Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. FrittDrag_II

Nibe F730 injustering

Säkert någon som kan din F730 bättre men jag vet att Nibe har börjat styra värmebärarpumpen med olika hastighet. Har inte tittat på precis din pump men hade liknande problem med en Nibe där pumpen gick ner i hastighet då returtemperaturen blev för hög(fabriksinställd autofunktion). Du hittar inställningar för värmebärarpumpen under meny 5.1.11. Du bör även kunna läsa av i
    FrittDrag_II · 3m · 1 svar · 18 läst · Värmepumpar
  2. M

Kalkavhärdning

Hur menar du? Är det ett korrosionsfilter (pH?) och en avhärdare du har? Eller ett pH justerande filter med kalk i?
    mogge_73 · 4m · 3 svar · 159 läst · Vatten & avlopp
  3. M

Ajax alarm systems

Jag köpte av Safeland. Med deras tjänst (490kr) och all utrustning blev det billigare än wingblad som jag fick offert av på samma prylar. Enligt Safeland är det fritt att gå ur efter ett år, dom binder inte upp någon på långa avtal sa dom till mig. Man måste inte ens aktivera tjänsten, larmet fungerar ändå. Tycker inte det var så farligt, de har ett gott syfte med sin tjänst.
    matte_1986 · 4m · 1,9k svar · 320,2k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  4. T

Kolla upp företag?

[citat] F skatt hade innan men nu är dragit in.. Såsom skulderna.. Då är det kört som har struntat i de i flera år
    Tohan · 5m · 17 svar · 2,4k läst · Hantverkare
    ·
  5. Chr3

Vanligt med skattefel vid bostadsförsäljning

[citat] Bästa torde vara att åka de två milen med privata bilen, lämna barnen på två olika skolor och därefter åka till arbetsplatsen och byta till tjänstebilen som parkerats där föregående arbetsdag. Då uppkommer inga tvivel om hur tjänstebilen används.
    Chr3 · 6m · 18 svar · 1,5k läst · Artikelkommentarer
  6. Matti_75

Tips inför köp av hantverkstjänster

Här kommer en länk till Byggföretagens sida för konsumenter med tips och råd samt standardavtal.
    Matti_75 · 6m · 0 svar · 1 läst · Hantverkare
  7. M

Rostfri vvb och kalkhaltigt vatten

Det är järnet och manganet som spökar, en Jonbytare som tar järn, mangan och kalken så är du hemma. Det står i provet att du även har svag lukt, detta är viktigt att du kollar upp. Det vanligaste är att detta är svavelväte, märks på att lukten försvinner i kontakt med syre. Du bör då välja en jonbytare anpassad för svavelväte, annars är risken stor att den binder sig i
    mogge_73 · 7m · 10 svar · 424 läst · Vatten & avlopp
    ·
  8. E

Ska jag köpa en Makita eller Blå BOSH borrhammare??

[citat] Tack för tipset. Frågan är man vågar köpa en "ny" maskin utan garanti/kvitto?
    E-rik · 9m · 10 svar · 334 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  9. T

Söderhill av Eksjöhus?

[citat] Hej. Absolut blev bygget av. Du kan se hela projektet här på länken och lägg gärna en kommentar :) https://www.byggahus.se/forum/threads/vart-ytong-hus-projekt.321050/
    Toddep · 10m · 3 svar · 3,1k läst · Hustillverkare
  10. M

Enstegstätad putsfasad, hur vet jag?

OK. Även om det är merjobb och slit så rekommenderar jag starkt att då knacka ner putsen, mattan och ev spräckpanel för att därefter bygga ett måttligt tjockt skikt med isolering+panel. Då behåller takutsprång och liknande sina längder och proportion.
    MagHam · 11m · 9 svar · 306 läst · Byggmaterial & byggteknik
  11. R

Stopp i köksvask diskmaskin fylls med vatten

Hej, det blev stopp i köksavloppet i veckan. Efter att ha försökt diverse husmorstips ringde jag fastighetsskötaren (jag bor i hyresrätt) så kom han förbi med sin vaskrensare/Sugpropp. Det verkade bli bättre, så det kändes OK. Dagen efter märkte jag att det stod vatten i diskmaskinen och att vattnet rann långsamt ur diskhon. Jag antog då att det blivit sämre igen, så jag tömde
    Riemann · 15m · 0 svar · 1 läst · Vitvaror
    ·
  12. M

Svavelväte i vatten - vems ansvar att åtgärda?

