Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. A

Vilket golv på kallvind?

Tack för alla svar! Det måste vara glespanel så jag kommer åt att dra kabel från rummen upp på vinden för larm och internet. Men då vet jag att det är virke som gäller. Satsar nog på 28x70 eller panel typ 21x120. Eller lägger råspont med lucka var tredje bräda så man kommer åt.
    Anders_Nilsson · 22m · 6 svar · 153 läst · Golv
  2. J

Renovering av furutrapp (Före / Efter)

Riktigt snyggt må jag säga!
    Jerryjohansson · 1h · 8 svar · 771 läst · Hemma hos
    ·
  3. J

Ventilation

[citat] Hej! Om man vill ha ett bra vanligt FTX-aggregat skulle jag säga Östberg Heru 95T EC - https://ventilationsexpressen.se/ftx-aggregat/ostberg-heru-95-t-ec-160m2 Själv köpte jag ett Swegon CASA R2 aggregat på Ventilationsexpressen då Swegon till skillnad från många andra leverantörer erbjuder 10-års garanti. Standardgarantierna ligger väl på mellan 2 till 5 år skulle jag säga
    Jerryjohansson · 1h · 5 svar · 504 läst · Ventilation
    ·
  4. H

Hur får man isär nilfisk multi?

Min Nilfisk multi 20 T skar häromdagen så jag beställde en ny motor och tänkte att det måste vara lätt att byta men icke! Hittar inte en enda skruv. Någon som vet?
    Hjalle61 · 2h · 0 svar · 39 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  5. J

Jag vill äga en tomt och fastighet som ingen äger; hur gör jag?

Fast om du blir ägare så kommer du nog åka på kostnaden för rivningen också gissar jag.
    JLov · 2h · 2 svar · 95 läst · Tomter
  6. M

Coronavirus

[citat] Jag har tänkt på det som du tar upp, dvs att det måste finnas olika svårighetsgrader och olika behandlingsbehov. Jag jämförde andelen avlidna per åldersgrupp vs andelen iva-vårdade per åldersgrupp för att se korrelationen mellan Iva-vård och mortalitet och funderar på om siffrorna för den stora stora gruppen Iva-vårdade, 40-69 år, antyder att även om personerna självklart
    Möbius · 3h · 7,1k svar · 370,0k läst · Övrigt off topic
    ·
  7. A

Hur styva upp maskinhall mot vindlast?

Håller som bäst på med att montera upp en gammal maskinhall och skulle vilja få förslag på hur jag kan styva upp långsidorna så att de inte bågnar när vinden ligger vinkelrätt på. Maskinhallens väggar består av 3 meter höga, stående stolpar (150x150 mm) med ca 3 meters avstånd och mellan dessa går bärreglar som håller upp stående panel. Det ligger ett hammarband ovanpå av
    AndersK22 · 3h · 0 svar · 39 läst · Byggmaterial & byggteknik
  8. D

En dag på jobbet med ovanliga inslag.

[citat] De blir fler och fler även om AC såklart är dominerande då ingen använt DC (i stort sett) på 100 år :) Och med en spänning på t.ex. 800kV så blir ju den brutna effekten rätt stor ändå.
    dennis_f · 3h · 11 svar · 1,4k läst · El
    ·
  9. sunnis

Mellanrum dörrfoder och nytt parketgolv

[citat] Det behöver man inte heller göra, utan man tar en japansåg, fein-maskin, multisåg, eller liknade. Lägger bladet på en spillbit från parketten och sågar ur runtom. Sedan tar man stämjärn och knakar ur 1-2cm av fodret/tröskeln under det sågade spåret och sedan skjuter in parkettbrädan så den åker in i urtaget.
    sunnis · 3h · 4 svar · 156 läst · Golv
    ·
  10. P

Krav på dörröppning.

