Byggahus.se

Senaste inläggen

Ämne
Svar
Läst
Senast
  1. Appendix

Magnetfält fem meter från kraftledning under mark?

[citat] Källa på det? För om du kollar på satelitbilder ser du tydligt hur ledningarna söderut från Forsmark går vid Almunge :)
    Appendix · nu · 179 svar · 29,2k läst · Miljö & hälsa
    ·
  2. Igen

Coronavirus

[citat] Jag ser inte någon slutsats i hans inlägg. Förutom ett konstaterande att en unge fått feber osv;)
    Igen · 1m · 15,3k svar · 704,3k läst · Övrigt off topic
    ·
  3. J

Thermopool 3x6 på en månad

Skaffa en som klarar förskruvningar så att det blir garanterat tätt. T ex denna kopplingsbox på Jula art 402106 med gänga för förskruvningar. Det står inte vilken gänga det är men Jula har modeller som passar. Btw, kör du led eller stenålder med halogen?
    Jonas Persson · 1m · 282 svar · 36,7k läst · Pool
    ·
  4. D

Grannen river eternittak!

[citat] för att sådana här internetforum överlever på en massa struntinlägg (som denna), de älskar det. om man skulle rensa bort all skit och behålla bara vettig & värdefull information så skulle det inte vara mycket kvar. men hela forumet hade varit enormt mer intressant.
    Daos69 · 2m · 244 svar · 55,2k läst · Byggmaterial & byggteknik
  5. fahlis

Är det svårt att bilda en brf och ungefärlig kostnad?

Att anmäla en ny bostadsrättsförening hos Bolagsverket kostar idag 1300 kr. Tilllvägagångssättet finns beskrivet på verkets webplats. https://bolagsverket.se/fo/foreningsformer/bostadsrattsforening/starta
    fahlis · 3m · 1 svar · 2 läst · Bostadsrätt
  6. R

TEST: Högtryckstvätt 2020 - vilka är bäst?

[citat] Kränzle bully 1180 3-fas har jag. Ligger mellan 165bar till närmare 200bar beroende på tillbehör. 19L vatten per minut, den är brutal!!! Bilen behöver aldrig så högt tryck men stentvätt då jäklar. Nöjd som tusan men jag ångrar att ja inte köpte en hetvattentvätt.
    Runnis · 3m · 43 svar · 2,0k läst · Artikelkommentarer
    ·
  7. Bernieberg

Sviktande parkettgolv

Det borde vara självklart att om man tar in proffs så har de accepterat kvaliteten på underlaget om de påbörjar läggning av golvet (om de inte påpekar brister och kunden väljer att köra på ändå). Dock är det mycket i byggbranschen som tyvärr inte är självklart...
    Bernieberg · 7m · 1 svar · 2 läst · Golv
  8. H

Robotgräsklippare skalperar igelkottar

Trevligt! Läste att igelkottar är aktiva mellan 18.00 och 03.00. Bra att dina sover.
    Hella1 · 8m · 24 svar · 1,2k läst · Trädgårdsmaskiner
    ·
  9. ymmij12

Vi tävlar ut högtryckstvättarna från testet!

1. Började förra helgen med att gräva upp alla plattor som finns i gräsmattan som för, föra ägaren har satt i trädgården(vill ha plattorna kvar då de som byggde huset var min gammel mormor och morfar och det är inte mycket kvar som påminner mig om hur det såg ut när de ägde huset). Har där efter lagt tillbaka plattorna(nog 30m2 kvar) så att de inte är under mark. Nu ser de
    ymmij12 · 9m · 6 svar · 93 läst · Tävling
    ·
  10. S

MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan

Ni som klippt första gången 3-5 dygn efter en behandling, vad händer? Växer ogräset upp igen eller är det dött? Efter mitt första dygnet så har allt ”rest ragg” totalt.
    Shirack · 9m · 1,3k svar · 379,0k läst · Trädgård allmänt
    ·
  11. F

Vatten på konstigt ställe i badrummet!

Jag har stött på det där förut i jobbet (är plattsättare) då kallades det för "sugrörseffekten" vattnet som kommer bakom plattorna i duschen gör att det blir som en hävert, ett självsug. Kratsa försiktigt ur fogen i golvvinkeln utanför duschväggen, ca 5-10 mm brett och fyll sedan hålet med silicon. Stanna ett par mm under ytan på golvfogen och när siliconet har härdat så
    F.Taleman · 10m · 34 svar · 2,1k läst · Badrum
    ·
  12. M

Lidl verktyg denna vecka.

[citat] Den här plockade jag med mig för inte så länge sedan.
    MasMats · 11m · 2,2k svar · 576,1k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  13. F

Skydda timmer mellan stengrund och panel

Det är totalt ca 5 kvadratmeter som skall täckas. (0,2m x 25m) och antar att det bör vara ca1-2cm tjockt lager. Det blir då ca 100liter bruk som går åt.
    Fredrik_Ah · 11m · 6 svar · 705 läst · Byggnadsvård
    ·
  14. Rickard.ag

Shingel-tak och trekantslist?

Man bör ha trekantslist, amerikanskt shingel är inte riktigt samma som "svenskt" så man bör inte följa deras instruktioner. Mataki har bra och lättförståelig instruktioner som funkar även om du köper av en annan tillverkare.
    Rickard.ag · 11m · 1 svar · 32 läst · Tak & vind
  15. Bernieberg

Plywood dragkraft - vilken riktning?

