Byggahus.se
H
hustomte85: Brukar det räcka? Eller KAN det vara tecken på något allvarligare? Den är 13 år gammal.
2 svar · 35 läst · Värmepumpar
Purre
Purre: [citat] Ska man köra med Isodrän har jag läst mig till att man inte ens ska använda singlet utan skippa det och cellplasten. Sen ska den hålla minst 70kPa också. https://www.isodran.se/arbetsinstruktioner/platta-pa-mark [bild]
11 svar · 127 läst · Grund & Markarbeten
R
Rejäl: [citat] Att Musk skulle vara en större miljövän är en ren lögn, att han med sitt affärssinne i rätt tid köpte köpte in sig i Tesla.. Han bränner upp mer bränsle med sina rymdprogram eller går dess med på el😉
8,8k svar · 377,6k läst · Övrigt Off Topic
Z
zannaz: 2021 köpte jag en tomt på 1200 kvm (som styckades 2007) där halva tomten är strandskyddad. Jag har fått bygglov för ett enbostadshus som är placerat utanför den strandskyddade delen. Villkoret för bygglov var att jag sätter en häck längs hela strandskyddslinjen, den ska gå rakt över tomten så varje del är ca 600 kvm. Häcken kommer att hamna ca 3 meter framför huset. När jag
0 svar · 0 läst · Juridik
A
AndersS: [citat] Då måste det vara på gränsen till ruttnat, blir som papp torkat, trä redan från början. Det kapar jag bort i skogen
7 svar · 186 läst · Ved, Pellets, Flis
H
Hybro: Vår sammanlagda inkomst räcker väl till, inklusive drift och sparande. Hur det ser ut för stadsbor eller andra med högre löner än oss vet jag inte. Alltså, man får väl rätta munnen, boendet och övriga utgifter efter inkomsterna? Annars lär det gå utför, utför och utför. Känner man ansvar så kan man räkna år ... Alltså hur länge det kan funka. Hur många gör det i dag? Hur
121 svar · 9,7k läst · Artikelkommentarer
H
H-Thomasson: [citat] Du får aldrig scop 5.8 med radiatorer, det är med golvvärme. Kolla in Mitsubishi Geodan. Nibe har Mitsubishi kompressorer i sig. Det är få tillverkare som tillverkar frekvensstyrda kompressorer.
4 svar · 95 läst · Värmepumpar
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Stor riskfaktor juridiskt. Egna avtal trumfar inte bostadsrättslagens ansvarsuppdelning. (Men strunt i samma, det är inte topic. Kan bara vara generellt bra för läsare av tråden att veta.)
22 svar · 292 läst · Juridik
P
pellemania: [citat] Hur tänker du kring ventilation till dina höns?
37 svar · 3,6k läst · Socialt & Projekt
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Då är det öppet i affär’n ju! Men hade det inte varit för lördagsöppet så hade det varit stängt torsdag–måndag. Inte så länge sen det var så (20–25 år går fort på sitt sätt). Sällan ett problem, men jag tror vi peakar på 12–14 pers. i helgen. Inte helt lätt att beräkna konsumtion då om bastun plötsligt går varm eller det ska sittas och ljugas in på småtimmarna.
5,8k svar · 293,5k läst · Övrigt Off Topic
Capablanca
Capablanca: Jag lyfter tråden då jag har en liknande fråga. Har likadana förutsättningar; hus från 20-talet med 2,5-plansvilla med källare bestående av betongplatta mot mark med väggar i betong, kvaderhuggen granit utvändigt. Alltsammans oisolerat men väl tilltaget. Ska använda källaren som garage och bastu/dusch/relax samt hobbyrum. Dvs ej inredd källare och bara oorganiska material. Tänkte
4 svar · 7,9k läst · Byggmaterial & Byggteknik
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Det kanske var en olycka eller finns en rimlig förklaring...
14 svar · 373 läst · Häckar, Buskar & Träd
H
hapazard: [citat] Fast det stämmer inte heller. Vid vattenlösning "sitter" varken en metalljon eller vätejon på någon specifik plats, utan högst troligen diffunderar vattenmolekyler in och ut och vätebinder till coo- gruppen. I torrt tillstånd ja, då bildas väl en kristallin massa med hårdare association mellan jonerna. Oljan (vegetabiliskt eller animaliskt fett) består istället av en
35 svar · 3,8k läst · Artikelkommentarer
T
Taxture: [citat] Man vet inte längre vad man köper eller rättare sagt vem som tillverkar……..
