Byggahus.se
G
gaia: [citat] Plastfärgen klarar sej alltid fint .... hållbar som en plastpåse. Det är putsen bakom som tar stryk av fukten. Man kan ibland riva av färgen i stora bitar och bakom brukar det vara mycket löst sand av puts som smulats sönder. Man får måla med silikatfärg på putsad yta, eller ytor som är tidigare målade med kalkfärg eller silikatfärg - står på silikatfärgburken ! Om din
7 svar · 1,7k läst
A
AnnaSv: Hej gadu^ Tack för att du delar med dig av bild! Tapetval är verkligen svårt och jag är tacksam för all hjälp!
5 svar · 4,5k läst
V
vgurra: Efter ca ett dygns härdning sitter grundfärgen rätt ordentligt! Mattade med 80-papper så det blev en rejält luddig yta för färgen att fästa på. Bra tips om fanerfilmen!! Det får bli ny fanerfilm på utsidan! Perfekt att byta ut den mörk mahogny i ett mörkt trapphus mot något ljusare och roligare Insidan föredrar jag ha penselmålad i exakt den nyans jag vill ha.
6 svar · 9,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Nu släppte det lite. Tack!
3 svar · 2,0k läst
L
lajsiiwan: Att det ser flammigt ut är skitsamma om det är jämt när man känner med handen. Är det inte jämt så lägg på, slipa ner. Lägg gärna på en liten bulle och slipa ner till jämt.
3 svar · 1,1k läst
K
kreti: [citat] Jag har just provat med stålborste, verkar vara det bästa och enklaste. Jag får inte bort färgen med handkraft men jag kan nog köra med en stor borste för borrmaskin. Och sen grundolja, det låter hoppingivande.. tack
9 svar · 1,6k läst
M
martina_m: [citat] Hobby är PRECIS vad det är! Tycker det låter bra mycket svårare att kakla om ovanpå kakel än att måla det, har sett snygga resultat också... Fogpennan begriper jag mej dock inte på riktigt jag heller :-D Kakla verkar iofs inte så svårt, men vad jag förstått kan det bli lite knepigt med mått när det redan är ett lagom bakom?
4 svar · 8,5k läst
J
Jens_H: Jag hade applicerat magnetfärg med pensel. Har gjort det en gång och det gick alldeles utmärkt, man måste tänka på att skaka eller röra i burken ordentligt innan man målar.
6 svar · 11,1k läst
J
Jens_H: Inte behöver du bredspackla nya gipsskivor... Det blir merjobb det. Tycker spacklingen ser bra ut, dock skulle du kunna dra ut spacklet bredare i skarvarna så att du jämnar ut ojämnheten i skarven något. Då kommer skarvarna inte bukta ut i släpljus. Grunda väggarna vita en gång så ser du lättare om det är jämnt eller inte.
1 svar · 1,4k läst
C
CiA: Vårt hus är målat i en röd nyans som inte riktigt passar och vi vill måla om! Huset är av föregående ägare målat med en oljebaserad färg på en av sidorna och en vattenbaserad färg på övriga sidor - vad innebär detta för oss i vårt val av färg? Vi vill ha en lantligt röd, typ faluröd. Någon som har tips på en bra och inte allt för dyr färg med den kulören?
0 svar · 1,2k läst
J
Jens_H: 2 varv för bästa täckning och skydd!
1 svar · 1,2k läst
J
Jan-Å: [citat] Tror inte jag heller ;) Men IKEA är inte samma kök som HTH och inte lika bra fast billigare. Och jag har sett hur det ser ut när snåla kompisar målar med färg av okänt märke inköpt på Rusta. Det finns många som hävdar att det billiga är samma/lika som det dyra men har man ägt en BMW så vet man att Kia inte är samma bil och inte lika bra, samma gäller nästan jämnt.
13 svar · 4,1k läst
P
pingflood: Hej! Nästa etapp i stora renoveringsprojektet är att ta en stor garderob (ca 3x2 meter med snedtak) och bygga om till ett litet hobbyrum/kontor där jag kan ha min dator, kameror och lite annat jag pysslar med. Just nu har rummet masonitskivor på vägg och tak, och jag vill snygga till det lite. Är det bäst att slänga på renoveringsgips? Har sett målat masonit i huset på ett par andra
0 svar · 4,9k läst
O
olam: Har aldrig hört talas om spackeloxe? Vad är det?
