Byggahus.se

Senaste inläggen

Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. Bo.Siltberg

Mäta på brytare

Det är den högsta spänning som dvärgen i sig klarar. Spänningen som verkligen används kan vara lägre. MCS110 är nog inte annorlunda byggd än sin trepoliga variant MCS310 där det normalt förekommer 400 V mellan dess poler. Så det kan ytterligare ska titta på är hur materielen används. Du kan utgå ifrån att du har 230 V i dessa brytare, men troligen 400 V mellan de två brytarna,
    Bo.Siltberg · nu · 4 svar · 127 läst · El
    ·
  2. A

Tömma expansionskärl / ställa in förtryck

Det låter som om din säkerhetsventil är slut. Jag skulle bytt direkt kostar bara ett par hundra och är enkelt att göra. Det är inte en del av ditt tappvatten men det finns en koppling för påfyllning av värmekretsen från tappvattnet.
    andersda · nu · 27 svar · 1,2k läst · Värme allmänt
    ·
  3. T

Mäklare vill inte ha besiktning i "högtryckskommuner"

Vi brottades med samma dilemma som TS när vi skulle köpa hus i södra Sthlm. När vi började titta på hus så hade jag en klar bild av att vi minsann skulle anlita egen besiktningsman men så fort som budgivningarna går så är det ju en förhandlingsfråga huruvida säljaren går med på en besiktningsklausul eller inte och säljare vill såklart hellre ha köpare som kan tänka sig att
    tomasjo · nu · 29 svar · 2,2k läst · Köpa & Sälja hus
  4. Z

Äldre taklampa

Ok jag fixar fler bilder det så fort jag kommer hem. Tack för snabba svar
    zaniii · 1m · 3 svar · 4 läst · El
    ·
  5. N

Kan säljaren häva husköpet??

[citat] Ett av dina bekymmer är att förmå dessa säljare att skriva på ett nytt upprättat avtal av en mäklare. Jag kan inte se varför du ska kunna tvinga dem att göra detta enligt detta kontrakt. Du har inget övertag överhuvudtaget. Nu sitter dem med din handpenning och du får inte loss pengar från banken. Nu har dom i princip rätt. Att tiden löpt ut för betalning av
    Nucky · 1m · 274 svar · 85,3k läst · Juridik
    ·
  6. F

Clas Ohlsons förfall

[citat] Jag undrar om man vågar handla från Conrad, support vid garanti verkar obefintlig och fraktfirman UPS är nästa bekymmer, lotteri känns det som beroende på vart man bor. Källa: https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=2545
    fusion · 1m · 378 svar · 69,9k läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
    ·
  7. G

Hur kan man se om grannen har bygglov?

Ska du köpa en fastighet för 7-8 mille så bör du väl för bövelen göra en bedömning som även inkluderar omgivningen? Om inte, ja då får du skylla dig själv.
    Gabbe1 · 2m · 16 svar · 363 läst · Småhus, Garage, Friggebod, m m.
  8. O

Coronavirus

Tittar man lite mer på kurvan så kan man killgissa att dubbeltoppen är pga julledigheten. Så en större folkhälsoåtgärd kunde vara att lägga semestern vecka 50, 51, 52 och 1 istället för att försöka knäcka toppen. :)
    [old rusty] · 3m · 26,1k svar · 1166,9k läst · Övrigt Off Topic
    ·
  9. Paul-Staffanstorp

Fel lutning på badrumsgolv

[citat] Jag är den första att skaffa detta om någon tar fram det och jag hade använt det med glädje men jag åsyftade mest att det i dagsläget inte finns något riktigt bra sätt att dokumentera fallen då det är svårt att få med på bilder. Sen skulle det bli intressant att se hur många som hade använt sig av det. Hade nyligen en kontroll från BKR där vi gick genom allt som de
    Paul-Staffanstorp · 5m · 45 svar · 2,3k läst · Badrum
    ·
  10. joakim_j

Varför motverkar golvet marktrycket i en källare?

Ja, 30 cm breda innerväggar låter nästan som om de vore bärande? Vet inte hur man stämpar bäst dock, blir ju lite i vägen onekligen. Skall du inte ha något avlopp eller golvvärme där så kan man ju kanske gräva och gjuta i "remsor". Som sagt, jag tror nog att det skulle gå ändå, men det är kanske dumt att chansa.
    joakim_j · 5m · 16 svar · 441 läst · Grund & Markarbeten
    ·
  11. E

Bacho Stratos ACJ/ACF

Sök på Bahco ACJ/ACF så hittar du bilder på styrkortet med de tre triac:erna.
    etompau · 5m · 67 svar · 21,0k läst · Värme allmänt
    ·
  12. M

Ström genom marken

Jag antar att man får stöt iallafall :) Har egentligen aldrig prövat...
    Mattsan33 · 6m · 6 svar · 7,8k läst · Frågor och svar om el och teknik
  13. Larben

Så förbannat goda äpplen! Vad heter sorten?

