Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. Thomas876

Fläktkonvektor värmer inte

Skulle gissa att vi har runt 12 grader. Framlednings temperaturen är ca 35 grader. Nu har jag kört utan den där shuntventilen eller vad det är som följer med konvektorn som sitter på returröret ett tag. I skrivande stund har jag faktiskt fått upp tempen till omkring 18 grader så nu närmar man sig där man vill vara. Hade det varit bättre att montera en extra pump innan konvektorn på
    Thomas876 · 8m · 2 svar · 66 läst · Värme allmänt
  2. Mikael_L

Nytt kök - eldragning samt gemensam nolla och jord till flera 16A säkringar

[citat] Vadå ska? Säg som det är, du tycker att man ska ha, det finns inte ens rekommendation om detta i föreskrifter eller standarder. Jag sätter aldrig kyl/frys på egen JFB eller PSA om jag inte särskilt blivit ombedd om det. Jag har inte så hemma heller, jag sparar lika gärna in den kostnaden för mig själv som åt en kund. [citat] Finns inget ska här heller. Men i någon standard
    Mikael_L · 10m · 86 svar · 5,6k läst · El
    ·
  3. Mjölsered

Problem efter syllbyte, från betongplatta till nytt klinkersgolv.

Börja med att dit en fackman som kan mäta vilka kemikalier som finns i luften och var det kommer ifrån.
    Mjölsered · 14m · 1 svar · 158 läst · Byggmaterial & byggteknik
  4. Mikael_L

På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2

Problemet med december är de få soltimmarna per dygn, även vid soligt och molnfritt, solens låga vinkel, ofta mulet, och husets stora effektbehov. Det sista går att lösa med stearinljus och pellets/vedeldning (om det är ett fungerande alternativ). De andra tre faktorerna innebär dock att energitillskottet/dygn i medel, blir väldigt mycket lägre än vad anläggningen ger vid fullt blås.
    Mikael_L · 16m · 1,8k svar · 78,6k läst · Artikelkommentarer
    ·
  5. useless

Kan man göra om denna taklampa till 3 fönsterlampor?

[citat] Det är en så kallad trendig lampskärm. Sånt är du för gammal för.
    useless · 19m · 13 svar · 407 läst · El
    ·
  6. optimum

Självscanning eller inte

Rubriken heter "Självscanning eller inte" Oavsett vad vi tycker kommer självscanning bara öka. Snart kommer det i klädbutiker, apotek, osv. Resturanger? Kanske redan finns. McDonalds har det där du knappar in vad bu vill ha och betalar med kort. Än så länge en människa som gör i ordning din hamburgare och ger dig men kommer snart automatiseras.
    optimum · 22m · 208 svar · 9,5k läst · Övrigt off topic
    ·
  7. F

Lim för kontakt med livsmedel

Jag hade använt vanligt trälim. Det ger ju bäst hållfasthet. Tror inte du behöver oroa dig för livsmedelsaspekten. Finns ju mängder med produkter som görs på samma sätt. Tänk t.ex. alla skärbrädor.
    falkn · 22m · 9 svar · 282 läst · Möbelsnickeri
    ·
  8. Mikael_L

Någon som har erfarenhet av vidaXL, omdömen?

Igår blev jag faktiskt lite paff. Det kom ett SMS från postnord om att boka mottagningsalternativ, utkörning fr.o.m idag eller hämta hos ombud. Det kan knappast vara något annat paket, Beställning på sen söndag kväll, frakt från Nederländerna och få det i sin hand på onsdag, är inte fy skam tycker jag.
    Mikael_L · 29m · 15 svar · 539 läst · Övrigt off topic
  9. S

Svartmögel på ny fasad

[citat] Nu fårstår man att möglandet är en del i processen, men det är ju ganska så oroväckande att se ens nya panel börja mögla. Att det grånar med tiden kan man läsa på de flesta ställena, men just möglandet är ingen info man kommit över tidigare..
    Skogsgringo · 36m · 21 svar · 7,0k läst · Byggnadsvård
    ·
  10. Bo.Siltberg

Koppla in ny tvättmaskinsbrytare.

