Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. useless

1 av 5 vet inte vilken elhandelsleverantör de har

Det är ju för att det är en extraarbetande student som ringer runt, inte personal från elbolaget.
    useless · nu · 5 svar · 83 läst · Artikelkommentarer
  2. F

Fuktskadad källarvägg

Vi köpte ett 40-talshus i malmö för ca 6 månader sen. Jag har nu börjat riva ner en innervägg i källaren där besiktningsmannen hittade fukt. För en nybörjare som mig så verkar skadan ganska omfattande. Ytterväggarna på huset ska vara lättbetong (siporex) men här i källaren verkar det vara betong då det har släppt en del under putsen och det är en del småsten med. Kan det
    Fredzter · 3m · 0 svar · 1 läst · Grund & markarbeten
    ·
  3. KnockOnWood

Skilsmässa och bodelning efter 30 år, behöver råd. Särskilt gällande lösöret.

[citat] Det är nog inte där det fallerar. Utan det är snarare alla juridiska fallgropar på vägen som det kan råda osäkerhet om. Se bara på denna tråd med >200 inlägg. Inte är det väl framför allt matematiken som diskuteras :thinking:
    KnockOnWood · 6m · 228 svar · 19,3k läst · Juridik
    ·
  4. F

Vindskyddsskiva eller vindskyddspapp/duk?

Välj det som känns bäst för dig, vindväven är billigare och går snabbare att montera men inte lika robust som gips
    felixmartensson · 6m · 11 svar · 267 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  5. L

Vattenburet golvvärmesystem tappar tryck över sommaren

Då har du en luft/vatten VP , kolla anslutningarna i utedelen , torka runt alla kopplingar som du ser inne och ute med lite toapapper , syns direkt och om det finns en droppe vatten på det . Du har GV , lite vatten i det , för att sänka trycket behöver det inte gå ut många droppar förrän det sjunker , och markerar på mätaren Höj trycket till 1,3 bar och vänta någon timma , så det
    Liteavvarje · 10m · 5 svar · 165 läst · Värme allmänt
  6. ceson

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

[media] Satt upp en foderstation till inför vintern.
    ceson · 11m · 3,1k svar · 401,6k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  7. F

Väggtyper 1942 "Svenska trähus"

Intressant! Ritningarna verkar upprättade av Korsnäs Sågverks A.B Trähusfabriken. Vilket rimligen borde vara det som byggt det och därmed ingå i dessa tio företag. Ser Korsnäs bruk från min gård och har fått veta av grannar att han som byggde huset jobbade på verkstaden där. Så vore inte konstigt om huset kommer därifrån. Roligt att förstå lite av husets historia. Det verkar
    fangalid · 14m · 2 svar · 71 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  8. L

Hoover diskmaskin

[citat] Klart natursvamp inte fungerar ,:confused: men den gängse benämningen på den som kan sitta där är SVAMP , :) ska vara hård l och inte svampig :)
    Liteavvarje · 18m · 9 svar · 167 läst · Vitvaror
    ·
  9. L

Downlights blinkar och dör sen

Kortis i en lampa , elektroniken i den har sagt upp sig , haft detsamma hos mig
    Liteavvarje · 21m · 25 svar · 515 läst · El
    ·
  10. S

Långsiktig renovering av 1850tals torp!

Angående att lyfta hus.. Jag har lyft både vår ladugård och en boda hos mina föräldrar med hjälp av två st 5 tonsdomkrafter från Jula. Funkar fint. Bara att lyfta några centimeter på varje ställe, sätta en kloss emellan och sänka. Sedan går man till nästa ställe. Har nog lyft kring 10 cm på detta sätt. Har bara lyft under syllen, har inte skruvat fast några reglar som på dina
    SnickareHobb · 23m · 145 svar · 25,3k läst · Socialt & projekt
    ·
  11. mexitegel

Hjälp! -Rejäl kvalitetssolcellsanläggning med batterier till sommarstuga

Ja, för spis/ugn är det högst troligt det vettigaste med gasol. Det är ju dessutom inne att ha gasolspis ;)
    mexitegel · 23m · 4 svar · 15 läst · Solceller
  12. L

