Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. mattiasp

På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2

[citat] De som känner Janne har i regel en lite annan uppfattning om honom och Blykalla än den teknikintresserade allmänheten. Just sayin'...
    mattiasp · 5m · 2,0k svar · 88,0k läst · Artikelkommentarer
    ·
  2. lilytwig

Känner mig lurad, Kommunalt vatten och avlopp

[citat] Det är olika i kommunerna. Vi fick hot om vite om vi inte anpassade till "nya" regler vid stugan. I andra delar av kommunen har man inte hotat med vite, men det har inte att göra med att det skulle vara tillåtet med vissa "gamla lösningar utan mera om resursbrist på mark och miljö. Som fastighetsägare är du skyldig att följa lagar och förordningar oavsett om någon inspektion
    lilytwig · 6m · 65 svar · 21,9k läst · Köpa & sälja hus
  3. norrbottenssnickaren

Dagens verktygsinköp!

[citat]
    norrbottenssnickaren · 12m · 7,2k svar · 1176,5k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  4. norrbottenssnickaren

Barnen på förskolan när man är hemma och bygger

[citat] Jag älskar mina barn till den milda gräns att morfar aldrig får passa... man vill ju vara med sina barn.
    norrbottenssnickaren · 16m · 74 svar · 3,7k läst · Övrigt off topic
    ·
  5. Byurn

Torsion box arbetsbänk i MDF; utbytbar topp

[citat] Ska skivan bara ta upp skjuvlaster så kan den ha överstora hål, typ 30 mm.
    Byurn · 17m · 4 svar · 166 läst · Möbelsnickeri
    ·
  6. T

Gjuta betong i källare utan golv

Jag har haft samma förutsättning fast på cirka 30 m2. Fanns makadam. Jag grävde en pumpgrop omkring 50 cm djup och ställde i ett plastfat med avskuren botten. Därfrån en gul felxslang till över ytan. Sen lades lite armeringsnät ch en betongbil pumpade i betong med väggarna som form. Ingen cellplast eller annat onödigt. Blev kanonbra och snustorrt. I pumpgropen ställde jag en portabel
    Thomas_Blekinge · 19m · 10 svar · 418 läst · Grund & markarbeten
  7. T

Hjälp! Val av Luft/vattenvärmepump.

[citat] Har en offert från IVT på gång också så ska ta upp dessa grejer med han. Tack för tips
    Tommytommytommy · 27m · 36 svar · 1,1k läst · Värmepumpar
  8. M

Snökjedjor vs AWD husqvarna rider

Jag brukade lägga på runt 40 kg i traktorvikter utöver den extravikt som Husqvarna tillhandahåller och det funkade bra. Började med två dunkar med vatten uppe på motorn, men detta var svårt att få att stanna, och vikten hamnade jämnare. När jag monterade traktorvikterna gjorde jag det bakom bakaxeln, på draget, och då hade jag i stort sett aldrig problem med att komma fram, det var
    Millox · 30m · 4 svar · 169 läst · Trädgårdsmaskiner
  9. siggebo

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

[citat] 10-24 står väl för skruvstorlek nr 10, 24 tpi? Number ten screw, typ. Tillägg: http://www.csgnetwork.com/screwnummachtable.html säger att det är UNC
    siggebo · 39m · 8,3k svar · 1220,3k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  10. S

Egenbyggt enplanshus och rejält garage

Igår kväll var jag taggad på att fortsätta gipsa, så jag gjorde klart sovrummet istället för att börja med plywood i badrummet. [bild] Upptäckte då även vad som händer när ens sambo (eller en själv...) missat att skruva in en bakomliggande skruv ordentligt. [bild] Fick även hjälp av grannen att bära upp plywooden till badrummet samt golvgipsen jag hämtat. Konstaterade när jag
    skydiver · 1h · 150 svar · 58,5k läst · Socialt & projekt
    ·
  11. rampante

Sydöstra hörnet av Sverige

[citat] Gissar det ser likadant ut hos dig?!
    rampante · 1h · 417 svar · 46,0k läst · Socialt & projekt
    ·
  12. R

Expansionskärlet

Ja ts skriver att det är 200 så det stämmer säkert då. Jag luras att tro det är mindre när jag tittar på bilden.
    roke · 1h · 64 svar · 2,3k läst · Ved, pellets, flis
    ·
  13. P

Projekt taklyft!

Wow säger jag bara. Det är alltid kul att se annorlunda projekt och folk som inte bangar :)
    Pasjostrom · 1h · 35 svar · 5,8k läst · Socialt & projekt
    ·
  14. Lizzy78

Sågat bort gips i yttervägg

Uppdatering.. Efter att ha tejpat och lappat med plast och satt igen med gips så kunde jag ändå inte sova gott om natten...Känner mig helt enkelt för osäker på att jag gjort ett bra jobb. Så idag ringer jag runt till byggfirmorna för att anlita professionella för detta...bäst att inse sina begränsningar...
    Lizzy78 · 1h · 11 svar · 420 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  15. P

Elbolaget har ställt ett elskåp på vår fastighet

Om du varit mer observant på placeringen av elskåpet från början när de grävde ner detta hade de säkert flyttat ut det. Men nu tycks det ha stått en tid på din tomt och först nu reagerar du. Har du tur kanske du kan få någon hundring i ersättning. En flyttning av skåpet blir det knappast om du inte bekostar detta själv och det lär med säkerhet kosta mer än det smakar
    Putte 9497 · 1h · 18 svar · 4,3k läst · Juridik
  16. M

Blåser in efter isolering! Hur löser jag detta?

