Byggahus.se

Senaste inläggen

1. H
    nu

Fel på tak efter hantverkare.

Hybro: - Ska nye snickaren lägga på tegel eller plåt också? Finns det inga ventillationsöppningar/ventiler i gavlarna, högt upp mot taket? Det har jag på mitt hus, som haft Shingeltak (papp) i 38 år tills i fjol. Alltså med helt tät nock. Kanske de på ditt tak är gjorda för att tåla väder, vind och direkt solljus 30 - 40 år?
    241 svar · 60,2k läst · Tak & Vind
  2. C
    nu

Dörrens värde?

CzG: Hej allihopa! Har nyss monterat ner en liten vägg och det fanns den här dörren med som blev över. Enligt tidigare ägaren är det någon säkerhetsdörr, men jag är lite tveksam. Kan ni hjälpa förklara vilken typ av dörr kan den vara för någonting? Jag har absolut ingen aning om dess värde och funktion. Tack för hjälpen! Mvh Gábor
    0 svar · 1 läst · Fönster & Dörrar
  3. V
    2m

Elcentral till förråd/verkstad

vectrex: 8-10 grupper låter lite extremt men jag vet ju såklart inte vad du ska bedriva för verksamhet där inne. I min attefallsverkstad som jag byggde för ett par år sen så har jag 2 3-fas grupper och 3 1-fas grupper. Eftersom man sällan kör mer än 2 maskiner samtidigt så räckte det gott och väl för mig. Vad gäller rören så tror jag inte det finns någon standard. (Men jag är ingen
    1 svar · 2 läst · El
  4. L
    2m

Nibe S 1255 1,5-6 kW går ej att duscha mer än 15 min

Lassiter: [citat] Det är dom 2 som sitter i mitten.
    109 svar · 10,5k läst · Värmepumpar
  5. tensiden
    2m

Ta med draperi vid flytt?

tensiden: Nu hjälper det inte er, men kanske andra. Men det är precis sånt här som gör att man skall tänka efter innan man säljer och i prospektet tydligt ha en lista på vad som inte ingår som skulle kunna vara upphov till diskussion annars.
    7 svar · 203 läst · Juridik
  6. H
    5m

Avluftning från stenkista

HenkeNord: Jag har installerat en dagvattenbrun ditt jag leder dräneringen från huset och poolen. I brunnen har jag installerat en pump som skall pumpa eventuellt vatten till en stenkista. Det verkar inte bli några mängder vatten i brunnen (och pumpen går väldigt sällan) men jag upplever att det är väldigt högt motstånd för pumpen när den väl går. Kan det vara så att det är så tätt runt
    0 svar · 1 läst · Grund & Markarbeten
  7. R
    7m

Gardena Sileno - Den enda stora tråden

robbieswe: Hej! En fråga! Jag har en gardena sileno 750 (inte appstyrd smart) ska/kan man uppdatera den via usb ändå med dator? Tacksam för svar!! :)
    1,5k svar · 169,8k läst · Robotgräsklippare
  8. Damaja
    10m

Gummifötter för tvättmaskin

Damaja: Miele ftw. 100kg maskin gör susen för stabiliteten.
    22 svar · 4,6k läst · Tvättstuga
  9. holmberg87
    11m

Mitt växthus

holmberg87: [citat] Haha ja det kan ja tänka mig! Tänkte också köra med en liten skruvdragare för smidigheten men ändrade mig ganska omgående.. Får hoppas jag skruvar imorn för lecan så ska vi nog fått fast det snart nog(y)
    213 svar · 27,6k läst · Socialt & Projekt
  10. T
    11m

Toalettpappshållare lossnat i badrum?

TheGame: Duschar ni mot toarullen? :D
    3 svar · 194 läst · Badrum
  11. Njingan
    11m

Dilemma, amortera eller nytt värmesystem

Njingan: Det känns som att 4500kr/månad i uppvärmning är mycket för ert relativt lilla hus. Vi har 240kvm 70tals hus som vi värmer upp med LLVP och nu i februari eller mars damp det ned en elräkning på 4800kr och slog nytt rekord för oss. Vi har bott i vårt hus i 8 månader, det jag saknar mest är värme från element. Ger en mycket behagligare rumstemperatur än vad du någonsin får från en
    7 svar · 167 läst · Värme allmänt
  12. S
    11m

Vad är detta och hur får jag bort det?

