Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst ↓
Senast
  1. Johan Löfstrand

Tack alla! Då var debatten avslutad

Tack alla för spännande frågor
    Johan Löfstrand · aug '18 · 4 svar · 313 läst
    ·
  2. P

Attefallshuset i all ära ... men ...?

[Som en kommentar till pelpet's diagramm #40] Flera av länderna i diagrammet har "annorlunda boendekultur" som starkt bidrar till att det ser ut som vi har mycket yta här i landet. I sydländerna exempelvis Spanien så är det inte ovanligt att om du inte har gift dig så bor du kvar hos föräldrarna även om du är 40 år. Och när du sen blir lite äldre och har gift dig och har eget boende
    pacharan · aug '14 · 79 svar · 21,7k läst
    ·
  3. B

Alla:Är det någon som vill ordna så att unga småbarns föräldrar har råd att köpa hus?

Om nu ränteavdragen är så betydelselösa (för allt utom statens budget) är det väl bra underligt att partierna så ogärna resonerar ränteavdragens betydelse.
    billy_baver · sep '14 · 223 svar · 20,1k läst
    ·
  4. Marlen Eskilsson

Regeringsskifte = mer kostnad för husägande?

Den här tråden har ju spårat ur för länge sedan så jag stänger den.
    Marlen Eskilsson · feb '10 · 249 svar · 13,7k läst
    ·
  5. F

Alla: återinföra 50% rotavdrag

Har svårt för detta med bidrag. Varför ska en bransch ha bidrag. Jag jobbar inom industrin där vi dagligen kämpar mot konkurrens från världens alla länder. Varför inför vi inte ett "industri-avdrag" också.... Förstår inte heller hur högern bejublar detta med bidrag när de vanligtvis inte gillar det i andra sammanhang. Nej, ta bort skiten säger jag. Ska väl sägas att jag nyttjade
    FRS05 · sep '18 · 67 svar · 3,8k läst
    ·
  6. J

Att arbete mer hemifrån, frågan tangerar bostadspolitiken

Företaget jag jobbar för har valt aktivitetsbaserad arbetsplats när vi flyttade häromåret och förutom bristen på faktiskt anpassade arbetsplatser baserat aktivitet så stör jag mig mest på att jag måste placera mig bredvid personer som har helt andra arbetssysslor och helt annat kommunikationsbehov. Det gör det helt omöjligt för mig att koncentrerat göra mitt jobb. Till kontoret
    JBa · okt '18 · 75 svar · 2,9k läst
  7. tommib

Alla: Regelverket för elinstallatiner

[citat] Nja.... Ditt hem är möjligen bara ditt men dels kan andra drabbas om ditt hem brinner ner (grannar vars hus också tar eld), dels kanske du säljer huset så småningom och då drabbar dina kopplingar nästa ägare. Du kan också ha folk på besök osv. Så just det är dålig argumentation.
    tommib · sep '18 · 32 svar · 2,8k läst
  8. Marlen Eskilsson

Alla: Boende för flyktingar

Debatten är slut och jag stänger tråden, eftersom invandring är något vi ändå inte inte diskuterar i det här forumet.
    Marlen Eskilsson · aug '14 · 18 svar · 2,6k läst
    ·
  9. Marlen Eskilsson

I kväll: Bostadspolitisk debatt i forumet 20-22

Det gick lite för snabbt det här! ;) Jag stänger den här tråden och flyttar ut frågorna så att var och en får en egen tråd, det tar ett par minuter. Sedan hittar ni alla delfrågorna här: https://www.byggahus.se/forum/forums/bostadspolitik.148/
    Marlen Eskilsson · aug '18 · 11 svar · 2,3k läst
    ·
  10. Marlen Eskilsson

Bostadspolitisk debatt i forumet den 24 augusti

Den som inte kan vara med på söndag och vill ställa en fråga redan nu kan göra det. I rubriken skriver du vem av partierna du ställer frågan till, t ex "Vänsterpartiet: Varför vill ni bygga så många hus" eller "Alla: Hur vill ditt parti se till att det byggs så många komplementhus som möjligt".
    Marlen Eskilsson · aug '14 · 6 svar · 1,9k läst
    ·
  11. R

Unga vuxna utan egen bostad. Vilket parti har bäst politik?

