Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. mexitegel

Ventilera server i garderob, koppla på frånluftsventilation?

Tja, det är väl inget fel i sig att göra som du tänkt isåfall. Du behöver dock ett injusteringsspjäll också och sedan justera in ventilationen.
    mexitegel · 2m · 4 svar · 95 läst · Ventilation
  2. P

Putsbruk A,B eller C

Jag försöker förstå skillnaden mellan olika putsbruk men lyckas inte googla mig till svaret. Om man har en yta i källaren som är ren ner till betongen (dvs inte gammal puts), vilka nackdelar finns det då med att bara putsa med A som om jag förstått det korrekt är den starkaste? I dom flesta instruktioner man läser så används B på rena ytor och C om man bättrar på gammal puts
    Pettttter · 2m · 0 svar · 1 läst · Byggmaterial & byggteknik
  3. P

Makita-klubben (för nördar)

[citat] Hade jag beställt delar hos makita-åf över disk hade det nog gått en dag eller två, men nu snålade jag och köpte delar på eBay, så det tog väl en vecka istället. PostMord är hopplöst sega... Nu hade jag dock inget behov av skruvdragaren när den rasade i mitt bygge så där var det ingen fara på taket.
    Putten · 3m · 609 svar · 84,4k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  4. H

Elbolaget har ställt ett elskåp på vår fastighet

Det behövs nog mer information. är dte något som bara dykt upp typ över natt? Eller har det stått där i 50 år? Vad är det för typ av mark, en ren villatomt, eller eller ett större skogsskifte?
    hempularen · 3m · 2 svar · 3 läst · Juridik
  5. Bono_R

Känner mig lurad, Kommunalt vatten och avlopp

Tror att "Finndjävel" har en poäng här. "Våra krav" kom 2017 om jag inte kommer ihåg fel /B
    Bono_R · 3m · 38 svar · 10,2k läst · Köpa & sälja hus
  6. J

Lufta golvvärme övervåning?

Ser ut som att övre matas från fördelarna på BV , stäng ner alla termostater på BV öppna allt som finns till ÖV , ställ upp cirkpumpen på max, troligtvis med den kopplingen som är efter alla slingor till GV på BV så finns det dåligt med flöde till ÖV , BV stjäl flödet, helst ska ÖV kopplas före fördelarna, finns det lite luft så åker det nog med när ÖV blir ensam om
    jonaserik · 3m · 1 svar · 78 läst · Värme allmänt
    ·
  7. MathiasS

Efter renovering: centraldammsugaren gör att jordfelsbrytaren löser ut

.....det kan omöjligen finnas en centraldammsugare på svenska marknaden som är yngre än 20 år som har 230volt i sugdosorna. Inget system ser ut så.
    MathiasS · 10m · 14 svar · 291 läst · El
  8. TorpAnders

Vägförening kräver pengar

[citat] Egalt korrekt, men pragmatiskt kanske om deras åtgärder till den grad påverkar vägen så att TS skador blir en partantes eller rent av utplånas. I och för sig inte så troligt men ändå värt att ta upp då besväret är ringa.
    TorpAnders · 10m · 449 svar · 114,8k läst · Juridik
    ·
  9. A

Parkett har släppt

Fler bilder. Orsaken till min fråga är vad som är rätt åtgärd med tanke på tvåårsbesiktingen. Behöver allt lyftas är det ett stort ingrepp.
    AntonAnimalen · 12m · 6 svar · 78 läst · Golv
    ·
  10. C

Hjälp! Val av Luft/vattenvärmepump.

Tillverkar Bosch utedelarna själva ? Bara nyfiken då det åtmindstånde tidigare var Sharp som tillverkade luftvärmepumparna åt Bosch/ivt
    Comfort Thomas · 16m · 18 svar · 577 läst · Värmepumpar
  11. A

Gammal takfärg

Nu har jag bestämt mig för att slipa taket! Har dock svårt att hitta slippapper med grövre korn än K40. Vet någon var man kan köpa grövre slippapper?
    Allan A · 16m · 7 svar · 524 läst · Byggnadsvård
    ·
  12. L

Ny tjänst avslöjar om någon skrivit sig på din adress

Varför inte bara ändra på systemet så att fastighetsägaren måste godkänna de som skall stå på adressen/lägenheten.
    Luugen · 20m · 6 svar · 449 läst · Artikelkommentarer
  13. Pmanxcca

Bäst kundservice: Test av 10 byggvaruhandlare

Detta va värkligen inget bra test..
    Pmanxcca · 20m · 34 svar · 2,8k läst · Artikelkommentarer
  14. V

Mögel under veranda?

Jag skulle gissa att det är saltutfällningar från tryckimpregneringsvätskan. Och skulle det vara mögel är det varken konstigt, farligt eller något att bry sig om.
    vectrex · 22m · 3 svar · 49 läst · Altan & uteplats
    ·
  15. D

Täta mellan stengrund och berg

Jag grävde upp (40-120 cm) runt huset som står på berg. Gjorde en betongklack runt om hela huset och smetade in med asfalt (kall). Spräckte, sprängde och sågade upp två pumpgropar. Därutöver sågade jag rännor i berget för att leda vattnet runt huset. Om du inte gör bedömningen att det går att få tätt mellan berg och grund kan du anlägga en pumpgrop inne i grunden.
    Derbyboy · 25m · 6 svar · 295 läst · Grund & markarbeten
  16. engs

Erfarenheter Passat GTE

Får väl öppna en egen tråd nu, var och bytte Passaten mot "kusinen från landet", Superb IV igår. Drivlina, båda motorerna, växellåda, batteri och så ska vara identiskt med GTEn. Största skillnaden är väl innerutrymmena, tror det är en decimeter längre hjulbas än Passaten. Med barnvagn och dubbla barnstolar bak är varje centimeter extra av godo. Edit: Största nackdelen hittils
    engs · 34m · 643 svar · 81,9k läst · Övrigt off topic
    ·
  17. niclas_e

Att hemmasnickra ett hemautomationsystem. (Domoticz + MySensors.org)

Intressant tråd! Jag själv är på gång med att utforska home assistant med mysensors för diverse sensorer. Jag har tidigare gjort lite egna lösningar med hjälp av sx1278-moduler i LoRa-läge och har därför en hel del hårdvara som jag nu ska försöka få igång med HA och mysensors. Har precis fått igång en temp- och tryckgivare men känner att det finns extremt mycket kvar att sätta
    niclas_e · 35m · 256 svar · 119,3k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  18. Michael8418

Villa-75, dålig lukt.

