Byggahus.se

Senaste inläggen

Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. H

Vilken controller / gateway?

[citat] Jag gör alla automationerna i node-red det enda jag gör i home assistant är byter namn på entiteterna och konfigurerar lovelace. Funkar väldigt smidigt. Jag tittade på den här spellistan för grunderna i node-red. Finns säkert både bättre och sämre men tyckte att han förklarade rätt bra hur grunderna funkar.
    halj · 1m · 6 svar · 473 läst · Villalarm & Hemautomation
  2. engs

Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd

Har för mig det är i Storbritannien man delar ut (eller planerar dela ut?) D-vitamin gratis till riskgrupper för att minska risken något. Men märkligt att debatten dyker upp nu, detta var väl välkänt eller i vilket fall kraftig misstanke om redan i våras?
    engs · 2m · 72 svar · 2,2k läst · Övrigt Off Topic
    ·
  3. L

Ebba Busch snart juridisk ägare till omstridda fastigheten

[citat] Lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning Svensk författningssamling 1924:1924:323 t.o.m. SFS 1991:1550 - Riksdagen Det sagt - allt måste ju bevisas. Om Esbjörn verkligen har problem så... ja då har han. Kan de inte få ett läkarintyg så faller nog allting platt väldigt fort.
    larka742 · 6m · 1,0k svar · 53,9k läst · Artikelkommentarer
    ·
  4. M

Går det att spola rent en igensatt infiltration med en högtryckstvätt?

Det funkar säkert till viss grad.. men något är fel om den blir igensatt såpass ofta. Bättre att lösa problemet än att dölja det.
    Melb · 6m · 1 svar · 68 läst · Vatten & Avlopp
    ·
  5. J

Gradering på termostat, gått från 0-5 till 0-9 Evosense

Hej, Detta kan tyckas vara en dum fråga men är husägare sen 3 månader tillbaka och lär mig något nytt varje dag. Jag har bytt ut termostaterna på entréplanet där det innan satt äldre Honeywell termostater från 1980, graderade 0-5. Nu har jag satt ditt Evosense 0-28 grader med gradering 0-9. När jag vrider Evosense termostaten kan jag lysa med en ficklampa och se att piggen endast rör
    johannes2k · 7m · 0 svar · 1 läst · Värme allmänt
  6. J

Akta er för Nordiska Fönster

Tack för rådet. Vilken katastrof att ha en leverantör som inte kontrollerar sina produkter. Var finns yrkesstoltheten?
    JELUS · 8m · 165 svar · 50,5k läst · Fönster & Dörrar
    ·
  7. andr.ljung

Humorhörnan ...

[bild]
    andr.ljung · 8m · 15,4k svar · 2549,7k läst · Övrigt Off Topic
    ·
  8. Elin6745

Stark belysning hos grannen

[citat] Det finns inga förarbeten till de lagrum jag refererat till i PBL.
    Elin6745 · 10m · 140 svar · 55,2k läst · Belysning
    ·
  9. ginnfilt

Projekttråd: GDS Attefallshus

Jag har missat att "dokumentera" att vattnet är igång! Något av en milstolpe att kunna checka av att den PEM vi grävde ner för lääänge sedan faktiskt levererar vatten. Både toalett och dusch (både varmt och kallt) är i drift! Varmvattenberedaren skymtar i bildens övre högra hörn. Det är en Nibe Eminent 35 med rostfri tank. [bild] Kvar att göra i badrummet: Montera kommod + handfat
    ginnfilt · 10m · 95 svar · 31,8k läst · Socialt & Projekt
    ·
  10. J

Bästa märke på fog till granitkeramik?