Viket parti, antagligen det som vill minska på inflyttningen till Sverige.
    RPT · aug '14 · 21 svar · 1,8k läst
    ·
  12. K

Alla: Vad göra åt ränteavdraget?

Politikerna har blivit lata och alla säger samma sak, "det behövs fler bostäder". De ser liksom inget annat. Återigen, det blir inte fler bostäder genom att ha kvar ränteavdraget. Och staten måste bli mera aktiv, de kan inte sitta och förvänta sig att privata, vinstdrivande aktiebolag med tusentals investerare tänker bygga hus gratis för att bostadsmarknaden behöver bostäder. Vi
    Krullert · aug '14 · 16 svar · 1,6k läst
  13. haavard

Förenklat byggande - ytterligare en bostad

Det stämmer. Dock måste nog t.ex. tillgänglighetskravet uppfyllas. Och om du måste sätta in en ny entrédörr krävs bygglov för fasadändring.
    haavard · jun '14 · 3 svar · 1,6k läst
  14. R

"Storbankerna (vi) ska betala 4 miljarder till barn och skola": S Löfven

[citat] Det är redan så nu så avd. och åtgärder körs privat, men det verkar inte passa akutintag och traumaenheter med intensivvård. Det är plottrandet med pengar nu som ökat byråkratin tror jag. Som i USA med dyr sjukvård.
    RPT · aug '14 · 21 svar · 1,3k läst
  15. KnockOnWood

Alla: Amorteringskrav på bolån?

[citat] Nej, du har rätt! Men jag är j*****t trött på tassandet kring denna fråga. Och på att våra politiker, som skall värna om våra intressen, försöker köpa sig godhetsmedaljer ute i världen. En humanitär stormakt? Jag kräks :p Sverige är mindre än en spottloska i världen. Och i vårt fina EU är Sverige bara 2% (knappt 10 miljoner av drygt 500 miljoner innevånare) Stormakt
    KnockOnWood · aug '14 · 11 svar · 1,3k läst
  16. KnockOnWood

Alla: Vad får ni politiker för resultat när ni själva gör vår Bostadspolitiska valkompass?

[citat] Jo, det är ju om man inte vet vad man vill och vad man tycker. Då kan man be SVT eller Aftonbladet tala om det, så slipper man tänka själv. Smart va! Och bekvämt :geek:
    KnockOnWood · aug '18 · 23 svar · 1,1k läst
    ·
  17. D09

Debatten är slut, TACK alla som deltog!

Kul :) Tycker ni ska registrera er här på forumet och följa medborgarnas vardag, där har ni lite underlag hur bostadpolitiken fungerar :) Och dela med er av era byggen;)
    D09 · aug '14 · 10 svar · 1,0k läst
  18. Mikael_L

Alla: Höga kostnader för att bygga nytt

[citat] Bump edit: Sorry, märkte först nu att det var slut ... :o Så blir det lätt när man är upptagen en hel kväll och AFK.
    Mikael_L · aug '14 · 13 svar · 996 läst
  19. Veronica Palm

Alla: Utländska byggare

Kollektivavtal, personalliggare och oanmälda skattekontroller är bra verktyg. Här har du en bra sammanfattning: http://www.socialdemokraterna.se/EU-val/Var-politik-A-till-O-for-EU/Ordning-och-reda-pa-arbetsmarknaden/
    Veronica Palm · aug '14 · 11 svar · 982 läst
  20. D09

Alla: bygglovsfria åtgärder bygga ut 30m2 utan bygglov inom detaljplanerat områ

[citat] 25 m2 är bra som garage/ förråd alt om barnen ska flytta till något eget. Går i tankarna att bygga ett på tomten för uthyrning men hade önskat att det var 60m2 för att få långsiktighet i det. Dvs hyresgästen bor kvar längre tid. Är det 25 m2 så ser jag att det fungerar bäst som tillfälliga boenden ( dvs ensamstående flyttar in medan denna letar nytt vid t ex separering
    D09 · aug '14 · 8 svar · 975 läst
  21. hantverkare1

Alla: Höjd fastighetsskatt?

