Byggahus.se

Senaste inläggen

1. R
    2m

Bring har kört sönder min gräsmatta

RoAd: [citat] Nej, det är ju lika hypotetiskt som "tänk om han hade kört över ett spädbarn" eller "vad hade hänt om TS förvarat sin kristallservis där". Det som hände var att det blev hjulspår i en lerig röra av ogräs. Lycka till att bevisa den ekonomiska skadan du lidit av det.
    89 svar · 16,8k läst · Trädgård allmänt
  2. K
    2m

ROT/RUT inte medgivet - hantverkares rätt att kräva mellanskillnaden

Kane: Kul med trådar där trådskaparen beskriver ett problem och sedan aldrig återkommer hur det slutade. NOT.
    6 svar · 907 läst · Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
  3. J
    3m

Weber Q2400w - skållhet stickkontakt!

JSten: [citat] Haha, ja, det verkar helt klart finnas lite förbättringar i designen att önska. Till deras försvar så är det ett vanligt problem att sandfyllda värmeelement (finns säkert mer korrekt namn(?)) drar till sig fukt och man får problem med jordfelsbrytaren. Om man vill läsa historier från frustrerade ägare kan man googla på "Weber elgrill jordfelsbrytare". Hur som, min grill
    54 svar · 2,4k läst · El
  4. B
    4m

Rikare trädgård

BTR: [bild] Nu är bovetet snart igång. Ska bli kul att se hur populärt det är hos bina.
    271 svar · 22,2k läst · Trädgård allmänt
  5. tommib
    5m

Ha vatten i stuga när kommunalt V/A är avstängt??

tommib: Intressant problem. Hur mycket plats har du på tomten? Kan du gräva ner IBC-tankarna? Jag tänker främst på frysrisken men också på det estetiska. Du måste också fundera på hur du får dit nytt vatten. Vi förbrukar i snitt 140 liter per person och dygn varav 60 liter för personlig hygien och 30 liter för toalettspolning. Tankarna tar slut fort om ni inte snålar. I första hand skulle
    3 svar · 55 läst · Fritidshus
  6. Frustrator
    5m

Stigens verkstadstråd!

Frustrator: [citat] Man borde kunna montera på en extra bytta intill duschen, typ en svart hink modell större. Så man kan värma mer vatten.
    948 svar · 175,7k läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
  7. Camilla Andersson1
    7m

Isolera taket med spåntak?

Camilla Andersson1: Har läst och fått bekräftat hur man lägger nytt tak då det finns spåntak. Nu undrar jag om någon isolerat dessutom och hur ni i så fall gjort med luftspalt och om det behövs då det kanske är rejält ”luftat”. Funderar också på om man ska använda lösull? Taket på vindsvåningen går typ till nock och är klädd till stor del av råspont. Huset är från 1919-24 (lite oklara
    0 svar · 1 läst · Tak & Vind
  8. O
    8m

Stomme till ladhus (Skiss från sketchup)

oswim: (Provar i denna kategori istället, ledsen för dubbelpublicering :/) Hej, jag har klurat ett tag på att bygga ett fritidshus, jag precis som många andra gillar ladhus-estitiken samt den enkla konstruktionen. Efter mycket efterforskande så lutar det åt att bygga i lösvirke, det förutsätter dock ett bra förarbete då jag inte byggt något helt hus tidigare. Senaste veckan har jag suttit
    0 svar · 1 läst · Byggnadsfysik
  9. M
    12m

Rörspetsbrunn

Mardigan: [citat] Spola ner sil är klart billigast om man har eller kan låna grejer till det. Var i Halland bor du? Man kan aldrig ha grundvattnet för högt för någon typ av brunn vad jag kan komma på. Ju högre upp grundvattnet finns desto lättare blir det.
    3,7k svar · 373,5k läst · Vatten & Avlopp
  10. N
    12m

