Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. HasseTeknik

Hur rengör jag insidan av kaminluckan ordentligt?

[citat] Ett nytt glas har inga repor alls - det ser ytspänningen till !
    HasseTeknik · nu · 25 svar · 497 läst · Värme allmänt
    ·
  2. F

Koppla in candy häll/ugn/diskmaskin på 230v/1-fas

[citat] Aha! Måste gå på upptäcksfärd!
    FridaO · 2m · 30 svar · 552 läst · Vitvaror
    ·
  3. Hep

Ny tjänst avslöjar om någon skrivit sig på din adress

Vi hyrde ut ett av husen på tomten till en kvinna som vi kastade ut för ett par år sedan, då hon drack mer än hon städade. Hon är fortfarande skriven här och fick åtminstone för ett tag sedan fortfarande bostadsbidrag. Om någon tittar närmare på hur det ser ut på adressen kan både hon och vår nuvarande hyresgäst, som också har bostadsbidrag, få problem. Surt för den nuvarande.
    Hep · 4m · 46 svar · 2,4k läst · Artikelkommentarer
    ·
  4. Filip Blom

Skruvar får inge gäng fäste i golv

Hej! Vi ska fixa ett räcke på ett tak där gängfästet för skruvarna är borta (gjutningen) och blivit till lös sand, när det egentligen ska vara betong. Som sagt så är det som lös sand aktivt där betongen egentligen ska vara. Det ända vi får fäste i är ca 30 cm ner till stum "betong" eller plåt taks kanten. Ska man måsta ta bort plåtarna och lägga ny riktig betong eller har
    Filip Blom · 5m · 0 svar · 1 läst · Tak & vind
  5. B

Droppar in regn ovanför fönster...

Fönstret kan tätas mellan karm och båge inifrån med diffusionsöppet ej expanderande skum Därefter kan man sätta diffspärr i spalten inifrån eller foga med tät innefog
    byggarätt · 7m · 18 svar · 5,2k läst · Fönster & dörrar
    ·
  6. kristofer12345

Hur trär jag in sladdarna i denna?

[citat] Flera
    kristofer12345 · 8m · 12 svar · 302 läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  7. T

Allt mer problem med solceller som stör teknik

I klimatets namn så gör det ingenting!!
    TotalControl · 10m · 3 svar · 60 läst · Artikelkommentarer
  8. K

Material?

Bilderna
    Kjell_G · 11m · 19 svar · 700 läst · Badrum
    ·
  9. T

Byte av blandarfäste

Tack för svar! Kopparrören kommer ur vägg. FMM har tydligen en konavdragare som används för detta. Någon som använt en sådan och vet om rören tar skada eller går att återanvända? Ingen möjlighet att lägga upp bild just nu.
    tompalito · 12m · 4 svar · 106 läst · Vatten & avlopp
  10. MathiasS

Mest optimala lösningen för antenn

[citat] Vi kör en appletv och sedan play apparna i den. Man kunde ju lika gärna köra play apparna i tvn direkt om man har en som klarar det. Men som sagt det går ju inte rakt av som förr med en antenn. Bara nästan.
    MathiasS · 17m · 15 svar · 558 läst · El
  11. H

Hammer CNC fräs!

[citat] Det är direkt från Felder i Arlöv.
    Hobbe72 · 18m · 18 svar · 1,5k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  12. Ola C

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

[citat] Mätte nu, har typ 59 med klingan på max och två par styrningar i rännan, mer om klingan är lägre men får inte in bredare än 61.
    Ola C · 21m · 8,3k svar · 1219,5k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  13. B

Sydöstra hörnet av Sverige

[citat] Sälj strandtomten innan det är försent. Om några år har du ingen kvar.
    b8q · 25m · 412 svar · 45,5k läst · Socialt & projekt
    ·
  14. Okarlsson

Barnen på förskolan när man är hemma och bygger

Det betyder inte att jag bara betalar 10-15% för att det är det jag faktureras. Jag betalar skatt också. Tack så mycket! Sedan är ju reglerna uppenbart skrivna utan att ta hänsyn till specialfall, och då förutsätter jag att reglerna ska ses mer som riktlinjer. Därför behandlar jag de som så.
    Okarlsson · 28m · 48 svar · 1,9k läst · Övrigt off topic
    ·
  15. H

PostNord levererade mitt paket till någon annan

[citat] En gång var det en siffra för mycket i mitt postnummer. (Eventuellt var det mitt fel.) Allt annat var rätt: Namn, adress och stad. Paketet skickades till den som hade de fem första siffrorna i postnumret, vilket var rätt stad men helt oaktat namn och adress. Efter att ha försökt leverera till Universitetet(!),som vägrade ta emot, så letade något kreativt geni upp en adress jag
    Heidina · 30m · 222 svar · 44,9k läst · Övrigt off topic
    ·
  16. A

Nibe pellux 200 och wabo Villa S1X. Brännaren startar ej.

