Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. K

Mögel under veranda?

ser inga bilder
    Kurtivan · nu · 1 svar · 2 läst · Altan & uteplats
  2. V

Ventilera server i garderob, koppla på frånluftsventilation?

Jag håller med @KnockOnWood! Förutom att det är onödigt jobb så kommer du sänka ventilationen från badrummet avsevärt (hur mycket beror på tryckfallet i din påkoppling och din garderob jämfört med badrummets frånluftsventil). Det är kanske inte helt önskvärt.
    vectrex · 2m · 2 svar · 57 läst · Ventilation
  3. engs

Erfarenheter Passat GTE

Får väl öppna en egen tråd nu, var och bytte Passaten mot "kusinen från landet", Superb IV igår. Drivlina, båda motorerna, växellåda, batteri och så ska vara identiskt med GTEn. Största skillnaden är väl innerutrymmena, tror det är en decimeter längre hjulbas än Passaten. Med barnvagn och dubbla barnstolar bak är varje centimeter extra av godo.
    engs · 6m · 643 svar · 81,9k läst · Övrigt off topic
    ·
  4. niclas_e

Att hemmasnickra ett hemautomationsystem. (Domoticz + MySensors.org)

Intressant tråd! Jag själv är på gång med att utforska home assistant med mysensors för diverse sensorer. Jag har tidigare gjort lite egna lösningar med hjälp av sx1278-moduler i LoRa-läge och har därför en hel del hårdvara som jag nu ska försöka få igång med HA och mysensors. Har precis fått igång en temp- och tryckgivare men känner att det finns extremt mycket kvar att sätta
    niclas_e · 8m · 256 svar · 119,3k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  5. Michael8418

Villa-75, dålig lukt.

Har ni bytt syll och golv till nivell med fläkt så har ni gjort allt där. Bra. Då tar ni och börjar med ytterväggen rum för rum där ni river allt utom reglar och anlitar en snickare som bygger om och bygger rätt. Det ska inte komma in luft via ytterväggen in till boendemiljön. När ni rivit klart allt i rummet så ozonbehandlar ni, efter det ska snickaren göra sitt jobb . När ni
    Michael8418 · 8m · 105 svar · 13,4k läst · Miljö & hälsa
    ·
  6. H

Vassmatta eller liknande som är 220 hög

[citat] Jo sant ingen dum ide man kan ju sätta en bräda längst ner och lite blommor :)
    HansOT · 9m · 4 svar · 103 läst · Altan & uteplats
  7. S

Efter renovering: centraldammsugaren gör att jordfelsbrytaren löser ut

Dessutom så verkar du ju ha en fungerande jordfelsbrytare.
    Strontus · 12m · 13 svar · 233 läst · El
  8. B

Strypning av flödet i Hansgrohe Raindance dusch.

Raindance finns i några olika varianter, se https://www.hansgrohe.se/articledetail-raindance-s-showerpipe-300-1jet-med-termostat-27114000 och det varierar hur mycket vatten det kommer igenom, t.ex. 16 l/min. Du kan ju börja med att mäta hur lång tid det tar att fylla en hink för att se om flödet är enligt specifikationen för just din variant. Sen är det ju meningen att det ska kännas
    BirgitS · 13m · 2 svar · 35 läst · Vatten & avlopp
  9. Janus82

Var hitta ett stort badkar? OBS! EJ plast!

Jag tror tyvärr att du får rikta in dig på någonting gjort utav plast. Men så länge du inte tänkte trampa runt i badkaret med kängor på samtidigt som du skottar grus så behöver du inte vara orolig för slitaget. Ang. badkaret som jag länkade till tidigare så är storleken på det absolut en eftergift till att vårt badrum är litet. Det enda tips som jag kan skicka med är att välja
    Janus82 · 15m · 13 svar · 593 läst · Badrum
  10. Bono_R

Känner mig lurad, Kommunalt vatten och avlopp

Tyvärr har vi alla kommuner att rätta sig efter "de kräver att allt ska var anslutet" pga av de nya reglerna HoV utfärdat /B
    Bono_R · 15m · 36 svar · 8,6k läst · Köpa & sälja hus
  11. T

Vilket golv och hur lägga på spårad spånskiva

Oavsett om det är lamell eller massivt så bör du ha 8-10mm rörelsemån mot vägg. Ett flytande golvs max längd minskar för varje hörn dvs en dörröppning är 4 hörn därför avrådes läggning rum till rum/ L-Formade rum/ S,Z-formade rum. Anledningen till detta är att det flytande golvet kan haka fast och spricka upp i andra änden av rummet. Av denna anledning är rekommendationen att
    Torkad gubbe · 17m · 3 svar · 179 läst · Golv
  12. A

Parkett har släppt

[citat] Det har varit sen början i princip, jag tror inte det är fukt utan snarare dåligt montage eller ej helt plant under. Ska dock ha det i åtanke inför besiktningen. Kan tillägga att ett de platser det rest sig är i samma område av bottenplan.
    AntonAnimalen · 19m · 2 svar · 3 läst · Golv
    ·
  13. F

Blåser in efter isolering! Hur löser jag detta?

Sprutisolering kan krympa när det torkar om det ej är rätt utfört. Ej min personliga erfarenhet men titta på den den här killens garage: [MEDIA=youtube]75NrKtnqjHA[/MEDIA]
    Fredrik R · 19m · 17 svar · 1,7k läst · Isolering
  14. Vildebill

Mögel under veranda?

Hej! Veranda byggd jun 2019, 125cm ovan mark med liggande ribbor fram/sidor Är det vitmögel på bilderna? En del av trallen är något påverkad men regelvirket på flera ställen har det i större mängd Vad skulle detta bero på och är det möjligt att tvätta bort etc?
    Vildebill · 26m · 0 svar · 1 läst · Altan & uteplats
    ·
  15. T

Dubbla frånluft på samma kanal (Stockholmsvent.)

