Byggahus.se

Senaste inläggen

1. harry73
    nu

Ebba Busch konfliktfyllda husköp kommenterat i sociala medier

harry73: Och sociala media från team esbjörn https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QmjpoQ/facebook-traden-om-planerna-mot-ebba-busch-ga-till-pressen
    22 svar · 2,2k läst · Artikelkommentarer
  2. C
    19m

Byta dubbel och enkel strömställare

CPW66: Vad kan jagbyta ut den gamla emot om jag bara vill ha en enkelram?
    3 svar · 66 läst · El
  3. P
    32m

Kan jag byta sladd på min kexfräs?

Pysslarn: [citat] Ok, tack för infon, då känner jag mig trygg med ett byte. Ser fram emot att ses när det blir möjligt igen! //Ronnie
    8 svar · 238 läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
  4. blackarrow
    1h

Har ni koll på era jordfelsbrytare?

blackarrow: [citat] Vem skriver sådär? IN, INs förlag? [citat] Det är felaktigt. Det är sant att 6mA DC slår ut funktionen på en JFB typ A, men om felströmmen är överlagrad på en växelström (större än 6mA) så kommer strömmen att passera noll, byta polaritet, och JFB typ A kommer att fungera.
    257 svar · 31,6k läst · El
  5. Nötegårdsgubben
    2h

Så här fungerar lantmäteriet

Nötegårdsgubben: [citat] Ja. Men jag tror att du lägger för mycket vikt vid koordinaterna; har du tydliga märken i terrängen och inget skäl att tro annat än att de är orubbade så är det dem du bör gå efter.
    478 svar · 64,5k läst · Juridik
  6. Nötegårdsgubben
    2h

Trädgården utanför tomtgränsen

Nötegårdsgubben: Jag tror att risken att trädgården ligger fel är begränsad då. Hur är det med storleken, verkar den stämma med fastighetens uppgivna area? Missförstå mig rätt, visst kan Hittas karta visa rätt, men den utgår ifrån en ungefärlig uppgift och även om du skulle hitta tio kartkällor som säger samma sak så är det inte starkare bevis, för de hämtar alla sina uppgifter från samma
    11 svar · 547 läst · Juridik
  7. M
    3h

Vinn en Ryobi teleskopsekatör med lång räckvidd

mephisto73: Svar: 3.5 kg Motivering: Jag vill gärna byta upp mig till Ryobi.
    12 svar · 328 läst
    ·
    · Tävling
  8. Byggreneisak
    3h

Vilken svets ska jag välja?

Byggreneisak: Har kikat på telwin force 165 för 2200 ca och tänkte väl köra på den då jag inte just nu behöver svetsa med en kemppi även om dom såklart är bäst men såg också att jula nu har halva priset på en Stanley svets som jag inte läst mycket om. Så jag hör med er vad ska jag välja är lite nyfiken på om någon har erfarenheter med Stanleyn
    0 svar · 42 läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
  9. C
    3h

Se när 18-åring bygger timmerhus utan maskiner - bara handverktyg

civilingenjören: [citat] Jag såg två. En gamma på vägen och en ny som lyfte stockar på byggplatsen.
    25 svar · 5,0k läst · Artikelkommentarer
  10. M
    4h

Köpt lägenhet - är detta ”befintligt skick”?

maria01: [citat] Eller Frankrike förstår inte riktigt problemet dom flesta som köper bostad börjar ju minst med att måla om tror ingen av mina bekanta som har köpt hus eller lägenhet dom senaste 10 åren som inte har blåst ut allt efter köpet då spelar det ingen roll vad som har lämnats åker ju på tippen en då
    62 svar · 6,2k läst · Bostadsrätt
  11. L
    4h

Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd

Luddis_1: [citat] Vart vill du komma med det uttalandet? Så du menar att om jag och min fru går och äter ihop så smittar det mer än att vi delar samma ankar lift :crysmile:
    4,4k svar · 137,8k läst · Övrigt Off Topic
  12. E
    4h

Häva husköp säljarna har vanvårdat huset innan tillträdesdagen.

Enplanaren: Varför frågar du här om du har anlitat en advokat? Här på forumet får du cowboy-svar och åsikter, och ibland en klok synpunkt. Men det är omöjligt att som frågeställare avgöra vad som är värdefullt och vad som är bullshit.
    249 svar · 94,6k läst · Juridik
  13. H
    4h

Quiz: Vad heter elektrikerns verktyg?

Harald Blåtumme: Ett tips är att läsa på litet så att man blir en mer kompetent beställare. En kunnig beställare har högre chans att bli en nöjd kund i slutänden.
    70 svar · 3,0k läst · Quizkommentarer
  14. E
    4h

Plejd eller Z wave?

El-Löken66: Är du klar med Python-koden @Grizzlybjörnen123? Så är du snart redo att beställa.
    36 svar · 1,2k läst · El
  15. L
    4h

Råd kring affärsmodell och prissättning vvs.