Seamountain: Absolut! Och inga problem. Skriv gärna här och påminn mig ifall jag verkar ha glömt bort :)
    8 svar · 1,9k läst · Trädgård allmänt
  13. L
    12m

Lägga parkett på klinkers med golvvärme

Lystrale: Hej, Jag är superny här, både på forumet och vad gäller renoveringar. Vi är ett par som ska flytta till ett hus som har klinkers med golvvärme över stora ytor på bottenvåningen. Golvvärmen är vattenburen på ena klinkersgolvet och eldriven på det andra. Huset är på en betongplatta med isolering från 80-talet. 1) Finns det några risker med att bara lägga parkettgolvet rakt på
    0 svar · 1 läst · Golv
  14. maah
    12m

Tillbyggnad 35m² - Hur svårt kan det va?

maah: Det blev ett kvällspass i alla fall. Har reglat upp båda innerväggarna. Varm och skön kväll och lugnt tempo så det va bara roligt ikväll. Såhär gör jag för att hålla regeln på plats när jag skråskruvar, hur gör snickarna? [bild] [bild] Vägg mellan sovrum och garderoben försöker jag göra lite mer ljudisolerad om det ska fungera som ett till barnrum i framtiden. Har läst mig
    422 svar · 95,6k läst · Tillbyggnad
  15. N
    13m

Hon har byggt sitt eget växthus

Nifa: Ruggigt snyggt. Men får inte riktigt detta att gå ihop: [...]och ännu mer när barnen kom och Ellen fick mer tid i trädgården som föräldraledig[...]. Alla som fått barn vet vad jag menar. :)
    6 svar · 919 läst · Artikelkommentarer
  16. Z
    14m

Vilken stl på virke till räcke?

Zachtionman: Jag hade kört 2st ihopskruvade 45x95 så att du får stolpar som är 90x95. Hur tänker du dig att räcket ska se ut mellan stolparna? Jag är väldigt nöjd med hur vi fick till det hemma med våra altanräcken. Stabilt men upplevs ändå luftigt och det fyller sin funktion. Antingen med glas eller med ribbor, beroende på era önskemål och budget. Stolparna är 90x95 och de horisontella
    2 svar · 3 läst · Altan & Uteplats
  17. U
    15m

Kostnad byta ut proppskåp

Uffe A: Sen tycker jag att att den är felmärkt Det ser ut som att det är en central med trefas. Och då skulle den vara märkt på ett annat sätt Inte med nummerföljden vågrätt utan horisontellt Detta för att göra gruppförteckningen mer lättöverskådlig Och även för att följa den standard som finns
    11 svar · 315 läst · El
  18. D
    20m

Återanvända betongpannor

Drburr: Nepp är rätt säker på att det är betongtegel, ytan har slitits ner nån knapp milimeter och man ser sanden som kommit fram i den. Tegel är väll i en väldigt fin fraktion och mina har nån milimeter stora korn i sig
    2 svar · 80 läst · Tak & Vind
  19. J
    21m

Microcement

jliljeha: På torsdag börjar jag och på söndag ska det vara klart. Klinkersen ska kapas av i en rak linje och sen ska jag flyta golvet i den nybyggda nischen och lägga microcement på klinkers + den nya ytan. [bild] I nishen ska det sedan byggas en sittbänk av ikeastommar och om det blir bra på golvet funderar jag på att göra en skiva med microcement på att lägga uppepå. En ganska tunn (15mm
    225 svar · 84,4k läst · Badrum
  20. O
    22m

Sossarna vill ta bort taket på fastighetsskatten

OMathson: [citat] Fast de är väl ännu "värre" med aktier/fonder/andra värdepapper. Där har har värden riktigt klumpat ihop sig.
    565 svar · 41,5k läst · Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
  21. Boränteroboten
    24m