Illaluktande varmvatten

Du behöver inte oroa dig det är vanlig isolering , :) det som kan komma är lite klia , :confused: så en sanering i duschen om du grottat för mycket i det :) Pass på stäng inkommande vatten , annars blir du häftigt blöt :(
    Liteavvarje · 24m · 6 svar · 178 läst · Vatten & avlopp
    ·
  13. L

Hjälp med att identifiera grej i säkringsskåp

Till TS du har säkert något i trädgården , P-plats eller dyligt såsom belysning , vägguttag , om inte så kan det sitta en dosa ovan eller under mark , Sedan det med nattaxa och tariffändring , all omkoppling av detta skede via kontakt i mätaren nattaxa som var en bra sak , ( en kontaktor drog via mätaren )infördes för att få en jämn belastning på nätet dygnet runt , problemet som
    Liteavvarje · 27m · 13 svar · 308 läst · El
    ·
  14. Johannes Carlsson

Kökshjälp!

Spis och diskhon på samma bänkyta. Sätt ugnskåpet där spisen är och få en större sammanhängande yta, eller överväg ugn i underskåp och mikro i överskåp (kombinerad mikro och Köksfläkt) det ger mer bänkyta vilket jag tycker ar väldigt skönt. Spisen hade jag nog placerat där diskbänken är eller i hörnet. Diskho ett snäpp till höger och spisen i hörnet?
    Johannes Carlsson · 29m · 4 svar · 86 läst · Kök
    ·
  15. mexitegel

Stopp i dagvattenledning - dolt fel?

Jag hade nog också i första hand gått på kommunen. Att de grävde in dagvattnet snabbt och smidigt utan kostnad tyder på att de har schabblat. Mitt förslag till dem hade varit ungefär detsamma som Anna_H är inne på. Antingen får de återbetala felaktiga fakturor eller ge er en ersättning för det inträffade.
    mexitegel · 35m · 30 svar · 1,2k läst · Juridik
  16. useless

Läcker in vatten vid fönster i källare - Dolt fel?

[citat] Mäklaren har väl inget med den försäkringen att göra? Försäkringen är till för att hålla säljaren skadelös om det blir något problem, den är inget som köparen har någon som helst nytta av. Du som köpare ska alltid ställa dina krav mot säljaren, sen är det upp till honom att eventuellt ha tecknat en försäkring som gör att han inte behöver betala lika mycket ur egen
    useless · 35m · 11 svar · 228 läst · Köpa & sälja hus
  17. B

Varning för o köpa hus/tomt med Parkslide!

Hittade ett inlägg i en växtgrupp på facebook där dom stoppar inlägg om parkslide. Admin inser troligen inte vidden av problemet och det blir alltid en massa tjafs om parksliden. Inlägget: "Appropå den stoppade tråden parkslide. Naturmorgon hade ett avsnitt om invasiva växter i lördagsmorse. I England kostar det idag 500 miljoner per år att bekämpa den. Skall man ta bort alla
    Bichonen · 40m · 1,3k svar · 304,4k läst · Trädgård allmänt
    ·
  18. Jonhal

Helrenovering av 33kvm lägenhet från 1929

[citat] Förstår tanken, planen är att renovera och sedan byta upp oss i storlek. Så jag ska absolut ha med det i tankarna.
    Jonhal · 41m · 23 svar · 1,4k läst · Socialt & projekt
    ·
  19. B

Synpunkter ritning platsbyggd bokhylla

[citat] Här är ett exempel på en bokhylla där man har en del variation av hyllplanens höjd för att skapa omväxling utan att allt varieras: http://www.bokhyllanab.se/files/DSC_0153.jpg Detta är rätt likt ditt förslag där det är stor variation på de vertikala linjerna men man har låtit alla hyllplan vara genomgående i stället: http://www.bokhyllanab.se/files/2015-04-11-11.39.23.jpg
    BirgitS · 42m · 16 svar · 551 läst · Möbelsnickeri
    ·
  20. P

Spik "kommer ut/släpper" från panelen

[citat] det är lockpanel som sitter nu. ändå tänkt byta fasaden till våren sen men bara nyfiken på att den kryper ut. den ä rätt gammal. köpte huset för 2 år sen så vet inte exakt hur gammal.
    patriq83 · 43m · 2 svar · 40 läst · Fasad
  21. imported_Benno

Vilken grill är egentligen bäst?