Landxcape LX810/812i

nwin: [citat] Jag är inte säker, men när jag lade till klipparen i appen så aktiverades det default schema som du nämner med start kl. 9 på vardagar. När det kommer till appen och att den visar offline så är det samma för mig. Det har då hjälpt att fullständigt stänga appen och öppna på nytt, tycks vara en bugg.
    594 svar · 47,3k läst · Robotgräsklippare
  11. H
    15m

Värsta elkopplingen, nya tråden

Herr Klåpare: OK, bilder från ett mindre fartyg så kanske lite OT... [bild] [bild] [bild] Det luktade lite bränt från denna snygga kopplingslåda och jag blev lite förvånad när jag öppnade! Det tog lite tid att reda ut vad som var ingående och utgående och det blev inte lättare än att någon mycket fiffigt hade anslutit 230VAC-nolla till 24VDC-minus. Det hela ersattes med en normkapsling för
    13 svar · 6,0k läst · El
  12. A
    16m

Byta trappkopplad strömbrytare

Avemo: Man ser inte alla märkningar på den gamla brytaren. Det ser ut att stå P vid den gula och en pil vid den gröna. Är det en pil vid de svarta också? Pilar finns ju på den nya brytaren också. I stället för P står det L. Gissningsvis är det en sparkoppling vilket ihop med mina gissningar om märkningen skulle innebära att svart är fas, gul är mellantråd och grön är tändtråd. Det
    2 svar · 37 läst · El
  13. Per Bankvall
    17m

Fågel som gått igenom luft-luft

Per Bankvall: [citat] Där hänger jag nog inte med - en värmepump måste ju ha ett flytande medie som förmedlar kyla från ett ställe och värme från det andra, vilket kräver rör, två stycken för att få till ett flöde… sedan kan väl de rören installeras lite olika, i vårt fall ligger de dolda i väggen utan annat kring sig än isoleringen för respektive rör men jag vet att alternativet
    13 svar · 1,8k läst · Värmepumpar
  14. FredrikR
    17m

Alla som gillar katter - räck upp en hand!

FredrikR: Här har vi firat den ena av våra godingar, som dagen till ära poserade lite extra på altanbordet. :love: [bild] [bild] [bild] Fyller man 13år så är det självklart att man får tonfisk. ;) Även lillbråken får en skål, och som ni kanske hör hörs även jubilaren göra lite ljud som förmodligen betyder samma som det Bärra säger, - skynda hit med godsakerna, fast i annat tonläge.
    4,6k svar · 366,4k läst · Övrigt Off Topic
  15. K
    18m

Bygglov upphävt

kortis: [citat] Som jag förstår det så är K-Holm sossestyrda och Katrineholms kuriren Liberal
    18 svar · 5,6k läst · Bygglov
  16. martin43
    18m

Humorhörnan ...

martin43: [citat] Lol, en kass ordvits utökad till över 4 minuter som egentligen inte ens är roligt. Det är humor.
    18,7k svar · 3198,2k läst · Övrigt Off Topic
  17. Snigla
    18m

Vad har ni gjort med er trädgård idag?

Snigla: Sorkarna har käkat upp 1.5 rabarberplanta till här, så nu har vi köpt ytterligare två och planterat ”upp” (i pallkragar med nät under). Men för att stilla värsta rabarberbehovet så fick vi lite av makens jobbarkompis.. [bild] Imponerande stort blad och lång stjälk :oops:
    5,8k svar · 594,4k läst · Trädgård allmänt
  18. h-man
    19m

4G router - koppla upp med eller utan dongel?

h-man: Utgick från att jag skulle kunna hitta svar här via sökfunktionen och provat googla men hittar inga tydliga svar så jag vänder mig till expertisen här... Vi har en sommarstuga som har stort behov av internet på sommarlovet (flera videomöten och div streamingtjänster behöver kunna köras parallellt) men resten av året möjligen kommer behöva koppla upp larm och nån kamera. Jag tänkte
    0 svar · 4 läst · Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
  19. Boränteroboten
    19m

