Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. B

Vibration och oljud från Daikin Comfora-35 utomhusenhet...

Jag undrar om det är fler som störs av ljud och vibrationer i utomhusenheten för en Daikin Comfora-35 luftvärmepump? Vi hade en gammal Panasonic från 2005 som byttes ut förra sommaren mot en ny Daikin och vi började använda den för uppvärmning i oktober 2019. Ganska omgående hörde vi ett mullrande biljud från utomhusenheten och vibrationer som spreds genom väggen så att tavlor och
    Bo Berglund · 3m · 0 svar · 1 läst · Värmepumpar
  2. D

Panelläggning garage

Hej hemmasnickare/proffs, Under sommaren 2019 påbörjade jag renovering av garage varav jag nu insett ett nybörjarmisstag när det kommer till panelläggning. Tanken var att jag endast skulle byta panel på den yttervägg som var i sämst skick innan vintern. Passade även på att tilläggsisolera. Detta gjorde att jag hade svårt att avgöra hur långt ner den första brädan skulle börja.
    DennisSöderström · 3m · 0 svar · 1 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  3. S

Vad är det för färg

Hej! Jag håller på att totalrenovera ett hus från 1937. Nu har det äntligen blivit dags för att ta tag i fasaden. Dock har vi sprungit på problem då vi inte riktigt vet hur vi ska gå vidare. Har haft två målare här och ingen vet riktigt vad tidigare ägaren har gjort. Det yttersta lagret är en mörkröd färg. Under den mörkröda färgen som har börjat släppa på långa ställen
    Snidaren · 4m · 0 svar · 1 läst · Fasad
    ·
  4. S

Återställning efter dränering

Stuprör är kopplade till nya dagvattenrör, så de ska inte vara ett problem. Ska man hålla koll på kvarliggande vattnet när huset, eller hur vet man om fallet räcker?
    Smeds · 4m · 3 svar · 53 läst · Grund & markarbeten
  5. Anna-B

Planlösning litet kök (diskho allra längst ut?)

Tack för all input (och välkomnandet hit!) Grymt forum, kommer nog posta fler funderingar allteftersom renoveringsplanerna fortskridet. :) Tack för verifierandet att det inte blir bra med den diskhon längst ut. :) Jag har nog snöat in för mycket på alla rekommendationer jag läst om "ha minst 80/100/120 cm mellan diskho och spis", men får inse att jag inte riktigt har det utrymmet. Jag
    Anna-B · 4m · 5 svar · 100 läst · Kök
    ·
  6. pacman42

Coronavirus

Om nu siffrorna på dödlighet, IVA-platsbehov mm skall räknas utifrån att 10% av alla i Stockholm är smittade redan, då har ju FHM haft rätt redan från början. Frågan är hur de kunde veta att siffrorna var så låga när ingen annan verkar ha vetat om detta. Hade de bara tur? Eller har de kört en matematisk modell på siffrorna från andra delar av världen som gav dem facit? Många
    pacman42 · 4m · 7,0k svar · 366,3k läst · Övrigt off topic
    ·
  7. chris47

Sioo:x

[citat] Det låter väldigt konstigt. När man behandlar träet så gör man det i två steg, först en impregnering som sugs in i materialet ungefär som en lasyr och därefter en strykning med ytskydd som torkar väldigt fort. Efter ca 2 dar ser man att trät har blivit mättat eftersom det blir vit utfällnng. Jag har använt medlet på teakmöbler och man ser ingen direkt skillnad mellan
    chris47 · 4m · 54 svar · 15,0k läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  8. L

Hantverkare - Frukostar, arbetade timmar och "åka och handla"?

