Byggahus.se

Senaste inläggen

1. L
    1d

Shelly Dimmer 2 från olika strömbrytare

Leif i Skåne: Du har ingen nolla inkopplad! Tar pucken matning genom tändtråden/lasten?
    20 svar · 768 läst · Villalarm & Hemautomation
  2. M
    5m

Palatsliknande bygge upprör grannar i Halland

mattiplutt: [citat] Ja de fan inte kloka en massa jävla garage…
    44 svar · 7,2k läst · Artikelkommentarer
  3. jarlh
    1d

Gasolgrill!

jarlh: Ok, får bli med hemkörning. Jag har koll på priset.
    9 svar · 829 läst · Övrigt Off Topic
  4. VidarH
    17h

Bilar som kör för nära cyklist

VidarH: Mina egna "dyra" cyklar har legat på 20.000 kr men den dyraste jag har provcyklat hade en prislapp som en sprillans ny bil... 120.000 kr är en hel del pengar vare sig man pratar cykel eller begagnad bil. Och jag har cyklat i klunga med en cykelklubb och jag har svårt att se problemet när man ligger i 35-45 knyck och två-tre i bredd vilket är 130-190 cm vilket är smalare än en personbil
    120 svar · 7,4k läst · Övrigt Off Topic
  5. R
    1d

Val av puts och nät för källarvägg

ravve007: Ingen?
    1 svar · 95 läst · Byggmaterial & Byggteknik
  6. J
    16h

Erfarenheter Passat GTE

JohanLun: [citat] Min kalkyl gick om intet då jag åxå kört ca 1000 mil på ett år. Då hade en vanlig bil varit bättre. Får tänka på miljön och som en kollega sa, bilen ska ju leva i 8-10 år efter du lämnat tillbaka den.
    1,9k svar · 241,1k läst · Övrigt Off Topic
  7. T
    3h

Skippa stödskenor för 60 cm spishäll?

tompalito: [citat] Hej! Tack för svar! Ja, det är exakt dessa skenor jag menar. Jag har en bänkskiva i rostfritt stål, men hålet i plåten är inte i fas med skivans trästomme, så skenorna blir svåra att få dit utan massa pyssel. Då fattar jag det som att de hällar du monterat klarat sig bra utan skenorna?
    2 svar · 122 läst · Kök
  8. P
    23h

Ett spel många borde spela

pmd: Sked. [MEDIA=youtube]MhfuuKiTcYQ[/MEDIA]
    87 svar · 3,6k läst · Juridik
  9. H
    36m

Jag skulle behöva lite roudup med glyfosat

Hammarfall: [citat] Tillkommer andra avgifter som tullavgift? Är ca 2000kr för 15 liter ett bra pris?
    64 svar · 12,2k läst · Trädgård allmänt
  10. E
    3h

Angående hantverkare och priser. Vad ska jag ta betalt, ni får diskutera och bestämma.

Emil_K: Jag kan ta ett scenario från verkligheten i egenskap av att vara den som orsakat en skada, för lite perspektiv på saken. Jag var och jobbade hemma hos en privatperson där vi hade dragit fram nya matningar till en kösrenovering. Matningarna var i form av fördragen slang och skulle dras utanpåliggande ca 2-2,5m i källaren på huset. När jag började spika visade det sig ganska snart att
    15 svar · 927 läst · Hantverkare
  11. L
    1h

Varför tror människor att hantverkare är gratis?

Lövborgen: [citat] Det du skrev var tvetydigt. Hade lika gärna kunnat vara plusjobb du menade och att du själv var en bra snickare, men du menade tvärsom. Tack för förklaringen
    715 svar · 55,1k läst · Hantverkare
  12. H
    20h

Bättre ljudisolering innerväggar från 1972 än board med kartong

Henrik.S: För att förtydliga så rev jag alltså bort skivan på ena sidan (samma 9mm byggboard som du har) och rev bort mellanläggen. Orginalreglarna satt på cc120, och eftersom jag hade 90 plyfa satte jag in nya reglar på cc45. Nu matchar ju inte cc45 helt de gamla reglarna, så jag antar att det blev lite tätare där det fans en gammal regel. Reglarna skruvades i golv och tak, och limmade mot den
    9 svar · 365 läst · Isolering
  13. Stefan N
    1d

Ölandssten

Stefan N: Skulle nog säga att du behöver kapa halva tjockleken om du ska va någorlunda säker på vart det delar sig, inte alltid det blir som du vill.
    17 svar · 1,5k läst · Altan & Uteplats
  14. D
    1d

Elcentral i badrum?

Daniel 109: [citat] Nej den får inte vara i zon1. Men det är inte enligt BKRs zoner. Regelverket gör el har andra zoner.
    47 svar · 1,8k läst · El
  15. nanowire
    2h

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

nanowire: [citat] HKC, du menar Festools kopia?;) Ver inte riktigt hur du menat men jo, bara det finns stöd under skenan går det att såga.
    11,8k svar · 1854,1k läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
  16. Alfredo
    1d

Vält en klippo gräsklippare åt fel håll. Ryker nu.

