Byggahus.se

Senaste inläggen

Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. I

Grundfos alpha2 startar ej

Dock måste jag hitta mer brineol i Stockholm också. Verkar inte vara så enkelt för privatperson?
    Izze · 1m · 22 svar · 9,0k läst · Värme allmänt
    ·
  2. Johannes Carlsson

Byta isolering vid renovering

Fyll på i facken där det sjunkit ihop om ni ändå öppnar. I bjälklag kan man lägga cellulosa som extra isolering ovanpå sågspån om man vill.
    Johannes Carlsson · 2m · 2 svar · 83 läst · Isolering
  3. D

Går det att ljudisolera betonghus?

[citat] Det hjälper ju inte ett dugg!! Skojar du? Hur ska du isolera bort vibrationer i grundkonstruktionen och stegljud som kommer från grannarna genom att lägga ut mattor? Jisses. Kan inte se ens att man lyckas isolera bort några ljud från grannarna överhuvudtaget genom att lägga ut mattor. Edit: jag tror ni helt missförstår TS och utgår ifrån att han bor i villa eller nåt. Läs
    danniee · 2m · 6 svar · 181 läst · Isolering
  4. Marike

Har jag klart för mig om Disney+?

Hittade det här på Paypal, "Bekräfta ditt betal-/kreditkort. Vissa handlare tar bara emot betalningar som är dragna från ett bekräftat kort som är kopplat till ditt PayPal-konto." Så jag ska använda mitt bankkort att betala med, men först måste Paypal ha godkänt det. Skruvat. De öppnar väl inte porten förrän de fått pengarna. Det är ju fullständigt korkat. Vad säger man?
    Marike · 5m · 36 svar · 926 läst · Övrigt Off Topic
  5. T

Isolera vindbjälklaget

Jag ska inreda en del av vinden. Har spånisolering nu och hade tänkt bryta upp golven för att fylla bjälklaget med mineralull och sen nya trägolv. Sen såg jag att vissa bara fyller upp bjälklaget med isolering längs ytterväggarna och därefter bara har 95mm Isolering för ljudets skull. Vilket sätt är vanligast, hur brukar man göra?
    ThomasLindgren · 8m · 0 svar · 1 läst · Isolering
  6. Johannes Carlsson

Hur nära till grannen hus, får man bygga sin staket. staketet

Ja, att sätta fast staket i grannens altan utan tillåtelse är inte okej. Där förstår jag att grannen blir sur. Men du får sätta staketet på din sida direkt mot tomtgränsen. Det blir ditt staket och du skall kunna underhålla det från din sida om inte grannen upplåter sin tomt för åtkomst.
    Johannes Carlsson · 9m · 7 svar · 437 läst · Altan & Uteplats
  7. MathiasS

Fria kanaler via fiber?

Vi kör en Appletv och tittar via den på playkanalerna. En fjärr för att styra allt. Inget abb.
    MathiasS · 20m · 3 svar · 102 läst · Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
  8. B

Knarr efter slipning/behandling

[citat] Som jag skrev några inlägg ovanför: [citat]
    Bo Berglund · 21m · 13 svar · 2,0k läst · Golv
  9. Johannes Carlsson

Rimligt med 10 års ansvar efter försäljning?

Håller helt med. Tycker det är sjukt. När man sålt bör man vara fri från ansvar på tillträdesdagen så får köparen se till att kolla ordentligt innan.
    Johannes Carlsson · 22m · 7 svar · 389 läst · Köpa & Sälja hus
  10. MathiasS

Projekt källare

.....dessutom är det väl inte ett bygglov som behövs här utan tillstånd via minerallagen för prospektering inför gruvdrift?
    MathiasS · 23m · 482 svar · 147,1k läst · Socialt & Projekt
    ·
  11. M

Byta ut 30st halogenspottar mot LED.. skyddskåpor saknas

Som kanonkula skriver, Hide-a-lites 1202 är ersättare. Ser ut som Proffsmagasinet har dem till bra pris nu: https://www.proffsmagasinet.se/el-belysning/belysning/inomhusbelysning/spotlights-och-downlights/hide-a-lite-1202-multi-downlight-12-v-vit-3000-k-2817560 Med största sannolikhet behöver du inte ens byta trafo, det är bara att testa.
    Müssli · 23m · 2 svar · 110 läst · Belysning
    ·
  12. N

Säljaren uppgav för mycket boyta

[citat] Sluta se dig som ett offer, du har köpt ett hus och inte kontrollmätt arean, stod kanske fel i prospektet men ingen har gjort fel med ont uppsåt och du har därför inget att komma med och speciellt inte så långt efter. Inte så stort problem för dom flesta.
    Nils ST · 24m · 248 svar · 39,6k läst · Juridik
  13. M

Renoveringen av vårt uterum

Idag har jag och en polare jobbat på med en lösning för att få isolering för plattan ut mot trädäcket. Var lite trixande men tyckte vi fick till en bra lösning. Vi slog bort den gamla plattan som var kvar och skenan till skjutdörrarna fick hänga kvar i luften. Därefter borrade jag åtta st 20 mm hål och monterad en 4m långt vinkeljärn under skenan till skjutdörrarna. I hålen satte
    Mawe85 · 26m · 34 svar · 5,7k läst · Socialt & Projekt
    ·
  14. S

Sätta tvättmaskin för flerbostadshus i villa?