[citat] Efter 3-4 timmars skrapande är fogarna på golvet borta! Fy vilket skitjobb det var. Struntade i att kratsa ur fogarna runt mosaiken och kommer behålla den ljusare fogen här. Vad ska man använda för tejp för att skydda fogen vid mosaiken när man fogar längs med golvet? Det är kakelfogen jag ska använda (inte silikon). I och med att den är mörkare så är jag rädd att den
    jockebq · 13m · 17 svar · 667 läst · Badrum
    ·
  11. K

Trasig häll i lägenhet

De kan väl spricka utan påverkan, men i huvuddelen av fallen är det väl pga någon påverkan. Däremot är det väl inte säkert att det sker direkt. Om hällen var 10 år gammal vid installation kan ju inte värdet vara så stort. Det är väl främst arbetskostnaden. Det brukar väl synas om det är en direktskada, eller om det är en spricka som plötsligt uppkommer.
    kindvall · 14m · 5 svar · 226 läst · Juridik
  12. S

Batteri bilnyckel slut + dra åt hjulbultar hårt

koppar och alupasta är djävulens påfund och ska definitivt inte användas på skruvar och muttrar till hjul iallafall. Vem tror liksom att en gänga går lättare för att man smetar på en pasta med metallpartiklar som när fettet torkat bort blir kvar och gör det ännu värre........Jag har själv jobbat i många år på stor gummiverkstad och ja en del överdriver kan man säga. Rost och
    Stefan1972 · 15m · 78 svar · 3,9k läst · Övrigt Off Topic
    ·
  13. M

Förhålla sig till nygammal granne?

[citat] [citat]
    Magnus Filip · 21m · 169 svar · 29,0k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  14. Okarlsson

Trådbundet eller WiFi LAN?

[citat] Nämner du samma enhet flera gånger eller har ni på riktigt "oftast" samtidigt igång: Två enheter med Youtube En enhet med Netflix Två enheter för onlinespel En enhet med Teams Fem mobila enheter Tre laptops Tre datorer på ethernet Är din familj bläckfiskar? :rofl:
    Okarlsson · 22m · 36 svar · 1,3k läst · Teknik
    ·
  15. M

Renovera pipa och skorsten

Vackert tak! Är det skiffer eller eternitplattor? Finns det flera i reserv? det går ju givetvis att försöka bygga plattform och väg upp med tryckavlastning genom att plattformens stöd vilar på skivor som fördelar ut vikten. Att få till det praktiskt kan krävas en hel del trixande och risken är att något går sönder ändå. Är det eternit är även risken att en hantverkare inte
    myrstack · 23m · 1 svar · 62 läst · Byggnadsvård
    ·
  16. I

Golvvärme varmt stengolv nere kallt trägolv uppe

Din cirkpump är ställd på manuellt max (3), bra, låt vara här. (ställer du den på vänster sida så styr den adaptivt på tryck). Höj trycket i systemet så att manometern står på 0.8-1.0 det räcker för ett enplanshus. Detta kanske var ditt problem?
    InsidersUnited · 23m · 12 svar · 281 läst · Värme allmänt
    ·
  17. Alfredo

Tippa om extra trög propp

Du kanske skulle börja lite förutsättningslöst med att undersöka om din totala förbrukning är rimlig. 25 A är ganska mycket men då vi inte vet om din fastighet är en "stor gård" med elvärme i många byggnader eller en liten villa med bergvärme, kan vi inte bedöma om det är rimligt att det inte räcker till. I tråden fokuseras på uppvärmning till frostfritt i en liten byggnad men
    Alfredo · 29m · 15 svar · 542 läst · El
    ·
  18. S

Jula luftvärmepump. Billig men är den bra?

[citat] Ja det vill till att skiten inte fryser.
    Stego1 · 30m · 15 svar · 21,8k läst · Värme allmänt
  19. N

Givare uponor

Har bytt rumsgivare från wirsbo till ersättare uponor. Har bytt i andra rum som fungerar. Men färgen på kablarna i detta rum skiljer sig. Kopplade in den nya med ström på !! Lampan blinkar rött ca: var 15:e sekund. Uponor cosy [bild]
    Nisse1998 · 30m · 0 svar · 1 läst · Värme allmänt
    ·
  20. R

Kan vi "lagligt" inreda vår vind om detaljplan säger nej?