Jämför din bolåneränta

Boränteroboten: "1,50%, Handelsbanken, 3 076 650, 3 år ..." ilcretzzo har fyllt i sin ränta. Jämför din ränta på www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
    10,1k svar · 308,3k läst · Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
  20. holmberg87
    19m

Mitt växthus

holmberg87: Vattentunnan på plats och gräset är påväg att bli fint också. Växer bra där inne nu! Till helgen ska jag försöka få igång bevattningen för som ni kanske har märkt har det inte hänt så mycket mer. Jo ett ankare har fått en plats på den stora stenen:D Funderar på hur jag bäst får in slangen från tunnan till krukorna.. [bild] [bild]
    277 svar · 40,0k läst · Socialt & Projekt
  21. M
    19m

Kan elleverantör kräva att vi betalar för flytt av kabel ?

MikaelOgren: [citat] Man kan sätta en sträva på andra sidan stolpen. Det kostar nästan inget. Varför man nu ska ha stolpen kvar, ingen använder fast och dyr telefoni nuförtiden.
    29 svar · 2,6k läst · Övrigt husrelaterat
  22. S
    19m

Portabel AC - köra ut frånluften i tillluftsventil?

stiga_villa: Har aldrig sett en portabel ac som varit påkopplad på tilluft men kanske finns lösningar för det
    23 svar · 13,7k läst · Ventilation
  23. G
    20m

Vinn en batteridriven rengöringsborste för alla behov

Geli6307: [citat] Den roterar med 210 varv/minut Och jag säger bara som Lena PH! Ont det gör ont men det går! Det gör ont en stund på natten men inte på dan! För då måste jag bara bita ihop och borsta som f…n Så låt mig slippa denna refräng i sommar och gör mig till en vinnare! Jag behöver det verkligen!
    90 svar · 4,8k läst
    ·
    · Tävling
  24. harry73
    22m

Varför inte bygga för att få uthärdliga vintrar?

harry73: Trädgård med smakfull belysning, så att det inte är så svart när man tittar ut. Huset är stort nog och bastu har jag med. Även stor trädgård som funkar bra på vintern när man vill kyla ner efter bastubad. Enda nackdelen är när vattnet i trädgårdsslangen fryser, så att vi inte kan använda uteduschen på vintern.
    9 svar · 436 läst · Övrigt husrelaterat
  25. H
    22m

Gasoltub?????

Harald Blåtumme: Finns extremt enkla manometrar man brukar testa anläggningen med där man har gaskranen öppen mest, man testar typiskt var gång man byter gasolflaska till full. På en grill känns det inte lika meningsfullt men visst, kanske kan vara indikativt. Här stänger man gaskranen när det grillats klart. Något mindre läckage i en stängd brännarventil lär inte spela någon roll här, till
    15 svar · 272 läst · Övrigt Off Topic
  26. electroluxaren
    25m

Candy Tvätt/torkmaskin torkar inte längre - vad kan vara fel?

electroluxaren: då så testa maskinen nu
    9 svar · 87 läst · Vitvaror
  27. A
    25m

Segt internet (fiber)

Andy78: [citat] Exakt.
    23 svar · 687 läst · Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
  28. slacker
    26m

Projektet "Dröm Stugan" - Eller är det bara vatten över huvudet!?

slacker: [citat] Bah! Jag borde ha förstått att du var fel person att fråga... :p
    242 svar · 95,5k läst · Socialt & Projekt
  29. S
    27m

Övervakningskamera (inget internet)

skoge: https://www.hylte-lantman.com/bolyguard-bg584g-overvakningskamera-4g-inkl-3-manaders-hyltesim en bekant har sådan,den är bra säger han
    1 svar · 33 läst · Teknik
  30. J
    28m

blocket tips

JFrisk: Måste väl vara ett klipp... https://www.blocket.se/annons/gavleborg/luna_kombimaskin___luna_spansug___bandputs/96169290 [bild]
    2,4k svar · 382,7k läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
Laddar...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.