Byggahus.se

Senaste inläggen

Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. FredrikR

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

[citat] 9,5år sedan grillen köptes, fick nytt på den 10 åriga garantin, utan att behöva gnöla det minsta.
    FredrikR · nu · 9,3k svar · 1398,6k läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
    ·
  2. D

Fråga om däck och fälg (bil)

Man kan ju spela lite med olika dimensioner på en och samma fälg. Det däcket är definitivt inom vad som är lämpligt för den fälgen. Prestanda mässigt är det bättre med lite smalare än bredare däck än fälgen. Så det är definitivt inte fel. Jag skulle sannolikt inte valt ett bredare däck, mest för att jag inte gillar breda däck.
    Daniel 109 · nu · 11 svar · 258 läst · Övrigt Off Topic
    ·
  3. TeroM

Pappspikpistol - Täby

Röjde friggan och hittade en låda 21 mm pappspik på rulle. Detta påminde om att jag även har en spikpistol för dessa. Det är en fabriksrenoverad Dewalt D51321 som är knappt använd sen jag köpte den och jag ser inte att jag någonsin kommer att behöva den heller så det är bättre att den kommer till nytta hos ngn annan. Priside, kom med ett anständigt bud ... Vill helst inte skicka
    TeroM · nu · 0 svar · 1 läst · Säljes, Uthyres & Skänkes
    ·
  4. C

Köpa lite (>2ha) skogsmark. Möjligt? Värt det?

Det är komplexa frågor som kräver mycket mer information för att besvara. T.ex.: Ligger skogsmarken vid din gård? Helt område eller ny gräns? Antar att det inte handlar om mer än vad som kan behövas för virke och ved till husbehov samt mark som kan göras om för odling eller bete. I så fall går det vanligtvis att lägga till en bostadsfastighet. Ska du ha mer än så blir det en
    civilingenjören · 1m · 35 svar · 6,5k läst · Fritidshus
  5. Isakare

Behålla planlösning i hus från 60-talet?

Blev lite osäker så jag ringde en polare och frågade, och han sa samma sak, väggen till väster i bild vid matplatsen fanns inte alls. Riv den så ska ni se att det blir ett helt annat hus.
    Isakare · 3m · 16 svar · 254 läst · Planlösningar
    ·
  6. N

Hur fästa markis i bärlina, vilka skruv/muttrar?

Ok, stort tack för hjälpen. Vad tror ni om fråga 2 då? Kan jag fästa en 6meter lång och 60kg tung markis (5st fästen) med fransk skruv i en bärlina, 45mm tjock? Eller ska jag skapa distans och fästa med bult och mutter?
    Nlsp · 5m · 7 svar · 227 läst · Byggmaterial & Byggteknik
    ·
  7. V

Hjälp med tomt/sly

Nä, det kan nog bara nån som är på plats säga skulle jag tro. Jag vågar då inte gissa...Hur många kubik ska flyttas och var ska det läggas....
    Vector · 5m · 3 svar · 4 läst · Trädgård allmänt
    ·
  8. T

Hur löser jag om snön rasar från taket

Snörasskydd eller ett tak där snön inte glider ner. Tänk på att snön måste ner oavsett om det kommer (för mycket)
    TheGame · 6m · 3 svar · 4 läst · Tak & Vind
    ·
  9. GK100

Ansluta PEN, vad säger reglerna?

Det har ju redan varit uppe några gånger tidigare och de principerna gäller fortfarande. Sen skrevs det ju något om ett skåp med annan inredning som skulle till också det var det jag tänkte som kunde gjort någon skillnad nu. När du har tillfälle lägg som sagt in en skiss det kan underlätta om man ska bolla detta smala tema lite till.
    GK100 · 6m · 80 svar · 3,9k läst · El
    ·
  10. K

Får in skarp röklukt i huset när grannen eldar pellets

Kommunen ska ge er rådgivning och stöd även om ni inte gör en formell anmälan. De är tillsynsmyndighet för hälsoskyddsfrågor
    klimt · 9m · 88 svar · 38,7k läst · Ved, Pellets, Flis
    ·
  11. M

Bygga till eller riva och bygga nytt?

