Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. H

Lövångers garage

Nu kom takstolarna någelunda på plats. Skall riktas lite imorgon o börja lägga plasten o läkt.
    henkek · nu · 3 svar · 319 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  2. T

När fälla björkar för att få ved

Fick en björk av grannen som han fällde idag. Jag kapade och klöv den samt staplat luftigt under tak, dock ute. Tanken är att kunna elda veden nästa vinter, tror ni att det går?
    TreeView · 3m · 41 svar · 2,4k läst · Häckar, buskar & träd
    ·
  3. P

Renovera väggarna i kolonistuga

Hej, Har en kolonistuga som jag håller på att renovera. Håller just nu på med att fixa till innerväggarna samt isolera dessa. Efter jag har slitit bort alla masonit och spånskiva som satt på väggarna innan ser det ut som på bilden under. Min tanke nu är att häfta fast vindpapp på de befintliga "reglarna" och sedan regla upp nytt med 45x70 reglar framför fylla de med isoleringskiva
    pojkbyggarn · 10m · 0 svar · 1 läst · Fritidshus
    ·
  4. R

Takutsprång mer än 50 cm - vad gäller?

[citat] Det var inte en texttolkning av TS citat. Info var baserad på att jag läst regeln 50 räknas för takutsprång på andra ställen där formuleringen inte är otydlig.
    Räknenisse · 12m · 9 svar · 317 läst · Bygglov
  5. MalZon

Ännu ett garagebygge.. (Projekttråd)

Nu har jag fått upp de sista fönsterfoderna. Blev rätt bra kan jag tycka. Ska få dit plåtbleck kommande vecka, hoppas jag på. Ska handla lite fler längder då jag inte var beredd på att invändiga foderna passade i detta måttet runt porten, så skulle få 2st längder kvar (kunde vara bra att ha), men slutade med att jag behöver handla 2st till istället. Annars är det enbart
    MalZon · 12m · 99 svar · 16,4k läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  6. J

Vad finns under innertaket? 60/70-talsskivor.

Öppna upp till nock är precis det jag syftade på. Jag har gjort så själv i den gamla delen av vårt hus, som också har brutet tak. De så kallade hanbjälkarna i takstolarna har jag ersatt med mer diskreta stålstag. Där är som i en liten kyrka. Fuktproblem behöver man inte få om man gör rätt. Du är välkommen att fråga när du kommer så långt.
    justusandersson · 13m · 8 svar · 113 läst · Tak & vind
    ·
  7. Zork

VVS-Butiker på nätet.

[citat] Var handlar du förutom Rinkaby? Är det lönt att köpa från tyskland?
    Zork · 16m · 15 svar · 4,3k läst · Vatten & avlopp
  8. Paul-Staffanstorp

Annan bänkbelysning samt el-uttag till IKEA kök (spottar)

Sätter i princip bara hörnboxar i kök numera. I dessa kan man sätta både uttag och brytare, timers eller andra varianter på insatser. Finns både vita, svarta och silver. :)
    Paul-Staffanstorp · 16m · 9 svar · 181 läst · Kök
    ·
  9. F

Expert: Det råder ingen bostadsbubbla

En del säger att det vi behöver är att bostadbubblan spricker....jag vet inte faktiskt
    Fråga Ugglan · 17m · 9 svar · 370 läst · Artikelkommentarer
  10. galento

När bilfolk lägger sin energi på annat...

Roligt med folk som tar ut svängarna och vågar leva som dom vill.
    galento · 17m · 5 svar · 429 läst · Övrigt husrelaterat
  11. Zork

Var köpa byggmaterial på nätet?

Virke o betong tar jag oxå lokalt. Blandare, belysning och annat som får plats i paket är intressant att ta från nätet.
    Zork · 17m · 6 svar · 6,9k läst · Byggmaterial & byggteknik
  12. L

Tomtköp - Avtalsservitut som säljaren inte informerade om

[citat] Det där tror jag inte stämmer. Gör säljaren utfästelser får säljaren stå för dem. Däremot kan man då ifrågasätta vad "felfritt" betyder för säljaren, dvs med säljarens kompetens så var taket felfritt även om det enligt en fackman inte är det. Om säljaren däremot gör en mer specifik utfästelse om att takarbetet, t.ex. att det är utfört enligt någon tillämplig
    Leifur · 20m · 41 svar · 7,3k läst · Köpa & sälja hus
  13. A

Vad har ni gjort med er trädgård idag?

Fotograferat hösten.. Överblommat [media]
    Abies koreana · 25m · 2,9k svar · 286,1k läst · Trädgård allmänt
    ·
  14. A

Bästa lösning och skäligt pris för arrende.

Deras mark ligger +140cm upp till +200cm över vår tomt så vid framtiden så kommer det inte att bli så mycket mer än en slänt. Marken nu som är röd har grannen gjort en slipersmur. Tänker ersätta den med en l-element senare. Det som gör oss intresserade att göra en deal är att han tar ner trädet innan försäljning. Om man skulle ta i. Vad är då ett pris som han skulle få betala
    atomlab · 28m · 6 svar · 128 läst · Juridik
    ·
  15. Frustrator

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

[citat] Fast målningen är väl för att det just inte ska hinna torka i ändarna direkt? Dvs motverka ojämn torkning med sprickbildning som följd. Observera att jag bygger min erfarenhet på hela 7 små stockar som jag sågat upp och resten litteratur ;) Typ @teed har väl koll på sånt här? Tillägg: jobbat natt, tänker trögt, inser att du kanske menade att det bara skulle torka några
    Frustrator · 30m · 3,0k svar · 400,9k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  16. S

Diamantslipning av utekök

Finns det något annat sätt förutom spackla? Kan man lägga i mjukfog eller silikon?
    Shadi Sharit · 31m · 4 svar · 98 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  17. siggebo

Dagens verktygsinköp!