Detta ligger under köparens undersökningsplikt. Deras ansvar, räcker oftast med en syreaktivator mellan 5-6 000:-
    mogge_73 · 15m · 10 svar · 642 läst · Vatten & avlopp
    ·
  13. J

Isolera en värmeväxlare för varmvatten?

Är lite hembygge för att acktanken inte har någon VV-slinga som kan förvärma VV innan VVB, eftersom det värms vid tappning så har det inte så stor betydelse att isolera, allt kallnar ner mellan tappningarna ändå, tar bara liiiite längre tid.
    jonaserik · 15m · 3 svar · 60 läst · Vatten & avlopp
    ·
  14. NeoPHreaK

Får in skarp röklukt i huset när grannen eldar pellets

[citat] Bulkbilar trycker ut lasten. Dvs blåser till hans minisilo
    NeoPHreaK · 15m · 33 svar · 12,6k läst · Ved, pellets, flis
  15. Fotografen

Element på tappvatten?

Jo, det förekommer. Brorsan hyrde en lägenhet där värmen och varmvattnet var ett gemensamt system.
    Fotografen · 19m · 4 svar · 97 läst · Värme allmänt
  16. B

Glömt rödgrund

[citat] Ursäkta mig, såg nu att det var på Leca. Det stämmer då att man ofta använder tjockputs.
    Byggsmart Jörgen · 19m · 4 svar · 1,1k läst · Stenhus
  17. D

Ta upp golvspån i badrum

Tack! Ahhh ett nytt ord: krysskolvning. Ska läsa på lite, men..... Med beaktande av att väggarna står på golvspånet i huset så blir det relativt bökigt att få till krysskolvning (badrummsväggen kan mycket väl stå mellan två golvbjälkar). Dessutom kommer jag få fler generalskarvar i spånet om jag försöker öka styvheten med krysskolvning. Det bästa i mitt fall torde därför
    Derbyboy · 21m · 20 svar · 495 läst · Badrum
  18. Oldboy

Lucka på förrådet

För att såga ut en lucka snabbast och smidigast används sticksåg eller cirkelsåg. De styrs rakt genom stödbrädor som kan skruvas fast. Med cirkelsåg behöver man inte borra, men väl en handsåg för att rensa i hörnen där cirkeln inte kommer åt. Med sticksågen borrar man ett hål så att sticksågsbladet går igenom. Hålet görs nära en kant, men inte ända ut. Sedan sågar man
    Oldboy · 22m · 5 svar · 254 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
  19. D

Hur länge klarar sig de olika delarna utan färdigställning?

Du får nog berätta lite om du du tänkt förvara de olika delarna. Målad panel som lagras under en pressänning klarar sig ganska så länge. Samma med ett papptak som man lägger en presenning över. Vad gäller gipsen så beror det ju på vädrets makter.. så regnar det varenda dag så är det väldigt kort tid och är det soligt och vacker väder så blir ju tiden betydligt längre.. Så
    droopy · 24m · 1 svar · 163 läst · Byggmaterial & byggteknik
  20. A

Vattenfilter Kaliumper.

Har strul med mitt filter. Tidigare lät det kraftigt och hördes i hela huset när jag körde första delen med backspolning. Nu är det bara en krusning i brunnen. Injektorn med kp suger inte in vätska alls i andra steget. Har kollat och rengjort injektorn. Min misstanke är att det slammat igen med rost i tanken. Har tryckt ner ett rör för att kolla och det är ganska hårt. Finns det nåt
    and010 · 25m · 0 svar · 1 läst · Vatten & avlopp
  21. E

Krypande bebis (snart) och kass (?) el

Thomas Jansson, i dom dosor som saknar fästskruv kan man med fördel använda DOSCLIPS. Dom kan vara lite "knöliga" att använda men det går och det blir bra.
    elmont · 29m · 112 svar · 15,4k läst · El
    ·
  22. lars_stefan_axelsson

Elektrikern har valt en utgången jordfelsbrytare som inte längre säljs?