Kul med lite laminatteori! @Avemo och @bossespecial är helt rätt ute, ett fanerskikt är väldigt mycket starkare i fiberriktningen än tvärs och med ett udda antal skikt blir ytskiktets fiberriktning den starkaste för skivan. Skillnaden blir förstås mindre ju fler skikt skivan har. Om det är böjbelastning blir skillnaden för olika belastningsriktning större eftersom de yttersta skikten
    Bernieberg · 12m · 7 svar · 203 läst · Byggmaterial & byggteknik
  16. H

Vad har ni gjort med era hus idag?

[citat] Babygrön ??? Är babyn en hen?
    HansOT · 13m · 22,9k svar · 2486,7k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  17. L

Bygga matbord - val av bänkskiva

finns det risk för att en sådan skiva slår sig utomhus (under tak)?
    lassebrun · 14m · 3 svar · 74 läst · Möbelsnickeri
  18. N

Gödsel, hur vet man om man spritt lagom?

Om du nu läser tråden från början så ser du ju att det var det jag ville göra. Jag ville veta hur man kan se att man har spritt lagom... Alla svar har handlat om andra sätt att komma fram till om man spritt tillräckligt mycket, men inga av de metoderna fungerar i efterhand. Det är lätt att vara efterklok, men om det hade funnits exempelbilder att titta på så kunde jag ju just gjort
    Nerre · 15m · 65 svar · 3,2k läst · Gräsmatta
    ·
  19. C

Recensera min lastning

[citat] Det kan inte vara Suez Göteborg, va? Jag har nog aldrig sett någon av chaufförerna slänga över varken presenning eller nät.
    C.Lundin · 17m · 24 svar · 1,0k läst · Övrigt off topic
    ·
  20. S

Flytta en lada och bygga om till bostad

Wow säger jag bara! Hur ser elförbrukningen ut?
    Sorku · 18m · 225 svar · 193,4k läst · Lösvirke & timmerhus
    ·
  21. C

Såga 6 tums hål i tak

https://www.elbutik.se/product.html/halsag-diameter-114mm 203kr för hålsåg 152mm .
    cope · 18m · 5 svar · 107 läst · Teknik
    ·
  22. T

Hur långt ska jag flytspackla till en ny golvbrunn i källare?

Grymt, jättestort tack för ditt svar KjellTimell!
    tursut · 22m · 2 svar · 194 läst · Tvättstuga
    ·
  23. M

Fälla granar kostnad

[citat] Så tydlig information, har en enorm gran och några andra "blandade" träd som jag vill ha bort (Huddinge) så kommer söka om denna trädfällarfirma finns kvar och i såna fall kontakta dem.
    Maria T · 22m · 71 svar · 8,4k läst · Trädgård allmänt
    ·
  24. C

handla av svenska internet butiker

[citat] Det var ett retoriskt uttryck och inte en direkt uppmaning. Var och en får väl tro vad de vill. Vill du ha någon sorts bevis är en bra början att kolla på företagens hemsidor vad de själva säger. T.ex.: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/0/sv_se/privacy
    cpalm · 23m · 305 svar · 15,8k läst · Övrigt off topic
    ·
  25. Matti_75

Kapa plåt med sänksåg...

Hilti har en cirkelsåg för metall som klarar dina krav. Det finns säkert fler som har det. Din ts55 med rätt klinga klarar det nog också. Har kapat 20mm kalksten med min, gäller bara att ha rätt klinga
    Matti_75 · 23m · 9 svar · 202 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  26. 13th Marine

Val utav batteridriven häcksax samt lövblås

Batteri. Trimmer 115IL Häcksax 115iHD45 Lövblås 436LiB Har ett litet och ett stort batteri (typ 2 resp 4Ah) samt snabbladdaren (har en standardladdare någonstans som jag aldrig använt). Har inte mer än testkört blåsten, har inte känt att löven är några problem. Funderar på att avyttra den eller byta mot nått annat. Tycker de funkar bra till det vi använder dem till. Trimmern funkar
    13th Marine · 24m · 6 svar · 164 läst · Trädgårdsmaskiner
  27. E

Källartrappa, värmepump, m.m. vid sänkning av källargolv?

Kanske blev en märklig tråd-rubrik här, frågan är ställd till er som har erfarenhet av att bila upp betongplatta för att isolera och lägga golvvärme, och samtidigt sänka källargolvet. Jag har läst allt jag hittar på forumet om detta, och grundligt gått igenom konstruktionsritningarna för huset, som är byggt 1963. Ambitionen är att ta hela källaren på cirka 90 kvm, så några
    emmli · 26m · 0 svar · 1 läst · Grund & markarbeten
  28. Stefan N

Tips på laser med 3 linjer och mottagare?

Jag kör GLL 3-80 med LR2 mottagare. Skulle aldrig köpa en laser som inte är 360, det kommer bara begränsa användningen.
    Stefan N · 28m · 7 svar · 99 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  29. Frustrator

Gasbrännare

[citat] Är det en regulator du menar?
    Frustrator · 32m · 3 svar · 123 läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  30. T

Dålig avrinning i handfat

[citat] Ja, det verkar vara den övre delen som är problemet. Utan bottendelen i vattenlåset så tar det rätt lång tid innan vattnet börjar flöda igenom. Den övre delen verkar dock vara täckt med nån svart plasttäckning av något slag, vet inte om det syns på bilden. [bild]
    trulso · 35m · 3 svar · 88 läst · Badrum
    ·
Laddar...