Byggahus.se
Johan Löfstrand
Johan Löfstrand: förbättra amorteringskulturen är viktigt och något som jag tror är viktigt att titta vidare på. Vet inte om just ett avdrag skulle vara lösningen men en intressant inspel.
6 svar · 1,0k läst
Roland Utbult
Roland Utbult: Skandalen med de enstegstätade husen är borton sunt förnuft. Att Myresjöhus inte görs ansvarig för problemen för att man låg i en "utvecklingsfas" i produktionen gör mig väldigt upprörd. När försäkringen sedan bara gäller de ställen som drabbats av fuktskador och inte hela fasaden förstår man den frustration som många känner. Jag känner starkt med de drabbade och hoppas på
5 svar · 999 läst
T
twoody: Kan också vara en väldigt stor skillnad på vilken handläggare man får i en kommun. Och det är helt sjukt att i samma kommun kan få rätt vid en viss handläggare och en annan säger nej.
12 svar · 989 läst
P
Paxman: Reglerna för vad som innefattas av ROT/RUT känns väldigt godtyckliga, har ni några planer på att utöka vilka åtgärder som omfattas av ROT resp. RUT?
7 svar · 980 läst
Roger Hedlund
Roger Hedlund: [citat] Hej Byggis1976! Många partier pratar om fler poliser men från Sverigedemokraternas sida vill vi stärka rättsväsendet genom hela kedjan. Att oseriösa och kriminella företag kan verka beror till stor del på resursbrist, en brist som vi har budgeterat för att kraftigt stärka upp nu.
8 svar · 969 läst
M
mnils: Det gör inget vi har ju redan fått reda på att de har den bästa bostadspolitiken, alla frågor är därmed besvarade :)
1 svar · 963 läst
Markus Wiechel
Markus Wiechel: Alla flyttskatter måste ses över då de skadar rörligheten på bostadsmarknaden.
4 svar · 962 läst
H
heimlaga: Som byggnadsarbetare och utbildad byggnadsingenjör från Finland (motsvarar nästan civilingenjör) så är jag ju väl medveten om att kraven på energisnålhet redan är så högt satta både här och i Sverige att det blir mycket svårt (kanske omöjligt) i praktiken att bygga på ett sätt som är fuktsäkert i längden. Till exempel bygger moderna konstruktioners fuktsäkerhet på
13 svar · 954 läst
Ola Johansson
Ola Johansson: Det ska bli enklare att få bygglov om ansöka är i linje med översiktsplaner. Vi ville minska detaljplanekravet för att underlätta för kommunerna att bevilja bygglov, men det röstade tyvärr s, mp, v och sd emot.
4 svar · 952 läst
C
carlchrist: [citat] Tack själv! Kul med deltagande av samtliga av de viktiga partierna
2 svar · 946 läst
P
pelle.mia: #Nina: Tack för ett rakt svar. På en av frågorna! Jag tycker också att det vore olyckligt att reglera marknaden på detta sätt! #Veronica: Vi förutsätter väl naturligtvis att en soc-regering har finansieringen för ett ROT-avdrag och investeringsstöd ordnat. Eller? #Jan: Tack för raka svar (ett föredömme i detta avseende ;) ) #Markus: Förenklade regler. HUR? Fastighetsavgiften och
7 svar · 943 läst
Johan Löfstrand
Johan Löfstrand: Under hösten 2017 tillsatte Boverket på uppdrag av regeringen upphandlade tjänsten att driva ett Informationscentrum för hållbart byggande. Uppdraget tilldelades då Svensk Byggtjänst, tillsammans med underleverantörerna Energikontoren Sverige, IVL, RISE, Sustainable Innovation och Nationellt Renoveringscentrum. Under förra veckan beslutade Boverket att Svensk Byggtjänst får det
9 svar · 939 läst
Jakob Olofsgard
Jakob Olofsgard: Vi behöver nya lösningar på många områden. Ett viktigt steg mot en mer hållbar energianvändning är den nya möjligheten att renovera hus så de blir noll eller passivenergihus. Tyvärr är relativt enkla ändringar belagda med allt för krångliga tillståndsprövningar. Treglasfönster kan minska värmeläckaget med 60 procent för ett fönster. Att sätta upp solceller ger fossilfri
0 svar · 936 läst
haavard
haavard: [citat] Nej, började gälla juni 2014.