[citat] Antar riktat till mig. Det är inte att en skriver det den andra säger, snarare tvärtom att den som sitter bredvid granskar det som skrivs. Och om en saknar kunskap om uppgiften, har fel, så ökar ju detta möjligheten att denna bristfällande kunskap upptäcks tidigt. Säg att den personen skulle suttit själv - då hade felet smugit sig in i utvecklingen och hittats långt senare.
    larka742 · 6m · 170 svar · 36,8k läst · Hantverkare
  9. Sebastiannygren

Förslag till konstruktion för bjälklag över gammal källare

Vid renovering av badrum i ett gammalt hus från mitten av 1800-talet blev jag tvungen att riva upp hela golvet inklusive de gamla golvbjälkarna då de var i dåligt skick. Nu funderar jag på ett bra sätt att fästa nya bjälkar i ytterväggen (motsatt sida är enklare då grundmuren "sticker ut" längs hela kortsidan). De gamla bjälkarna hade cc 80cm ungefär så att bara lägga nya balkar i
    Sebastiannygren · 7m · 0 svar · 1 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  10. L

Jorda

Är det för att den har små, smala och ibland böjda stift?
    lnilsson · 7m · 25 svar · 1,2k läst · El
    ·
  11. H

En dag på jobbet med ovanliga inslag.

[citat] Brytarens uppgift är att bryta ström och spänning och sedan hålla den brutna sidan isolerad från den spänningsförande.... Utan brytare så hade det varit omöjligt att bryta strömen då just brytaren har till upggift att öppna kretsen på ett säkert sätt. Så brytaren bryter strömen....
    HSP · 8m · 6 svar · 1,1k läst · El
    ·
  12. F

Markkabel

[citat]
    Fredrik K80 · 8m · 36 svar · 1,3k läst · El
  13. useless

Ångtäthet i inre ångbroms vid träfiberisolering?

[citat] Har du någon mer information som stödjer att husen skulle bli sämre just av att plastas in? I de allra flesta fall sätter man dit plasten i samband med renovering, tilläggsisolering, ändrad användning och byte av värmekälla. Sen skyller man på plasten när det blir fel...
    useless · 12m · 74 svar · 1,5k läst · Byggmaterial & byggteknik
  14. M

Taklutning i grader

[citat] Nej, men det ska vara 230 cm. Ska bygga ett förråd en bit från min stuga på en kolonilott och har fått mina mått godkänt av styrelsen.
    mixsomm · 13m · 4 svar · 69 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
  15. M

Vilket golv på kallvind?

Jag hade valt virke framför spån. Främst för att jag inte har kontroll på vindens fukthalt. Spånskivor har en tendens att tappa formen i fukt. På min vind valde jag råspont, de finns i två bredder 95 och 120mm. Jag valde 120mm eftersom det blev färre bräder att hantera.
    magnu · 13m · 4 svar · 51 läst · Golv
  16. Mekatronikbruno

Koppla trefasmaskin till 230VAC trefas Perilex (spisuttag)

Är jag ute och cyklar när jag tänker att jag bör kunna koppla en trefas kompressor till spisens trefasuttag om kompressor är max 3fas 230VAC 10A?
    Mekatronikbruno · 14m · 0 svar · 1 läst · El
  17. S

Hemmapulad el, vems bär ansvar?

Anläggningsägaren har det yttersta ansvaret, dvs du. Nu har ju säljaren varit ärlig och informerat dig om vad som är gjort. Om du misstänker att något i anläggningen inte står rätt till så bör du låta en elektriker besiktiga och eventuellt åtgärda. Du har fått alla kort på bordet så som jag ser det så har säljaren inget ytterligare ansvar.
    Stuff · 15m · 3 svar · 4 läst · Juridik
  18. Claes Sörmland

Vad använda för reparation av målad tegelmur utomhus?

Det är fusklösningen. Skadorna kommer att komma tillbaka inom några år. Den där jäkla burken. Min far lät måla sin putsade skorsten med den och några år sedan såg den ut som din mur. Akrylat fungerar inte på fuktexponerade putskonstruktioner.
    Claes Sörmland · 16m · 4 svar · 78 läst · Stenhus
    ·
  19. B

Erfarenheter Passat GTE

[citat] Vad innebär "matrix ljus"? Inte för att jag kan ändra något på min beställda bil nu, men för info...
    Bo Berglund · 18m · 741 svar · 94,1k läst · Övrigt off topic
    ·
  20. D

Problem med worx wg790e 1

Håller fullständigt med dig faktiskt. Den har redan varit på reparation en gång under garantitiden. Men nu har man ju köpt möget, så nu gäller det att hålla liv i skiten så länge som möjligt
    dohfo · 22m · 2 svar · 73 läst · Robotgräsklippare
  21. A

