Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. J

Nibe F730 injustering

Du får öka flödet på dom långa slingorna, mer vatten till dom, en tumregel är ca 3 - 4 C skillnad på utgående temp och det som kommer tillbaka, mät vad du har.
    jonaserik · nu · 2 svar · 18 läst · Värmepumpar
  2. prototypen

Stopp i köksvask diskmaskin fylls med vatten

Avloppsslangen från diskmaskinen ska gå upp mot diskbänkens undersida för att minska risken att det rinner från vasken in i maskin. Nu ser det ut som den slokar direkt. fastighetsskötaren måste ta isär lite av rören, en vaskrensare är inte lösningen, skiten sitter för hårt och vaskrensare ”effekt” går ut mot maskinen, inte mot röret. Sitter garanterat ingen backventil i
    prototypen · 2m · 2 svar · 3 läst · Vitvaror
    ·
  3. V

Dagens verktygsinköp!

Leverans från TuffSaws! [bild]
    vectrex · 3m · 7,2k svar · 1173,3k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  4. D

Utluft fasad vs murstock

Baksug? Ner genom skorstenen och ut genom fasaden? jag sätter isf igen utblåset i murstocken
    Derbyboy · 4m · 4 svar · 7 läst · Ventilation
  5. E

Ventilera uppvärmt garagegym

En paxfläkt i ena änden som blåser ut luft. En eller två ventiler i andra änden som släpper in luft.
    EyEr0n · 5m · 1 svar · 21 läst · Ventilation
    ·
  6. D

Vägg mot murstock

Ska renovera badrummet. Murstocken går i badrummet. Idag är murstocken fri men jag vill bygga vägg (säker vatten) och sätta kakel. Har läst trådarna som finns och ska ta kontakt med den lokala sotarn och höra hens åsikt om projektet. I nämnd situation är det alltid bra att komma med egna förslag på lösning. Murstocken blir inte särskilt varm. Det beror på att det är en
    Derbyboy · 5m · 0 svar · 1 läst · Byggmaterial & byggteknik
  7. S

Garageport.

Kollade in på Krokums sortiment hittade med 60mm isolering. Kanske inte är så dumt med mera isolering? Är nog ute efter en 4000mm bred port Då får vi ca 1100mm kvar på vardera sida för bänkar och hyllor.
    snickrande_tanten · 5m · 3 svar · 222 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
  8. Sixten1970

Får in skarp röklukt i huset när grannen eldar pellets

En feljusterad pelletspanna kan ryka otroligt mycket och lukta väldigt skarpt. För att det skall brinna i pannan behövs tre komponenter, syre, värme och bränsle, är blandningen rätt så luktar det inte särskilt mycket. En pelletspanna kräver också regelbunden rengöring för att vara effektiv. När jag jobbade med pannor mätte vi bl.a rökgastemperaturer, nyhetsflöden m.m. för att
    Sixten1970 · 5m · 34 svar · 12,6k läst · Ved, pellets, flis
  9. L

Matta ner högblank silestone

[citat] Hmm, inte dom jag har varit i..
    Lopex · 6m · 4 svar · 259 läst · Kök
  10. K

Enstegstätad putsfasad, hur vet jag?

[citat] Åh fy. Misstänkte nästan det
    Kimberly · 6m · 10 svar · 306 läst · Byggmaterial & byggteknik
  11. P

Bygga till kök o toa på sommarhuset

HEJ Jag planerar att Bygga till kök o toa på sommarhuset. Kommunalt VA ska dras in. Stugan är idag 6x4 i bottenplan och jag tänkte bygga på ca 6x3 för kök o toa. Två dörrar från befintligt hus på långväggen idag. Finns det någon som byggt liknande som har idéer om mått och placering av VA?
    petergpan · 6m · 0 svar · 1 läst · Vatten & avlopp
  12. Fruberlundslantliv

Jämförelse - specialbyggda luckor till Ikeastommar vs helt platsbyggt kök

[citat] Samma sak när vi bytte kök för 9 år sedan, IKEA gick bort på grund av att vi behövde 70 cm och 50 cm breda skåp. Vi valde Myresjökök (numera Marbodal). Nästa gång blir det dock ett riktigt platsbyggt kök för oss.
    Fruberlundslantliv · 6m · 43 svar · 4,4k läst · Artikelkommentarer
    ·
  13. Lucky2015

Ajax alarm systems

[citat] Verisure är inte lätta att bli av med. De ringer flera gånger i månaden trots att man varje gång ber dem att inte ringa igen.
    Lucky2015 · 7m · 1,9k svar · 320,2k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  14. E

Elförbrukning

Om det blir torrt eller inte beror även på vilket typ av FTX man har, har man en roterande växlare ( i dag det vanligaste) återförs fukten i tilluften.
    elmont · 7m · 319 svar · 60,6k läst · El
    ·
  15. M

Kalkavhärdning

Hur menar du? Är det ett korrosionsfilter (pH?) och en avhärdare du har? Eller ett pH justerande filter med kalk i?
    mogge_73 · 12m · 3 svar · 159 läst · Vatten & avlopp
  16. T

Kolla upp företag?

