Byggahus.se
P
pejo82: Monterade ett rj45 och ett tv jack igår. Inte den bästa kvaliten på RJ45 uttaget, men det funkar iaf och är väldigt billiga.
4 svar · 3,7k läst
E
elmont: Du har trefas, först spis du behöver normalt två faser 16 A till häll och en fas till ugnen så det som i dag matar spis kan lämpligen mata spis och häll inget mer. Sedan kan du dra fram en trefasmatning till uttaget för kyl/frys och där dela upp faserna, en till DM, en till kyl/frys och spisfläkt, samt en till micro. Sedan har du väl redan nått uttag över diskbänk/arbetsbänk. Men
4 svar · 3,7k läst
·
MartinFagerberg
MartinFagerberg: [citat] Tack för infon!
9 svar · 3,7k läst
·
Demmpa
Demmpa: På container så sitter intagen ofta utanpå, ibland kan de sitta lite infällda. Om de är infällda så är det bara för att skydda intaget mot mekanisk skada. [bild] exempel på infällt intag.
16 svar · 3,7k läst
·
W
Wike: [citat] nej det drogs ned från dosan vid taket till brytaren och sen vidare till senildosa
31 svar · 3,7k läst
·
U
Uffe A: [citat] Tyvärr är det inte så ovanligt Lyckligtvis har jag inte drabbats av det eftersom jag inte accepterar något avsteg från det som är inom regelverkets råmärken ;)
21 svar · 3,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: C-dvärgar fungerar oftast, även i ditt fall, men det är en obligatorisk kontroll som alltid ska göras. Om du inte har instrument så kan du använda vattenkokarmetoden :) http://www.byggahus.se/forum/el/164370-forimpedans.html?showAll#60 Eftersom du har en JFB så är det inte såå kritiskt.
9 svar · 3,7k läst
·
sennen
sennen: OK. Jättebra att du tar upp det. Jag ska sätta upp det på listan över punkter att ge "min" elektriker, även om han säkert har koll ändå. :)
4 svar · 3,7k läst
E
elmont: RHH (som klarar 180 grader) kostar runt 15 -20:-/m och RK 90° 5-10:-/m
16 svar · 3,7k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: En enskild lampa, med eller utan inbyggd rörelsevakt kan du ansluta med stickpropp och en gummikabel till ett närliggande uttag. Men ska du ha separata rörelsevakter så krävs en fast installation. I vilket fall så är det oftast tekniskt möjligt att koppla in så många parallella rörelsevakter du vill, även i kombination med inbyggda rörelsevakter i en eller flera lampor. Det flesta
1 svar · 3,7k läst
·
J
jesper_t: Aha, tack för snabbt svar.
2 svar · 3,7k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Ja det kan som sagt helt enkelt vara att den blå är tändtråd, av t.ex. den anledning jag skrev i tidigare inlägg. Blå tändtråd i gamla hus råkar man ju rätt ofta på. Det blir alltid ett jobbigt beslut att ta ifall man ska fortsätta med samma färger eller använda dagens färger. Lite att ha arslet bak hur man än vänder sig. Men om rätt säkring var bruten så skulle det dock inte
9 svar · 3,7k läst
Mattias L.
Mattias L.: Framförallt märks det på att kablarna är kraftigare på de som är ämnade för utomhusbruk. O andra sidan, va kostar en ny slinga idag på ÖB t.ex.? 50-60 kr?
1 svar · 3,7k läst
P
PST: [citat] Yes, och om man har sådana fel i sin anläggning (Överledning nolla-Jord) är det ett H-vete att felsöka eftersom dvärgen bryter fas men inte nollan..:@.Om dvärgarna var 2-poliga, eller om man hade perskonskyddsautomater på alla grupper hade det varit betydligt lättare att isolera felet utan att behöva plocka isär centralens alla noll-ledare.:wow:.(Dyra centraler om man gjorde
7 svar · 3,7k läst
Immobil
Immobil: Tackar för snabbt svar!
2 svar · 3,7k läst
·
S
sajjen: Precis vad smurfen72 sa, att en säkring (speciellt Diazed) tål betydligt mer än 20A under en ganska lång stund.