Tack för all input så här långt! Det är just det här med takhöjden på övervåningen som gäckar oss. Vi tycker också att huset har sin charm, men inser också fördelarna med att bygga ett nytt, skräddarsytt hus. På sista raden verkar det kunna bli billigare att bygga nytt, men utgiftstrappan lär också bli mycket brantare till en början. Om vi ska bygga om och renovera skulle vi
    malman81 · 10m · 8 svar · 186 läst · Tillbyggnad
    ·
  12. Johannes Carlsson

bygga budget badtunna

Alltså flödet har stor betydelse. Men det är många parametrar som spelar in. T.ex. har kaminen olika verkningsgrad beroende på temperatur, mängd ved, luftgenomströmning etc. För ren värmetransport är en högre flödesmängd att eftersträva då den kan transportera större mängd uppvärmt vatten och då bytas ut mot ouppvärmt vatten. Det som också påverkar mycket är strömningen i
    Johannes Carlsson · 12m · 228 svar · 282,3k läst · Pool
    ·
  13. TeroM

Vad har ni gjort med era hus idag?

Dottern frågade efter kylväskan som går på 12 V och jag svarade i ett svagt ögonblick att ”Visst, den är i friggan, jag tar ut den”. Längst ner längst in bakom cyklarna ... [bild] Halvtimme senare är den ute, blå och fin. [bild] När det mesta var ute tog jag tag i skrotet och röjde allt, blir tippen imorgon, och 7 timmar senare ser det klart bättre ut men behöver pumpa däcken
    TeroM · 14m · 23,7k svar · 2588,4k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  14. Fotografen

Amerikanskt linjearbete

[citat] Det är helt ok.
    Fotografen · 16m · 10 svar · 932 läst · El
  15. N

Hultafors MST 180

Vattenpasset är sålt.
    Nodaubt · 16m · 3 svar · 275 läst · Säljes, Uthyres & Skänkes
    ·
  16. M

Hur göra med ett undertak av spån

Oljehärdad masonite känns också mer lufttätt än en diffusionsöppen duk. Frågan kvarstår, bättre med duken direkt på spånet eller en läkt mellan så den kommer upp från ojämna spåntaket/ev spik som sticker upp? Tack på förhand, Martin.
    Martinern · 17m · 5 svar · 294 läst · Tak & Vind
    ·
  17. R

Förutsättningar och regler för solceller - Solcellsskolan del 1

[citat] Du får nog ta och läsa på lite om vad som är räknas som elinstallation och inte. Rekommenderar dig att börja på Elsäkerhetsverkets hemsida så behöver du inte leta så länge.
    Robert-san01 · 18m · 16 svar · 1,5k läst · Artikelkommentarer
    ·
  18. [SKPG]Zamora

Landxcape LX810/812i

[citat] Hade bara varningar aktiverat förut, kör meddelanden nu så får vi se. Har någon fått in den i Google Home förresten?
    [SKPG]Zamora · 18m · 167 svar · 10,9k läst · Robotgräsklippare
    ·
  19. Stefan.P

Slutbesked bygglov?

Hej, har precis gjort om uppfarten (ett företag som gjorde det) och ska skicka in slutbeskedet. I bygglovet står att kontrollansvarig ej behövs och att byggherre/sökande ansvarar för kontrollerna, inget tekniskt samråd behövs heller. När jag nu ska skicka in underskrivet slutbesked så ser jag att ett protokoll ska skickas med gällande lägeskontroll från sakkunnig? Behövs det med
    Stefan.P · 21m · 0 svar · 1 läst · Tillbyggnad
  20. P

Att välja gångjärn?

Vill minnas att du kan se det mesta i Blums mastodontkatalog. Finns att ladda ner på hemsidan. Tror inte luckans tjocklek är det mest väsentliga utan hur luckan placeras på stommen.
    PsychoCheF · 24m · 1 svar · 96 läst · Möbelsnickeri
    ·
  21. A

Vilken vit nyans till putsfasad?