[citat] F skatt hade innan men nu är dragit in.. Såsom skulderna.. Då är det kört som har struntat i de i flera år
    Tohan · 14m · 17 svar · 2,4k läst · Hantverkare
    ·
  17. Chr3

Vanligt med skattefel vid bostadsförsäljning

[citat] Bästa torde vara att åka de två milen med privata bilen, lämna barnen på två olika skolor och därefter åka till arbetsplatsen och byta till tjänstebilen som parkerats där föregående arbetsdag. Då uppkommer inga tvivel om hur tjänstebilen används.
    Chr3 · 14m · 18 svar · 1,5k läst · Artikelkommentarer
  18. Matti_75

Tips inför köp av hantverkstjänster

Här kommer en länk till Byggföretagens sida för konsumenter med tips och råd samt standardavtal.
    Matti_75 · 15m · 0 svar · 1 läst · Hantverkare
  19. M

Rostfri vvb och kalkhaltigt vatten

Det är järnet och manganet som spökar, en Jonbytare som tar järn, mangan och kalken så är du hemma. Det står i provet att du även har svag lukt, detta är viktigt att du kollar upp. Det vanligaste är att detta är svavelväte, märks på att lukten försvinner i kontakt med syre. Du bör då välja en jonbytare anpassad för svavelväte, annars är risken stor att den binder sig i
    mogge_73 · 16m · 10 svar · 424 läst · Vatten & avlopp
    ·
  20. E

Ska jag köpa en Makita eller Blå BOSH borrhammare??

[citat] Tack för tipset. Frågan är man vågar köpa en "ny" maskin utan garanti/kvitto?
    E-rik · 18m · 10 svar · 334 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  21. T

Söderhill av Eksjöhus?

[citat] Hej. Absolut blev bygget av. Du kan se hela projektet här på länken och lägg gärna en kommentar :) https://www.byggahus.se/forum/threads/vart-ytong-hus-projekt.321050/
    Toddep · 19m · 3 svar · 3,1k läst · Hustillverkare
  22. M

Svavelväte i vatten - vems ansvar att åtgärda?

Detta ligger under köparens undersökningsplikt. Deras ansvar, räcker oftast med en syreaktivator mellan 5-6 000:-
    mogge_73 · 24m · 10 svar · 642 läst · Vatten & avlopp
    ·
  23. J

Isolera en värmeväxlare för varmvatten?

Är lite hembygge för att acktanken inte har någon VV-slinga som kan förvärma VV innan VVB, eftersom det värms vid tappning så har det inte så stor betydelse att isolera, allt kallnar ner mellan tappningarna ändå, tar bara liiiite längre tid.
    jonaserik · 24m · 3 svar · 60 läst · Vatten & avlopp
    ·
  24. Fotografen

Element på tappvatten?

Jo, det förekommer. Brorsan hyrde en lägenhet där värmen och varmvattnet var ett gemensamt system.
    Fotografen · 27m · 4 svar · 97 läst · Värme allmänt
  25. B

Glömt rödgrund

[citat] Ursäkta mig, såg nu att det var på Leca. Det stämmer då att man ofta använder tjockputs.
    Byggsmart Jörgen · 28m · 4 svar · 1,1k läst · Stenhus
  26. D

Ta upp golvspån i badrum

Tack! Ahhh ett nytt ord: krysskolvning. Ska läsa på lite, men..... Med beaktande av att väggarna står på golvspånet i huset så blir det relativt bökigt att få till krysskolvning (badrummsväggen kan mycket väl stå mellan två golvbjälkar). Dessutom kommer jag få fler generalskarvar i spånet om jag försöker öka styvheten med krysskolvning. Det bästa i mitt fall torde därför
    Derbyboy · 30m · 20 svar · 495 läst · Badrum
  27. Oldboy

Lucka på förrådet

För att såga ut en lucka snabbast och smidigast används sticksåg eller cirkelsåg. De styrs rakt genom stödbrädor som kan skruvas fast. Med cirkelsåg behöver man inte borra, men väl en handsåg för att rensa i hörnen där cirkeln inte kommer åt. Med sticksågen borrar man ett hål så att sticksågsbladet går igenom. Hålet görs nära en kant, men inte ända ut. Sedan sågar man
    Oldboy · 31m · 5 svar · 254 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
  28. D

Hur länge klarar sig de olika delarna utan färdigställning?

Du får nog berätta lite om du du tänkt förvara de olika delarna. Målad panel som lagras under en pressänning klarar sig ganska så länge. Samma med ett papptak som man lägger en presenning över. Vad gäller gipsen så beror det ju på vädrets makter.. så regnar det varenda dag så är det väldigt kort tid och är det soligt och vacker väder så blir ju tiden betydligt längre.. Så
    droopy · 32m · 1 svar · 163 läst · Byggmaterial & byggteknik
  29. A

Vattenfilter Kaliumper.

Har strul med mitt filter. Tidigare lät det kraftigt och hördes i hela huset när jag körde första delen med backspolning. Nu är det bara en krusning i brunnen. Injektorn med kp suger inte in vätska alls i andra steget. Har kollat och rengjort injektorn. Min misstanke är att det slammat igen med rost i tanken. Har tryckt ner ett rör för att kolla och det är ganska hårt. Finns det nåt
    and010 · 34m · 0 svar · 1 läst · Vatten & avlopp
  30. E

Krypande bebis (snart) och kass (?) el

Thomas Jansson, i dom dosor som saknar fästskruv kan man med fördel använda DOSCLIPS. Dom kan vara lite "knöliga" att använda men det går och det blir bra.
    elmont · 38m · 112 svar · 15,4k läst · El
    ·
Laddar...