Vad är problemet då? Eller så pratar vi om olika saker.
    TotalControl · 27m · 15 svar · 340 läst · Ventilation
    ·
  16. RilleRock

Kameror till Teletec HDR-2008

[citat] Alla kameror som kör ONVIF är kompatibla i den bemärkelsen att du kan få bild men oftast inte mer än så.
    RilleRock · 27m · 1 svar · 109 läst · Teknik
  17. D

Furugolv. Misslyckad behandling?

[citat] Gjorde av med lite mindre - men inte mycket än vad som stod på burken. Blir det ett nytt försök så ska jag inte snåla vid penselköpet. Då jag gjorde detta på knäna så var det svårt att få en bra överblick också. Vid ett nästa försöka ska jag prova med ett skaft.
    DebaDo · 28m · 15 svar · 1,2k läst · Golv
    ·
  18. H

Köpa bil

[citat] Är inte alla bilar nämnda i tråden ämnade just för sådana? :cool:
    Handyman 1 · 28m · 64 svar · 2,9k läst · Övrigt off topic
    ·
  19. anders07

Best-practise med betongdamm och Dustcontrol DC1800

Med min gamla Kärcher knackade jag filtret mot en vägg men då hade jag inte någon kompressor men nu har jag även det så det får bli tryckluften framöver då!
    anders07 · 28m · 2 svar · 3 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  20. N

Fönstertaket som ger el

[citat] Så vi andra skall stå för kostnaden? Om solen lyser och ingen behöver elen, vad gör man då?
    Noseone · 29m · 19 svar · 2,4k läst · Artikelkommentarer
  21. B

Temporärt rum i källarförråd - golv och inredning

För att få det enkelt och billigt så kan du sätta upp tjocka draperier framför väggarna, det både förbättrar ljudet och fungerar som isolering. Men så länge som du inte har trä direkt mot golv och väggar så kan du ju sätta upp innerväggar om du vill.
    BirgitS · 30m · 4 svar · 93 läst · Byggmaterial & byggteknik
  22. J

Projekt taklyft!

Aha! Ja, jag tyckte att det såg ut som våldsam spännvidd :)
    joakim_j · 31m · 32 svar · 3,1k läst · Socialt & projekt
    ·
  23. L

bygga hus

[citat] Byggde ni med Liskandas i slutändan? Fungerade allt OK eller vad det några problem under processen i så fall?
    Linus1868 · 33m · 21 svar · 2,2k läst · Hustillverkare
  24. J

Vart placera tilluftsdon i tillbyggnaden?

Klädkammare i lite äldre hus hade ofta tilluftsventil om det var möjligt. Tycker man kan ha en ventil vid nr 4 också och det passar med ytan och sovrummet för två personer. Viktigt att det finns ventilationsspringa i innerdörrarna,
    Josth · 33m · 2 svar · 80 läst · Ventilation
    ·
  25. B

Färgkod Nordsjö Mio Cappuccino

Många sådana där kaffe-färger var populära för ca 15 år sen och fanns då överallt, men sen blev de ju omoderna och togs bort från sortimenten. Det man kan göra är väl i så fall att försöka få något svar från tillverkarens kundtjänst.
    BirgitS · 33m · 3 svar · 136 läst · Färg, måla & tapetsera
  26. H

Kolla upp företag efter stämning?

Iom. att deras F-skatt är indragen, så kan firman i praktiken inte längre få betalt för något utfört arbete (se för guds skull till att inte betala ett öre ytterligare). Firman är dödsdömd, såvida det inte råkar ramla in pengar från någon gammal onkel. Då finns ju ingen anledning för den här firman att utföra något mer arbete någonstans, de kan aldrig få betalt för det.
    hempularen · 33m · 44 svar · 2,2k läst · Juridik
    ·
  27. Pernilla C

Husdrömmar: Yogashala bland trädkronorna i Hovås

Det känns som om programmet har överlevt sig själv nu. Jag har alltid tyckt att namnet på programmet speglar allas våra drömmar om ett hus. Men nu är det väl inte många tittare som kan känna igen sig i stora arkitektritade drömma med en budget på 13 miljoner. Och som man ideligen nämnde i programmet: kompromissa! Det är väl dom besluten som är svåra och det är roligt och
    Pernilla C · 34m · 115 svar · 12,6k läst · Artikelkommentarer
    ·
  28. V

Hur mycket skuggar grannens hus?

[citat] Takfoten blir knappast högsta punkt om du inte vrider på hela huset, men du har rätt i att det är den som kommer styra skuggans längd om solens infallsvinkel är större än takvinkel, men nu var det ju inte det som TS frågade efter. Jag skrev ju rätt tidigt att en sån här analys är mer komplicerad än att fråga hur lång skuggan blir från ett visst föremål vid en viss
    vectrex · 35m · 11 svar · 1,2k läst · Arkitekter, arkitektritat & extern design
  29. C

Få loss luckan imkanal?

[citat] Yes
    cameljointen · 36m · 4 svar · 86 läst · Kök
    ·
  30. Immeln

Byta golvspånskivor under kök - med inkommande vatten

Hej! Så är det dags för att byta kök i stugan, ett relativt litet kök som inte bör ta allt för lång tid att åtgärda. Dock har det sedan innan vi köpte kåken droppat lite vatten från diskhon ner i golvet under köket och där finns även några mysiga små mushål. Så när ändå köket ska rivas bort vill jag ha en frisk grund som det står på. Därför måste golvspånskivor,
    Immeln · 40m · 0 svar · 1 läst · Golv
    ·
Laddar...