Jämför din bolåneränta

Boränteroboten: "1,16%, Swedbank, 6 250 000, 1 år ..." En anonym person har fyllt i sin ränta. Jämför din ränta på www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
    10,0k svar · 302,4k läst · Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
  22. Nissens
    24m

Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd

Nissens: [citat] Du har selektivt minne uppenbarligen. Vi hade smittan spridd på många platser i landet när det började gå upp för världen vad som var på gång. Du skall inte tro att alla länder styrs av idioter. Du kan utgå ifrån att INGEN ville råka ut för det som nu pågår. Att sitta och vara efterklok och dumförklara dem som med all sannolikhet gjort det bästa de kunnat med de
    8,1k svar · 264,2k läst · Övrigt Off Topic
  23. K
    26m

Makita kap- och gersåg

Kapten Sjöpung: [citat] Ser skillnaden nu när jag googlat på den maskinen du söker efter. Helt klart i en klass för sig. Hade varit intressant att veta om det är annat material i rören eller inte. Tack för bilden som beskriver ägande av olika märken. Mycket illustrativ.
    4 svar · 310 läst · Köpes, Hyres & Bytes
  24. R
    27m

Verktygspaket

Ramic: [citat] Blev det något köpt? Funderar själv på dlx5032t men jag blir uppskrämd av att andra på forum tycks vara bestämda med att makita-verktyg som säljs på Jula är lika med skräp. Jag kan inte säga att jag var läst mig till att just dlx5032t ska vara skräp hoppas det blir liv i tråden igen och att de som har erfarenhet av maskinerna i paketet kan dela med sig av sina,
    14 svar · 832 läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
  25. useless
    27m

Renovering av gårdshus, riva helt eller delvis?

useless: Ja, men jag har inte testat på mer 'blödningsbenäget' trä. Bara enklare test.
    523 svar · 67,2k läst · Lösvirke & Timmerhus
  26. samlarpådetmesta
    29m

Mellan och i projekt behövs ingen träning...(bara ord, inga bilder)

samlarpådetmesta: Har man tid och ork att träna har man för lite projekt på gång. Snickra, gjuta, och övrigt arbete i trädgården och på/i huset borde vara tillräckligt fysiskt utmanande. Dessutom behöver kroppen och själen återhämtning ibland... (bilder kan i undantag få postas )
    0 svar · 1 läst · Övrigt Off Topic
  27. M
    30m

Jeepägare? Jeepkunnig?

Maskintok: [citat] Nej det finns inga kugghjul eller kuggar i en generator. Men det sitter lager där i som kan rasa.
    46 svar · 6,3k läst · Övrigt Off Topic
  28. offlarjon
    30m

Takfot?

offlarjon: Har planer på ett uterum från Willab Garden (funkismodell) till vårt blivande hus men är osäker på måtten & hur (eller om) det passar in i fasaden. Högsta punkten på själva takdelen är 2620 mm, men skulle det funka att väggmontera utan att göra ingrepp i husets takstolar? Räknar man husets takfot vid 2510 eller 3275 mm enligt skissen nedan? [bild]
    0 svar · 1 läst · Tillbyggnad
  29. F
    32m

Returstopp till sänksåg

fiskbuggaren: Ja. Jag gör det så pass sällan att jag kan kosta på mig de fem extra sekunderna det tar.
    1 svar · 27 läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
  30. B
    33m

Fyrkantig insatsmutter sökes

brfChris: Detta problem har fått mig att muttra ett tag nu....skulle vilja få ett teakbord från 60-talet på benen igen! Men bordsbenen skruvades bort för många år sedan för vindsförvaring. Dessa teakbord har ofta ben som fästs med långa skruvar som låses med fyrkantiga insatsmuttrar (som sätts in i ett spår i benet) varav 3 muttrar nu saknas, suck. Fyrkantiga muttrar går ju att köpa men har
    0 svar · 1 läst · Möbelsnickeri
Laddar...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.