[citat] Skyddsjord får absolut inte brytas och det har jag heller inte sagt. N får däremot brytas om man vill, och det kan vara en fördel för att kunna bryta bort ev jordfel, och för att få signallampan att fungera utan omkoppling (om man använder 4-4 och 6-6, fel av mig tidigare).
    Bo.Siltberg · 1h · 10 svar · 247 läst · El
    ·
  11. Bo.Siltberg

Förläggning av- och övergång från kabelskyddsrör med N1XV till byggnad

1. Om man inte kan gå inne i väggen behöver kabeln skydd och då får man bedöma vad som blir bäst, insida eller utsida, kanske bakom panel (lockbräda) på utsida?. Det beror också på om elcentralen i garaget kan ta en kabel bakifrån. 2. U-skydd blir bra, oberoende av om kabeln går på insida eller utsida. U-rören ska skydda kabeln 1.5 meter upp på väggen. U-skydd i plast förordas
    Bo.Siltberg · 1h · 1 svar · 103 läst · El
  12. ricebridge

Wifilänk genom fönster?

[citat] 401Mbit i nerförsbacke! ;):D:crysmile:
    ricebridge · 1h · 16 svar · 542 läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  13. RustVilla

Projekt Källare! - Tips, tricks och synpunkter

Här var det inte mycket input alls... får söka mig vidare! Tack till er som svarat!
    RustVilla · 1h · 8 svar · 891 läst · Socialt & projekt
    ·
  14. RustVilla

Takbyte, ser detta bra ut?

Ser inte riktigt färdigspikat ut än, min papp låg som ett nybäddat lakan när jag fixa taket
    RustVilla · 1h · 4 svar · 192 läst · Tak & vind
    ·
  15. ricebridge

Asbest i golvskåra? Hus från 70-talet

Täck du över skåran med nya golvet och sov sen sött om nätterna. Även om det mot förmodan är någon rest av en asbesthaltig tidigare golvbeklädnad så är det bara när man börjar riva i det som det yr omkring. (Vilket man iofs gör när man går omkring på det.) Täcker du över det med laminatgolv så utgör det ingen fara. Vad det där är för list är omöjligt att se på bilden.
    ricebridge · 1h · 7 svar · 258 läst · Miljö & hälsa
    ·
  16. RustVilla

Bygga nytt Älvsbyhus, låter detta realistiskt?

Glöm inte att räkna in koatnader för matkarbete efter huset är byggt, många glömmer att det går en del att få ordning på tomten också
    RustVilla · 1h · 8 svar · 953 läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  17. A

Rimlig elförbrukning, barnfamilj, villa med elpatroner

Nej nej. Det kommer tillbaka vattenburen värme. Bara nya rör och element. Plus rensa i källaren och ta bort allt gamla ledningar från 1934 , göra plats åt allt nytt. Funderingen blir då luft-vatten eller bergvärme. Jag håller på experimenterar under renoveringen och har märkt att ihop med pannan var hela förbrukningen runt 60% mer .
    Aare · 2h · 47 svar · 2,7k läst · Värme allmänt
  18. yonna

Att tänka på vid husbygge, samt vid förberedande av tomt

Riv inte den befintliga stugan innan du vet om du får bygga nytt på tomten. Kolla upp allt som har med rivningslov och vad som krävs för nybygge eller om det är lämpligare för din del att successivt renovera stugan. TILLÄGG: vzx postade samtidigt.
    yonna · 5h · 3 svar · 134 läst · Grund & markarbeten
  19. B

Husdrömmar: Amy och Love återupplivar ödehus i Vinslöv

[citat] Undra vad det var för firmor, sådan som säljer fönster kanske :surprised:
    Bjor · 5h · 144 svar · 22,3k läst · Artikelkommentarer
    ·
  20. Microkatten

