Byggahus.se
A
Håller på att ta in offerter på nya fönster till vardagsrummet. Fönstrena är jättestora så det är många leverantörer som inte klarar att göra storleken. Det största är B157xH164 + vädringslucka och fönstrena går nästan hela vägen upp till taket. Det ska vara 3-glasfönster som öppnas runt en horisontell axel (vridfönster).

Det som finns att erbjuda som solskydd är utanpåliggande persienner som när de är nerfällda hålls på plats av magneter.

Jag känner mig tveksam eftersom jag ser framför mig att de kommer att trassla in sig i alla krukväxter och repa glaset. Jag har alltså väldigt många blommor. Det rör sig inte om 10-15 st, utan det är dubbla rader med blommor i fönstrena. Den stora fördelen med att ha stora fönster i sydvästläge är ju just att man kan ha många växter där.

Det finns idag motorstyrd markis för hela fönsterpartiet och den kommer att vara kvar efter fönsterbytet.

Sedan tycker jag att det känns som att om man ska sätta upp nya fönster med solskydd 2016 så vill man ju att det ska finnas mer möjligheter med solskyddet än vad det fanns på 70-talet. Bara det att persiennerna är utanpåliggande känns ju som ett stort steg tillbaka i utvecklingen. Inte för att jag vet om jag kommer att göra det, men nog vore det bra om det gick att automatisera styrningen av solskyddet inomhus?

Det här med persiennerna känns nu som det största hindret för att acceptera en offert.

Vad har ni för erfarenheter av utanpåliggande persienner?

Vad ska man ha istället?

Gammelnörden
Vad är egentligen meningen med persienner som solskydd om du redan har motorstyrd markis? Svärföräldrarna har också ett gigantisk fönster med massor av krukväxter och en motorstyrd markis som fälls ner automatiskt när solen ligger på som värst och det verkar fungera alldeles utmärkt. : )

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Solskyddsfilm skulle fungera för att ta bort en del av värmen och solljuset. Finns från nästan osynlig för enbart UV-ljus till kolsvart, så det är bara att välja en ljusare ton, så det också går att se ut på kvällar och nätter.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
A
Tack för bra synpunkter!

Motorstyrningen på markisen är i dagsläget inte "smart", utan man manövrerar den på plats genom att trycka in en strömbrytare. Men att styra den på ett bättre/automatiskt sätt baserat på väder och vind är ju faktiskt en möjlighet.

Vad gäller solskyddsfilm så finns det möjlighet hos leverantörerna att välja annat glas som släpper in mindre ljus, men det verkar som att de själva tycker att det är dyrt. Tänker du på en separat film som man sätter på rutan efteråt?

Glaset i stora fönstret kommer att behöva förstärkt personsäkerhetsskydd eftersom man kan falla igenom rutan och om man gör det så är fallhöjden hög. Men det verkar inte påverka vare sig ljusinsläpp eller U-värde.

Jag tänker på en eftermonterad film.
Den ger samtidigt visst personskydd.
Kontakta en solfilmsmontör så får du besked om vilken film som passar ditt behov bäst.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.