Jag håller lite smått på och funderar inför en kommande tvättstugerenovering (inte i startgroparna utan tänker mer på vad vi vill ha på sikt). Vårt största problem med tvättstugan idag är förutom att den är omodern (rummets utformning) att tvätt tar alldeles för lång tid. Många kvällar och helger får jag i stort sett planera tvättandet in i minsta detalj för att vi ska hinna
    Sackaros · 29m · 0 svar · 15 läst · Vitvaror
  15. P

Byta lampor eller byta kök?

Jag var i liknande situation, jag valde att helt byta överskåpen (nya från IKEA) och sen lämna in underskåp för omlackering för att fräscha upp och matcha överskåp. Jag bytte även kakel, fixade ny eldragning och fällde in led list i täcksida. Men att bara sätta en täcksida i ditt fall skulle nog göra stor skillnad. Då kan du sätta ny belysning i den och dra elen i skåpen
    pjkw · 29m · 4 svar · 139 läst · Kök
    ·
  16. Patrik440

Människans bästa vän? (Bilder och annat om våra hundar)

Idag fick vi ta oss en liten utflykt ut i skogen. [bild] / Patrik
    Patrik440 · 30m · 443 svar · 31,5k läst · Övrigt Off Topic
    ·
  17. Johannes Carlsson

Om man struntar HELT i priserna, vilket är bäst?

Egen Arkitekt och lokala byggare med högt förtroende och yrkesstolthet ger nog bäst resultat om det verkligen ska bli super. Då har man trädgårdsarkitekt och inredare med i svängen också så allt viktigt fås med. Trä, sten eller halm får avgöras av smaken och målet ;)
    Johannes Carlsson · 31m · 28 svar · 3,1k läst · Hustillverkare
  18. Snigla

Gottetråden!

Recept i odlingsanda / skördetider: [bild] [bild] (Recepten från tidningen ”Hus & Hem” tror jag)
    Snigla · 31m · 291 svar · 29,6k läst · Övrigt Off Topic
    ·
  19. M

Grannen har tagit bort vårt staket utan vår tillåtelse

[citat] Inge har nog en whisky för mycket och borde knoppa nu.
    mickef · 31m · 211 svar · 57,2k läst · Juridik
    ·
  20. blackarrow

Foton på era nätverkslösningar? =)

[citat] Är jorden rund eller sfärisk? Jag förväntar mig att med takmontage och metallplatta, plattas sfären till lite och blir lite bredare i våningsplanets utbredning. Har en våning + källare.
    blackarrow · 33m · 721 svar · 220,4k läst · Teknik
    ·
  21. nerdybynature

Kalla element

Har ni luftat systemet? Vi har samma panna och ska påbörja köksrenovering nästa vecka och vill passa på att fråga: Hur stängde ni av vattnet? Finns det något sätt att stänga av det via pannan eller är det huvudventilen, alltså vatten in till huset, som gäller?
    nerdybynature · 35m · 3 svar · 201 läst · Värme allmänt
    ·
  22. B

Humorhörnan ...

[citat] De är ju klart de har sprättat iväg ju:p
    Byggdjuret · 38m · 14,8k svar · 2432,8k läst · Övrigt Off Topic
    ·
  23. N

Ny fråga ang alternativ till bärande innervägg med stolpar och bärlina istället

[citat] Där finns inte riktigt dimension på bärlina i en bärande innervägg med.
    Novisfixaren · 40m · 4 svar · 115 läst · Byggmaterial & Byggteknik
  24. D

Bärande Vägg?

[citat] Tack, hade ändå tänkt ha något slags stöd. Som jag jag skrev i första inlägget så har förra ägaren rivit samma vägg på andra sidan huset i början av 90 talet. Vad jag kan se så sitter det bara 2 70 reglar på varsin sidan av den rivna väggen väggen, det finns alltså inget stöd alls, är det något jag måste oroa mig för? Vad är det värsta som kan hända? :)
    DMG · 43m · 5 svar · 207 läst · Byggnadsfysik
    ·
  25. B

Coronavirus

Men vad ni är omoderna... Det träffas interaktivt. :D
    Byggdjuret · 45m · 28,4k svar · 1276,9k läst · Övrigt Off Topic
    ·
  26. Jiji

Alla som gillar katter - räck upp en hand!

"Är det dags att gå och lägga sig?" [bild]
    Jiji · 50m · 3,1k svar · 248,0k läst · Övrigt Off Topic
    ·
  27. Jiji

Hur lägga om gammalt tegeltak med spån under?

[citat] Fast det funkar ju inte om spåntaket är kvar under. Nu är vårt tak klart iallafall.
    Jiji · 52m · 10 svar · 1,2k läst · Byggnadsvård
  28. M

Byta galler ventiler vid grund

Funkar de gamla ventilerna att återanvända är det ju bra. Annars gillar jag de ventiler med perforerad plåt innanför
    Mickebandsåg · 52m · 3 svar · 104 läst · Grund & Markarbeten
  29. J

Nytt badrum och allrum efter takbyte

Det är ju så att om man t.ex. ställer något som sluter tätt och isolerar mot golvet, jag brukar använda sackosäck som exempel så kan det bli väldigt varmt och bränna på en plastmatta. (Det gäller även trägolv. Tänkte nämnt det innan men trodde det var lugnt. Följ tillverkarens anvisningar och välj då T2 röd.
    Johan456 · 53m · 124 svar · 15,7k läst · Socialt & Projekt
    ·
  30. J

Problem med golvvärme

Sitter även dito under dom blå, en klassiker efter sommarens värme att dom fastnar i stängt läge.
    jonaserik · 57m · 4 svar · 145 läst · Värme allmänt
    ·
Laddar...