Jasså? Det var nytt för mig isåfall, länka gärna till någon information där det står... min kommuns hemsida säger fortfarande 10år..
    RalleB · 31m · 52 svar · 12,9k läst · Bygglov
  21. S

Min värmepump värmer dåligt?

[citat] En värmepump ger inte tre till fyra ggr tillbaka. Under optimala förhållanden ja, men hur många har det? För att uponå de värden som anges så ska skillnaden mellan ute och inne vara så liten som möjligt. Luftvärmepumpar tappar i effektivitet ju kallare det blir. Sedan så måste man veta hur dessa värden testas fram. Verkningsgraden är ju dessutom inte helt jämförbar
    Stego1 · 33m · 34 svar · 1,5k läst · Värmepumpar
    ·
  22. T

Air2fibre

[citat] Den var rätt dålig, Clownen Bozo är ett geni inom sitt område.
    thadanne · 35m · 117 svar · 17,3k läst · Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  23. Jonatan79

Luktar avlopp

Kommer doften från handfatsavloppet eller dusch eller wc?
    Jonatan79 · 36m · 5 svar · 174 läst · Badrum
  24. prototypen

Projekt bygga egen isbana

Pressvisningen får du ha senare vid stabilare väder. Här regnade det igår, sedan kom det snö...... Får vänta med spolandet ett tag till. Protte
    prototypen · 42m · 19 svar · 1,4k läst · Trädgård allmänt
    ·
  25. A

Ord mot ord - Hus eller villa? Lägenhet eller våning?

[citat] Och få motfrågan "Jobbar du på Skatteverket, eller";)
    AndersS · 45m · 77 svar · 9,9k läst · Övrigt Off Topic
    ·
  26. H

Försenad badrumsrenovering bostadsrätt

Som sagt, en stor gråzon. Men jag lutar nog pt att entreprenören kan ha rätt. Men om det nu skall göras om i vår. Hur tänker ni runt betalning nu? Om du inte håller inne pengar så är det stor risk att det aldrig blir fixat.
    hempularen · 48m · 13 svar · 584 läst · Juridik
  27. P

Byte av el i hus, kostnad överdriven? Paniik

[citat] Dvs det som den genomsnittliga byggahusaren har hemma "ifall att"? :) Jag håller med om din lista. Om jag skulle lägga till något skulle det eventuellt vara en extra JFB, en C10 och en C16 automatsäkring från lämpligt fabrikat. Men där har forumets elektriker mer koll än mig på hur ofta dessa faktiskt behöver bytas. Att sedan kunden blir förbannad över att man inte har med sig
    PatrikJo · 49m · 61 svar · 20,9k läst · El
  28. T

Välja ytterdörr

Tack för svar! Absolut inget fel, tänkte mest original och ambitionen att hellre laga än köpa nytt. Det är snyggt med paneldörr, håller med! Har en liknande på min baksida.
    Torpälskare · 53m · 2 svar · 82 läst · Byggnadsvård
    ·
  29. a10086

Söker dörrhandtag till innerdörrar

Hej! Jag har sådana dörrhandtag (se bild) i mitt hus. Ett par av dem är sönder och nu söker jag efter ett gäng nya! Jag har sökt igenon diverse ställen som säljer begagnat utan någon vidare framgång. Även hittat ställen som säljer nytt men det har inte vart riktigt rätt modell. Kanske är det något som har ett par gamla liggandes? Om inte annat kanske någon vet vart det går att
    a10086 · 60m · 0 svar · 17 läst · Fönster & Dörrar
    ·
  30. P

Vad kan detta kosta

[citat] Du behöver nog tänka om kring din beräknade tidsåtgång. Om vi bryter ner jobbet lite till och kollar specifikt på murningen: Införskaffa och leverera sten och bruk Täcka området där det ska arbetas och blandas Mäta upp, kapa stenar. Blanda bruk Mura igen halva dörröppningen Rengöra verktyg och hinkar Städa av, täcka av Göra sig av med gammalt bruk och överblivna stenar.
    PatrikJo · 1h · 9 svar · 430 läst · Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
    ·
Laddar...