekommendera blästring om du vill få ett perfekt resultat. Renoverade samtliga radiatorer (både sektions och "vanliga") i min förra lägenhet. Jag kan vara något av en pedant men även jag fick inse att jag inte hade tid/tålamod till ett perfekt resultat. Det är fantastiskt jobbigt och tidskrävande att skrapa och slipa en trång sektionsradiator där färgen flagnar helt
rebmic: Hej. Jag väljer mellan att tunnputsa mitt hus invändigt eller bredspackla och lägga på microlit. Vad är att för och nackdelar med dessa och vad är skillnaden i pris? Mvh, Rebmic.
sandie: Har själv satt upp en tapet från Intrade, inte just den ni valt. Resultatet blev jätte bra. Var dock lite jobbigt att få upp den då den var förklistrad och det limmet ville torka väldigt fort. Det borde ju inte vara så svårt att kolla om den är felskuren eller ej, Har ni mätt våden för att se att den är lika bred över hela?
pa.albinsson: [citat] På vilket sätt menar du att det inte blir snyggt? Jag målade med vanlig matt takfärg på ett 30 år gammalt paneltak och tycker det blev riktigt fräscht. Har dock inget lackmålat att jämföra med.
LAINE: Eller så tar du bara bort det som är löst, målar väggarna en gång med snickerigrund och sedan bredspackling av väggarna.
pa.albinsson: Jag blandade till en sådan smet och det blev bra -- tack för tipset. Det blev lite mörkare nyans än träet men jag ska måla med mörk lasyr då det spelar ingen roll.
tobbe72: 1.Tvätta alltid först för att slippa fett på sandpapperet. 2.Slipa 3.Grunda 4.Spackla vid behov 5.Slipa 6.Grunda igen 7.Färdigmålning Sen tycker jag personligen att det blir bäst resultat om man för på med roller och slätstryker med pensel. Lycka till.
tobbe72: Skulle tippa på att bindemedlet i vattenbaserat inte mår så där värst bra av illasinnade iskristaller;-)
Peter2400: Jag brukar måla över fläckar och skador en gång per år jag använder en miniroller och använder samma färg som när vi målade väggana. Har man bara lite känsla när man rollar så är det i princip omöjligt att se att det är bättrat fläckvis.