[citat] Absolut! Finns guider på hur man gör. Hittade denna som första träff när jag sökte. https://www.maskinklippet.se/sa-ympar-du-ditt-appeltrad
    Larben · 7m · 17 svar · 542 läst · Trädgård allmänt
    ·
  14. S

Idé att dra in fiber?

[citat] Det beror mest på enheten som är uppkopplad mot APn hur bra den växlar; min Android-telefon växlar efter ett tag när man bytt rum och den upptäcker att den inte har bra signalstyrka. Spelar egentligen ingen roll om allting är Unifi eller annat så länge de har samma SSID, lösenord, och är kopplade mot samma router så de kan behålla samma IP-nummer och inställningar (men det
    sjoelund · 8m · 526 svar · 33,2k läst · Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  15. G

Behålla direktel eller konvertera dyrt

Själv skruvade jag in en "ny" vedpanna. Nöjd till max. Varmt o gott o ruskigt billigt att värma huset med. Men värmepumpskonceptet ska ju vara installera och glömma tills det krånglar tretti år senare. Iallafall är det ju så det marknadsförs. Men du får ju ligga på där du köpt den. De måste ju leverera en fungerande produkt
    Güero · 9m · 256 svar · 36,6k läst · Värme allmänt
    ·
  16. P

Justera dörrkarm, använda t-nyckel eller justeringsverktyg?

[citat] Tack för snabba och korrekta svar. Jag var inte lika snabb men idag fick jag äntligen tummen ur och justerade in karmen några mm där det klämde. Fungerade perfekt med 10mm insex efter skruven var ute. Nu glider dörren hela vägen utan att slå i
    Perplexus · 10m · 18 svar · 1,2k läst · Fönster & Dörrar
    ·
  17. B

Kombinerad tvättstuga/Bad lämpliga skåp

Det är nog alltför få som vill kombinera på det sättet. Om man bor på liten yta så man har tvättmaskinen i badrummet så har man inte plats för mer än ett överskåp ovanför tvättmaskinen och har man större yta så har man separat tvättstuga.
    BirgitS · 11m · 5 svar · 162 läst · Badrum
    ·
  18. J

Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om

Så länge man "kör om" bilen till höger om en, dvs kör fortare än höger/mittenfilen, så tycker jag det är omotiverat av bilen bakom att lägga sig och slicka bumpern och blinka med ljustutan. även om man kör 100 på 110 väg, men mittfilen går 95. Men går man sen inte in direkt efter omkörningen så ska man ha sig en ljustuta. Dvs att meja bort alla i vänsterfil (ÄVEN de som
    JohanLun · 13m · 1,1k svar · 45,7k läst · Övrigt Off Topic
    ·
  19. prototypen

Varför sätts kakel så här?

Det är klart och tydligt rättvist, hälften till höger, hälften till vänster. Man kan ju gera ihop, fräsa av 45 grader, men det är ju mer pyssel med. Eller så sätter man en (ful) plastlist som ytterhörn. Hur tänker ni övriga hur det borde varit gjort? Protte
    prototypen · 15m · 7 svar · 178 läst · Badrum
    ·
  20. MultiMan

Skum kvar i tvättmaskinen efter avslutat tvättprogram

Min egen erfarenhet av flytande och pulvertvättmedel: De flesta idag tvättar långt innan kläderna är ens märkbart smutsiga. Särskilt flytande tvättmedel kan då skumma oerhört redan vid 1/4 rekommenderad dos och inte full maskin. Om man sedan läser fel och inte doserar utifrån maskinens storlek och tvättmängden kan det bli ännu värre. Enda gången jag doserar max enligt
    MultiMan · 15m · 13 svar · 218 läst · Vitvaror
    ·
  21. Silver78

Olja/el --> Luft/Vatten

[citat] Så är det ju. Men det går att bygga bort. Att bygga bort något som står utomhus där det är krav på cirkulation av luftmängd är svårt. Har själv LVVP på både landet och hus. Personligen störs jag inte av det ljudet. Men ena grannen har gnällt några gånger, speciellt när fläktlagret gett vika. Har försökt med att olika sätt att dämpa fläktljudet, bla en bullerskärm
    Silver78 · 20m · 24 svar · 1,5k läst · Värmepumpar
    ·
  22. B