Sotaren har varit här. När jag slår på strömmen på pannan utlöser en säkring. Har haft strömmen av innan utan problem. Ska turbulatorerna stå i översta läget när man startar? Kanske blivit något fel efter sotaren.
    andersskåne · 45m · 24 svar · 1,0k läst · Ved, pellets, flis
    ·
  17. F

Parkettgolv

Tack för svaret!
    FAL · 49m · 2 svar · 132 läst · Golv
  18. V

hur mycket mm bygger lim?

Pratar vi trälim och att erforderligt presstryck används så skulle jag säga 0,05mm. Tvivlar på att det kommer ha någon praktisk betydelse öht.
    vectrex · 51m · 2 svar · 81 läst · Byggmaterial & byggteknik
  19. A

Parkett har släppt

[citat] Nej ingen våttorkning, jag tror själv inte på fukt men kommer säkerställa att så inte är fallet.
    AntonAnimalen · 52m · 27 svar · 902 läst · Golv
    ·
  20. harry73

Pumpar ut avloppsvatten i sjön

Men om problemet är att regnet gör att det kommer för mycket avloppsvatten till reningsverket, är problemet att man inte samlar in dagvatten seperat från avloposvatten i tillräckligt stor utsträckning. Men jag tycker att det saknas mycket info i artikeln. Kanske @KnockOnWood kan berätta mer, eftersom han kommer därifrån
    harry73 · 53m · 19 svar · 2,5k läst · Artikelkommentarer
    ·
  21. H

Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?

[citat] Tre års reklamationsrätt. Första sex månaderna måste den som sålde varan bevisa att felet inte fanns vid köptillfället, efter det är det upp till konsumenten att bevisa att felet fanns redan vid köptillfället. Varan ska reklameras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Två månader eller mindre räknas alltid som inom skälig tid.
    Hellplant · 57m · 3,7k svar · 546,2k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  22. Magnussons2019

Magnussons eller Bonnlarssons, enplansvilla i lantlig stil

[bild] Lite närmare målet nu. Nästa fredag är det slutbesiktning och slutsamråd. I morgon ska vi förhoppningsvis få dit alla handtag i köket och få dit alla luckor. Sedan är det nästan bara kvar att städa av.
    Magnussons2019 · 57m · 305 svar · 57,7k läst · Socialt & projekt
    ·
  23. T

Våra två vatteninstallatörer är inte överens om dimension

Hej Forumet Vi hade en VVS-installatör hemma i höstas som har dragit lite vattenledningar. Sedan hade han inte tid att komma tillbaka på jättelänge, så en annan installatör fick ta vid. Här börjar konflikten kring dimensionering, där vi just nu försöker reda ut vem som har rätt och vem som har fel. Såhär är utgångsläget: I garaget har vi en pump med VVB och allt. En våning upp
    tobbew · 1h · 0 svar · 39 läst · Vatten & avlopp
  24. L

Ordning och struktur i en elcentral

[citat] Der har jag redan gjort. Till och med kopplingsschema finns bredvid elcentralen. Men inte ens för gruppförteckning verkar det finnas nån standard. Och det är ju inte alla som begriper sånt. Det kommer ju alltid finnas avvikelser från standarder och då är det ju ganska enkelt att skriva ut dom. Diazedcentraler har ju en ganska fin logik med faser horisontellt och trefaslaster
    lnilsson · 1h · 10 svar · 242 läst · El
  25. N

Bromsa nerfälld lucka som är ganska tung

Jag ska montera en liknande lösning och undrar vad du janerik tror? Butiken (Specialbeslag) rekommenderar 2st 8kg´s gasfjädrar. Med dina erfarenheter så känns det som om skivan kommer att falla alltför snabbt. [citat]
    nikek · 1h · 35 svar · 3,1k läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  26. AndersMalmgren

Totalrenovering av 20-talslägenhet

[citat] Gamla gjutjärnsdon hör ju till
    AndersMalmgren · 1h · 3,3k svar · 930,9k läst · Socialt & projekt
    ·
  27. ådal

Kulventiler till ny köksblandare

Precis, går fintfint!
    ådal · 1h · 5 svar · 105 läst · Vatten & avlopp
  28. S

Undersökningsplikt försäkringsbolag?

@Andreas Ludde Lundell Vilka är villkoren? Det spekuleras helt vilt nu...
    sunqan · 1h · 18 svar · 823 läst · Försäkringar
  29. H

Renovera el, hur omfattande projekt?

Vilken propp är det som löser ut? Är det en huvudsäkring som släcker hela lägenheten, eller bara en gruppsäkring. Det kan vara så att du bara behöver låta sektionera om lite så inte allt går på en säkring.
    hempularen · 1h · 10 svar · 360 läst · El
    ·
  30. Tomture61

Fasad-sponsrad panel

Finns det sådan panel (Ska vara spontad :rofl:)till tak som är 3900 mm (minmått) i asp (kvistfritt) Vet ej var man mäter bredden på sådan panel ?
    Tomture61 · 1h · 0 svar · 30 läst · Byggmaterial & byggteknik
Laddar...