Det ser ut som att du inte gett firman helhetsansvaret för att få till en säker konstruktion för ditt hus utan du har gjort många steg själv och firman har sen fått fixa isoleringen när resten är klart. Det är stor risker med att blanda in nya material/tätningsmetoder/isoleringar i gamla hus. Det tydligaste exemplet är tilläggsisolering av kallvinden där konstruktion var väl
    mathiash77 · 2h · 27 svar · 5,4k läst · Isolering
  17. nino

Yale doorman

Har precis lika dörr, fick ta bort en eller om det var 2 spikar. Tänkte aldrig på fukt via spåren men trycker man i lite fog så borde den gå att pilla bort om man ångrar sig
    nino · 3h · 1,5k svar · 599,8k läst · Teknik
    ·
  18. Daniel_N

Pigmentera skärbräda

[citat] Låter mkt märkligt, ska enligt uppgift från Theofils vara exakt samma innehåll i dessa. Top oil är konsumentförpackad bara. Men de har iofs haft fel förr.
    Daniel_N · 3h · 2 svar · 184 läst · Möbelsnickeri
  19. Abranet

Kopplingar

[citat] Tack! Då ska ja kika efter några sånna
    Abranet · 4h · 4 svar · 179 läst · Värme allmänt
  20. J

Penselränder med linoljefärg

En gammal klassiker när det gäller linoljefärg är att "det ska vara mer färg kvar i burken än innan man började måla". Jag har aldrig testat att måla med för mycket färg så jag vet inte hur det ser ut, själv blir man förvånad varje gång när det aldrig tar slut på penseln (föredrar moddlare)...
    JonasJN · 5h · 18 svar · 995 läst · Byggnadsvård
    ·
  21. hypermedia

Bygga kollektiv på enbostadshus bygglov

Är det annat bygglov på korridorboende eller studentkorridor. Krävs det ett nytt bygglov om man gör om ett enbostadshus till korridorboende genom att installera mer toaletter och badrum? Då alltså bara en huvud entré och hall samt ett kök som är gemensamt, sen varsitt rum med egen toalett och dusch. Då uppfyller det nog byggreglerna om kollektivboende/korridorboende. Om jag då bygger
    hypermedia · 5h · 4 svar · 310 läst · Bygglov
  22. B

Inkoppling av dimbar led-driver

Har skrivit i några tidigare trådar att jag håller på med mitt hemmabiorum. Och nu har tiden kommit till planering av belysningen. Jag tänker ha en s k "soffit" eller trumma runt hela rummet med infällda downlights och en led-list i "spåret" inåt rummet (se bild). Tanken är att ha dimbara drivers som skall dimmas med återfjädrande knapp, en kron/dubbeltrapp. [bild] Jag skall ta hjälp
    Bergling · 6h · 0 svar · 56 läst · El
    ·
  23. C

Vackra gamla hus till salu

[citat] Nu har den nya budgivaren backat ser jag, så något blev tydligen knas där. Spännande...:thinking:
    cpalm · 6h · 708 svar · 141,8k läst · Byggnadsvård
    ·
  24. raveper

Bygga ut övervåning

Googlar man på pris takhöjning så går det på upp mot 20 papp/kvm
    raveper · 7h · 3 svar · 82 läst · Tillbyggnad
    ·
  25. Kretikos

Stugan blir större! Utbyggnad i Tänndalen

Rumskänsla börjar infinna sig! [bild] [bild]
    Kretikos · 7h · 114 svar · 23,9k läst · Socialt & projekt
    ·
  26. C

Hur trär jag in sladdarna i denna?

[citat] Ah, OK, jag förstår hur du tänker. (y) Trodde du menade att den kontakten var lämpligare för kabeln i fråga. Kan i och för sig inte se framför mig att någon upplever det som svårt att använda ett slitsverktyg, förutsatt att man har rätt verktyg då. Men det är klart. det går ju lite fortare med en "verktygslös" kontakt, om nu det är en faktor.
    cpalm · 7h · 44 svar · 1,3k läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  27. Tomtom79

Allt mer problem med solceller som stör teknik

[citat] Ser nu att jag inte var så tydlig med att det var Sverige jag pratade om.
    Tomtom79 · 7h · 12 svar · 773 läst · Artikelkommentarer
  28. BigR

Demidekk ultimate! Måla takfot/språng

Har målat enbart Demidekk Ultimate på två hus, garage och friggebod samt taksprång vid byte. Trevlig färg att jobba med, rätt dyr men om den håller lika bra som dom gamla Demidekkfärgerna jag smetade på föräldrarnas sommarstuga för 30 år sedan är jag väldigt nöjd. Det ser fortfarande ok ut trots obefintligt underhåll.:) Har heller aldrig sett mögel på mina demidekkmålningar.
    BigR · 7h · 7 svar · 4,3k läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  29. M

Synpunkter och tips på min konstiga utbyggnad?

[citat] Att säga att det inte kommer se riktigt klokt ut tycker jag inte är någon konstruktiv kritik och hjälper knappast TS framåt med projektet. Smaken (och behoven )är olika. Vad är ditt tips till TS för att byggnationen ska vara användbar och se ”klok ut”?
    MetteKson · 7h · 46 svar · 1,6k läst · Tillbyggnad
    ·
  30. D

Friggebod vid tomtgräns på prickad mark.

Wow okej, ja då kanske det är en väg att gå. Min blir typ 1,5 ifrån gränsen för det är stora buskar mellan alla tomter. Får ringa dem imorgon och se om man kan boka ett möte.
    Depåmannen · 7h · 8 svar · 183 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
Laddar...