Jag hade slutsamråd idag och fick höra att även om fritidshus undantas tillgänglighetskraven så måste det ändå finnas en från utsidan öppningsbar dörr med minsta öppning 80cm. Dessutom en trappavsats på 170cm djup. Precis som på en permanentbostad. Ramp behövdes ej dock. Man skall kunna ta sig in själv med rullstol helt enkelt (hur det nu skall gå utan ramp) Jag tolkar inte
    pelle@gunnerfeldt.com · 4h · 0 svar · 69 läst · Fritidshus
  11. S

Glasräcke från Rusta

[citat] Snyggt! Vad är det för fäste du skruvat fast dom i väggen med?
    Svedis · 4h · 16 svar · 6,0k läst · Altan & uteplats
    ·
  12. M

Bygga låda till rullgardin

[citat] Aha, det förstod jag inte.
    MetteKson · 4h · 3 svar · 80 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  13. R

Tjockputs eller tunnputs, färgad puts eller måla på lättbetong

Blir lite utanför ämnet att prata om puts inomhus. Jag har provat på att putsa innerväggar med gipsputs och det är inget roligt jobb (tungt, svettigt och svårt att få bra)!. Se här för mer info https://www.byggahus.se/forum/threads/gipsputs-innervaeggar.292731/page-2#post-3640968
    rsa · 4h · 15 svar · 3,5k läst · Fasad
  14. R

Gipsputs innerväggar

Vi har precis byggt nytt hus och alla väggar är av lättbetong. Den gipsputs som jag använde inomhus (Alsitop F från Alsecco/Caparol) på alla väggar ska påföras i minst 7 mm tjockt skikt, sen baka in armeringsväv, låta torka och till sist appliceras några millimeter till som ska bli ytskikt (slätt eller med struktur). Jag hade hjälp av ett företag som hade folk från utlandet. De
    rsa · 4h · 15 svar · 3,1k läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  15. J

Hantverkare - Frukostar, arbetade timmar och "åka och handla"?

[citat] Ok, så inkl moms är det samma pris som Jula som du debiterar kund, tack för att din prissättning är rimlig! Dock är väl listpriset vadå, 4-500+moms? Med klassiska 10% rabatt får kunden betala 450-550kr inkl moms hos många andra hantverkare, det är det som inte är rimligt någonstans och som ingen hantverkare någonsin lyckas förklara
    Jotsat · 4h · 201 svar · 40,6k läst · Hantverkare
  16. Karl_Pedal

Vilse i vattenlåsdjungeln

[citat] Det var vid gängan på högra sidan av "u-et" som det släppte. I och med att en del av packningen lossnade samtidigt så blir det inte tillräckligt med klämkraft och tätning när man drar åt gängan igen.
    Karl_Pedal · 4h · 2 svar · 80 läst · Vatten & avlopp
    ·
  17. D09

Kan man uppgradera Cat5 till Cat5e

[citat] kabeln till ps4 går via bredbandsrouter via 100mbs switch ( 8 portars ) vidare via ytterligare en 100mbs switch ( 8 portars ) och ner till ps4. kan det ha med dragningen eller är det dålig kvalite på kontakterna som spökar? Jag klämde dit dom själv och testade via en tillhörande indikator på att det fanns kontakt men inte mer än så.
    D09 · 4h · 4 svar · 161 läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
  18. D

Fästa trapp ute - för när kanten...

Ser ju ut som att det är mursten, hålsten eller leca. Kommer du åt på andra sidan kan du köra gängstång rakt igenom och bulta fast en regel.
    Derbyboy · 5h · 19 svar · 526 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  19. L

Ang El

[citat] Värt att tillägga är också att du bör kontrollmäta så du är 100% säker på att nollan finns där. Som det står längre upp i tråden så finns det risk att apparaten går sönder ifall nolla inte finns med. Bara för att det sitter en bli kabel inkopplad kan det fortfarande vara felkopplade någonstans. Alltid bra att vara på den säkra siden!
    Linusring · 5h · 13 svar · 1,3k läst · El
    ·
  20. nikasp

Bygga koja i nedsågad björk

Några bilder på den färdiga kojan och hur har det gått med grannsämjan?
    nikasp · 5h · 9 svar · 1,4k läst · Trädgård allmänt
    ·
  21. L

Firmware på larmsändare DSC TL280

Har samma fråga, någon som kunnat uppgrader från 4.11/4.12 till 5.xx? Tack! Mvh Lars
    LarsHansson · 5h · 4 svar · 498 läst · Villalarm & hemautomation
  22. T

Behöver man förstärka med kortlingar?

