Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. Alfredo

Hjälp med verktygspark till fritidshus/modulhus

[citat] Har ingen koll alls på trappstegsmarknaden och ofta får man kanske vad man betalar för. Blir man avskräckt av priset så finns det billigare varianter. Om köp av dessa tyder på klok sparsamhet eller dum snålhet låter jag vara osagt. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
    Alfredo · nu · 15 svar · 295 läst · Fritidshus
    ·
  2. Flizzy2k

Återställning Dimack KNX-system

[citat] Hej, Dimmeraktorn testar lasten vid uppstart/lampbyten, så det kan förmodligen vara det som händer efter tex ett strömavbrott. Har en likadan dimmer aktor som ni nämligen. Den kanalen som ni upplever tar längre tid på sig, vad har ni för lampor i den? Tänk på att man inte kan blanda Led och halogen på samma kanal.
    Flizzy2k · 2m · 3 svar · 156 läst · El
    ·
  3. Jiji

Bullerutredning. Vad händer sen?

Ja, om man uppfyller Trafikverkets kriterier så kan man få bullerdämpande åtgärder betalda. Det kan man även från kommunen i vissa fall, om det är en kommunal väg. Då börjar man med att kontakta miljökontoret/förvaltningen/den förvaltning som miljö ligger under i kommunen. I större kommuner görs en bullerkartläggning och i dessa är det lättare för de har också ett
    Jiji · 4m · 10 svar · 404 läst · Miljö & hälsa
  4. B

Våtrum

Det ser ut som en källare. Är det oisolerad betongplatta och tillskjutande markfukt?
    BirgitS · 6m · 1 svar · 63 läst · Badrum
    ·
  5. J

Någon som har erfarenhet av vidaXL, omdömen?

Har reklamerat en fontänpump utan att få ngt svar. KLARNA ligger på dem nu men inte heller de verkar att få till en dialog. Håller med andra om att leveranser funkar bra och att pris stämmer med kvaliteten men att reklamationer fungerar inte.
    john68 · 7m · 17 svar · 539 läst · Övrigt off topic
  6. G

Tråden för oss med Netgear Arlo

Funkar zoner bra? skulle vilja ha på min (tilltänkta) uteplats men enbart just på den. Den ligger nära port och väg där det passerar lite folk då och då, finns det risk för falsklarm då?
    ginko · 9m · 349 svar · 54,3k läst · Villalarm & hemautomation
    ·
  7. B

Bevara originalfärg för ekgolv - undvika att det gulnar?

Saken är väl den att för närvarande så är det vitpigmenterade golv som är populärt och hade du velat haft det så hade du troligen fått många tips. Även vitlaserat så gulnar väl golvet men det syns inte på samma sätt. Det finns lack med UV-skydd som fördröjer att golvet gulnar.
    BirgitS · 11m · 2 svar · 156 läst · Golv
  8. Ramnemark

Villa Heij: Egenritat 1,5 plan i lösvirke

[citat] Kör du inte färdig-grundad panel? Sparar oljning och grundmålning :)
    Ramnemark · 14m · 250 svar · 55,0k läst · Socialt & projekt
    ·
  9. Steller

Förlänga rör

Försökt läsa på lite mer om detta, även om de är klämringsroppling. Skulle ja inte bara kunna köpa "soft pex" i rätt sttorlek med klämringskopplingar å förlänga de?
    Steller · 15m · 3 svar · 114 läst · Badrum
    ·
  10. S

Tävling: Vinn en kraftfull borrskruvdragare

Tjoho!!! 140 NM i Moment och för att mina gamla har brunnit och nu behöver jag verkligen ny eftersom jag går från lite stuga utan bekvämligheter till 100 kvm vill i dagarna. HOPPAS PÅ TUR!!!
    Seaman 64 · 19m · 170 svar · 4,7k läst · Tävling
    ·
  11. F

Problem efter syllbyte, från betongplatta till nytt klinkersgolv.

Ska du flytspackla plattan jämn så dammsug ordentligt, prima och sedan flyt. Mer behövs inte göras här.
    falkn · 19m · 2 svar · 158 läst · Byggmaterial & byggteknik
  12. Johannes Carlsson

Fläktkonvektor värmer inte

Låter som att konvektorn vill ha högre vattenflöde?
    Johannes Carlsson · 21m · 3 svar · 66 läst · Värme allmänt
  13. Mathias12

Bygger hobbygarage

Instämmer fler bilder vore kul. //Mathias
    Mathias12 · 24m · 510 svar · 411,8k läst · Socialt & projekt
    ·
  14. B

Kan jag installera en diskmaskin i mitt kök?

Välkommen till forumet! Du behöver ett annat vattenlås där det går att koppla in diskmaskinens avlopp. Du behöver byta kranen till en med anslutning för diskmaskin och diskmaskinsavstängning. Du behöver anlita en elektriker för att installera ett vägguttag i diskbänksskåpet som diskmaskinen kan använda.
    BirgitS · 25m · 1 svar · 77 läst · Kök
    ·
  15. Mikael_L

Nytt kök - eldragning samt gemensam nolla och jord till flera 16A säkringar

[citat] Hmm, undrar om Malmbergs ens hade tagit det ansvaret ... :thinking: Men jag är överens med dig om att helst ha egen JFB för el utomhus, ev tillsammans med någon riskgrupp inomhus, som man klarar vara utan el till ifall det blir jordfel utomhus. Och även med slang/rör med FK i krypgrund och andra ställen utomhus eller "halvvägs" utomhus. Det gäller både det om fukt, men även
    Mikael_L · 34m · 87 svar · 5,6k läst · El
    ·
  16. Mikael_L

På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2

Problemet med december är de få soltimmarna per dygn, även vid soligt och molnfritt, solens låga vinkel, ofta mulet, och husets stora effektbehov. Det sista går att lösa med stearinljus och pellets/vedeldning (om det är ett fungerande alternativ). De andra tre faktorerna innebär dock att energitillskottet/dygn i medel, blir väldigt mycket lägre än vad anläggningen ger vid fullt blås.
    Mikael_L · 54m · 1,8k svar · 78,6k läst · Artikelkommentarer
    ·
  17. useless

Kan man göra om denna taklampa till 3 fönsterlampor?