2-glasfönster, byta ut innerglaset

Intressant att se hur det kan fungera i verkligheten, @Teletubbie ! Öppnar ni det fönstret? Vad hur du för mått på inner- och ytterbåge? Gamla bågar med 2mm enkelglas kan vara smäckra, t.ex. 26mmx40mm. Med 3mm glas ökar man gärna till åtminstone 30mm tjocklek. Vid kopplade fönster med enkelglas kan innerbåge vara något finare dimensionerad än den bärande ytterbågen (öppning
    Microkatten · 5h · 12 svar · 379 läst · Fönster & dörrar
    ·
  21. Bjurran

Funderingar kring el-panna inför JFB-installation

[citat] Bra åsikt. Den biten är inga problem i just mitt fall, vattnet delas med grannen och matas via hans central.
    Bjurran · 6h · 2 svar · 62 läst · El
    ·
  22. Bjurran

Hur fästa flexrör

Inte riktigt svar på din fråga men när det gäller att fästa rören som jag använder vid nätverksdragningar osv har jag nästan helt slutat med dessa spikklammer osv och gått över till dessa clips från våra vänner på Biltema. De är sammankopplingsbara så det kanske går att använda dem på något bra sätt så som jag tolkar att du behöver använda dem?
    Bjurran · 6h · 7 svar · 376 läst · El
  23. U i CAR

Hus renovering, kombi kök/duschrum/förbränningstoa

Jag har ett gammaldags kök på 17 m2. Golvet var helt ruttet så nu har jag byggt ett helt nytt. Där pottskåpet stod tänker jag bygga ett litet rum för duschkabin och ett handfat. Där är en dörröppning (där tidigare dörren in till rummet var) som blir ingången till toaletten. Toaletten är då placerad i "vardagsrummet" och det skall byggas en trappa i rummet som toaletten är inrymd
    U i CAR · 6h · 0 svar · 40 läst · Kök
    ·
  24. Hemmakatten

Belysning av sprängstensmur

Belysning i marken nedanför muren som strålar uppåt skulle bli fint.
    Hemmakatten · 6h · 1 svar · 119 läst · Trädgård allmänt
  25. Demmpa

Flytta ut element

Excenterkoppling, tex https://www.mma.se/produkter/excenterkoppling/
    Demmpa · 6h · 1 svar · 53 läst · Vatten & avlopp
  26. es.suhaggyB

Problem med balans vid drift av köksfläkt

Hej, Jag har precis byggt mig ett lösvirkeshus med bergvärme och Ftx system men har redan stött på problem. Saken är den att huset, precis som många andra nybyggda hus, är tätt. 0,08 i läckage måste anses väldigt tätt.. Till detta hör ett balanserat ftx system vars aggregat har en kapacitet på 120l/s och nu ligger på ca 70% av Max samt en fristående köksfläkt som tömmer kåken
    es.suhaggyB · 6h · 0 svar · 34 läst · Ventilation
  27. X

Stort ytong projekt

[citat] Det sa inte så mycket :thinking:
    xLnT · 6h · 26 svar · 1,9k läst · Socialt & projekt
    ·
  28. L

Diskmaskin Electrolux RealLife XXL problem

Tack för snabbt svar, finns det något jag kan/bör kolla på att försöka lösa eller är det bara att hiva ut och köpa ny? Den har ju några år på nacken..
    Ludviggalen · 6h · 6 svar · 222 läst · Vitvaror
    ·
  29. Demmpa

Är denna vettig? Telldus Z-Wave Range Extender (14272)

Eftersom z-wave är mesh-nät så räcker det att montera en/flera nätdrivna z-wave-enheter för att förlänga signalen. Sedan går det att byta ut den interna antennen i znet-enheten till en extern. Edit: länk till guiden för antennbyte https://forum.telldus.com/viewtopic.php?t=7705
    Demmpa · 6h · 2 svar · 59 läst · Villalarm & hemautomation
  30. Hemmakatten

Byta kontrollansvarig (KA)

Kommer inte riktigt ihåg vilket avtal vi hade. Men vi hävde avtalet, inga problem, han hade inte gjort någonting enligt avtalet, och anlitade en ny. Kommunen hade inga synpunkter och accepterade den nya KAn utan minsta invändning.
    Hemmakatten · 6h · 3 svar · 129 läst · Juridik
Laddar...