Byggahus.se

Senaste inläggen

1. E
    nu

Hjälp med el till nytt kök i 30-tals hus (lägenhet)

El-Löken66: [citat] Samtidigt finns det många gånger FV och strömmarna hålls således mycket låga.
    18 svar · 317 läst · El
  2. D
    nu

Dolt Bud

Dr Jumping Jack: [citat] Tycker det låter som du är den krångliga. Vad är problemet. Du har fått ett bud, lägg ut det ( utan att nämna summan) sen är budgivningen igång. Du vill ju ha budgivningen. Vill du slippa så lägg ut huset till fast pris
    22 svar · 419 läst · Köpa & Sälja hus
  3. FredrikR
    nu

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

FredrikR: [citat] Snyggt i vanlig ordning! :ok:
    11,2k svar · 1742,4k läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
  4. Myrstacken
    nu

Eldragning

Myrstacken: elektrikern har tydligen dåligt med klammer med för han har satt skruv istället för klammer att hålla slangarna på plats..
    17 svar · 376 läst · El
  5. S
    1m

25 kg/m2 takpannor....med Aerolox?

Stefan85: [citat] Precis. Tegel som är glacerad. Jag kan inte dethär. Men varför skulle det vara äpplen och päron skillnad? Tegel eller betong har väl en yta som förslagsvis är glatt så mossa och annat inte kan fastna? Jag bor intill en en skog och det kommer mycket skit därifrån. Lite därför jag är ute efter lite glattare yta också. Även om detta inte ha nämnts innan. Idag är det
    8 svar · 348 läst · Tak & Vind
  6. N
    2m

Rekommendera en batteridriven gräsklippare

newbie_house: https://www.gardenstore.se/grasklippare-stiga-multiclip-47-ae-inkl-batteri-och-laddare?refSrc=7307&nosto=productpage-nosto-2 Funderar på denna. Kan den passa?
    28 svar · 866 läst · Trädgårdsmaskiner
  7. E
    2m

Två uttag, två faser med gemensam nolla och jord

El-Löken66: [citat] Förlåt, missade din indran https://www.elko.se/440v-2-vags/2-vags-infallt-uttag-440v-article3748-1553.html&ved=2ahUKEwjHiIXvuPbvAhVriIsKHVKPCQ8QFjAAegQIBRAC&usg=AOvVaw3ohJU0NIPdaaULxJtdVCtM
    4 svar · 145 läst · El
  8. J
    3m

Hål för blandare Ikea diskbänk

jonaserik: Kanske du kan låna av en röris i grannskapet om det finns någon, dom har för det mesta en för diskbänkar.
    3 svar · 4 läst · Kök
  9. GK100
    4m

Lite grövre vita kablar, utomhus?

GK100: Du har ju själv svaret dvs FQQ 5G6 den kan du använda normalt även vid 32 A om du inte har för dåliga förutsättningar. Och om du uppgraderar matningen kommer den delen ordna sig då.
    5 svar · 177 läst · El
  10. JLyck
    5m

Ledlist som snackar zwave

JLyck: Tja. Söker med ljus och lykta efter en ledlist ,som gärna är minst 3m lång, med zwave. Hade kunnat ta philips hue lightstrip. Men den är 14mm bred, och listen där den ska sitta är endast 12,5mm bred. Vet ni någon? Helst en så färdig lösning som möjligt (alltså inte krav på laddning). Anledning till zwave är att jag vill få in den i Home Assistant på min Rpi.
    0 svar · 1 läst · Villalarm & Hemautomation
  11. C
    5m

Läsglasögon för kroppsarbete?

cpalm: [citat] Ja, sportglasögon fick jag också fram. Men sportläsglasögon verkar inte vara lika vanligt förekommande. Men nåt åt det hållet kanske skulle vara nåt om det finns. [citat] Nej inte testat. Funderat på det, en tjej jag tränar ihop med kör med det. Tydligen har man bara lins på ena ögat för åldersseende, så man ser på långt håll med ena och kort håll med andra ögat.
    7 svar · 318 läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
  12. Lofis
    6m

Nibe VVB Compact 200 slutat ge varmvatten?

Lofis: [citat] Felet sitter nog i skåpet som är utanför huset . Halv fas . Ring elektriker .
    11 svar · 228 läst · Vatten & Avlopp
  13. Jika78
    8m

Spraya stolpfot

Jika78: Ska bygga ett simpelt ribbstaket på befintlig trall på framsidan. 3x4.5m Kan man spraya någon slags färg på de vanliga stolpfötterna som man hittar i byggvaruhusen och som stannar kvar!? Hur pass stabila är sådana här hållare jämfört med de som har 4 "kanter"?
    0 svar · 1 läst · Altan & Uteplats
  14. B
    9m

Avloppsluftning, för långt flexrör.

bobobjorn: [citat] Dragspelet sitter dock ihop med fästet man skruvar fast på innertaket. :-/
    2 svar · 78 läst · Vatten & Avlopp
  15. E
    9m

Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?

EFAF: [citat] Kan du istället förklara hur de ska sitta i serie? Jag har frågat, sökt, sökt igen. Då tampkopplingarna har kontakt när locket är slutet så uppfattar jag att man lägger det i serie över plintarna. Var i ca ska dessa tamp kopplas in dessutom?
    4,1k svar · 625,9k läst · Villalarm & Hemautomation
  16. E
    9m

Dra el själva?

El-Löken66: [citat] Jadå, allt detta kan summeras i en mening. Eller tvistas om i 3000 sidor.
    252 svar · 45,8k läst · El
  17. Frustrator
    9m

Humorhörnan ...

