Byggahus.se

Senaste inläggen

1. Claes Sörmland
    nu

Nackdel med grus som förbättring?

Claes Sörmland: Dränering tar hand om vatten som står högt i marken men inte pölar ovanpå nypackad lera. Dränering behövs således om grundvattnet står högt på våren p g a att tomten är lågt liggande eller i en svacka. Det undersöker man lämpligen under en torrperiod i maj när allt ytvatten har torkat bort. Om man kräver en djup grop (säg 50 cm) och hittar vatten så har man problem och kan
    13 svar · 189 läst · Gräsmatta
  2. tommib
    2m

Hej/regler inkoppling laddbox

tommib: Ja. Det ska sitta en JFB typ A (eller B) någonstans innan boxen. Den ska också vara avsäkrad med som högst 32 A men det klarar man sannolikt med huvudsäkringarna. Det står inget i installationsanvisningen om DC-skydd så det blir lite tvetydigt om JFB typ B behövs eftersom anvisningen hänvisar till lokala föreskrifter. Se sid 15 i installationsanvisningen, längst upp till höger.
    7 svar · 255 läst · El
  3. P
    2m

Hur mycket grejer på trefas 2,5 mm

Patmark: [citat] Haha jahaja, jag förstår hur du menar. Hur många av dessa prylar kan jag klämma in på tre faser 2,5mm då? Alltså ugn, micro och ett vägguttag där det är stor risk att jag sätter kaffemaskin eller kaffebryggare. Har andra vägguttag i köket på andra grupper. Går det att kombinera diskmaskinen med något? T.ex. kyl och frys?, Kan inte läsa mig till hur många watt
    2 svar · 140 läst · El
  4. F
    3m

Byta ut spottar - osäker på hur?

FixaiStockholm: Hej! Helt ny på det här forumet, och även väldigt ny när det kommer till belysning. Efter att ha googlat tills fingrarna blöder, tänkte jag nu kolla om någon här vet hur jag ska gå till väga? Jag har en del spottar uppsatta och några har börjat gå sönder, så tänkte byta ut dom mot tex Philips Hue eller liknande. Men, jag är inte helt säker på hur jag ska få dit en annan
    0 svar · 1 läst · Belysning
  5. E
    3m

Får en elektriker koppla in något som någon annan har monterat?

El-Löken66: [citat] Denna? https://www.byggahus.se/forum/forums/referenser-hantverkare-entreprenoerer.54/
    362 svar · 40,2k läst · El
  6. fln213
    4m

Fel färg på rappad kalkfasad av fd ägare = problem

fln213: Tack! Jag är dock lite orolig att kemikalierna i färgborttagningen ska påverka putsen, men jag ska gå igenom detta närmare.
    2 svar · 175 läst · Fasad
  7. L
    5m

Ett element kallt - luftad, pinnen flexar ut, bra tryck i övrigt

lostinsweden: [citat] Danfoss har en flödesinställning. Är den på max (N)?
    22 svar · 613 läst · Värme allmänt
  8. N
    6m

Flimrande lampa

nybyggarn3: [citat] Det är sant. Men mina ledlampor ser ut som glödlampor gjorde förr i tiden och den gamla typens glödlampor är väl lite svår att få tag på nu för tiden?
    3 svar · 69 läst · El
  9. vvsavlopp
    6m

Ansluta köksblandare på 15mm kopparrör-jag blur galen

vvsavlopp: Ja men tyvärr kommer det bli ännu vanligare. Hur ska jag kunna hålla delar till LK, vatette, 15, 16, pex, koppar, alupex och delar till alla gamla rör och nya standarden som är på gång när kund inte ens ser skillnad på avlopp eller vattenledning när dom ringer och säger att det läcker?
    15 svar · 812 läst · Vatten & Avlopp
  10. E
    7m

Rimligt att reseersättning tillkommer på fast pris?