Isolering källarväggar suterränghus

Väggen ifråga ligger mestadels ÖVER jord. En del av den ligger under, men då är det inte dubbla rader tegel utan murblock. [bild] Ingen puts någonstans vare sig på in- eller utsida. Vi kommer att dränera om och sätta platon + isodrän på utsidan - men det kommer inte att ske i år. EPS = menar du cellplastisolering mellan stålreglarna? Och ingen diffusionsspärr innanför mellan eps
    andost · 24m · 49 svar · 3,0k läst · Isolering
    ·
  22. M

Ytterpanel som råspont?

Som Autodidakt skriver så är det inte lämpligt om du ska ha papptak. Med ett tak som ska reglas upp så spelar det ingen roll, det finns ju sådana tak som bara har duk som undertak och det funkar ju.
    mlkjhr · 27m · 11 svar · 181 läst · Stenhus
  23. F

Göra om förråd/verkstad till dubbelgarage

Ser inga problem heller med att smälla upp en port till. Då kan nästa ägare köra in gräsklipparen i förrådet/garaget med om den vill. Med en port till så får du ju 2 garageplatser, alternativt 2 förråd eller en kombination. Men lösningen du har nu har du sämre valmöjligheter. Att ta bort väggen hade jag personligen gillat. Blir bättre utrymme. Men det finns en stor risk att den
    FRS05 · 32m · 5 svar · 79 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  24. tommib

Nytt uttag för gasspis/elugn

[citat] Skillnaden är att huvudsäkringen går istället då.
    tommib · 33m · 10 svar · 182 läst · El
    ·
  25. J

Funkar julas tryckspruta för avfettning?

Kör också Biltemas röda variant. Slangen har blivit stenhård så tänkte byta ut den mot en stump bensinslang istället. Vi har såna där dyra sprutor på jobbet o dom höll inte många år innan packningarna gav sig men dom går ju lätt o byta.
    J_B · 34m · 73 svar · 26,6k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  26. L

Fråga om nätverksuttag, nätverk, fiber, gateway, inkoppling, m.m.

[citat] Om denna förgreningskontakt innehåller en switch kan den fungera, annars är den bara till för att kunna köra flera nätverkskablar i en kabel, om man behöver fler uttag ett rum men inte kan/vill dra flera kablar dit. Den sänker hastigheten betydligt då också. Förutsatt att kablarna är korrekt dragna i väggen (inte böjda/ihoptrasslade eller liknande, så har du alla
    lnilsson · 37m · 8 svar · 140 läst · El
    ·
  27. F

Guidekablar automower, kan jag göra så här?

Hade med kört på gul dragning. Tror din tänkta dragning blir rätt dålig. Den kommer hitta och hitta hem mycket lättare med den gula dragningen.
    FRS05 · 37m · 19 svar · 355 läst · Robotgräsklippare
    ·
  28. E

Optimera Gardena R160 för gräsmattan

Är det de två smala korridorerna vid garaget som är problemet? Det är inte riktigt optimala ytor för en klippare, ju smalare de är ju mer tid kan klipparen lägga på att köra inom dessa område.
    etompau · 41m · 4 svar · 86 läst · Robotgräsklippare
    ·
  29. Bo.Siltberg

Spottar i tak av trä klätt i gips

Jag kan inte ge några produkttips, men jag vågar ändå hävda att det finns ytterst få produkter som erbjuder anslutning av flexslang. Det finns öht få produkter som kan installeras helt klockrent enligt de regler vi tillämpar i Sverige. Problematiken med 230 V undanröjs effektivt om man istället väljer downlights för klenspänning. Då jag antar det är LED som ni siktar på så ska
    Bo.Siltberg · 42m · 1 svar · 44 läst · Belysning
  30. M

Lidl verktyg denna vecka.

Köpte deras paket med luftpumpar idag. Fungerar bra men laddaren var avsedd för engelskt eluttag så kolla innan ni kör hem om ni har långt att åka.
    Mike N · 45m · 2,0k svar · 524,1k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
Laddar...