200 kr för allt. Maskinen fungerar perfekt, kolborstarna är fräscha och det är inget bös inuti. Bättre så?
    siggebo · 31m · 3,0k svar · 403,9k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  18. nino

Bygga tunn våtrumsyttervägg?

Om du skruvar skivorna i ytterväggsreglarna så lär det väl kvitta? Skivorna pressas ju mot reglarna och sen kommer tätskikt så det lär ju hålla tätt
    nino · 35m · 4 svar · 71 läst · Badrum
    ·
  19. Bo.Siltberg

Dimmertråden - tekniken bakom en lyckad dimring

Tack för det. Din beräkning av effektmotståndet tror jag blir bra. Jag tror precis som du att 1.2 W kommer från framspänningsfallet 3.5 V och strömmen 350 mA, det blir 1.2 W. För att beräkna motståndet värde kan då även tänka sig vilket spänningsfall som önskas, 6 - 3.5 = 2.5 V. Detta spänningsfall vill man ha över motståndet vid 350 mA vilket ger drygt 7 ohm, precis som du
    Bo.Siltberg · 36m · 47 svar · 17,1k läst · Belysning
    ·
  20. M

Uteplats i Mönsterbetong

Fortsättning runt huset [media]
    Mackkan · 45m · 43 svar · 19,7k läst · Altan & uteplats
    ·
  21. R

Stugägare använder vår väg och mark som sedelpress.!

Angående tomternas "utvidgning", så kan farfar kanske få lust att sätta upp ett litet staket eller stängsel på sin sida gränsen. Det blir svårare att "inte låtsas om" att man gör övertramp (för de flesta normala människor) om det mer uppenbart syns att man faktiskt är utanför sin egen mark...
    Räknenisse · 48m · 84 svar · 22,0k läst · Juridik
  22. L

Dimensionera motorskydd

Det var inte så jag menade , utan motorskyddet/kontaktorn , dom pajar om dom sitter på skaken , tål inte sådant , sen kan infästningen i lådan utarmas och gå av
    Liteavvarje · 49m · 25 svar · 1,3k läst · El
    ·
  23. Andreas_kalmar

Hagmans Golvfärg EP-V härdar inte

Nej den ska inte fylla någonting alls då får man använda en "riktig" epoxi
    Andreas_kalmar · 49m · 11 svar · 324 läst · Färg, måla & tapetsera
  24. J

När vågar man stå lite försiktigt på klinker

Tog det direkt i morse och det gick rätt bra att pilla bort överflödig fix. Sen körde jag en duktig svamp och torka av.Blev riktigt snyggt
    jkbpower · 51m · 4 svar · 211 läst · Badrum
  25. J

Synpunkter ritning platsbyggd bokhylla

Jag håller med KnockOnWood om att det ser rörigt ut. Försök att hitta ett mindre antal vertikala linjer som du håller dig till. Bokhyllan måste ha ett bakstycke, annars blir den inte stabil. Det kommer att bli en utmaning att tillverka den. Börja med ram och rygg. Gör lite hjälpmedel som underlättar att få de stående delarna i rät vinkel och i lod. Använd en enkel metod för
    justusandersson · 53m · 4 svar · 159 läst · Möbelsnickeri
    ·
  26. GK100

Bästa värmekällan i garagedel?

Som sagt vi håller oss till TS garage och om du hellre vill använda andra begrepp än IP tex S xx och regler från KSF fram mot Blå boken så gör det. Men ange kraven du vill se uppfyllda för värmaren i termer som finns (fanns) angivna.
    GK100 · 53m · 14 svar · 186 läst · Värme allmänt
  27. B

Göra om stor villa till hyreslägenheter

Det är ganska vanligt, mini-brf:er med tre lägenheter precis som du beskriver, ploppar upp i vartenda villaområde häromkring, vilket inte infrastrukturen riktigt är byggd för.
    b8q · 58m · 10 svar · 3,3k läst · Juridik
  28. D

Stuprör gammalt torp

Även med stuprör kan man ju leda bort vattet. Vilket man bör göra även om man har dränering.
    Daniel 109 · 59m · 9 svar · 271 läst · Byggnadsvård
    ·
  29. T

Mönsterbetong

[citat] Sådan last behövs inte om allt går rätt vid gjutningen. Men att kunna lägga dit 50kg är nog bra. Räknade lite fel vid beställning av betong så en bil fick åka och hämta mer vilket lede till ojämn brinntid på olika ställen. Inte blev det lättare av att det regnade heller. Järnet på rullen är 12x12mm tror jag.
    Tomas Andersson · 60m · 80 svar · 47,7k läst · Socialt & projekt
    ·
  30. A

Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)

Än blommar det.. Actaea simplex `Brunette´ silverax [media]
    Abies koreana · 1h · 188 svar · 8,2k läst · Trädgård allmänt
    ·
Laddar...