Microsec S8

[citat] Hur gammalt är batteriet?
    badano · 20m · 9 svar · 649 läst · Villalarm & Hemautomation
    ·
  23. R

Stiga Autoclip 520

När jag bytte upp mig till en Automower 430X så fick min grabb min gamla Lizard (= Stiga 520), för han ville ha den att meka med. Samtidigt gav hans gamla Klippo upp, och då han fick en strålande idé. På videon är det min sonson Kevin som klipper gräset :-) Det här är exempel på när kreativiteten är som bäst :-) [MEDIA=youtube]1-xT12yMCMc[/MEDIA]
    RH_Dreambox · 22m · 868 svar · 210,8k läst · Robotgräsklippare
    ·
  24. MeanMike

Landxcape LX810/812i

Ja nu märks det att säsongen börjar glida mot sitt slut. Jag har varit jättenöjd med denna säsong, Jag har kommit hem från jobbet 3 gånger och sett klipparen stå stilla på hela sommaren. 1 gång hade jag dragit tråden för nära rabatten så framhjulet kommit över, 1 gång i ett stort kaninhål och tro det eller ej......igår stod den not bildäcket då jag parkerat snett på
    MeanMike · 25m · 215 svar · 14,8k läst · Robotgräsklippare
    ·
  25. F

Renovera eller riva och bygga om förrådsbyggnad sen sekelskiftet?

Hej, Till att börja med; tack för all hjälp jag fick i mitt ämne om luftvärmepump i fritidshus. När jag och min sambo köpte sommarstugan, där vi hittills bara hunnit rensa en del av en stor och igenväxt trädgård, var en av anledningarna till att vi köpte att det finns en förrådsbyggnad där vi tänkt att vi ska ha en verkstad. Förrådsbyggnaden, eller rättare sagt skjulet anno
    fitur · 27m · 0 svar · 1 läst · Småhus, Garage, Friggebod, m m.
    ·
  26. E

230X laddstations kort

Du behöver lära din klippare det nya kortets unika slingsignal. Ställ klipparen i laddstationen och välj Byta PIN-kod (du kan använda samma kod som tidigare) så bör det fungera.
    etompau · 28m · 1 svar · 31 läst · Robotgräsklippare
  27. K

Samfällighet förhalar beslut

Om ni läser här så kan ni hitta flera trådar om svårigheter i samfälligheter. Det förekommer att styrelser och eller ordföranden anklagas för diverse saker, korrekt eller ej. Därför så agerar ordförande / styrelse ibland försiktigt. Vet ni något om hur det i praktiken fungerar i denna samfällighet. Det kan vara så att boende inte vill ha in fler i området av diverse skäl, då
    klimt · 29m · 11 svar · 322 läst · Juridik
  28. P

Grannarna som överklagade SilviaBo slår tillbaka mot drottningen

[citat] Storlek och arkitektur, vad jag kan läsa i de två artiklarna. Jag tycker det är drottningens argumentation som är grumlig när hon inte diskuterar sakfrågan utan ger känsloargument samt tillskriver motparten åsikter de inte fört fram. Och på tal om nimby så har ju drottningen gott om plats på "sin" sida av vägen. Ett helt slott med tillhörande park med gott om plats för
    Pin · 29m · 9 svar · 608 läst · Artikelkommentarer
  29. S

Att välja rätt leverantör av solvärme

[citat] Luft-luft värmepump är enklaste att räkna på COP-värde. 1 kWh el in är COP-värde i kWh värme du får ut. Så dela elkostnaden du har för värme med runt 4 så får du nog en ganska konservativ uppskattning om du bor i de södra delarna av landet. Har du 2 våningsplan kanske du vill ha multisplitaggregat (2 innedelar, 1 utedel). (Sortera på Prisjakt eller någonting på
    sjoelund · 29m · 7 svar · 276 läst · Solceller, Solfångare, Solenergi
  30. slacker

Vilken modell är detta, köksblandare?

Ganska säker på att det där är en Mora Armatur - Nyare modellen heter nog Izzy. Spolhuvudet ser dock annorlunda ut på de nyare varianterna. https://www.moraarmatur.com/sv/vara-produkter/koksblandare/mora-izzy/mora-izzy-miniprofi/mora-izzy-miniprofi/
    slacker · 30m · 1 svar · 2 läst · Kök
    ·
Laddar...