Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. MultiManOriginal

Minimalistisk 1960-talslyx i Helsingborg

Helt dött inomhus, kunde lika gärna varit en veterinärklinik. Utsidan får godkänt.
    MultiManOriginal · 3m · 7 svar · 265 läst · Artikelkommentarer
  2. O

Mäklarfel och ARN

Den var nästan rolig.... Desperat kvinna. Inser att det inte fanns någon golvvärme i badrummet vilket hon missade när hon gjorde sin undersökningsplikt. Så desperat så hoppar hon på mäklaren. Troligtvis har hon först hoppat på säljaren.
    Odjuret · 13m · 2 svar · 126 läst · Juridik
    ·
  3. O

Donald Trump

[citat] Vi kanske ska ha en tävling, Trump look a like :rofl:
    Odjuret · 20m · 182 svar · 5,5k läst · Övrigt off topic
    ·
  4. ChrisWS

Skogsmark, tomtgräns, häckar och allemansrätt.

Hej på er. Jag är helt ny som medlem men har följt olika trådar i ett antal år. Här har jag ett problem som gäller min trädgård, på min mark och oinbjudna besökare. Jag hoppas att jag postar i rätt forum. För 8 år sedan flyttade jag hem till Sverige igen för ett jobb i en större storstad. För tre år sedan orkade jag inte med tempot och behövde komma därifrån. Jag är
    ChrisWS · 2h · 0 svar · 33 läst · Trädgård allmänt
  5. HenFre

Domoticz och Z-Wave

Jag tänker installera några övervakningskameror. Skulle uppskatta lite synpunkter på vad man ska välja. Ska de integreras med Domoticz och i så fall varför? //Henry
    HenFre · 4h · 695 svar · 66,1k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  6. B

Här kommer en guide för den som står inför skilsmässa och bodelning!

[citat] Eftersom du minskar ditt eget framtida kapital när du betalar för hennes förlorade framtida pension så tycker jag att endast halva beloppet ska betalas. Hade hon haft de 32400:- i pensionskapital så hade du inte behövt ersätta henne. Det blir alltså rättvist om du ersätter henne med 16200:-
    b_hasse · 4h · 4 svar · 1,2k läst · Juridik
  7. K

Utebliven leverans

Bråkade med FedEx och deras avgift för tull och moms förra året. Handlade böcker från USA för 500kr (fri frakt) som levererades med FedEx. Fick en faktura för tull och momsdeklaration på 600 kr av dom. Fel 1 var att avsändaren skrivit värdet till 100 dollar (ordinarie pris) och FedEx räknade 25% moms på det. Fel 2 var att avsändaren inte skrivit att fraktpriset var 0kr. Så då
    Kretius · 4h · 20 svar · 1,1k läst · Juridik
  8. Johannes Carlsson

3D-skrivare och snickeri

Det är lätt att man låser sig till gamla metoder helt klart. Lite slipning och färg så ser man inte att det är printat :)
    Johannes Carlsson · 4h · 33 svar · 5,8k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  9. ricebridge

Läckande anslutning diskmaskin

Att det rinner bättre när du lyfter på locket tyder ju på att det inte kommer in tillräckligt med luft genom de andra rören till diskhoarna. Är dessa också rengjorda?
    ricebridge · 4h · 3 svar · 61 läst · Vatten & avlopp
    ·
  10. ricebridge

Smarta ställen att gömma kameror på?

@norrbottenssnickaren OK, nu gör vi ett försök att återbörda tråden... Mycket kanske verkar som självklarheter, men ändå: Först och främst ska du ju ha så små kameror som möjligt förstås. Det finns "pinhole"-kameror som är mycket mindre än vanliga webbkameror t ex. Kan du koppla dem med kabel är ju det att föredra, så slipper du sändare och batteri som tar plats. När du ska
    ricebridge · 4h · 66 svar · 2,2k läst · Villalarm & hemautomation
  11. J

Problem med bredbandsanslutning

Installera VirtualBox eller dylikt och kör PingPlotter från denna. Se till så att brandväggen på modersystemet är uppdaterad o fungerande. // J
    jayal1972 · 5h · 50 svar · 3,1k läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
  12. harry73

Spam

Hände mig också. Är sidan hackad? @Per Eskilsson
    harry73 · 5h · 3 svar · 98 läst · Information & feedback
    ·
  13. yonna

Hjälp med otät häck

Jag tycker inte du ska oroa dig. Ligustern är tålig och planket inte helt tätt. Häcken kommer att bli ful mot planket men det kommer inte att störa dig. Följ råden här ovan vad gäller gödning och klippning. Var inte rädd för att klippa hårt - det befrämjar tillväxten. Vi har gott ligusterklimat här i Skåne.
    yonna · 5h · 5 svar · 151 läst · Häckar, buskar & träd
    ·
  14. B

Tveksam badrumsrenovering

Jag flyttade nyligen in i en hyreslägenhet och vid inflyttning såg jag att tapet var vågig på en vägg bakom vilken badrummet ligger. I badrummet ser jag sen att kakelfogar är spruckna och att det finns hål som ej är fuktspärrade. Renovering påbörjades nu i veckan och igår såg jag att de satt in en ny kopplingsdosa och dragit två elrör ner till golvet. Jaha tänkte jag och väntade
    Blackfield · 5h · 0 svar · 39 läst · Badrum
  15. B

Tävling: Vinn premiumblandare till moderna köket

Svar:X Grannen ovanför hon är sur, och sur på mig just nu pga att min gamla 70 talskran tjuter högt i vissa lägen, så läget är alltså akut! Dessutom så har jag kronisk svår ledvärk där denna kran verkligen skulle underlätta livet. Den skulle vara otroligt välkommen att flytta in till mig och den är ju dessutom sååå snygg!
    brfbo · 5h · 14 svar · 291 läst · Tävling
    ·
  16. KnockOnWood

I valet att välja Verisure eller skaffa eget?

