Senaste inläggen
Mikael_L: [citat] De flesta tillverkare har eller har haft sådana kablar i sortimentet. Och draka har en rolig benämning för en del kablar, de påstås vara UV-stabila för "nordiska förhållanden", vilket jag utläser som att den är ganska UV-stabil, men inte riktigt ...
Anders Hising: [citat] Tack för svar. Menar du intill detta vred? Tyvärr kan jag inte hitta någon knapp där.
Claes Sörmland: [citat] Jag skulle inte blir förvånad men visst har du rätt i att TS kan ha missförstått vad som menar med villkor i ett lov. Kunskapsluckorna och gissande på landet bygglovsenheter verkar vara utbrett. Och när det kommer till strandskyddet så tar nog en och annan handläggare gärna en aktivistisk attityd, att de ska skydda allmänhetens intresse mot den enskildes tilltag. Det ligger
boschkenta: Fyllt på lite under amazons vårrea.. särskilt sågbladen var ett kap 😎 [bild]
HenrikHuslöse: [citat] Hur man klarar en familj på en bil är obegripligt för mig, men om man bor så att man klarar det gör det stor skillnad i hushållsbudgeten. Bara förmånsvärdet på en XC60 med lite utrustning närmar sig 10000 i månaden.
Appendix: "trots ett initialt godkännande" " Men muren uppges ha hamnat en meter fel." Men då är det ju inget godkännande. man har byggt fel och fått rätta? :)
växelventil: [citat] Oj verka räkna om i grader?Jag hade licens på sketchup men gillade det inte utan använder ett ryskt cad program som heter kompas 18.Titta på lite youtube filmer så snabbar du upp mycket om sketchup.
Appendix: [citat] "det krävs att man är speciellt känslig och tror på det hela för att det ska fungera" Brukar väl försvaret vara från de förvirrade när det inte kan återskapas. Man måste vara speciell, känslig och tro på att jag är Jesus. För att tro att jag är Jesus. Som tur är så är inte det så många som tror på det. Kanske systerdottern som är tre :D Hon kan som tur är inte
nombz: Jag kör unifi. Funkar alltid bra, stabilt och pålitligt. Enkelt att bygga ut. Men visst, kostade lite från början men det är för mig flera år sedan.
Niclas.A: Hej jag hyr ett hus som har en liten elpanna som är kopplad till ett öppet värmesystem. Radiatorerna är från diverse årtionden då huset är från 30talet. Så några enstaka radiatorer har ventil för returen. Och andra inte. Vilket gör att det blir en mardröm att balansera. I princip all värme vill gå till övervåningen. Där blir det tokhett om man skulle vilja. Radiatorn närmast
Sommartorparn: [citat] Bikarbonat + ättika är ett annat "mirakelmedel" som sprids i bloggosfären. Men, hur är det tänkt att fungera rent kemiskt? Blanda ett surt och ett basiskt medel för att hamna någonstans mitt emellan? Varför?
fusion: [citat] Gjorde chokladbollar med havregryn som passerat b.f. med råge, fick slängas , så det blir nog en bismak med tiden. Råggröt är dock min favvo. Grymt bra början på dagen och man känner sig mätt flera timmar.
AndersS: Men sedan brukar det finnas försäkringar som man kan teckna. Hur ser det ut på elbilsidan, motsvarande maskinskadeförsäkring, där man idag ibland skriver "maskin- och elektronikförsäkring", har väl 10år/15000mil.
etompau: Att tända och släcka två belysningar individuellt från en strömbrytare görs enklast med en kronströmbrytare. Två vippor på strömbrytaren styr var sin ljusgrupp. Dock ej återfjädrande brytare. Pris för en sådan brytare kanske 100 kr. https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
FC_Bygg: Det som slår mig när jag läser inläggen i tråden är att ”gemene man” har en väldigt liberal syn på äganderätt och även missuppfattning av allemansrätten mm… … ända tills skiten träffar dem själva. Tex att man inte får bygga det man vill pga av nån mikromaktfullkomlig bygglovshandläggare har bestämt att området ska ha en viss karaktär eller att radhusgrannen har satt
Hans Nielsen: [citat] Det verkar som om pinnen sitter fast, får inte bort den…
Jonas Persson: [citat] Typ så😃 Vi gick en kurs i minröjning och satte blompinnar där de var på väg upp. Efter en tid blev det förbjudet att beträda stora ytor. Gissar på att vi har 100-150m² som är fredat just nu. Så lär det förbli en stund då nästa omgång av krokusar kommer upp och alla narcisser (som aldrig kommit till Påsk).
Johannes Carlsson: [citat] Sista bilden där känns riktigt lyckat!
Boränteroboten: "4,95%, Handelsbanken, 520 000, 2 år ..." En anonym person har fyllt i sin ränta. Jämför din ränta på www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
FredrikR: [bild] Bärra imorse, reaktion när han hörde mig ta fram faten de får blötmat på. 😻 [bild]
Marre111: [citat] C Kopparröret nr 4 ska in i fästet nr 9 PEM slangen skall endast användas en kortbit i början
Tomture61: [citat] Ska då vara ventiler med rostfritt finmaskigt nät . Har aldrig sett en fasad ventileras med ventiler !
Tomture61: Ang ventilation , har känt ngn i min närhet som ville leka kycklingfarmare . Stålburar med värmelampor inköptes begagnade , placerades i ett mindre uthus . Ett hundratal kycklingar inköptes , alla dog pga syrebrist / värmeslag 😐
Bo Berglund: Och med denna kan jag köra 100% el utom de få tillfällena jag kör till Karlstad (4-5 ggr/år)! 😀 Det är 93 km till stugan och den klarar ju drygt 100 nu.
Dilato: [citat] Göra rätt är subjektivt, KA är ju något som en stor del av världen klarar att inte ha, så vem är du att vara domare och avgöra vad som är rätt? Att bli tvingad mot sin vilja att göra något som man inte enligt lag måste göra är inte rätt.
jonaserik: Du bör nog se till att det är ca 5 cm luft bakom och håll i sockeln, samt springa upptill så det kan lufta ut från bakom skåpen.