[citat] för att altanen kommer bli över 6 meter med utstick och det är inga problem att skarva reglarna. Balkskorna är 90 mm så jag lägger bara omlott. En 450 plus en halva 450 vilket gör att jag inte får något spill i stort sett. Jag kommer skruva med dold skruv så det gör heller inget att de ligger läskade så att säga.
    Tokv41 · 5h · 2 svar · 150 läst · Altan & uteplats
    ·
  23. Haara93

Dags att byta från kolfilter till Mikaela genom vägg. Hur hindra vinden?

Har monterat lite olika varianter längs högakusten (hyfsat blåsigt på sina ställen) Det som absolut inte funkar är ett ytterväggsgaller med jalusi, det slår när man stänger ytterdörr och blåser. Och det som funkat bäst är ett öppet ytterväggsgaller med ett fjäderbelastat backspjäll monterat vågrätt. Men får du plats och vill slippa ljud ute och inne så smacka dit en
    Haara93 · 5h · 6 svar · 152 läst · Ventilation
    ·
  24. G

Ångtäthet i inre ångbroms vid träfiberisolering?

Det finns massor av missförstånd när det gäller broms vs spärr etc. Det första är väl att i de flesta fall är båda ruskigt täta och ingen helt tät, det handlar alltså alltid om en skala av täthet. Den andra viktiga biten är just gamla hus där man normalt saknar tex luftspalt på utsidan. Inga problem så länge ingen idiot målar huset med modern tät skräpfärg. Men att ha broms
    guggen · 5h · 79 svar · 1,7k läst · Byggmaterial & byggteknik
  25. Emma242

Blåbär som marktäckare?

[citat] Det är inte en dålig gissning. Just mykorrhiza hos Vaccinium-arter är ganska välstuderat, av den orsaken att de har en hämmande effekt på tillväxt av bland annat gran och tall i produktionsskog. Trädens och blåbärens mykorrhiza är hela tiden i en slags strid om bäst miljö, de trivs inte riktigt under samma förutsättningar. Mykorrhizan hos blåbär kan utsöndra ämnen som
    Emma242 · 5h · 19 svar · 4,4k läst · Trädgård allmänt
    ·
  26. Fotografen

Har jag Asbest i huset?

Murstocken är nog bara murbruk och tegel, tegel och vinkelslip blir exakt som du beskriver, kopiöst med damm. Skivorna är treetex.
    Fotografen · 5h · 1 svar · 80 läst · Fritidshus
    ·
  27. Raun80

Bästa behandlingen för att få ljusa, tåliga furugolv (se bild)?

Jag verkligen avskyr hårdvaxoljan. Förstår inte alls varför man väljer den. Blir hårt och halt. Usch. Älskar såpade eller oljade golv.
    Raun80 · 5h · 47 svar · 18,5k läst · Golv
    ·
  28. L

Hjälp med led-konvertering

[citat] Nej. Den har ingen nolla! För att fungera så ”lånar” den nollan genom lasten, för att släcka lasten krävs det antingen en inbyggd brytare eller en yttre som matar på pil in.
    Leif i Skåne · 5h · 3 svar · 111 läst · Belysning
    ·
  29. Bjurran

Koppla trefasmaskin till 230VAC trefas Perilex (spisuttag)

Om nollan behövs för just denna enhet så behöver du kolla upp att det är inkopplat i uttaget, det är inte alltid det finns.
    Bjurran · 5h · 15 svar · 313 läst · El
  30. A

Makadam eller bärlager under sockel till växthus på mur

Jag har 30cm mur under mark på mitt 10kvm i Skåne. Med total mur på 60cm Under det ca 5cm sand. Ett lager armeringsjärn. Har stått en vinter nu och inte minsta tillstymmelse till sättningar. Min fars växthus har stått o 25 år med enbart 20cm ner i marken utan armering och oputsat. Men det har fogarna börjat vittra lite på.
    Alexn72 · 5h · 14 svar · 361 läst · Grund & markarbeten
Laddar...