Alfredo: [citat] Kör på säger jag! [citat] Olja byter man normalt genom att tappa ut den ur "oljepluggshålet" i oljetråget och då ska maskinen stå normalt. En enkel oljebytarpump är ett smidigt alternativ. Denna från Jula med kvalitet passande priset... Men ändå användbar. [bild]
    23 svar · 1,7k läst · Trädgårdsmaskiner
  17. H
    1d

Avloppslampa lyser - vad är detta? (Film)

hapazard: [citat] Blir glada miner på gubbarna när de ska ösa undan stenröset ;)
    10 svar · 418 läst · Vatten & Avlopp
  18. Bart
    4h

Attefallshus inredd som 2st komplementbostäder?

Bart: Jag fick faktiskt tag på två av kommunens handläggare igår eftermiddag. Jag tror jag fick svar snabbt för att de själva tycker frågan är ganska intressant. Slutresultatet är att @Contrefort har rätt i det denne skriver här. Dock säger handläggarna också att det just nu handlar om enskilda handläggares bedömningar, därför kan svaren variera beroende på vem man får tag i. Detta
    43 svar · 4,0k läst · Småhus, Garage, Friggebod, m m.
  19. Snigla
    16h

Humorhörnan ...

Snigla: [bild]
    18,6k svar · 3180,3k läst · Övrigt Off Topic
  20. D
    3h

Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide

Daniel 109: Ett lite mer förklarande svar. Invasiva växter är ett brett område. Att gruppera dem som en sak som ska behandlas på ett och samma vis är inte vettigt. Fräsning är en etablerad metod för att bli av med växtlighet. Upprepad fräsning tar död på all växtlighet. Men parkslide har kraftiga och djupa rötter, så den lär inte försvinna på några fräsningar. (Det gör inte gräs
    3,8k svar · 975,6k läst · Trädgård allmänt
  21. F
    1d

Återvunnen betong börjar användas i byggprojekt

falkn: Även jag gjuter nu med Swerocks Eco-betong steg 1 i Malmöregionen (6500 m3 i nuvarande projekt). Det som är än mer positivt är att inblandningen av slagg minskar saltmigration vilket gör att man ofta kan gå upp ett steg i vct-tal. Detta innebär mindre cement och ett billigare pris vilket i flera fall gör att det kan bli kostnadsneutralt att använda eco-betongen vilken annars har en
    4 svar · 614 läst · Artikelkommentarer
  22. F
    4h

Dolt fel i avlopp?

Fredrik asp: Träligt värre, anlitade själv Anticimex inför en överlåtelse besiktning när jag köpte hus för 15 år sedan och gör aldrig om detta!! Killen som besiktade gick igenom huset grundligt, när golvet skulle inspekteras saknades luckan utifrån och in under till grunden så han besiktade grunden okulärt utifrån med lampor in genom ventilationsluckorna i grunden, allt frid och fröjd. Jag
    2 svar · 6,4k läst · Frågor om juridik och fastighetsrätt
  23. C
    24h

THERMEX FLÄKTKÅPA Optica Exploderat

cpalm: [citat] Har du allrisktillägg i försäkringen tycker jag det vore konstigt om den inte täckte skadorna. I mitt fall var det ju fordon, så lite annorlunda försäkringar, och dessutom blev det inga skador utöver själva glaset (som förvisso täcktes av försäkringen).
    16 svar · 1,5k läst · Vitvaror
  24. S
    50m

I teorin är jag emot solpaneler

Soltorp40: Med Karlshamnsverket har vi också ett par väldigt lustiga fenomen. Anläggningen hade 4 block, men det är bara 2 av dem som är i driftdugligt skick/ombyggda med rökgasrening. Dessa två vill i princip vara "på " eller "av". "Halvfart" ger dålig driftekonomi. Så det blir 333 eller 666 MW. Senaste vintrarna gjorde vår regering någon mystisk, Ideologiskt baserad kalkyl om max stödkraft,
    623 svar · 44,0k läst · Solceller, Solfångare, Solenergi
  25. H
    23h

Renovera skorsten

Hallerudsbo: [citat] vs bra pris
    8 svar · 285 läst · Byggnadsvård
  26. M
    17h

Köpa objekt med ledningsrätt på starkström?

marol11: Så låter det ju väldigt osannolikt att det skulle bli någon större ändring, vad bra! Tack för svar!
    5 svar · 352 läst · El
  27. M
    1d

Utkastare, liten vinkel ok med klämringskoppling?

Muuuuurtin: Okej, tack, bra info! Blir nog skum då kanske
    7 svar · 289 läst · Vatten & Avlopp
  28. Risto Junkkari
    1d

Bosch Indegon 1000

Risto Junkkari: Hei Gräsklipparen stannar ofta och ett larm; gräsklippare upphöjd !! Finns det exempelvis en inställning i den här modellen; ojämn, normal, hal, etc. , I så fall var du hittar den. tack (Google översättning)
    0 svar · 65 läst · Robotgräsklippare
  29. R
    4h

När kavalleriet tog sig vatten över huvudet

RanSan23: Vilken härlig berättelse!! Uppvuxen under ”liknande former”, känns både damens envishet igen även domarens utbrott av raseri!
    4 svar · 885 läst · Artikelkommentarer
Laddar...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.