El-Löken66: [citat] Så de körde alltså iväg med träden? Vad var uppskattat värde? Antar att det inte var några leksaksträd utan rejäla bjässar. Vad vägde de?
    7 svar · 110 läst · Hantverkare
  11. trähandtag
    7m

Sveriges Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd

trähandtag: Hur var det i kina/ sydostasien vid de tidigare virusutbrotten innan covid 19- pandemin? Jag har för mig, men kanske minns fel, att det var kaos och nedstängningar i områden, men att det inte blev någon global pandemi för det. Kan det varit detta som gjorde de flesta länder i europa mfl var lite senfärdiga?
    1,2k svar · 34,9k läst · Övrigt Off Topic
  12. Niklasloow
    7m

Contura NY C350 - Båstad

Niklasloow: Får man fråga varför du har en 35 år gammal kamin som aldrig blivit upppackad? (100% nyfikenhet, inget köp intresse av den
    1 svar · 248 läst · Säljes, Uthyres & Skänkes
  13. N
    7m

växthus drömmar

nissebrun: Vi köpte ett växthus i trä med glasrutor från florum. Smälter in väldigt fint i trädgården med grålaserad stomme av gran. Vi är väldigt nöjda med vårt val och kan bara rekommendera att man tittar på deras utbud.
    8 svar · 259 läst · Växthus
  14. tommib
    7m

Installation av dimmer

tommib: Typ så ja. Bägge brytarna sluter mellan L och 1 så du behöver motsvarande L och 1 mellan dosorna, vilket du har i form av befintliga mellantrådar. Pucken sätter du i den sista dosan där tändtråden utgår ifrån. Principen går att tillämpa på godtyckligt antal dosor/brytare men i praktiken är det väldigt ovanligt med mer än tre (två trapp och en kors).
    3 svar · 37 läst · Belysning
  15. Tomture61
    7m

Bergvärme - hur mycket bör elförbrukningen gå ner?

Tomture61: [citat] Hon som styr och ställer här styckade upp tråden för att det handlade om allt annat än BVP , snälla låt inte detta hända igen . Tråden handlar om byte till BVP
    107 svar · 37,8k läst · Värmepumpar
  16. L
    9m

Skräckexempel på lastsurrning

lordi: Den största orsaken till att reglar mm blir krokiga på brädgården är att det är en massa nötter som gräver längst ner i travarna och lämnar ett plockepinn efter sig. Ska man t ex köpa tryckt virke under semestern så hittar man bara "propellrar" pga alla semestersnickare som varit inne och röjt
    2,0k svar · 392,0k läst · Övrigt Off Topic
  17. Okarlsson
    9m

Smal Utslagsback/tratt?

Okarlsson: https://www.vvsochbad.se/intra-tempra-50-tvattho-med-kulventil-vagghangd-55-cm-1062736?gclid=Cj0KCQiA0rSABhDlARIsAJtjfCdotQ0RP0xaG3hxUbbF7scnwbvWXJ1MgwpanqcCXolHD3f7CqwzZ9QaAkS8EALw_wcB En sån här lösning kan du väl göra av nästan vilken vask som helst? Sedan vet jag inte hur man får till nätet för att ställa hinken, men kanske ett skogaller? Så:
    6 svar · 115 läst · Vatten & Avlopp
  18. Q
    9m

Filtervredet på tvättmaskinen sitter fast

Quist: Behöver man få igång maskinen snabbt (i en barnfamilj kan det vara förödande om tvättmaskinen blir stående några dar ;)) och inte har ett nytt "filtervred" hemma så kan jag rekommendera att försöka göra det enligt videon. Jag gjorde det idag och det tog kanske 30 minuter och var inte speciellt svårt. Då har jag iofs räknat bort de 30 minuterna jag la på att städa bakom/under
    22 svar · 10,1k läst · Tvättstuga
  19. 6
    10m

Placering spotar under överskåp i kök

62_an: [citat] Jo vi har funderat på en listlösning, men vi har tyckt att spotar är snyggare när de är synliga, dessutom har vi nu redan köpt in alla spotar. Men visst, det skulle finnas fler möjligheter att få starkare ljus.
    5 svar · 59 läst · Belysning
  20. P
    11m

Vilken strömbrytare till överskåps-spottar i kök?

plan-g: Har spotlights under överskåpen ovanför diskbänken.. Söker en enkel strömbrytare till detta. Typ? Placering? Det finns inga eluttag under skåpen och jag slipper gärna sätta någon stor knapp under skåpen. Finns någon minimal trådlös brytare? Eller kan man ha en knapp inuti skåpet?
    0 svar · 1 läst · Belysning
  21. T
    11m

Måste vi betala för annonsen på Hemnet?