13 svar · 3,7k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Då skulle inkommande huvudledning i så fall vara TN-S. Det framgår inte tydligt hur det ligger till med TN-C vs TN-S i denna anläggning. Vad gav Fredagens felsökning? :)
15 svar · 3,8k läst
tommib
tommib: Det finns en ännu billigare, men utan JFB. https://www.elbutik.se/product.html/uttagscentral-mini-16a-ip44 Om du byter den trepoliga säkringen i den (dvs egentligen bara köper den för kapslingen) till en fyrpolig PSA så slipper du säkra ner matningen och får samma effekt, men till ett dyrare pris. Det blir lite att jaga ören över det hela men det blir en nättare installation än en
27 svar · 3,8k läst
·
prototypen
prototypen: De som är i gott skick får finnas kvar, med det var visst säljstopp redan -92. Din elektriker var lite dumsnål men många är så att det får inte kosta kunden mer än vad som är absolut nödvändigt. Halva jobbet var ju redan gjort när centraländen var lös. Han (eller hon) kunde ju bara frågat, ska vi byta? Protte, med flera semko 17 MK416 med nolla. Och adapters kors och tvärs.
5 svar · 3,8k läst
E
Emil_K: Det räcker med en låg förhöjningsram. Dimmern kommer sticka ut 15-20mm mer än vanligt. Det är ju det absolut snabbaste och billigaste sättet att få det bra.
12 svar · 3,8k läst
M
Millox: ABB:s multispänningsspolar har ett elektroniskt gränssnitt för att just anpassa mellan styrspänning och spolspänning. Kortet sitter inne i kontaktorn, så man ser det inte utan att sabotera kontaktorn. [bild] Wow, va fin den bilden blev... Nåja, den kommer från denna fil: https://library.e.abb.com/public/93153ca56bbd21eac1256f0a004c6314/1SBC104032D0201.pdf Edit2: Det är också detta
13 svar · 3,8k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Om du ska mata en anslutningspunkt av något slag, t.ex en apparatdosa, då ska du dra med en inkopplad skyddsjordsledare även om du inte ser någon nytta med den.
4 svar · 3,8k läst
J
: 10 timmar, wow då är det inga problem alls. Tack för all hjälp! Bra länk om batteriladdning.
8 svar · 3,8k läst
P
Phera: Låter bra, man vill ju göra det enkelt för sig. Obehörighet har jag levt med länge:cool:
5 svar · 3,8k läst
S
snowjim: 1 vecka tog det för Bosch att komma hit och buta elementet och det var mycket riktigt detta som felade. Anledningen till att vi fått problem så pass snart beror högst troligt på hög halt kalk i vattnet. Tippset är att köra ca ett glas ättika på 90 grader genom maskinen varannan vartredje månad för att undvika detta. Vill man allmänt rensa hur tvättmaskinen så kör man 6 st
5 svar · 3,8k läst
H
HSP: Kan det vare en av balanseringsbrickorna på rotorn som suttit löst och sedan skrapat i statorlindningen? Och orsakat en skada på lindningen med ljusbåge som följd, svårt att se men det ser lite sotigt ut. Omlindning på standardmotorer av den storleken lönar sej inte. är det en specialmotor med kostiga fästflänsar eller dyligt då kan det vara lönsamt. Omlindning är ett hantverk som
5 svar · 3,8k läst
TLovskog
TLovskog: Nja kanske inte bussar i vanlig bemärkelse, men gott om tråd, och behörighetsfritt. IHC (som då dessa kablarna gäller). De flesta strömbrytare har 1st 2 pars ledare (1 och 2 knappars) eller 2st 2pars om det är 4 knappars med lysdioder. Dessa är då 1 jord och 1-4 signaler för vardera knapp. För att hålla nere på kabeldragningen går dessa till 4 (hela huset) kopplingsdosor som samlar
9 svar · 3,8k läst
T
tellebelle: Jag får klåda av utanpåliggande installatoner så det är inte aktuellt. ;) Jag får ta hit en elektriker som får råda hur det är bäst att göra... Tack för svaren i alla fall.! mvh /Ted
6 svar · 3,8k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jo, det är ledstjärnan, men det är ju bra om dessa anvisningar är både korrekta och begripliga. Jag skulle inte vilja ha en spis som det kan bli 90 °C varmt bakom/under. Skulle Ikea mena allvar med detta skulle de dessutom ha skickat med en sladd.
8 svar · 3,8k läst
S
sukke2k: Haha helt seriöst nu lägger jag ner detta el bekymmer, jag startar en tråd där jag kan få lite "ungefärliga" prisuppgifter då man lejer vitt.
30 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.