Lassiter: Jag tycker du är för billigt. servicebil brukar ligga 250-300kr/ gång eller dag exkl. moms. Arbetet minst 520kr exkl. moms dumt att ligga för lågt p.g.a. ROT avdrag. För materialet ska du ta påslag 20-50 % beroende hur mycket det handlar om. Mindre jobb = större påslag. Du ska inte göra välgörenhet kom ihåg det, det är onödigt att jämföra priser eftersom din lilla företag kan
    51 svar · 3,3k läst · Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
  16. Po Valingsten
    4h

Öppna grendosa

Po Valingsten: [citat] Japp, funkar inte , la in en bild i början här,, får kolla lite till
    14 svar · 589 läst · Belysning
  17. F
    5h

Pincett i ventilationen Skoda Octavia.

fixaochtrixa: [citat] FYI. Körde i en vecka utan problem men lyckades idag fiska upp den med en magnet. Tack för hjälpen iallafall
    3 svar · 249 läst · Övrigt Off Topic
  18. F
    5h

Yale doorman knarrar

fixaochtrixa: Hej! Mitt handtag låter knarrar när jag drar de nedåt. Någon som vet vad som han hänt? Bifogar film.
    0 svar · 43 läst · Villalarm & Hemautomation
  19. M
    5h

Så mycket fula kontaktuttag

Marijairena: [citat] [citat] Han har varit här en gång och spårat ut runda hål och vi har redan gipsspacklad på den elkabel kabelrör, som går till kontaktuttaget under skåpet. Hade jag vetat detta innan hade jag absolut fått honom att göra annorlunda. Väggarna är färdigmålade skulle jag säga också. Känns som jag måste veta så himla mycket själv om elinstallation innan jag bjuder in en
    4 svar · 198 läst · El
  20. M
    5h

Wago 221 skämt eller?

Magnus E K: Hur var det nu, ledningsförmågan för koppar fördubblas var 18:e månad.
    61 svar · 4,4k läst · El
  21. putte22
    5h

Yale doorman

putte22: [citat] Engelska o tyska Linus har eurocylinder. Såg någon youtube video eller installationsvideo med sådant lås när jag grottade in mig på Linus låset.
    2,1k svar · 776,8k läst · Teknik
  22. Dheri
    5h

Fick ett fiolbygge på halsen!

Dheri: Det är bra, jag uppskattar dessa små uppdateringar. Jag har verkligen noll koll på fiolbygge men det är ändå en glädje varje gång jag får en notis om att det är skrivet något nytt här. Så håll gärna på väldigt länge :D
    127 svar · 15,6k läst · Socialt & Projekt
  23. O
    5h

Sätt en Vakuumventil under handfatet i badrummet ?

Ovation: En vacumventil är inte lösningen på saknad avluft. Du har haft och bör ha en avluftning på huset. Vacumventil bör ses som komplement. Dra upp ett 110rör genom taket där det har varit tidigare och bygg en plåtstos. Avrinningen och funktionen kommer bli mycket bättre. En vacumventil kan bara "andas åt ett håll"
    14 svar · 387 läst · Vatten & Avlopp
  24. G
    5h

Foga MDF vid skarvar isb med konstruktion

Gepper: Hej, hur gick det med sprickor? Är också nyfiken på vilken PP du använde då jag inte finner grön universal. Grundade du innan spackling?
    13 svar · 1,4k läst · Byggmaterial & Byggteknik
  25. Dheri
    5h

Vad har ni gjort med era hus idag?

Dheri: Det har under några dagar bubblat i en av golvbrunnarna när det spolas vatten i köket, så idag har jag fått rensa avlopp. Skönt med rörrensare till högtryckstvätten så man inte behöver ringa spolbilen för att hålla rören okej. Det som inte var lika skönt var att locket till rensluckan sprack. Som tur är verkar det täta helt ok ändå, men det skulle vara skönt med ett nytt lock.
    25,2k svar · 2839,4k läst
    ·
    · Övrigt husrelaterat
  26. Claes Sörmland
    5h

Montera klädkrokar - tips

Claes Sörmland: [citat] Förborrar du? Eller i alla fall gör hål med en syl.
    4 svar · 114 läst · Inredning
  27. E
    5h

Mitt arbetsbänksbygge i snigelfart

erikssonjorgen: Hej, Spännande projekt. Vad är skälet till att du låter skenorna gå förbi centrum på fräsplattan? Undrar, J
    15 svar · 2,7k läst · Socialt & Projekt
  28. R
    5h

Trädäck på sand och cementplattor.

Rickard666: [citat] Gött! Kommer bli bra, ja precis syllpapp är mer tåligt då det används nära grunden till huset.
    12 svar · 342 läst · Altan & Uteplats
  29. S
    5h

Dörrkarmen skev? Finns det någon enkel lösning?

snowjim: Om man ska sätta skum, har ni förslag på något? Jag var på Hornboch där de hade en massa olika skum men de pekade egentligen bara ut ett alternativ för dörrar och det var deras egna lågbudget skum som inte verkade så värst omtyckt?
    5 svar · 171 läst · Byggmaterial & Byggteknik
Laddar...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.