Byggahus.se

Senaste inläggen

Ämne
Svar
Läst
Senast
  1. 13th Marine

Förgrena guidekabel?

Det behövs inte tre guidekablar, max två, tror nästan det kan räcka med en. Vi klipper följande utan någon guide alls. [bild]
    13th Marine · nu · 20 svar · 297 läst · Robotgräsklippare
    ·
  2. T

Köpa skruvdragare

Skruvdragare är antagligen det elverktyg du kommer använda flitigast. Köp den som passar din hand bäst. Jag har små händer och gillar makitas verktyg som ofta både är mindre och har mindre handtag än motsvarande makita.
    toolman77 · nu · 86 svar · 6,1k läst · Verktyg, maskiner & fordon
  3. H

Flattandad klinga till bordssåg

Okej. Tror ni att det finns på bauhaus/k-rauta/Beijer? Heter det notklinga? Är det samma klinga som på Cirkelsåg och kap-/gersåg?
    Husägaren87 · nu · 20 svar · 1,7k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  4. P

Vattenutkastare - nybygge

Ja, ett alternativ helt klart. Men vattenmätarskåpet är förberett för genomgångar av skyddsrör 25 eller 28, dvs PEX RiR. Får dra pemslang i ett Uponor skyddsrör isåfall då....
    pette_rsson · nu · 2 svar · 3 läst · Vatten & avlopp
  5. T

Grannen bygger sin altan på vår tomt

Förstår inte heller vad han ska ha brunnarna till, ska han gjuta i dom och fästa reglar eller? Verkar väldigt ambitiöst eller ska han ställa bilen på altanen sen? Men antar att han nu ser sitt misstag när snöret är där så han diskuterar detta med er innan han fortsätter.
    Thörre · nu · 21 svar · 3,4k läst · Altan & uteplats
    ·
  6. X

Fiber från källare, kabeldragning

[citat] Tack för dina kloka synpunkter! Har kört endast WiFi i ca 6 års tid och än så länge har det räckt till. Enda anledningen till uttag just nu var då jag vill gå över till IPTV. Även där funderade jag först på trådlöst men känns bättre med kabel för att säkerställa stabiliteten vid tv-tittande. Tanken med keystone var att de är billiga och att det då bör vara lätt
    Xole · 1m · 2 svar · 100 läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
  7. R

Nybyggnation med bergvärme

[citat] Var du faktiskt full? :) Du gjorde ett antal felaktiga påståenden igår om frikyla vs LVP. Det var allt från pollenfilter till krav på FTX. När jag besvarade dem så bad du mig av någon oförklarlig anledning att "ta en sak i taget" istället för att motivera dina åsikter. Så: har du några argument för vad du skrev eller ska vi avskriva dem som okunnigt svammel?
    RoAd · 1m · 17 svar · 405 läst · Värmepumpar
  8. V

Läckande golvbrunns vägg

En del relining firmor som använder en sprutmetod, brukar plasta in brunnen. De använder epoxi eller polyesterplast. Det är vanligt i Finland att de sätter in en ny "brunn" i en gammal tillsammans med sprutning av epoxi i avloppet. Själv litar jag inte på någon av de här lösningarna om kravet är att det ska hålla lika länge som rören och badrummets livslängd. Tillfällig lösning -
    Very stable genius · 2m · 3 svar · 317 läst · Badrum
    ·
  9. J

Tapetsering av hantverkare

[citat] Är easyUp, vad jag fattar ska dom läggas kant i kant och inget annat.
    Joonathaan · 4m · 18 svar · 1,1k läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  10. E

Automower ACX230 hittar inte guiden hem

[bild]
    etompau · 6m · 3 svar · 42 läst · Husqvarna Automower
    ·
  11. David15

Smidesstäd sökes

Jag har svårt att hitta smidesstäd, som inte är nytt och kostar en förmögenhet. Har någon tips?
    David15 · 6m · 0 svar · 1 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  12. Bo.Siltberg

El i mark avstånd till avloppspump

Nejdå, en ledning kan i princip vara hur lång som helst bara arean är tillräcklig. För att kunna räkna behöver vi veta total effekt på utrustningen vid avloppet, om det är enfas eller trefas, och förimpedansen i matande punkt. 80 meter ska inte vara orimligt om inte pumpen kräver flera kW. Om det bara är en ensam pump behövs ingen elcentral. Men om det är en trefaspump och du
    Bo.Siltberg · 8m · 1 svar · 2 läst · El
  13. H