[citat] Ja, nu har jag ju turen att närmaste grannen är polis. Hennes hästar går faktiskt och betar på vår äng/tomt :cool: Så här får de svårt att sälja larm :)
    KnockOnWood · 6h · 10 svar · 242 läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  17. S

Får det se ut såhär när en elektriker bytt normcentral?

[citat] Det är sant, varför skulle inte det vara sannolikt? :) Verktygen fár var och en ett intyg på vem som har utfört testet och enligt vilken standad mm, samt en klisterlapp med datum osv på sig.
    Soldan · 6h · 113 svar · 23,2k läst · El
    ·
  18. hsd

Skattefinansierad tv

[citat] Visst sjutton hände liknande förr fast utan kaffe , men betydligt billigare
    hsd · 6h · 80 svar · 2,1k läst · Övrigt off topic
    ·
  19. Paul-Staffanstorp

Ikeas bänkskivor på HTH-stommar?

[citat] Tråkigt och tråkigt... Merparten av köken håller det måttet idag. Djupare bänkskiva är plus men det är lätt att flytta fram bänkskåpen ju
    Paul-Staffanstorp · 6h · 3 svar · 167 läst · Kök
  20. B

Höjd diskmaskin - för låg?

[citat] Standard sen 60- eller 70-talet har varit att överkanten av bänkskivan är på 90 cm höjd och att bänkskivan är 3 cm tjock, vilket gör att en diskmaskin ska vara 86-87 cm hög. Det är dyrare att göra en diskmaskin som kan variera mycket i höjd och med dagens prispressade marknad på vitvaror så snålar tillverkarna in på allt de kan.
    BirgitS · 6h · 7 svar · 116 läst · Vitvaror
  21. B

Erfarenheter av Arvesundhus

Så här ska du göra; Vill du ha ett hus likt klövsjö 172 så ska du (1) ta den ritning, ändra planlösning, fönstersettning så som du vill ha det ev. Utvändigt tex ta bort takfot/nock (slimmat och snygg) (2) åk till Derome och dom hjälper dig göra en ritning på dina önskemål, blir både billigare och säkrare än ta det från Arvesund. (3) blir att lösa byggare, elektriker etc,
    Burt · 6h · 16 svar · 5,6k läst · Hustillverkare
  22. H

Stopp i dagvattenledning - dolt fel?

[citat] Nej, det ingår inte i en normal undersökningsplikt att filma rör. Men det kan ingå om man har anledning att göra en fördjupad undersökning. Det har man anledning att göra om det finns några indikationer på att det kanske är ett problem. Hittils har dte inte framgått i tråden om det fanns något tecken på problem redan före köpet.
    hempularen · 6h · 10 svar · 266 läst · Juridik
  23. S

Fördelarrör (värmeskåp) mynnar ut till våtrum godkänns ej??!!

Det har dykt upp en delikat situation som jag inte förstår mig riktigt på och därmed vänder mig mot er för er expertis i hopp om att förstå vem som har rätt/fel. 2015 gjordes en större renovering där vi bland annat installerade golvvärme på två plan (för att slippa radiatorer). VVS/VS-montören godkänd av säkert vatten. Fördelarskåpet sattes i det större sovrummet där väggen
    sebaas · 6h · 0 svar · 31 läst · Vatten & avlopp
    ·
  24. L

Ctc Ecoflex med Ctc BIO 20

Du får ursäkta men MarkusTe du är på 2 trådar och fått svar av mig på båda ,
    Liteavvarje · 6h · 20 svar · 433 läst · Biobränsle
    ·
  25. FredrikR

Vad har ni gjort med era hus idag?

[citat] Visar vi upp knätofsarna i kassan får vi rabatt ;)
    FredrikR · 6h · 16,9k svar · 1730,2k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  26. R

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

inte mycket gjort idag. Börjat slipa kniven på gräsklipparen men hann inte klart innan mörkret kom. Tvättat och smort kedjan till drivningen av matarvalsarna på planhyveln. Nu skall det bara inhandlas ett nytt kullager till stryrningen också så är den detaljen klar att monteras. [media]
    Rönnis · 6h · 3,0k svar · 399,4k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  27. L

Val av tempgivare till ESEB shunt

Nej det går en kabel från motorn som går direkt ner i pannan , det är en 230 motor och den får sitt i från regleringen ( den dator som petar på för att ändra ) shunten är den som motorn sitter på , det är en 4vägs pannshunt , om du följer det rör som går ut till elementen så sitter det en liten grej fastspänd på röret , det är framledningsgivaren , den sladden går även in i
    Liteavvarje · 6h · 3 svar · 72 läst · Biobränsle
    ·
  28. K

Projekt badrum

Hur går det?
    Kallebo · 6h · 49 svar · 3,1k läst · Badrum
    ·
  29. K

Kortis i 3-fasmotor

Har redan tagit isär dosan ser bra ut där, alla ledare är hela och fina. De är nog kört med den. Såg nån på Blocket som sålde beg. el-motorer, har skickat en fråga till honom. Tack för svaren! Finns motorer här för 600 spänn, 1 fas (kör min med konding på 1-fas). Gäller bara att hitta rätt axel samt fäste då. http://www.nimaab.se/se/grp/elmotorer.php
    Ken · 7h · 4 svar · 136 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  30. D

Val av vedpanna

Radiatorslingan är naturligtvis kopplad mellan första och sista tanken. Varmvatten bör vara genererat via tappvattenautomat för att det ska funka utanför uppvärmnings säsong.
    Daniel 109 · 7h · 89 svar · 4,9k läst · Biobränsle
    ·
Laddar...