Byggahus.se
Violina
Violina: Har ingenting med din fråga att göra.. men.. Tänkte fråga om kompassrosen i golvet (om det bara var en design på ritningen) om du faktiskt hade den.. FY FAN SÅ VACKERT!!
6 svar · 1,1k läst · Möbelsnickeri
K
Kirre2021: [citat] Nej, jag har dem på golvet! Tänker att det måste låta massvis när tvättmaskin går om den står upphöjd i en stomme. Likaså torktumlare, ljudet måste bli förstärkt av stommen. Men kan givetvis ha fel också.
12 svar · 265 läst · Tvättstuga
Violina
Violina: Är du säker på att motorn klarar av att driva (alls) på lägre frekvenser? Kan vara så att motorn (vid lägre frekvens/varvtal) behöver forcerad kylning för att inte överhettas.. Tar regelbundet fram drifter i jobbet för såna hära applikationer (men större) och det är viktigt att motorns "normalvarv" vid 50Hz ligger i närheten av den lägsta hastigheten man vill köra.. Kan tänka
31 svar · 1,0k läst · El
B
Bo Berglund: Igår fick jag mail från VW att försäljningen av nya Passat startat och att man öppnat siten för att "bygga sin bil". Businessversionen i två utföranden med grundpris 530 resp 552 KSEK. Finns också dyrare specialversioner... Nya Passat Sportscombi versioner
3,7k svar · 574,6k läst · Övrigt Off Topic
L
Liljeros: [citat] Fast är det verkligen så illa? Jag uppfattar att det är krigsrubriker i tidningarna och varje riksbanksmöte ska analyseras in i minsta detalj, men jag märker verkligen ingen skillnad på hur folk lever. Är folk så bra på att upprätthålla en fasad ? Ingen jag vet som flyttat bland barnens skolkompisar och det är ändå ett underlag på kanske 100 barn där nog snittbelåningen
258 svar · 61,3k läst · Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
snaggletooth
snaggletooth: Trådarna som bara slutar hade jag nog försökt att ta bort, det svåra kan vara att ta reda var dom börjar någonstans. Kabeln skulle jag också försökt ta reda vart den går, används den inte slipper du en kabel mitt på väggen. Och då skulle jag dragit ur dom oanvända trådarna där också.
14 svar · 217 läst · El
D
DennisCA: Jag tänker det är inte bra att sänka ett lagret i ett vattenbad i flera timmar, risken är enligt mig stor att det kommer in vatten även genom tätningarna då.
7,4k svar · 446,8k läst · Övrigt Off Topic
R
Rocky McQueen: [citat] Ingen elvärme, bara pelletspanna. Inte köpt några elslukande saker. Kan typ en gammal frys börja dra massor el när den börjar ge upp? Kylskåp, spis, tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin är inte någon av dem mer än 3 år så dom bör ju vara som dom ska.
13 svar · 274 läst · Elavtal, elpriser & elförbrukning
A
aka_the_barf: [citat] Ja men hur mår batterierna efter 10 år? Eller 20 år? Ingen som riktigt vet mer än att batterier är en färskvara som behöver vårdas på rätt sätt(sköter BMS så länge laddning finns). Mina litium batterier brukar hålla runt 10 år innan de tappar så mycket att tex drar man på med borrmaskinen så droppar volten så mycket att säkerhets kretsen klipper. Andra ger upp helt.
21,5k svar · 1268,3k läst · Laddboxar & Elbilar
Bowser
Bowser: Skulle tro att den där används för att öppna/stänga luftflödet till vissa jets när du har dessa igång.
1 svar · 189 läst · Pool
H
heimlaga: Det är ovanlig konstruktion på det hjulet. Jag trodde de där tvådelade gjutjärnsnaven bara fanns i Amerika.
2 svar · 80 läst · Hemma hos
A
Andreas.: Är du nöjd avseende kvalitet, kontakt, pris, leverans etc? Ser fin ut, helstav ek? Behandlad ? Isf med vad? Kan du lägga upp någon mer bild? Många frågor😆 Planerar nya fronter till köket nämligen. Mvh Andreas
9 svar · 1,2k läst · Kök
H
heimlaga: Det brukar fungera bra så länge man har sågspån på vinden. Spånet tål några droppar kondens.