Hej, Vi har sedan tidigare testmålat lekstugan i S1002y och med fönster i kulören S0502y, se bild. Jag funderar dock på om detta blir bra eller man ska välja annan färg på den bluvande putsfasaden på huset. Kan dock tillägga att de nya fönsterna blir i aluminium dvs vit RAL 9010, som inte sägs vara helt identiskt med 0502y utan något vitare... TS: Ursäkta om jag kapat din tråd!
    Annaonym · 24m · 7 svar · 372 läst · Fasad
    ·
  22. D

Behöver akuta råd ang. Kan jag acceptera läktningen?

Läste produktspecen för din "papp". Den är gjord för spikning utan extra åtgärd. Jag skulle gissa att genomförning medelst skruv också kommer täta tillfredställande. Men som sagt tidigare. Fråga ansvarig för byggfirman, helst skriftligt för att eleminera risk för "nej det sade jag inte". Byggkillar är oftast bra men behöver övervakning som femåringar för att inte lösa problem
    Datasnickarn' · 25m · 71 svar · 29,1k läst · Tak & Vind
    ·
  23. Marojo

Åldersbestämning av gårdspump

Kan man avgöra när en gårdspump är tillverkad? Datum/serienummer stämplat någonstans? Håller på att renovera min och det skulle vara kul att veta. Den är märkt AHG och borde alltså vara tillverkad i "originalfabriken" August Hanssons Gjuteri som upphörde på 70-talet.
    Marojo · 25m · 0 svar · 1 läst · Vatten & Avlopp
  24. K

Gammalt hus med dålig planlösning.

[citat] Hur går det för er? Vi har vår tvättstuga i källaren och tvättnedkast, både från övervåningen med sovrummen samt bottenplan, supersmidigt! Vilket medför att man bara bär upp tvätten och slipper ljudet från tvättmaskin, tumlaren samt torkskåp.
    KarolinaA · 25m · 34 svar · 2,5k läst · Planlösningar
    ·
  25. 1

Finns ditt hus kvar år 2100?

Helt riktigt. Säkert överlever många hus från 1970-talet oss 70-talister Så länge ett hus går att underhålla och renovera, och att alternativvärdet inte är mycket högre eller lägre, lär det stå kvar.
    16386 · 26m · 82 svar · 14,6k läst · Småhus, Garage, Friggebod, m m.
    ·
  26. Needas

Hittat dagvattenbrunn?

[citat] Öppna den! Jag är nyfiken :)
    Needas · 27m · 1 svar · 2 läst · Grund & Markarbeten
    ·
  27. H

Fasta fönster med mittposter intill fönsterdörr

Hej! Planerar att sätta ett stort fast fönster med mittposter (vertikala) intill en fönsterdörr. Bör glasbredden vara samma för fönsterdörr som på fönstret? Antar att man får utgå ifrån fönsterdörren och sedan måttbeställa ett fast fönster som synkar med dörren? //henrik
    hentu065 · 28m · 0 svar · 1 läst · Fönster & Dörrar
  28. L

Hur dränera förslag?

[citat] Lägg en platt längst ner
    larsson r · 29m · 12 svar · 571 läst · Grund & Markarbeten
    ·
  29. K

Dolt fel tak med puts som släpper till följd.

Dolt fel är det knappast. Takfirman har ju upptäckt problemet och en tidigare lagning. En lagning är en indikation på tidigare problem och ett skäl till fördjupad undersökning. Däremot kan ni ta fram besiktningsprotokoll . Jag vet inte varför ni hade två besiktningar men det borde ha noterats. Kanske har besiktningsföretaget reserverat sig, de brukar vara bra på det. Men det är där
    klimt · 30m · 1 svar · 2 läst · Juridik
  30. E

Renovering gillestuga 1969

.
    Emile88 · 32m · 22 svar · 680 läst · Grund & Markarbeten
    ·
Laddar...