15,8k svar · 3085,2k läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
människa
människa: Fick pratat med en ventilationsmontör som jag träffade. Dom jobbar sällan med villor, men monterar alltid motordrivna spjäll på större aggregat. Han menade att det kan bli kondens inne i aggregatet vid strömavbrott när varm luft från till & frånluftsrören möter kall luft från ute & avluftsrören. Men han sa att jag kunde prova med enkla spjäll som MrDizzy använder & kolla ibland om
17 svar · 309 läst · Ventilation
N
Niq: [citat] Ja den var i bra skick. Underligt nog när det kommer gammla jänkare så brukar det vara vrak. Men ibland dyker det upp pärlor som den här eller helt nyrenoverade. Den hade också ett klistermärke från Västerås -22
7,4k svar · 446,0k läst · Övrigt Off Topic
H
Hybro: Kundrespekt.... Inte i stan. Köpte idag ett begagnat vevhus med vev och vevstake till en motorsåg. Plockar över allt annat fungerande från den befintliga. Men vad faaaan. Korgen till nållagret i storänden på vevstaken var trasigt😠 - Kom Du till mig, jag har flera. Du får med Dig att prova så Du blir nöjd! Så går det till ute på landet! Alla, verkligen alla, vill och behöver
51 svar · 3,3k läst · Hantverkare
R
Rejäl: Det är ett flytspackel men dyrare och tåligare ingett du behöver under en kyl..
9 svar · 93 läst · Golv
F
fusion: Preppade gravlaxen med rosé och vitpeppar . Bör bli färdig till Påskdagen, får lida fram tills dess 😓 [bild]
11,5k svar · 804,4k läst · Övrigt Off Topic
R
RalleB: Byggbranschen har ju gjort en tvärnit och många planerade bostadsprojekt nästa år har lagts på is tillsvidare. Mindre bostäder byggs = efterfrågan på befintligt bostäder ökar = priserna stiger Sen blir det nog inte samma rally som för ett par år sen
81 svar · 4,0k läst · Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
J
JohanLun: [citat] Det beror ju på, några tycker det är nytta att möss och småfåglar äts upp. Sen att dra det till sin spets, som Mao som försökte döda ett helt lands småfåglar är kanske att gå för långt... [citat] Det finns otroligt mycket båt / bil / MC åkande som bara görs för nöje / okynne utan någon som helst samhällsnytta. Vad är förresten mening of life? Gör du själv nån
572 svar · 36,2k läst · Artikelkommentarer
J
Josth: Ok, då borde det inte vara problem att få plats med dubbla ventilationskanaler för antingen ett gemensamt FTX-aggregat eller frånluftsvärmepump med tilluftsmodul. Tittar man efter det sistnämnda och även är intresserad av kyla så har Comfortzone modellen RXC50 med tilluftsmodul T15 som kan ge komfortkyla. Passar bara när man bygger nytt.
12 svar · 61 läst · Värme allmänt
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Om du beskär efter blomning så hinner du ju se blommorna! :-) För de nya skotten som kommer efter beskärning så dröjer det ett par år innan de blommar, så därför är det dumt att skära allt på en gång!
66 svar · 11,5k läst · Häckar, Buskar & Träd
Dowser4711
Dowser4711: Gissning: 200mm och 1-2 graders lutning låter som att det är till för att förhindra inträngning av vatten/regn. Är den regnskyddad på utsidan så bör det väl inte vara något problem.
1 svar · 12 läst · Ventilation
M
merbanan: https://www.elinstallatoren.se/2024/03/solceller-pa-balkongen-5-saker-att-tanka-pa/ Med Wielandkontakt borde man ju komma runt punkt 2 iaf. Men att anlita en installatör för resten gör ju att det inte är värt det. Undra om inte detta skulle vara rätt angreppsvinkel för att komma till rätta med lagstiftningen. Om man i lagen klassar en solcellsanläggning som en apparat istället för en
50 svar · 2,0k läst · Solceller, Solfångare, Solenergi
Kramla
Kramla: [bild] [bild] [bild]
1,8k svar · 140,0k läst · Socialt & Projekt
F
Fredzter: Jag bytte hjul igår. Brukar köra med tryckluft och knack för att dra in och sen efterdra för hand. Nu råkade kompressorn stå i källaren så tänkte först göra allt för hand. Tills jag kom på att jag köpte parkside performance slagskruvdragare (inte mutterknack) för ett tag sen. Den hade inga problem med att lossa muttrarna när jag ställde upp momentet till 225nm. Det hade säkert
5,4k svar · 1645,5k läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
Redaktionen
Redaktionen: Trots ett initialt godkännande från kommunen blev det fel, och nu måste en husägare i skärgården riva både mur och brygga. Du kan läsa artikeln här: Husägare måste riva mur och brygga
0 svar · 29 läst · Artikelkommentarer
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Denna kanske? https://www.rockauto.com/en/catalog/jeep,2007,patriot,2.4l+l4,1433552,engine,intake+manifold+runner+control+valve+/+solenoid,10776 [bild] Edit; om det är 2,4 liters motorn... Kan mycket väl vara samma på 2 liter...
374 svar · 29,3k läst · Övrigt Off Topic
4774
4774: [citat] Aha, har aldrig sett en sådan här förut
426 svar · 36,5k läst · Övrigt Off Topic
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.