5 svar · 906 läst
K
kajott: @oskar: Är det inte bättre att försöka nå självregerande system än att detaljstyra med mängder av lagar? Många går tex runt bolånetaket med blancolån. Om för hög långivning/stabilitet var det man ville stävja/uppnå så gick det inte så bra.
7 svar · 906 läst
Roger Hedlund
Roger Hedlund: [citat] Hej Nötegårdsgubben! Det är populärt att lyfta frågor om att snabba upp processer och vi har sett flera förändringar på området där regeringen tillsammans med Alliansen röstat igenom förslag som jag tror få vet vidden av. Tidsbegränsade bygglov upp till 15 år är en ny form som gör att man kan kringgå en rad regler i Plan- och bygglagen och som ger oanade effekter för de
12 svar · 902 läst
H
HEM2121: [citat] Samfälligheten har utgifter också, den momsen får ju dras av, beror ju lite på vad som ingår i kostnaden för samfälligheten, vi har värme, vatten, sophämtning, snöröjning, reparation och underhåll av gemensamma utrymmen, bredband som också ingår. Sen tycker jag att det är vansinnigt att lägga moms på de redan skattade pengar som man betalar till samfälligheten. Någon
4 svar · 885 läst
Johan Löfstrand
Johan Löfstrand: Tack alla för spännande frågor
4 svar · 875 läst
D09
D09: Kul :) Tycker ni ska registrera er här på forumet och följa medborgarnas vardag, där har ni lite underlag hur bostadpolitiken fungerar :) Och dela med er av era byggen;)
1 svar · 874 läst
Roger Hedlund
Roger Hedlund: [citat] Det är upp till de kommunala politikerna att avgöra hur stor andel det kommunala bostadsbolaget bör inneha. Att helt sälja ut alla kommunala hyresrätter är en dålig idé.
10 svar · 873 läst
D09
D09: Kul :) Tycker ni ska registrera er här på forumet och följa medborgarnas vardag, där har ni lite underlag hur bostadpolitiken fungerar :) Och dela med er av era byggen;)
1 svar · 834 läst
Mikael Eskilandersson
Mikael Eskilandersson: [citat] Forsmark 1 påstås ha möjliga effektförbättringar som behöver genomföras, Ringhals 1 och 2 kan eventuellt återstartas. Sen behöver det byggas ny kärnkraft i andra kommuner än de tre som S tillåter. Men det är klart att staten måste ge de långsiktiga förutsättningarna och Vattenfall är en självklar aktör.
7 svar · 825 läst
Mikael Eskilandersson
Mikael Eskilandersson: [citat] Jag inte bara pratar med människor utanför städerna. Jag både har en gård själv och kommer från en släkt som brukat vår skog i så många generationer tillbaka som går att följa. Men jag pratar gärna mer med fler som bor i glesbygd. Dock vill jag inte gärna ställa land om stad, även om andra gör det allt för ofta. Landsbygden har för lite service och för lite resurser
11 svar · 813 läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Tack för att du deltog och svarade på våra medlemmars frågor!
1 svar · 808 läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: [citat] Här är det bostadspolitik som gäller och nu har vi delforum Bostadspolitik öppet fram till valet. På söndag blir det bostadspolitisk debatt här med inbjudna bostadspolitiska talespersoner från alla partier i riksdagen.
3 svar · 803 läst
D09
1 svar · 799 läst
S
sebbu: [citat] Nej tack. Jag passar på både islamism, pedofili och personkulter.
5 svar · 797 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.