[citat] Det där är väl inte sant?
    hantverkare1 · aug '14 · 9 svar · 970 läst
  22. haavard

Alla: Vad vill ni göra med bötesbeloppen för svartbyggen?

Då är det en villa på ca 150 kvm. Innan ett startbesked ges skall det minst finnas kontrollansvarig, energibalansberäkning och färdigställandeskydd, kanske måste det också fram konstruktionshandlingar m.m. Om sanktionsavgiften sätts ned till 50 000 vill det troligtvis löna sig att bygga utan startbeskedet...
    haavard · aug '14 · 10 svar · 952 läst
  23. B

Sverige har inte råd att inte öka bostadsbyggandet.

[citat] Den Förtrollade Nattens grundprincip var i princip att skilja inkomster och avdrag för arbete och kapital från varandra. Av politiska skäl blev detta aldrig konsekvent genomfört. Först idag har "arbetslinjen" hunnit ikapp verkligheten. Skatteplanering, avarter och rent fiffel med bokföring får du i alla system.
    billy_baver · aug '14 · 7 svar · 943 läst
  24. KnockOnWood

Alla: Förtäta eller bygga mer på jungfrulig mark?

[citat] Ja, det finns en gammal idé som kallas bandstad. Dvs att bostäder, affärer, skolor, arbetsplatser osv ligger utmed en "huvudgata" så det blir lätt och billigt att transportera sig mellan de olika aktiviteterna. [bild] https://sv.wikipedia.org/wiki/Bandstad
    KnockOnWood · aug '18 · 20 svar · 833 läst
  25. K

Alla: Brf ägare kostnader flerdubblas, vilket kommer skapa deflation och så vidare...

[citat] Men propagerar ni inte för valfrihet? Om an slutar bygga bostadsrätter så låser man ju alla nya på bostadsmarknaden till hyresrätter? Där det talas om att införa marknadshyror som bara 1% av befolkningen kan ha råd med. På vilket sätt gynnar "små hyresrätter" vuxna, barnfamiljer och storfamiljer??
    Kim P · aug '14 · 5 svar · 832 läst
  26. Ola Johansson

Alla: Bostadspriserna, kontantinsats och unga köpare

Om du varit från vårt västra grannland Norge hade du känt till att där finns ett "boligspar" för unga som är skattebefriat. Det vill vi i Centerpartiet att man inför även här. https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/sparekonto/bsu.html
    Ola Johansson · aug '14 · 5 svar · 828 läst
  27. Markus Wiechel

Sverigedemokraternas bostadspolitik

Ja, vi är likaså positiva till att våra städer kan växa, även på höjden, och en sådan utveckling ska absolut inte begränsas av kostnadsskäl.
    Markus Wiechel · aug '14 · 4 svar · 827 läst
  28. Nina Lundström

Alla: tillåten byggnad för vedbod isamband med bygganmälan av vedpanna

Intressant! Tar med mig frågan.
    Nina Lundström · aug '14 · 1 svar · 809 läst
  29. K

Alla: Handikappanpassning

Jag ser inte hur staten skall ställa krav på tillgänglighet i privatbostäder, när vi har bostadsanpassning som lagstadgat krav i varje kommun.
    Kim P · aug '14 · 6 svar · 807 läst
  30. Oskar Öholm

Alla: Åsiker om stämpelskatten?

Vi har inga förslag om att avskaffa stämpelskatten. Sett till utvecklingen på arbetsmarknaden, tillväxten, disponibelinkomsterna, de offentliga finanserna och inkomstfördelningen har Sverige hanterat krisåren bättre än de flesta jämförbara länder. Skälet är att ansvar för ekonomin kommit först, det tjänar alla på. Det finns alltid anledning att se över hur skatter och avgifter
    Oskar Öholm · aug '14 · 7 svar · 785 läst
  31. P

Alla: Rot-avdraget

Reglerna för vad som innefattas av ROT/RUT känns väldigt godtyckliga, har ni några planer på att utöka vilka åtgärder som omfattas av ROT resp. RUT?
    Paxman · aug '14 · 7 svar · 781 läst
Laddar...