16 svar · 7,7k läst
D
dröm76: huset är grundmålat,inte bara transportgrund, men inte garaget för det ska vi bygga själva, vi fick erbjudande på claesson och engwall, tror jag dom hete , 92:-/lit men vet inget om dom, nån som vet?
3 svar · 2,9k läst
J
Jens_H: Använd dig helt sonika av en traditionell Fönsterfärg. Då kommer du kunna skölja av och tvätta den varje år.
1 svar · 929 läst
J
Jens_H: Grunda väggen med en binder, efter det kan du slipa för att se om det blir en slät yta. Skulle det inte bli som du önskar får du gå den hårda vägen och bredspackla. Slipar du och spacklar där det behövs kommer färgen att suga ojämnt mot underlaget spackel/tapetrester och det kommer se flammigt ut.
1 svar · 748 läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Lite av charmen med överlappande tapeter är ju att det inte är helt perfekt. Ögonmått borde räcka.
4 svar · 2,9k läst
B
b8q: Det bästa vore givetvis att dränera om och ordna så att väggen kan andas "utåt", t.ex. genom platonmatta eller dränskivor (Isodrän, Pordrän etc.) Att måla om insidan för att stänga inne fukten i väggen tror jag inte på, färgen kommer att bubbla och släppa. Bättre då med genomsläpplig silikatfärg och komplettera med en avfuktare - men det bästa är som sagt att åtgärda
2 svar · 1,1k läst
O
osterblom: Hej! Saxat från Beckers hemsida: "Färgen ska inte användas på ytor målade med akrylat-, olje-och alkydfärger. Ej heller på trä. Ytor av t ex glas, keramik, natursten, klinker, metall som inte ska målas måste skyddas mot stänk, då dessa kan etsas av bindemedlet. " Så du skall nog inte måla med den på trä! /Daniel
2 svar · 12,3k läst
L
Lejonmamma08: Tusen tack för svaren! Vi hann dock inte invänta dem, utan hittade en gammal tråd som hänvisade till Folksams test av husfärger. Det blev Alpina Uteakrylat, som fick godkänt för att kunna stå emot mögel, flagning och krackelering bra. Kostade dessutom bara 430 kr/10liter. Vi har nu målat huset två gånger, och resultatet är OK. Med en tredje strykning hade resultatet blivit perfekt,
4 svar · 4,0k läst
pokergirl
pokergirl: Jag tror att taket är lackat, inte betsat men med antikbetspigment så det ska vara lite mörkare. Woca lät ju kanonbra, det borde ju fungera! Tack för tipset!
2 svar · 1,8k läst
J
Jens_H: Måla först med en binder innan du tapetserar så binder du upp underlaget om du inte vill riva ner de gamla tapeterna. Då minskar du risken mot blåsor radikalt.
1 svar · 1,2k läst
J
Jens_H: Är det över hela taket så använder du dig av en spärrfärg typ Beckers Nondrop. Sedan målar du två lager med våtrumsfärg. Det tar inte många minuter effektiv tid. Om det är hantverkarna som har målat taket och det är missfärgningar så får de väl för sjutton se till att det blir vitt och snyggt igen! Och det ska ju ske utan debitering.
1 svar · 1,8k läst
A
andersmc: Slamfärg kan du bara måla på rent, ohyvlat trä (eller på gammal slamfärg). Om du borstar med en stålborste på din färg, och den går att borsta till pulver, då är det stor chans att det är slamfärg. Kan du pilla väck färgen i någon form av sammanhängande flagor, då är det inte slamfärg.
1 svar · 1,2k läst
F
Frodda: klart man kan köpa ny, de tog mig runda slängar 20 min slipa den för hand. Lacka den med golv lack 3 gånger. Och enligt mig själv så ser den bättre ut än en ny. Men smaken är som baken.
4 svar · 12,5k läst
V
Västerhaninge 17: [citat] Måla snickerier inomhus
8 svar · 9,1k läst
tobbe72
tobbe72: Sk.Halvoljning är med 50%balsamterpentin,50%kokt linolja men kanske blir det lite för fet blandning till utemöblerna.
3 svar · 1,8k läst
C
Claes F: Vi har börjat måla med rödfärgspensel och det går bra. Det som begränsar är inte målningstiden, utan bärandet av virke och stapling för torkning etc. Vi ska köpa en Bosch PFS 65 för en hel del invänding målning. Denna borde även gå att använda till det utvändiga hyvlade virket (fönsterfoder etc.). Om det går snabbare förstås...
2 svar · 8,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.