Byggahus.se
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Här är en checklista över vad du ska tänka på när du köper bostasdsrätt. https://www.byggahus.se/ekonomi/kopa-bostadsratt-12-steg
0 svar · 5,8k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Och sen får vi ju inte missa syftet med det lägenhetsregister som Lantmäteriet har fått lagstiftarens uppgift att hålla: Att skapa ett underlag för nationell statistik kring de lägenheter som finns i landet. D v s det spelar ingen större roll hur en enskild lägenhet är registerförd eftersom syftet är att samla aggregerad data. Inte att styra över den enskilda lägenhetens användning.
47 svar · 5,9k läst
·
H
hempularen: [citat] Den vanligaste formuleringen är att varje medlem har en röst, och om flera är ägare till en bostadsrätt, har de tillsammans en röst. Man har alltså normalt en röst även om man äger flera bostadsrätter i föreningen. Möjligheten att "köpa på sig" röster kan missbrukas grovt.
20 svar · 617 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Jag tror inte du är skadeståndsskyldig här, utan detta är något som föreningen får betala. Skit händer och du hade inte uppsåt att sabba avloppsledningen och var inte vårdslös som borrade i väggen. Så jag skulle neka skadeståndskravet. Sen håller jag med övriga skribenter. Ett enkelt borrhål lagas lämpligen genom att öppna upp lite mer i väggen och limma en bit plast över
4 svar · 693 läst
·
B
Blåsalvia19: Har du ett stort förråd skulle jag ställa ned en garderob där om den har hyllor, jättebra förvaring!
22 svar · 3,2k läst
B
Björkskär: [citat] Hej Det var en förening på ca 50 lägenheter med en mindre företagslokal i entrénplan. Majoriteten av lägenheterna innehade privatpersoner men ca 15 st av juridiska personer. Huset byggt på 80 talet. Där upplevdes kostnaden för förvaltningen utöver inköpta tjänster ( trädgård,plogning, ronderingar av fastighetsskötare och normalt underhåll) inte speciellt hög. Däremot
85 svar · 8,4k läst
K
Kane: [citat] De har ju inte vatten i garaget.
9 svar · 1,5k läst
Phiplex
Phiplex: [citat] Endast för info, så var Boverkets regler för den aktuella byggnadsdelen gällande när den uppfördes/ändrades. Trots det följdes inte Boverkets regler, vilket först nu uppmärksammats. Det finns alltså en säkerhets- och olycksrisk med denna byggnadsdel. Det motiverade (delvis, men inte endast) den motion, som årsstämman beslutade bifalla samt utföra föreslagen åtgärd - men
14 svar · 1,6k läst
M
merbanan: Som en parentes, om det gäller uthyrning av något så är det ett annat lagrum som reglerar relationen mellan då hyresvärd och hyresgäst. Det är processen till att man blir hyresgäst som faller under brf-lagen. Gällande om styrelsen får gå emot stämman så kan den givetvis det i praktiken. Föreningen skall främja medlemmarnas ekonomiska intressen och styrelsen är föreningens
48 svar · 5,0k läst
H
Håkan V: [citat] Menar du att TS ska sälja lägenheten utan att berätta för köparen att det finns ett rivningsbeslut på altanen, för att få mer betalt? Det är nog i så fall ett av dom sämsta råden jag läst här, både moraliskt och juridiskt...
527 svar · 110,3k läst
·
L
Leifur: [citat] Alternativt, ring skatteverket och fråga, det kostar inget annat än lite tid i telefonkö. Edit: Borde inte försäljningarna av de sålda bostäderna ha deklarerats? Då borde ju värdet av ersättningsbostaden angetts. Med skopa tur kanske Skatteverket kanske kan gräva fram siffror.
7 svar · 933 läst
J
JonasSv: [citat] Det tycker jag också! Men de satte upp solceller förra året och är inte sugna på att riva ner allt för att ordna för 3 lägenheter. Men försökte säga att det inte finns någon ”mössa” på huset och mycket uppvärmning försvinner rakt ut. Så jag är helt inne på ditt spår också, det är det rätta på lång sikt. Men med dagens ränteläge verkar det inte vara aktuellt
9 svar · 1,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Nej kakelugnar är autonoma enheter som är konstruerade för att rivas och återuppmuras regelbundet. Så inga tekniska problem att riva dem. Det ingår i konstruktionen och gjordes kanske vart 10-20:e år när de var de enda rumsvärmarna, det var en del av underhållet av dem.
9 svar · 1,6k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Då har styrelsen ett uppdrag från stämman att genomföra.
