Byggahus.se

Senaste inläggen

Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. nizzehult

Renoverar badrum och vill förbereda för elen själv, vad ska man tänka på?

[citat] Kan vara lite svårt att se men det finns ett sånt rör, det som går närmast regeln. Jag vet att det kanske inte är en så snygg lösning att ha flera kopplingsdosor i samma rum men nu blev det så. Visst kunde man ha snott den mot hallen men det blir bara en liten estetisk vinst, knappast någon funktionell. Det sitter ingen kopplingsdosa ovanför handfatet men väl en apparatdosa
    nizzehult · nu · 145 svar · 13,3k läst · El
    ·
  2. S

Ebba Busch snart juridisk ägare till omstridda fastigheten

[citat] [bild]
    Snickerick · 3m · 907 svar · 47,5k läst · Artikelkommentarer
    ·
  3. R

Upptagning av valv i bärande konstruktion - BRF

[citat] Tacksam för svar och väl noterat med likhetsprincipen! Uppskattad input!
    Rullgardin89 · 3m · 11 svar · 156 läst · Planlösningar
    ·
  4. ullet

Vad betalar ni för internet via stadsnät?

Betalar just nu 124,50 kr/månad, men blir 249 kr/månad snart (ny kund-erbjudande) för 100/100 Mbit/s. Bytte nyss från Bredband2 till VK media då dom förra höjde priset med drygt 60 kr/månad utan förvarning.
    ullet · 3m · 14 svar · 327 läst · Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
  5. H

Rulla ner och upp bastuflotte?

[citat] Vettigt och billigt, men om den ska upp och er varje år så hade det varit fing med en permanent återanvändbar lösning.
    hakaninorr · 4m · 4 svar · 107 läst · Fritidshus
  6. j.erkers

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

Diamonds are girls best friend...
    j.erkers · 5m · 10,2k svar · 1561,6k läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
    ·
  7. gol

Athom Homey kopplat till smartlås och larm

[citat] Håller inte med dig om det. Men självklart väljer var och en själv efter krav och plånbok.
    gol · 5m · 13 svar · 469 läst · Villalarm & Hemautomation
  8. V

Badrumsfläkt förlänga några cm

Med en muff eller nippel till spirorör
    Vante · 5m · 1 svar · 10 läst · Badrum
    ·
  9. F

Installera LED i Badrum

Köp 230v led downlights med inbyggda transformatorer istället. Dra om kablarna till 230v diton, nolla och tändtråd. Sätt en kopplingsdosa i centralen så kan alla kopplas ihop där. Finns även skenmonterade kopplingsplintar.
    falkn · 8m · 1 svar · 2 läst · Belysning
  10. ElisabetElisabet

Vikdörrar utomhus - tips?

Hej! Vi planerar att ta bort elementet, öppna upp fasaden ned till golv i fönsterpartiet på bilden och sätta in vikdörrar i massiv ek. Är det någon som har tips på bra leverantör? Vi har fått offert från ett företag på strax över 60.000 kronor. Vill gärna ha något att jämföra med. Tack på förhand :) [bild] [bild] Och här kommer en referensbild från leverantör på själva
    ElisabetElisabet · 8m · 0 svar · 1 läst · Referenser Hantverkare & Entreprenörer
    ·
  11. M

Behövs dubbla brunnar?

[citat] Det förutsätter då att jag har glipor under ramen på duschpartiet, så vattnet kan rinna in i duschen...
    mojjen · 10m · 7 svar · 96 läst · Badrum
    ·
  12. T

Datamaskinen är kaputt. Några delar att spara?

[citat] Om du gillar Biltema så kan du köpa denna https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/bildkablar/hdmi-kablar/hdmi-dvi-2000044542och använda en HDMI kabel du har liggandes
    Tompafix · 14m · 58 svar · 2,7k läst · Teknik
    ·
  13. Keiller

Grand Designs: Ett spjut i skogen i Huddinge

Kul bygge av en duktig byggare. Själva programmet är ju hyfsat men på nåt vis inte lika bra som den engelska versionen. Har väl med programledaren att göra. Där Kevin McCloud får det hela att bli intressant, får den svenska motsvarigheten mig att dra ner volymen till noll. Karln pratar helt enkelt för mycket.
    Keiller · 14m · 105 svar · 16,3k läst · Artikelkommentarer
  14. Plätt Fia

Stark belysning hos grannen

[citat] Du kan kanske klaga till kommunen? Det ska inte lysa för mycket. Och det är inte alltid det hjälper med mörkläggningsgardiner. https://www.expressen.se/kvallsposten/familjen-kan-inte-sova-pa-grund-av-coops-skylt/
    Plätt Fia · 14m · 110 svar · 43,4k läst · Belysning
    ·
  15. Fulkemisten

Projekt: Terrasspool

[citat] Oj! Jag har nog en tredjedel av det. Filtrerar bara när värmaren är igång. Tror faktiskt inte att du behöver så mycket filtrering alls. Koplade en mätare till hela fasen nu i november och kom inte ens upp i 350 kWh, men då har jag rätt mycket mer isolering än det färdiga paketet man kan köpa från SVB. Framförallt har jag ett underlock av cellplast som flyter på vattnet.
    Fulkemisten · 15m · 538 svar · 56,3k läst · Pool
    ·
  16. niclas_swe