Vilken grill är bäst? På vad, undrar vän av ordning. Tycker vår grill är bra som klarar att stå ute i stort sett året om utan att rosta bort, som en tidigare grill gjorde. Weber 57 cm. Med rostfritt galler.
    imported_Benno · 47m · 265 svar · 56,3k läst · Altan & uteplats
    ·
  22. Redaktionen

Så förstärker man bäst mobilsignalen

Redaktionen · 49m · 0 svar · 11 läst · Artikelkommentarer
  23. mexitegel

Riva ner tapet för att sedan måla

[citat] Bubbligt? Då har troligen använt för lite tapetklister, eventuellt i kombination med sugande underlag.
    mexitegel · 50m · 5 svar · 63 läst · Färg, måla & tapetsera
  24. mexitegel

Grundfärg för obehandlad furu?

Finns i flera fabrikat. Jag har använt Beckers panelgrund med gott resultat; https://beckers.se/produkter/inomhus/grund/panelgrund. Den är tjock så du behöver en bra färgspruta alternativt späda den rejält. Det senare bör du nog rådgöra med Beckers om så den behåller sina egenskaper vid spädning.
    mexitegel · 52m · 1 svar · 12 läst · Färg, måla & tapetsera
  25. S

9 900 kronor i skillnad mellan billigaste och dyraste elnätsavgifterna

Tja, skatten går till vägarna också och jag nyttjar drygt 3 mil av E4:an varje dag enkelväg till jobbet, något många stockholmare inte behöver göra. Så den biten kommer aldrig bli rättvis. Både vägar och el och lika viktig infrastruktur för samhällets alla funktioner och även fiber börjar bli mer och mer viktigt. Varför jag ifrågasätter det är som jag sa tidigare. Avgiften
    Squall Leonhart · 1h · 15 svar · 457 läst · Artikelkommentarer
  26. S

Mitt garagebygge i lösvirke.

[citat] Sprutan har jag köpt hos verkstadsboden för bra många år sen. Färgerna beställer jag från england men finns i sverige med. Ugnen är en industrivariant så den är större. Ska du lacka småsaker går en vanlig hushållsugn bra. Man arbetar i 200 grader ca.
    shomakie · 1h · 252 svar · 74,0k läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  27. O

Bygge av garage & carport i lösvirke

Det blev foderbräda. Tycker igentligen att det är fel men kom inte på något bättre sätt att lösa det på. [media]
    OSTRUNE · 1h · 17 svar · 2,1k läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  28. J

Erfarenheter av Klaro minireningsverk?

[citat] Hej! För oss blev det Baga istället för Klaro. Det som hjälpte till med i beslutet är Bagas processgaranti. Du som kund med serviceavtal har större chans att få hjälp med att allt ska fungera som utlovat givet att verket är installerat som det ska etc. En annan faktor var att entreprenören som installerade håller till nästgårds och de jobbar uteslutande med Baga-verk. :)
    Jowl · 2h · 3 svar · 533 läst · Vatten & avlopp
  29. P

Takskjutport, mått från garagets öppning?

När jag har tittat på bilder och filmer på webben ser det ut som om takskjutporten bygger ner från garagets öppning vid öppet läge. Hur mycket bygger takskjutporten ner från garagets öppning vid öppet läge? Jag antar att det måttet kan skilja beroende på bladens tjocklek. Finns det någon takskjutport som bygger ner väldigt lite? (Jag vill ta vara på garagets öppning så mycket
    polxlt · 2h · 0 svar · 23 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
  30. P

Från garage till "multiverkstad" — en riktigt seg byggtråd

Hur skulle vi andra klara oss utan dem som på ett metodiskt och vetenskapligt vis hjälper till att sprida ljus där mörker råder??? Tack Jac! :) //Ronnie
    Pysslarn · 2h · 100 svar · 15,6k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
Laddar...