TVR: [citat] Varför skulle halva mäklarkåren packa ihop om säljaren själv kan annonsera på Hemnet (vilket aldrig kommer att ske)? Det är ju inte genom annonsering som mäklarna får sina intäkter.
    187 svar · 58,8k läst · Köpa & Sälja hus
  22. Z
    12m

Ersättning för visningshus 2021

Zirconia: Hej! Vi kommer bygga en ny husmodell från Trivselhus som inte finns i vårat område och de har nämnt att de önskar ha detta som ett visningshus. Vad kan man förvänta sig att få för ersättning för detta i så fall? Vi har inte frågat dem rakt ut. Tänkte höra mig för lite här först så man kanske har förhandlingsmöjligheter.
    0 svar · 1 läst · Hustillverkare
  23. MathiasS
    14m

Router med eller utan wifi på inkommande..?

MathiasS: Det varierar ju lite från modell till modell men så länge du ansluter din routers LAN port till USGn så brukar det gå bra. Ansluter du WAN porten till USG så skapar den ett nytt nätverk. Har din router ett APläge kan du antagligen ansluta i vilken port som helst med det läget påslaget. Då är fw, NAT och dhcp etc avstängt och den tillverkar bara wifi.
    86 svar · 2,9k läst · Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
  24. T
    14m

Skottar ni era tak?

Torpet123: Tack för alla svar! Jag hade tur att i princip allt for av i torsdags när det var 1 plusgrad. Nu är det minusgrader igen och ny snö på taket men jag kan nog andas ett tag till innan det blir att fundera på skottning av mitt tak.
    13 svar · 718 läst · Tak & Vind
  25. H
    15m

Tvättmaskin slangar

HamBygg: [citat] Tack för ditt svar. Jag tänkte också det men behöver ca 3.5-4 m men det hittar jag inte...
    2 svar · 3 läst · Vitvaror
  26. G
    17m

Tvätta alg-angripen trall, med vad?

Gustav.89: [bild] Har ett par balkar till balkongen som är beklädda med alger, vad är bäst att rengöra de med? Någon risk för missfärgning av fasad? (Puts)
    51 svar · 45,5k läst · Altan & Uteplats
  27. R
    17m

Flytta ut element från vägg

Roger Mow: Antingen kapar du röret före kopplet och gängar med 3/8" gängsnitt och sätter dit en invändigt gängad klämring eller så demonterar du vid muffarna högre upp och sätter dit en utvändigt gängad klämring. Att klämma mot befintliga målade stålrör blir nog knepigt att få tätt. Du märker på tryckmätaren om det är läck någonstans men frågan är vad du kan göra från ditt
    2 svar · 85 läst · Vatten & Avlopp
  28. vvsavlopp
    18m

Vilka kopplingar behövs till ny blandare? 16 mm kopparrör.

vvsavlopp: [citat] Var lite extra noggrann att kolla efter eventuellt läckage på dom där 16x15 delen. Ibland tycker jag dom är lite väl känsliga och det kan krypa igenom nån liten droppe efter ett tag. Fastän man är precis lika nogrann och förutsättningarna är likadana som dom tidigare gångerna.
    9 svar · 523 läst · Vatten & Avlopp
  29. blackarrow
    20m

Wifi Gaming

blackarrow: Utan router blir det inget LAN och du skulle inte får adresser till alla anslutna enheter. Första Mesh burken med kabel till mediaomvandlaren får agera Mesh-router. Sen blir de andra två Mesh noder. Se hur noderna är installerade fysiskt, avstånd, väggar/tak. Hur många Mesh-noder måste paketen hoppa mellan för att komma till din speldator/X-box? Kabel blir ju bäst. Full fart. Du måste
    3 svar · 85 läst · Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
  30. T
    22m

Utetrappa materialval

Thomas_Blekinge: Jag ritar på en utetrappa till min altan som svävar 1,65 över marken. Trappan blir i galvat stål. Som trappsteg tänkte jag ha en stålsarg runtom med träfyllning. Först tänker jag på en fyllning av 2x3 tum reglar i furu. Tryckta varor går bort av några anledning och jag vet att obehandlad furu håller minst 10 år. Min fråga: kan man tänka sig att limma en tunnare ek-bräda uppepå
    0 svar · 1 läst · Altan & Uteplats
Laddar...