[citat] Det är en så kallad trendig lampskärm. Sånt är du för gammal för.
    useless · 57m · 13 svar · 407 läst · El
    ·
  18. optimum

Självscanning eller inte

Rubriken heter "Självscanning eller inte" Oavsett vad vi tycker kommer självscanning bara öka. Snart kommer det i klädbutiker, apotek, osv. Resturanger? Kanske redan finns. McDonalds har det där du knappar in vad bu vill ha och betalar med kort. Än så länge en människa som gör i ordning din hamburgare och ger dig men kommer snart automatiseras.
    optimum · 60m · 208 svar · 9,5k läst · Övrigt off topic
    ·
  19. F

Lim för kontakt med livsmedel

Jag hade använt vanligt trälim. Det ger ju bäst hållfasthet. Tror inte du behöver oroa dig för livsmedelsaspekten. Finns ju mängder med produkter som görs på samma sätt. Tänk t.ex. alla skärbrädor.
    falkn · 1h · 9 svar · 282 läst · Möbelsnickeri
    ·
  20. S

Svartmögel på ny fasad

[citat] Nu fårstår man att möglandet är en del i processen, men det är ju ganska så oroväckande att se ens nya panel börja mögla. Att det grånar med tiden kan man läsa på de flesta ställena, men just möglandet är ingen info man kommit över tidigare..
    Skogsgringo · 1h · 21 svar · 7,0k läst · Byggnadsvård
    ·
  21. Bo.Siltberg

Koppla in ny tvättmaskinsbrytare.

[citat] Skyddsjord får absolut inte brytas och det har jag heller inte sagt. N får däremot brytas om man vill, och det kan vara en fördel för att kunna bryta bort ev jordfel, och för att få signallampan att fungera utan omkoppling (om man använder 4-4 och 6-6, fel av mig tidigare).
    Bo.Siltberg · 2h · 10 svar · 247 läst · El
    ·
  22. Bo.Siltberg

Förläggning av- och övergång från kabelskyddsrör med N1XV till byggnad

1. Om man inte kan gå inne i väggen behöver kabeln skydd och då får man bedöma vad som blir bäst, insida eller utsida, kanske bakom panel (lockbräda) på utsida?. Det beror också på om elcentralen i garaget kan ta en kabel bakifrån. 2. U-skydd blir bra, oberoende av om kabeln går på insida eller utsida. U-rören ska skydda kabeln 1.5 meter upp på väggen. U-skydd i plast förordas
    Bo.Siltberg · 2h · 1 svar · 103 läst · El
  23. ricebridge

Wifilänk genom fönster?

[citat] 401Mbit i nerförsbacke! ;):D:crysmile:
    ricebridge · 2h · 16 svar · 542 läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  24. RustVilla

Projekt Källare! - Tips, tricks och synpunkter

Här var det inte mycket input alls... får söka mig vidare! Tack till er som svarat!
    RustVilla · 2h · 8 svar · 891 läst · Socialt & projekt
    ·
  25. RustVilla

Takbyte, ser detta bra ut?

Ser inte riktigt färdigspikat ut än, min papp låg som ett nybäddat lakan när jag fixa taket
    RustVilla · 2h · 4 svar · 192 läst · Tak & vind
    ·
  26. ricebridge

Asbest i golvskåra? Hus från 70-talet

Täck du över skåran med nya golvet och sov sen sött om nätterna. Även om det mot förmodan är någon rest av en asbesthaltig tidigare golvbeklädnad så är det bara när man börjar riva i det som det yr omkring. (Vilket man iofs gör när man går omkring på det.) Täcker du över det med laminatgolv så utgör det ingen fara. Vad det där är för list är omöjligt att se på bilden.
    ricebridge · 2h · 7 svar · 258 läst · Miljö & hälsa
    ·
  27. RustVilla

Bygga nytt Älvsbyhus, låter detta realistiskt?

Glöm inte att räkna in koatnader för matkarbete efter huset är byggt, många glömmer att det går en del att få ordning på tomten också
    RustVilla · 2h · 8 svar · 953 läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  28. A

Rimlig elförbrukning, barnfamilj, villa med elpatroner

Nej nej. Det kommer tillbaka vattenburen värme. Bara nya rör och element. Plus rensa i källaren och ta bort allt gamla ledningar från 1934 , göra plats åt allt nytt. Funderingen blir då luft-vatten eller bergvärme. Jag håller på experimenterar under renoveringen och har märkt att ihop med pannan var hela förbrukningen runt 60% mer .
    Aare · 3h · 47 svar · 2,7k läst · Värme allmänt
  29. yonna

Att tänka på vid husbygge, samt vid förberedande av tomt

Riv inte den befintliga stugan innan du vet om du får bygga nytt på tomten. Kolla upp allt som har med rivningslov och vad som krävs för nybygge eller om det är lämpligare för din del att successivt renovera stugan. TILLÄGG: vzx postade samtidigt.
    yonna · 5h · 3 svar · 134 läst · Grund & markarbeten
  30. B

Husdrömmar: Amy och Love återupplivar ödehus i Vinslöv

[citat] Undra vad det var för firmor, sådan som säljer fönster kanske :surprised:
    Bjor · 6h · 144 svar · 22,3k läst · Artikelkommentarer
    ·
Laddar...