5 svar · 608 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Smart, det är i lagens mening ett ingrepp i en bärande konstruktion så styrelsens tillstånd krävs. (Dessutom är det ett ingrepp utanför lägenheten eftersom den slutar vid ovangolvet. Men ger styrelsen sitt tillstånd är även detta hanterat.)
5 svar · 1,0k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Kontakta dem igen och säg att du har fått två olika besked så nu får de faktiskt bestämma sig för vad som är det korrekta.
17 svar · 1,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Så läser jag nog Knoppens golvvärmesystem också. Att golvvärmen installerades på föreningen uppdrag när den upplåtna lägenheten togs i bruk. [citat] Eftersom Knoppens golvvärmesystem menar att undergolvet i ett badrum med dess värmeslingor inte ingår i bostadsrättshavarens underhållsansvar utan istället är en del av det yttre underhållet så är detta en sak mellan
10 svar · 6,0k läst
Bo arnold
Bo arnold: Inte mycket arbete bara ta bort den gamla o sätta i den nya behövs bara en skruvmejsel kan vara lite pilligt att flytta handtaget bara
7 svar · 1,4k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Ni har ju inte köpt ett förråd (ytan står inte med i avtalet) eller hur ?
12 svar · 1,0k läst
·
CHEMAS
CHEMAS: Tack för svaren. 👍
9 svar · 1,0k läst
C
cpalm: [citat] Bör dock understrykas att momsplikt (mig veterligen) endast gäller när BRF/hyresvärd tillämpar IMD dvs. debiterar utifrån individuellt uppmätt förbrukning, och jag antar att resonemanget då är att BRF agerar "återförsäljare" även om inga påslag görs(?)
11 svar · 1,7k läst
·
C
cpalm: [citat] Ja, man får läsa BFN:s kommentar "Begreppet kvadratmeter upplåten med bostadsrätt" på sidan 7: https://www.bfn.se/wp-content/uploads/vl23-1-brf.pdf Tyvärr är det långtifrån glasklart trots en ganska omfattande textmassa. Helt klart är att även "biytor" upplåtna med bostadsrätt och som finns inom föreningens byggnader skall inkluderas. Det skulle med lite fantasi kunna tolkas
4 svar · 1,1k läst
·
Ulltand
Ulltand: [citat] Att man placerar den i hallen är inte för att grannar skall höra utan beroende av att det är "väg till utrymningsväg" i lägenheten. Om den blir blockad av rök kommer man inte ut. Så om man ligger och sover sovrummet och det börjar brinna i vardagsrummet varna detetktorn i hallen så att man kan komma ut innan det är för sent. Systemet är inget egendomsskydd utan ett
9 svar · 1,1k läst
·
Ulltand
Ulltand: Så här kan tilluftsventiler från slutet av 1800-tal till en bit in på 1900-talet se ut. Jag tvivlar på att det inte har funnits någon tilluftsöppning i ett hus från 1910. Som sagt det är låga tryck i ett sådant system så det måste till stora öppningsareor. Att bygga bort en sådan tillfutfsventil och ersätta med med otät fönster har dåliga förutsättningar att fungera. [bild]
52 svar · 3,0k läst
·
F
fluffe97: [citat] Tack för tipset :) Har kollat mycket på ozongenerator. Skulle du säga att de räcker med att köra den 2-3 gånger ( me ett tidsprogram för lägenhetens kvadratmeter ) ?
3 svar · 1,3k läst
J
jonaserik: Att dra fram ett skåp som stått i många år, är en stygelse, sen att dra så måste man dra på rätt sätt och inte bara dra rakt ut. Fötterna har en förmåga att suga fast och en skada på en plastmatta ett faktum. du har en tråd till märker jag. Ni tog ditt en städare, även om det var uppgjort utan städning, kontakta denne och fråga om golvet var skadat vid städningen. Måste ha
3 svar · 1,2k läst
E
Eby90: [citat] Styrelsen deltar i styrelsearbetet. Vill du sitta i styrelsen så kan du antingen kontakta valberedningen, och skulle de inte tycka att du är lämplig så lämnar du in ditt eget förslag på styrelse till årsstämman. Du får knacka dörr och se till att dina grannar dyker upp, annars får man den styrelse man förtjänar.
34 svar · 3,0k läst
Mil Palmeras
Mil Palmeras: Tack för visat intresse! 👍
18 svar · 3,5k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Den där golvbrunnen ser ju också antik ut. Det är inte så att föreningen planerar ett byte av golvbrunnar i närtid? Hur är det formulerat i stadgarna är det du eller föreningen som ansvarar för golvbrunnens underhåll? Tveksamt om det går att ansluta något tätskikt till denna gamla golvbrunn på ett fackmannamässigt sätt.
4 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.