Dra om avlopp utanför huset (under mark)

Tack Very stable genius! Jo, jag har kommit till insikten att relining inte är någon idé. Har svårt att se vad vitsen är med metoden överhuvudtaget då du för ett mycket högt pris får "nya" rör som i bästa fall beter sig likadant som de gamla och ny- och omdragningar lär inte ingå i priset. Du får ingen analys av om rören är bra dragna öht, t ex om fallet är bra, flaskhalsar,
    HansomeHanson · 8m · 5 svar · 332 läst · Vatten & avlopp
    ·
  14. snuttjulle

Framtidssäkra för laddplatser elbilar

Jo begränsad effekt gör ju att det blir klenare kablar. På jobbet satte de upp ett antal laddplatser som endast ger 6A vilket tydligen blir jobbigt för dem som inte står hela dagen. Så därav min tanke på att förbereda med rör då jag gissar att utvecklingen går fort framåt så att kanske när det är dags finns laddare som pratar ihop sig om hur stor total effekt de får dra. Kanske
    snuttjulle · 8m · 5 svar · 76 läst · El
  15. M

Kakla på vägg med olika material?

Den generella rekommendationen är väl som vanligt att inte blanda material under en plattsättning pga risk för att materialen rör sig olika. Jag hade ett något liknande scenario när jag gjorde mitt badrum där en dusch reglades upp mot omgivande lättbetongväggar och jag gjorde det under eran av Våtrumsvägg 2012. Följde i instruktionerna med tillägget att jag valde stålregel och
    myrstack · 10m · 1 svar · 2 läst · Kök
  16. T

Sätta upp väggskåp för kök på vägg i board

Sätt samma distans bakom bänkskåpen så livar det fortfarande. Annars borde alu vinkel fungera bra. Du kan gömma den under kaklet eller bakom skåpen. Ett alternativ till Paul-Staffanstorps stöttor är att bara skruva en regel i väggen temporärt som skåpen kan ställas mot,
    toolman77 · 11m · 10 svar · 256 läst · Kök
    ·
  17. B

Vad är det här för golvbrunn i duschen?

Ja, det kan man väl göra men hur hjälper det?:p Vattenlåset fungerar ju inte om det luktar? Vad kan grannarna göra åt det? Jag är helt nybörjare på det här..
    Beef · 13m · 5 svar · 213 läst · Badrum
    ·
  18. uffeulander

konverter utan jord?

[citat] Självklart så har invertern inbyggda säkringar på både på primär och sekundärsidan har åxå 150 amp på plus kabel nära batteri...plus kretsöverbelastninges skydd ..Men om det skulle bli kortis typ mellan fas och nolla/jord så drar jordfelsbrytaren på centralen i garaget .Har testat detta..Säkerhetssystemet mellan billaddare och bil har ju inget med min ström matning från
    uffeulander · 14m · 72 svar · 3,0k läst · El
    ·
  19. E

McCulloch kundservice, någon som fått tag i dem?

[citat] Har ej full koll på MCCulloch, men kan du inte sätta att PIN-kod måste anges varje gång vid start? Nej det är inte på distans blockering sker, utan HQ:s databas ska markera klipparen som stulen (initierat av slutkund) och då medges ej upplåsning av PIN-koden.
    etompau · 14m · 14 svar · 485 läst · McCulloch ROB
    ·
  20. M

TEST: Högtryckstvätt 2020 - vilka är bäst?

Kan det vara så att Kärcher på något sätt har haft "svajande" effektivitet och kvalité på sina pumpmotorer? Jag har en K5 och den levererar ordentligt tvättryck. Åtminstone för normalt hemma- eller lättare gårdssbruk. (har ägt 7-8 pumpar av olika märken genom tiderna). Sen vet jag självklart att proffsmaskiner eller högtrycksaggregat i spolbilar till avloppssystem spelar i en helt
    MagHam · 14m · 55 svar · 3,5k läst · Artikelkommentarer
    ·
  21. Ola C

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

[citat] [bild]
    Ola C · 16m · 8,9k svar · 1324,0k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  22. A