[citat] Aha! Fast där hamnade de allt på pottkanten ändå! Hur motioneras och testas den tillfälliga JFBn då? It's turtles all the way down! ;)
    lars_stefan_axelsson · 32m · 84 svar · 5,9k läst · El
  23. D

Går det att laga takmålningen? Asbest i snickerifärg?

[citat] Nu verkar det lite som om ni har hakat upp er på just asbest. Visst asbest är inget vidare men långt ifrån det farligaste man kan ha i ett hus. När det gäller färger så användes det ofta olika metaller för att få gram pigmenten och vit färg gjordes av oxiderat bly sk. bkyvitt som INTE är bra att få in i kroppen då bly och andra tungmetaller lagras i vävnaderna. Så använd
    droopy · 32m · 29 svar · 1,1k läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  24. D

Utluft fasad vs murstock

tack för input. det är bara badrummets utluft som går till murstocken och murstocken går i badrummet.
    Derbyboy · 32m · 2 svar · 7 läst · Ventilation
  25. Trattkantarell

Fönstersmyg i 50-talshus

Hej! Vi står lite som frågetecken kring hur vi ska återställa dessa fönstersmygar till sin forna glans (?) . Någon som har erfarenhet av dessa? Vi funderar på att testa att skrapa - spackla - måla men är fundersamma på om underlaget lämpar sig för modern färg (vi har limfärg överallt i övrigt). En annan tanke är att sätta över med glasfiberväv alternativt tunn mdf som målas
    Trattkantarell · 37m · 0 svar · 1 läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  26. Krilleman

Rördragning i vägg - hur mycket plats behövs?

Såklart jag menade 70-regel. Tryckfelsnisse som varit framme. säkervattenväggen är rätt väg att gå om det är möjligt! (y)
    Krilleman · 38m · 5 svar · 337 läst · Vatten & avlopp
    ·
  27. Buildgates

Räkna ut ränta på ränta vid sparande

[citat] Sorry, 1000 kr per år ska det vara ja. Får skylla på fredagsblackout.. :sleep:
    Buildgates · 39m · 18 svar · 794 läst · Övrigt off topic
    ·
  28. H

Förhöjt väggliv, vad är definitionen?

Rent "juridiskt" så klassas ett hus som 2-planshus om vägglivet är högre än 0,7m, samtidigt klassad det som 1-planshus om vägglivet är mindre än 0,7m. Vid en bygglovsansökan finns det ingenting som heter 1,5 eller 1, 3/4 plan. Det är bara begrepp som används av mäklare och i folkmun etc. 1,3/4 används ofta för hus med brutet tak/mansardtak och är juridiskt ett 2-planshus. 1,5 plans
    Huddingebo · 41m · 64 svar · 8,5k läst · Bygglov
    ·
  29. M

Ej sökt lagfart på länge...

[citat] Det skulle ju kunna göra byten genom regleringar, då behöver de inte söka lagfart. Är så inte fallet är det givetvis grovt vårdslöst och inget jag hoppas myndigheter sysslar med.
    Manfreds · 44m · 31 svar · 5,3k läst · Juridik
  30. R

Husdrömmar: 30-talshus i Enskede totalrenoveras

Tyckte det blev bra! Tycker det är ett "rimligt" pris för villa i Enskede. Om jag var "tvungen" att bo i söderort hade jag kunnat tänka mig Enskede MEN tomterna är alldeles för små, har ingen lust att bo på en ruta mitt bland alla andra villor. Väljer hellre stor tomt med havsutsikt, luft mellan husen där man skrota i trädgården utan att fyra grannar ser på, skärgårdskänsla och
    renovera_adinfinitum · 44m · 88 svar · 16,3k läst · Artikelkommentarer
    ·
Laddar...