Har ni bytt syll och golv till nivell med fläkt så har ni gjort allt där. Bra. Vi kommer göra såhär: Vi börjar med ytterväggen rum för rum där vi river allt, vi behåller gamla reglar. Ozonbehandlar det rivna rummet. Vi anlitar en snickare som bygger om och bygger rätt. I vårat fall ville vi ha en äldre snickare till ett äldre hus Det ska inte komma in luft via ytterväggen in till
    Michael8418 · 36m · 105 svar · 13,5k läst · Miljö & hälsa
    ·
  19. H

Vassmatta eller liknande som är 220 hög

[citat] Jo sant ingen dum ide man kan ju sätta en bräda längst ner och lite blommor :)
    HansOT · 37m · 4 svar · 139 läst · Altan & uteplats
  20. B

Strypning av flödet i Hansgrohe Raindance dusch.

Raindance finns i några olika varianter, se https://www.hansgrohe.se/articledetail-raindance-s-showerpipe-300-1jet-med-termostat-27114000 och det varierar hur mycket vatten det kommer igenom, t.ex. 16 l/min. Du kan ju börja med att mäta hur lång tid det tar att fylla en hink för att se om flödet är enligt specifikationen för just din variant. Sen är det ju meningen att det ska kännas
    BirgitS · 41m · 2 svar · 74 läst · Vatten & avlopp
  21. Janus82

Var hitta ett stort badkar? OBS! EJ plast!

Jag tror tyvärr att du får rikta in dig på någonting gjort utav plast. Men så länge du inte tänkte trampa runt i badkaret med kängor på samtidigt som du skottar grus så behöver du inte vara orolig för slitaget. Ang. badkaret som jag länkade till tidigare så är storleken på det absolut en eftergift till att vårt badrum är litet. Det enda tips som jag kan skicka med är att välja
    Janus82 · 43m · 13 svar · 631 läst · Badrum
  22. T

Vilket golv och hur lägga på spårad spånskiva

Oavsett om det är lamell eller massivt så bör du ha 8-10mm rörelsemån mot vägg. Ett flytande golvs max längd minskar för varje hörn dvs en dörröppning är 4 hörn därför avrådes läggning rum till rum/ L-Formade rum/ S,Z-formade rum. Anledningen till detta är att det flytande golvet kan haka fast och spricka upp i andra änden av rummet. Av denna anledning är rekommendationen att
    Torkad gubbe · 45m · 3 svar · 193 läst · Golv
  23. F

Blåser in efter isolering! Hur löser jag detta?

Sprutisolering kan krympa när det torkar om det ej är rätt utfört. Ej min personliga erfarenhet men titta på den den här killens garage: [MEDIA=youtube]75NrKtnqjHA[/MEDIA]
    Fredrik R · 47m · 17 svar · 2,2k läst · Isolering
  24. Vildebill

Mögel under veranda?

Hej! Veranda byggd jun 2019, 125cm ovan mark med liggande ribbor fram/sidor Är det vitmögel på bilderna? En del av trallen är något påverkad men regelvirket på flera ställen har det i större mängd Vad skulle detta bero på och är det möjligt att tvätta bort etc?
    Vildebill · 54m · 0 svar · 47 läst · Altan & uteplats
    ·
  25. T

Dubbla frånluft på samma kanal (Stockholmsvent.)

Vad är problemet då? Eller så pratar vi om olika saker.
    TotalControl · 54m · 15 svar · 375 läst · Ventilation
    ·
  26. RilleRock

Kameror till Teletec HDR-2008

[citat] Alla kameror som kör ONVIF är kompatibla i den bemärkelsen att du kan få bild men oftast inte mer än så.
    RilleRock · 55m · 1 svar · 122 läst · Teknik
  27. D

Furugolv. Misslyckad behandling?

[citat] Gjorde av med lite mindre - men inte mycket än vad som stod på burken. Blir det ett nytt försök så ska jag inte snåla vid penselköpet. Då jag gjorde detta på knäna så var det svårt att få en bra överblick också. Vid ett nästa försöka ska jag prova med ett skaft.
    DebaDo · 56m · 15 svar · 1,4k läst · Golv
    ·
  28. H

Köpa bil

[citat] Är inte alla bilar nämnda i tråden ämnade just för sådana? :cool:
    Handyman 1 · 56m · 64 svar · 3,0k läst · Övrigt off topic
    ·
  29. anders07

Best-practise med betongdamm och Dustcontrol DC1800

Med min gamla Kärcher knackade jag filtret mot en vägg men då hade jag inte någon kompressor men nu har jag även det så det får bli tryckluften framöver då!
    anders07 · 56m · 2 svar · 51 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  30. N

Fönstertaket som ger el

[citat] Så vi andra skall stå för kostnaden? Om solen lyser och ingen behöver elen, vad gör man då?
    Noseone · 57m · 19 svar · 2,5k läst · Artikelkommentarer
Laddar...