Ljusa fläckar efter skrubbning av trägolv

Det kallas för kubbgolv.
    Aree Rasha · 16m · 1 svar · 90 läst · Golv
    ·
  23. U

Coronavirus

[citat] Det kan gå att kontrollera om vaccinet har gett tillräklig effekt genom att mäta antikropssvaret! Men annars är det väl som ett influensa vaccin. Det ger ett varierande skydd på individnivå. Mindre risk att bli utvckla sjukdom och för de som utvecklar sjudom är den ofta lindrigare. Sen är det bara att gilla läget :)
    Ulltand · 18m · 16,0k svar · 732,2k läst · Övrigt off topic
    ·
  24. S

Knas med gräsklipparen

Locket till tanken ok. Filter som är original sitter bra. Av papp med gummiringarna runt så luft går igenom. Men det är nåt med motorn. Helt galen. Vibrerar så att bulten mellan tank och maskindel skakar loss. Dragit åt med 13 nyckel men nu är den lös igen pga skaket. Luftventil-delen hade nog farit iväg om den inte var fastskruvad så bra. Nåt måste hängt sig så den ligger på full
    Sandsjöberg · 18m · 4 svar · 97 läst · Trädgårdsmaskiner
  25. J

Ovanmarks-pool (Bestway) lutning

Ni som har samma eller liknande pool, hur gör ni med flytande partiklar på vattenytan (typ insekter)? Undrar också om någon har erfarenhet av hur länge/ofta som det är tänkt att filterpumpen behöver/ska vara igång? I manualen står det inte. Det står bara att rekommenderas att spola av filtret dagligen, och att byta det till ett nytt varannan vecka. Hur gör ni som har såna här
    joksi · 19m · 27 svar · 1,3k läst · Pool
    ·
  26. Z

Hur montera nytt vattenlås?

Tack för bra svar! Den flexibla vita slangen står det i beskrivningen att den ska kortas till lämplig längd. Tror också att jag kommer vilja korta av det horisontella vita röret under diskhon.
    ZipLock · 21m · 4 svar · 43 läst · Vatten & avlopp
    ·
  27. R

Vi tävlar ut högtryckstvättarna från testet!

Hej! 1. Det första jag skulle göra om jag haft en högtryckstvätt hade varit att tvätta alla sjöstensplattor från 70-talet som jag ska återanvända efter att byggt pool med tillhörande trädäck. Många av plattorna ska läggas tillbaka i gången där vi grävt ner alla rör till poolens teknikhus. En del av plattorna ska även användas där vi kommer bygga ett utekök och eftersom
    Rookie84 · 22m · 272 svar · 9,6k läst · Tävling
    ·
  28. Litengubbe

Hjälp ogräset vinner - spetsa ättika

Jag har precis skaffat den här grunkan: https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsredskap/ograsbekampning/ograsbrannare/ograsbrannare-001445/ Har rätt mycket ogräs som behöver bort och klurade först på en gasolbrännare, men insåg att jag förmodligen skulle behöva köpa gasol i tid och otid och med det, ännu en pryl som står och samlar damm i snickarboden. En kort recension på
    Litengubbe · 22m · 13 svar · 786 läst · Trädgård allmänt
  29. P

Avloppsgroda betongplatta nybyggnation

Jag håller på med samma sak, och kan bara svara på hur jag gjort. Om det är exakt rätt får kanske någon annan svara på. 1. Jag har tänkt att inga rör under 75mm gjuts in/läggs i makadam. Så min förminskning sker ovan betongen. 2. Jag har använt "långa" 90gr böjar, vilket motsvarar 2x45. De långa böjarna finns med muffar i bägge ändarna. 3. Jag kommer sätta golvbrunn för
    pette_rsson · 24m · 1 svar · 74 läst · Vatten & avlopp
    ·
  30. F

Varning för Biltemas plugg

[citat] Ok, trodde eventuellt du menade Fischers dubbelgjutningsplugg i två material. Jag har aldrig provar den men var lite nyfiken om det eventuellt fanns ett pålitligt ”ögonvittne”. Till Leca (och antar den funkar ön bättre i siporex) använder jag med fördel Essve Lättklinker plugg, tycker den funkar bra men har inte provat nåt direkt annat.
    fsn · 26m · 15 svar · 1,6k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
Laddar...