4 svar · 109 läst · Fritidshus
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det är frustrerande och detta är inte första tråden i ämnet snö, is och träd som kan tänkas falla över fastighetsgräns och orsaka skada. Det är precis som kommunen beskriver en fråga för grannen att bedöma så du kan bara framföra dina synpunkter och vädja. Skadas någon allvarligt av nedfallande is så finns skadeståndsansvar om fastighetsägaren inte har röjt taket i rimlig
1 svar · 83 läst · Juridik
T
tank77: Varför yrar ni om det sitter manschetter på rören? Klart det gör det då det det fanns dubbelmanscetter för cc40mm eller då satte man enkelmanschetter. Det blir ju inte så snyggt men det enda du kan göra är att dra utanpåliggande rör upp till en blandare på 110 cm höjd. Men vad är placeringen på brunnen? Om du ska använda duschdörrar så behöver brunnen var inom 60 cm från
5 svar · 112 läst · Badrum
Snigla
Snigla: [citat] Har kikat lite på det med, dessa är ju de som blir rekommenderade.. Lagar gör de gärna (och snabbt) i normala fall (när de får tag på delarna). De har ju lagat både jeepen och vår andra bil i flera år (sedan vår ”riktiga” med la ner). Däremot kunde de haft lite bättre kommunikation! Hade jag vetat att delen de skulle beställa fån usa inte tänkte komma.. alls - hade jag
376 svar · 29,4k läst · Övrigt Off Topic
H
heimlaga: Ser tämmeligen ofarligt ut att ta bort
16 svar · 504 läst · Lösvirke & Timmerhus
O
Oskick: Men jisses, starta en tråd för de lättkränkta istället. Och som föregående talare nämnde, vi kanske ska hålla oss till ämnet?
144 svar · 33,4k läst · El
B
b8q: Vattenfyll golvvärmeslangarna före gjutning, så har de bara en bråkdel av sin flytförmåga.
18 svar · 441 läst · Grund & Markarbeten
M
MetteKson: [citat] Och åtgärden ska ha påbörjats inom två år.
2 svar · 171 läst · Juridik
H
HenrikHuslöse: [citat] Det är tvärtom. Om det finns kollektivavtal kan den anställde inte förhandla lönen. Man hamnar i ett "lönesamtal" och informeras om att man får 0.1% enligt förhandlingen mellan facket och arbetsgivaren. Är man inte nöjd är man välkommen att säga upp sig. Finns inget KA kan man förhandla själv och säger man upp sig får man erbjudande om att stanna med högre lön.
8,8k svar · 378,8k läst · Övrigt Off Topic
4774
4774: [citat] ????
245 svar · 10,5k läst · Övrigt Off Topic
Ö
Örjan123: Uppdatering: Hyresvärden har åtgärdat problemet och sa att det var en ventil som orsakade oljud.
3 svar · 656 läst · Fjärrvärme & Gas
D
Dortmunder DAB: [citat] Skulle du kunna kontakta mig på pm? Eller berätta gärna vilka firmor de driver här i tråden. (Går tyvärr inte att komma in på din profil för kontakt.) Mvh
74 svar · 5,4k läst · Hantverkare
M
maria01: [citat] mer en förlorad tid många små firmor skiter totalt i arn dom byter bara namn och ägare om dom ens bryr sig
5 svar · 92 läst · Juridik
Torbjärn
Torbjärn: Coolt hus! Gillade de stora symmetriska fönsterpartierna och de runda hörnen. Men tragiskt att de blivit grundlurade med grunden. Också märkligt att inte ha riktig syllpapp eller liknande under syllen, det kan bli problem det där undrar vad deras KA sa om det. Om tomten kostade 3M så kostade alltså huset 11M vilket ger 49kkr/kvm vilket är fruktansvärt mycket och det borde vara helt
158 svar · 23,6k läst · Artikelkommentarer
Unikt namn
Unikt namn: [citat] Antagligen kan din router ge både 2,4ghz och 5ghz samtidigt vilket är lämpligt. De olika banden kompletterar varandra. 2.4 når långt med lägre hastighet, och 5ghz har hög hastighet men kort räckvidd. 2.4ghz är vanligen ett bättre val för smarta-hem saker. Wifi-chippet billigare (så prylen blir billigare), 2.4ghz bandet når längre och prylen behöver inte heller den högre
51 svar · 3,9k läst · El
A
Amatörmässig: Ska sätta kakel i köket (https://www.hornbach.se/p/vaggtegel-skiffer-svart-22x55-cm/6120005/) inom kort. Funderar på det här med kakellist - har den någon praktisk funktion eller handlar det bara om estetik? Jag tror att det snyggaste för mig blir att skippa den och dra en tunn remsa mörkt silikon mellan bänkskivan (valnöt) och kaklet (skiffer). Eller borde jag av praktiska/funktionella
0 svar · 72 läst · Kök
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.