Villa Gripenberg - en stenkloss från -46

Senare svängde kusinen (elektriker) förbi och drog el till spottarna i nischerna. Och eftersom vi hade besök på ingång så fick vi spontan-möblera lite så att det kunde fungera som ett gästrum en vecka [bild] [bild]
    niclas_swe · 16m · 3 svar · 4 läst · Socialt & Projekt
    ·
  17. FredrikR

Nyheter - Bosch 18V

En till bild på de båda batteri-GEX'arna. [bild]
    FredrikR · 16m · 53 svar · 7,4k läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
    ·
  18. R

Reparera skada på dörrkarm efter gallergrind

Ja det var något i den stilen jag tänkte. Tack
    Rango · 16m · 2 svar · 151 läst · Fönster & Dörrar
    ·
  19. E

Vad andvända för kopplingsdosor för att vidarekoppla 3-fas?

Även lågprisdosan från Malmberg har membrantätningar som håller tätt i alla fall en tid tills plasten i dosan "torkat" så det ska inte vara någon annan förskruvning. Man ska även ta upp den utbrytningsöppning som sitter i botten av dosan så att ev kondens rinner ut ur dosan. MEN köp en dosa med skruvat lock
    elmont · 16m · 19 svar · 799 läst · El
    ·
  20. Rostig_9000i_-88

Dölja fläkttrumma?

Nu hittade jag bilderna jag tänkte bifoga i det förra inlägget. Runt år 2000 gjorde vi en budgetrenovering av vårt kök i en lägenhet vi då bodde i och där den gamla Hedenhös-fläkten satt monterad på högra sidan (utanför "linjen" för köksskåpen) och jag löste det med ett överskåp till en kyl/frys och en ny lucka lackad i samma färg som övriga köksluckor. Trots att skåpet
    Rostig_9000i_-88 · 16m · 2 svar · 58 läst · Kök
    ·
  21. PeterFalun

Köpa Husstomme

https://www.dalahus.se/
    PeterFalun · 17m · 2 svar · 554 läst · Hustillverkare
  22. H

Shelly

[citat] Det var en bra lösning! Fan vad enkelt. Har klurat en massa på olika sensorer eller relän som ska ge signaler hit och dit. Ibland ser man inte skogen för alla träden.
    halj · 18m · 646 svar · 59,9k läst · Villalarm & Hemautomation
    ·
  23. Staffan2000

Förhålla sig till nygammal granne?

[citat] När det börjar blåsa snålt, är det bäst att söka skydd! Väldigt ståndaktigt. Staffan
    Staffan2000 · 19m · 133 svar · 20,0k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  24. D

Dags att bygga badrum!

[citat] Bilden bringade lite klarhet, var som sagt några år sedan jag gjorde detta. Menade de övre vredet i tidigare inlägg, de undre styr endast temperatur, inte flöde. Så när man vrider det övre åt t.ex. vänster så går badkarspipen från stängd till öppet, dvs man styr flödesmängden med hur långt åt vänster man snurrar. När man vrider åt höger så måste man passera fullt
    Dm9 · 19m · 25 svar · 2,3k läst · Badrum
    ·
  25. H

Försäljning av SEMKO 17

Finns ute på tradera nu för den som vill fynda! https://www.tradera.com/item/301864/432653219/aldre-3-fas-handskar-semco-17-don-
    halj · 20m · 96 svar · 15,2k läst · El
    ·
  26. C

Önskar tips på sågbockar

Jag köpte Lidl-bockarna tidigare i år och de är ovanligt kraftiga vilket bekräftas av specad maxlast på 200kg. Bra att de går att justera i höjdled en bra bit upp. Jag hade gärna haft steglöst justerbar höjd men man kan inte få allt.
    ClasseClas · 20m · 9 svar · 476 läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
    ·
  27. C

Två detaljfrågor om markrör

Men är du säker på att du uppfattat flödesriktningen rätt? Det känns helt osannolikt att göra ett sånt fel av misstag.
    cpalm · 21m · 5 svar · 222 läst · Grund & Markarbeten
    ·
  28. N

Westbo Victoria kamin, erfarenheter?

Bump, jag har samma fundering och väljer också mot en F3.
    nochl · 21m · 1 svar · 247 läst · Ved, Pellets, Flis
  29. 1

Ta bort en bit av en regel i dörröppning

Jag hade kapat med en cirkelsåg och/eller fogsvans.
    123abc · 29m · 4 svar · 129 läst · Fönster & Dörrar
    ·
  30. H

Du som köpte fel mutterdragare...med batteri...

[citat] Jag håller inte med där, man använder inte ett spärrskaft till att dra loss för allt vad det kan utan till att skruva ut skruven efter att man lossat hårt sittande skruv manuellt. Det är ingen mutterknack och ska inte användas som en sådan. Visst, smidigt på litet mindre hårt sittande skruv att bara köra på utan att först lossa manuellt men inte så kritiskt med att få
    Harald Blåtumme · 30m · 161 svar · 13,7k läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
    ·
Laddar...