Byggahus.se
Hur sätter man en fönsterbräda när man har en allmogelist under???
ska man ta bort listen och kapa in fönsterbrädan i fönsterkarmen och sätta allmogelisten
under eller hur skulle ni ha gjort???

tacksam för svar.

mvh stefan

Ola78
Har du satt listerna ännu? En lösning som jag tycker är snygg i alla fall är att göra som på den här bilden

• Fönsterbräda.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
japp jag har redan satt listerna runt om men har tagit bort den understa listen igen för fönsterbrädan.

Ola78
Du kan ju ha fönsterbrädan lika bred som fönstersmygarna, skruva dit den, spackla skruvhålen och måla i önskad färg. Tänker du ha fönsterbrädan träfärgad eller i t ex sten går det att använda sättlim för att få dit den.

jag skar in fönsterbrädan i själva fönsterkarmen och spikade fast den och sen så spacklade jag igen
spikhålen. och satte allmogelisten under. blev förjäkla snyggt. så jag gjorde likadant i tvättstugan ochså när jag ändå höll på. hehehe. brädan är idag mattvit men kommer troligtvis att bli äggskals vit istället som väggen är. bild på det hela kommer in i kväll här på byggahus.

här kommer bilderna på den fönsterbräda som jag skar i våran hall idag

• hus324.jpg
    Skapa konto
  • hus325.jpg
    Skapa konto
Ola78
Snyggt gjort, kul att du fann en snygg lösning på ditt problem.

fick iden av den bild som du lade upp ola78. tackar så mycket för tipset.

Ola78
Varsågod, alltid kul att kunna hjälpa till och ge inspiration. Vet hur det är när man kör fast, då kan det hjälpa att fråga någon annan.

ola78: vet du möjligen var man kan få tag på allmogelister till golvet i valnöt??? har letat som en tok på internet men ej funnit nåt ännu.

Ola78
Lister i valnöt? Jag har faktiskt inte en aning. Kan kanske gå att betsa furulister.

Vilken snygg lösning! Hur mycket sticker fönsterbrädan ut från väggen och hur "djup" är den totalt sett?

den sticker ut 70mm på bägge sidor och går hela vägen in mot själva fönstret

S.Wiklund skrev:
den sticker ut 70mm på bägge sidor och går hela vägen in mot själva fönstret
Tack! Det var verkligen jättesnyggt! Får fråga våra snickare om det är möjligt för dem att göra något liknande.

Såhär gjorde jag på min sons rum..

• 001.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.