Frustrator: [citat] Påminner om denna..(kanske vart uppe innan jag hänger ju inte så ofta här) [bild]
    17,4k svar · 2952,7k läst · Övrigt Off Topic
  18. T
    10m

SUV vad betyder förkortningen?

Takläggare: [citat] Har ägt Bmw M bil, en 2010 sålde 2016, varav jag brukar följa dom, se uppgraderingar, men dyra i försäkring, men kör nu en ny X3 SUV , DNA med det myntade begreppet körglädje finns även i den.(testa då både Audi o övriga märken innan köp) Men självklart är Porschen snabbare om det vore en tävling lättas o se är på Nurburgring , tar man Porsche gt3 rs mot snabbaste SUV
    119 svar · 4,0k läst · Övrigt Off Topic
  19. Lofis
    11m

Full trekammarbrunn?

Lofis: [citat] Ett tips är att skicka i en spade med färsk hästskit var gång brunnen har tömts . Det ska vara bra för processen .
    24 svar · 23,5k läst · Vatten & Avlopp
  20. E
    12m

Slut på vattnet i kranen?

Elektra: Jag har sedan ett par veckor problem med att vattnet plötsligt tar slut när jag vrider på kranen.:surprised: Det sinar inte utan tar bara tvärslut vilket är lite jobbigt för jag vill ju kunna tvätta händerna, dricka vatten, duscha, tvätta mm. Nu när det händer låter jag kranarna vara öppna och stänger när jag hör att det kommer vatten igen, men jag vet inte vem jag ska anlita för
    0 svar · 1 läst · Vatten & Avlopp
  21. halper
    12m

Vad har ni gjort med er trädgård idag?

halper: [citat] Jag ser att ni har maskrosor även i Skåne. Jag försökte ge mig på min gräsmatta med maskrosjärnet och det funkade ju bra, men det blev inte mycket kvar av mattan … men det är snyggt med en jordplan :rolleyes: Om man saltar den noga före och efter varje regn kan man hålla den steril och fräsch i många år!
    5,3k svar · 541,7k läst · Trädgård allmänt
  22. Demmpa
    12m

Måste det till en formell beställning för att något ska kunna faktureras?

Demmpa: Fastighetsägaren A har begärt en slutbesiktning (via besiktningsmannen). Vid slutbesiktning så behöver alla inblandade parter vara inbjudna/med, annars är det ingen fullständig slutbesiktning. Innan besiktningen beställdes, var jobben slutbetalda till de olika företagen? Hade fastighetsägare A tänkt att det bara skulle ha varit fastighetsägaren & besiktningsmannen på besiktningen?
    1 svar · 82 läst · Juridik
  23. nino
    13m

Hur lång skarvsladd är möjligt?

nino: Har 70m till en stuga, vad behöver man för kabeldim på det avståndet ? Hade ju gärna haft 3fas till bla spis osv men 220 en fas funkar det med, då får det bli enbart belysning
    18 svar · 1,4k läst · El
  24. 1977bjorn
    14m

Hjälp med infästning av bärlinor till förråd

1977bjorn: Fick spikat papp idag. Tyvärr äger jag ingen byggsåg så några krönlister fick jag inte till idag. Försökte med sticksåg, men det gick precis som jag förutspådde: inte så bra :rolleyes:
    25 svar · 1,2k läst · Småhus, Garage, Friggebod, m m.
  25. J
    14m

Hur ta sig an denna vägg?

jonaserik: Bara att borsta lite lätt med en stålborste, sopa av och helspackla. och slipa, ska du sätta ny tapet kommer varenda skavank att synas., även om du målar så kommer väggen att bli knottrig och inte slät. Edit s.k renoveringstapet kan klara det med gropar, men inte fnas som sticker ut.
    1 svar · 2 läst · Färg, Måla & Tapetsera
  26. C
    15m

Portöppnare Marantec Comfort 250 krånglar

chgr: Hej! Någon där ute som är duktig på inställning av portöppnaren i rubriken? Jag försöker programmera ändlägena men får inte till det. Det känns som att den är felinställd på något sätt i menyerna. Efter att ha markerat var position för ändläge tror jag att jag skall komma till meny för inställning av draglastbegränsning men inget verkar fungera. Den får inte med sig de
    0 svar · 1 läst · Småhus, Garage, Friggebod, m m.
  27. L
    16m

Granne har sågat ner fruktträd och häck på min tomt för att gynna plantering egen syren på sin tomt

Lancen: Tror tyvärr att ts är en bluff... Redan på första bilden kan man se på bilden längst till vänster staketet/planket som ts berättar om i januari långt senare och visas med ny bild som nyuppsatt... Dessutom ser planket minst av allt nytt ut... Tror att det är en uppdiktad historia...
    255 svar · 160,1k läst · Juridik
  28. 1977bjorn
    17m

Skruva ytterpanel istf spika

1977bjorn: [citat] Just mjuk trallskruv har ju ingen vidare hållfasthet, men å andra sidan så rostar de aldrig. Många behandlade skruvar kan ju börja rosta i skallen efter inskruvning. Måhända det endast är ytrost, men jag vill inte ha det på obehandlad (eller vitrolbehandlad) panel. Tack för tipset, hittade en nkt-variant som nog kan bli bra:
    15 svar · 29,9k läst · Byggmaterial & Byggteknik
  29. Frustrator
    19m

blocket tips

Frustrator: Ok pris på metallsvarven [bild]
    2,1k svar · 349,7k läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
  30. F
    19m

Får inget varmvatten efter jag stängt och sen satt på varmvattnet till Badrum, kök ets.

Filip.skoglund: Det kommer kallt vatten men inte varmt ut blandarna
    2 svar · 15 läst · Vatten & Avlopp
Laddar...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.