Byggnadsfysik
BirgitS: De gulmarkerade väggarna sannolikt inte bärande, undantaget skulle vara om det är en balk i vardagsrumstaket.
jonaserik: [citat] Glöm det med att föstärka, då får du riva allt ända upp till golvet i köket och kanske inte blir bra ändå.
Jordekorren: [citat] Ååh den är inte kul. Fyfasen! Blir alltid mycket mer jobb än vad man tror det ska bli.
Sernando: För en 8500 mm bred carport, känns 4050 mm bred balk, som lite väl kort. 😁
BirgitS: https://www.byggahus.se/forum/threads/trae-mot-murstocken.63392/ https://www.byggahus.se/forum/threads/trae-mot-murstock.61570/
Vgt: [citat] Min första tanke mär jag såg bilden. Skulle se för hemskt ut. Borde limmat bättre bara, och ganska enkelt att åtgärda...
Granngubben: Tror det behövs en ännu kraftigare balk, 18 meter är en väldigt stor spännvidd. Hänsyn behöver också tas till vippning, lokala spänningar och relevanta deformationskrav, utmattning mm. Det finns en handbok för dimensionering av telferbanor, se: https://www.sbi.se/produkt/telferbana-handbok-for-dimensionering-av-telferbanor/ I den finns säkert mycket användbart. PS. I mitt tidigare
Sjöholm94: [citat] Tyvärr inga konstruktionsritningar, får ta lite fler foto och be en konstruktör kika på det.
yehor: [citat] Tack! Tyvärr är det PVC balkongdörrar :( Håller på att undersöka om jag kan gjuta 10mm över golvvärmen istället för 20mm, någon som vet varför det rekommenderas 20mm? Samt att nuvarande dämpningsmattan är 7mm, blir att ersätta den med 3mm
BirgitS: Gör man en större öppning i en bärande vägg behöver den växlas av. Höjden och bredden på balken och tjockleken på pelarna som den ligger på bestäms t.ex. av snözon, takkonstruktion, vikt från bjälklag och det som finns på våningen ovanför. Därför bör du kontakta en byggkonstruktör som utifrån sån information kan beräkna lämpliga dimensioner. Informationen från
MrDizzy: Råkar inte vara så att den där lägenheten var inrymd på Lisseberg?🤣🤣 (för tidigt? )
BirgitS: [citat] Då är det troligen den väggen som är bärande, dvs. bär upp bjälklagret för våningen ovanför. Inte troligt att det är något bärande i väggarna kring kyl och frys.
Karrock: [citat] Aha! Låter ju som en bra deal ändå. Har du plats att ställa huset på reglar bredvid, och gjuta en grund med vatten och avlopp i lugn och ro? Annars är nog de tre långa linjerna i valfritt material fortfarande bäst. Eller gå upp till fyra linjer. Men fundera över var du du vill kräla med avloppsrör i famnen och försök planera att inte lägga linorna just där.
Rejäl: [citat] Vad som går att tyda ifrån ritningarna så är den bärande, men dina takstolar har ingett stöd i mitten så det blir lite motsägande uppgifter.. Normalt i enplanshus så är fackverksstolarna självbärande…
scorp1on: Konstruktören har även en konsultförsäkring som kan täcka in sådana kostnader
whak: börja med att prata med styrelsen som tidigare sagts. men jag tror inte att den är bärande, är du osäker så hör med en konstruktör.
vh997tt: Hej. Har precis köpt en lägenhet med följande planlösning: [bild] Markerat i rött är de väggsektioner jag är intresserad av att riva för att öppna ut mer mellan kök och vardagsrum. Dessa är c:a 40 cm tjocka så jag misstänker att de är bärande. Fann en ritning som stärker min tes(en gammal ritning på lägenheten ovanför min): [bild] Även en ritning som fanns bifogad till
Karl-Ove Qvarfordt: Torp från den tiden är inte helt enkla att öppna upp då många av väggarna är bärande. Men som sagts innan bilder o ritningar behövs.
ZVL: Hej! Jag bor i ett TEEG-hus byggt år 2000. Konceptet bygger bla på en varmgrund med övertryck. Övertrycket uppstår genom att luft tas in i grunden utifrån via ett FTX-aggregat. I grunden värms luften upp med hjälp av två fläktkonvektorer (som värms via en värmepump) Tanken är att den varma luften i grunden dels ska värma det oisolerade golvbjälklaget dels ta sig upp genom springor
JosefineBergExtor: [citat] Har varit uppe och kollat och det ligger ju golv uppepå vinden, men man kunde vid V:et av takstolen eller vad man säger kika in och det ser ju inte ut att gå någon avväxlande historia, så frågan är om den går att ta bort ändå?
Baskavoda: Ja om alla villaägare som hyr ut delar av bostad skulle behöva ta hänsyn till krav på ljud, brand, tillgänglighet, dagsljus osv likt nyproduktion så skulle bostadsbristen i storstäderna öka på ännu mer, vilket inte behövs. Tack för dina synpunkter.
kattparet: Finns en formel för att beräkna ett formvärde på ett tak i samband med snöfickor (pga byggnader som ligger lägre än närliggande byggnad, snö som blåser in mot denna längs taket). Finns ju en ordinarie snölast, säg 2 kN/m2, sen har vi ju snölast till pga snöfickan, säg 6 kN/m2 då vars tyngd minskar linjärt ut mot gaveln. Men är inte säker på hur man implementerar det i en
ByggMestaren: Hej! Är det någon som har gjutit en betongtrappa inomhus. Jag är osäker på hur mycket armeringen vi ska lägga i? Trappan är mellan två plan 2550mm mellan planen.
Emanuel01: [citat] Närmaste plåtverkstad kan klippa till en plåt. Men då får du nog en obehandlad. Fick en bit gratis till min kamin men lade några 100kr i deras fika kassa. Hade matt svart färg hemma och måla själv.
Harey: [citat] Jag är lite fundersam kring köldbrygga... Min gles(28x70) går först mot hammarbanden precis under den dikt an glesen kommer installationsskiktsregeln 45x45 dvs den är på hammarbandet ca 17mm. Detta är ju också en köldbrygga? Men det kanske inte är något som påverkar/man tar hänsyn till?