Senaste inläggen
andersda: Markägaren så klart. Det är ett 'undantag' som gör att trädägaren äger äpplet så länge det sitter fast på trädet. Så fort det bara är i luften tillfaller det markägaren. En meteorit byter således även ägare flera gånger under sin färd ner mot ytan. Iaf över Sverige.. andra länder kan ha andra definitioner.
Liljeros: [citat] Jag skulle säga att en bil är standard, oftast tjänstebil. Har man en till är den ofta av enklare modell så snarare 40 att leva av skulle jag säga. Så 40 att leva av, tror inte det är jättesvårt att få ihop den kalkylen, visst man kanske inte kan åka till Västindien med egen bungalow men nog kan man göra lite resor… Kan också vara så att jag har en total naiv bild av vad
Anders Hising: Hej, Har en äldre VVB från 1988. Wasatherm på 80 liter som är inkopplad till gäststugan vid vårt sommarställe. Stora huset har separat inkoppling/system. Skulle fylla den igår. Öppnade varmvatten-kranen i gästhusets badrum. Öppnade kranen för inkommande vatten i systemet men missade att öppna ventilen till VVB. Det kom luft och vatten i kranen. Efter en stund slog jag på strömmen
FredrikR: [bild] Bärra imorse, reaktion när han hörde mig ta fram faten de får blötmat på. 😻 [bild]
Marre111: [citat] C Kopparröret nr 4 ska in i fästet nr 9 PEM slangen skall endast användas en kortbit i början
arkTecko: [citat] Det låter inte som ett villkor nej, men väl som att handläggaren upplyst ts om gällande lagstiftning, utifrån att ts antytt att de vill ta delar av strandskyddsområdet i besittning för att anlägga en tomt.
bygges: [citat] Allt du skriver är standard. Gällande familjemedlemmar får du köpa en modell med ansiktsigenkänning.
Tomture61: [citat] Ska då vara ventiler med rostfritt finmaskigt nät . Har aldrig sett en fasad ventileras med ventiler !
Tomture61: Ang ventilation , har känt ngn i min närhet som ville leka kycklingfarmare . Stålburar med värmelampor inköptes begagnade , placerades i ett mindre uthus . Ett hundratal kycklingar inköptes , alla dog pga syrebrist / värmeslag 😐
Bo Berglund: Och med denna kan jag köra 100% el utom de få tillfällena jag kör till Karlstad (4-5 ggr/år)! 😀 Det är 93 km till stugan och den klarar ju drygt 100 nu.
Dilato: [citat] Göra rätt är subjektivt, KA är ju något som en stor del av världen klarar att inte ha, så vem är du att vara domare och avgöra vad som är rätt? Att bli tvingad mot sin vilja att göra något som man inte enligt lag måste göra är inte rätt.
jonaserik: Du bör nog se till att det är ca 5 cm luft bakom och håll i sockeln, samt springa upptill så det kan lufta ut från bakom skåpen.
Coolman: Utrymmet i skåp är väl bredden typ 55cm? Kan bli svårt få in om bredd 60cm...
pmd: [citat] Det är av ren och osjälvisk hjälpsamhet som vetenskapligt sinnade personer rättar dig om du säger att du har "fått utslag på slagrutan". Du bör snarare formulera dig som att du har "vickat på slagrutan" för att visa att du inte är förvillad. (Såvida inte "slagrutan" är en eufemism för en känslig kroppsdel. I så fall vore nog ett läkarbesök lämpligt).
jonaserik: Såga av ca 15 cm och mät av för en plåt som viker ut ca 5 cm på trallen. Den ska gå upp under panelen ca 5 cm. En plåtis knäcker som du vill ha.
lukemc: Jag ska lägga till att OM man väljer att sänka fläkten x-mm så kommer det att bli otroligt svårt att skruva/justera dörr-gångjärn.
pmd: [citat] Man kan alltså få bidrag för att handikapp/tillgänglighets-anpassa sitt hus även om man är fullt frisk? Lite intressant i sammanhanget är att man inte kan få en personlig assistent efter att man har fyllt 66. (Man får dock behålla sin personliga assistent om man redan har en när man fyller 66). I det fallet är inte behov pga åldrande en faktor alls.
swirve: Ingen aning, men jag valde en hörnbrunn och fasen vet om det inte är säkrare. Den är svetsad i rostfritt och lätt att ansluta tätskiktet till. Dessutom slipper man stå och stampa på brunnen när man duschar!
aka_the_barf: [citat] Batterierna är av samma typ och kan driva elektriska saker så är dom tillräckligt starka så. teslas första elbilar har ju vanliga litium celler som kan köpas över disk från tex kjell så det är rätt lika. Sen att det är 10000 istället för 4 är en annan femma.
GK100: [citat] Ja då är det bra förutsättningar att du ska kunna lyckas bra. Om vi ser lite på olika saker som nämnts senare i tråden: Motorskydd behöver du normalt inte tänka på. Finns det redan kan du låta det vara kvar annars ska du som sagt ställa omformaren rätt så blir det ok. I nutid förekommer motorskydd vid omformardrift mest i specialfall tex där man driver ett antal motorer
electroluxaren: [citat] Oh reklam för något nytt! klimatherm har redan en sådan iofs från PRC men ändå
Anderscurl: [bild] Fortsätter med förberedelser inför nytt kök. Än är det en del rivande kvar. Men det börjar närma sig uppbyggnadsfasen.
jonaserik: Brytaren sitte rpå tvären och skit samlas i röret och brytaren, här kan du se hur man gör rent, glöm inte att rensa röret från brytaren till röret till höger. https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-cewe-eller-abb-foer-vatten.408012/ EDIT samt kolla upp så det finns luft i kärlet, under plasten sitter det en bilventil och peta på piggen, ska komma luft, kommer det
Alexander.Eh: Tack för svar! Då blir det viktigt o få alla i samma höjd 😄 Bjälkarna skall vara 220x45, längd oklart men de skall ju vara 5.4m totalt. Hittar jag några som jag inte behöver skarva så gör jag gärna det. Hur skarvar man de annars? Om man lägger de direkt på plinten med syllpapp, behöver virket va tryckt eller funkar de med obehandlad?
Boränteroboten: "1,70%, SBAB, 1 110 000, 3 månader (rörlig) ..." En anonym person har fyllt i sin ränta. Jämför din ränta på www.byggahus.se/ekonomi/borantor/