Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. Jiji

Ny kamin, äldre utseende

Jag förstår vad ni menar med att det är för mycket glas i Victoria. Känner likadant. Ja precis Guzzi, Carl funderar vi själva på, och trots det glömde jag bort den :D. Men Byske är ju en mer genuin kamin. Om det är så att många begagnade kaminer från Norge har sålts till Sverige kommer vår lagstiftning säkert att göra en del med prisbilden. Vår lagstiftning är en anpassning av
    Jiji · 1m · 11 svar · 568 läst · Byggnadsvård
    ·
  2. HasseTeknik

Hydroforpump: luftbubblan försvinner snabbt

[citat] När elen slås på, så ska kranen vara stängd igen.
    HasseTeknik · 5m · 16 svar · 99 läst · Vatten & avlopp
  3. V

Vilken hyvel???

[citat] Skulle säga att mycket styrs av dina behov. Mortenhyveln är ju betydligt större och tyngre. Har du plats för en sådan och den är i bra skick hade jag valt den. Verkar vara vändskär på Lunahyveln, är dom postningsfria så är det värt ganska mycket tycker jag.
    vectrex · 6m · 1 svar · 2 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  4. Jiji

Bullerutredning. Vad händer sen?

Nej precis, tyvärr är det ofta så. Detta eftersom man anser att det skulle bli en orimlig kostnad för Trafikverket att åtgärda alla som är bullerstörda. Sedan är det så att den som skrivit det där har inte koll på trafikbullerförordningen. Det är sedan 2017 60 dBA som gäller från väg och spårtrafik, vid fasad, i ekvivalentvärde. Här är trafikbullerförordningen.
    Jiji · 7m · 7 svar · 252 läst · Miljö & hälsa
  5. B

Husdrömmar: Amy och Love återupplivar ödehus i Vinslöv

Eller att låter en finsnickare att tillverka nys gammal fönster så skulle det bli finns. Sliten så dom måsta renoveras kanske, men dom har nog inte sådan kunskap att kunna bedöma det. Jag har renoverat fönster som en 1/3 av bågen var rutten och karmen var bara att göra en ny, men det gick att renovera dom. Så deras kunskap är nog inte så bra när det gäller att berömma sådant.
    Bjor · 8m · 108 svar · 18,5k läst · Artikelkommentarer
    ·
  6. K

Svartmögel på ny fasad

Vi målade om vårt hus för 3 år sedan. Falurödfärg. Nu 3 år efter så är norra sidan så svart prickig så det ser ut som falu svartfärg. Så ni menar att det är linoljan i färgen som gör att svart möglet frodas?? Ja och att vi har fuktiga höstrar/vintrar nu gör tiden. Jag är inne på byta hela fasaden och byta till annan färg. Något dör det inte biter på. Men visst. Dem vita
    Karl-Magnus Holmbäck · 8m · 10 svar · 1,9k läst · Byggnadsvård
    ·
  7. C

Tyst väggklocka eller Digital?

Denna är också helt tyst! https://www.ikea.com/se/sv/p/tjalla-vaeggklocka-80357878/
    Caan · 8m · 4 svar · 324 läst · Övrigt off topic
  8. E

Oskyldigt anklagat att ha anmält svartbygge av grannen

Är i liknande situation som din. I vårt fall är vi på väg att sälja vårt hus bl a pga mkt skit snack i området. Pallar bara inte med sånt. Iaf huset ligger ute under kommande försäljning, fotat o klart, x antal intressenter har varit o tittat. Efter två månader kommer grannen bredvid o vill att vi skal skriva under på hans "svart" bygge förråd. Svarar så att vi är i
    Engeln · 9m · 31 svar · 7,1k läst · Bygglov
  9. V

Tävling: Vinn en kraftfull borrskruvdragare

Svar 140 Nm. För att vi flyttade till hus i oktober. Har sedan dess fått höra att jag inte uppnår den sanna njutningen med hus, innan jag gjort en riktig uteplats att sitta på till sommaren. Ett hus är inte komplett utan en riktig uteplats helt enkelt. Riktiga verktyg så är mycket vunnet, därav tycker jag att jag ska vinna.
    vessen · 11m · 138 svar · 3,4k läst · Tävling
    ·
  10. En apelsin

Hjälp med verktygspark till fritidshus/modulhus

[citat] Tack för svar! Jag ska titta lite på olika aket, kanske med bättre innehåll!
    En apelsin · 12m · 7 svar · 75 läst · Fritidshus
  11. J

Inkommande vatten (32mm PEM) i krypgrund

Nej inga synpunkter som sådant, då ska V-kabeln gå in på den raka delen och inte in i 45:an som en del montageanvisningar säger, i Y:et finns det lite vassa kanter som inte är bra, kabeln kan vibbrera i den och skava sönder i vattenströmningen. En V-kabel ska inte monteras i knän oavsett plast eller metall
    jonaserik · 15m · 3 svar · 128 läst · Vatten & avlopp
    ·
  12. M

Fråga om elrör i betongplatta

[citat] Exakt. Har man många uppstick så är det klurigt att träffa alla väggar bulls eye
    mugatu · 17m · 11 svar · 444 läst · El
  13. A

Svajig vägg efter pocketkarm

[citat] stämmer. Dörrpartiet är konstruerat för att fästas i bak och framkant samt i golvet i mitten. Uppåt finns inget att fästa igenom pga skenan för dörren. Tanken är nog att väggklädnaden går från golv till tak och stabiliserar det ytterligare samt att det är en rejäl stålskena i toppen som håller den styv.
    Awesome_Pat · 20m · 5 svar · 242 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  14. S

Vad gör man med fukt under plast i grunden?

[citat] Just så men ingen ”asfaltrock” el liknande! Den möglar och är otät. Det finns bättre oorganiska skivor alt cellplast under hela ytan.
    seniorkonsult · 23m · 67 svar · 14,2k läst · Grund & markarbeten
    ·
  15. J

Uppvärmning. Jag förstår inte grejen.

[citat] I åtanke på ditt namn ska du ha full kontroll av allt och avger en del svar som kan vara lite sisådär., med sanningar. I och med att du anser dig veta så mycket och ifrågasätter en del, så kanske du ska tänka till lite innan du skriver. Det med en ON/OFF drift BÖR/SKA du då veta allt om, en sådan ska inte arbeta mot några stängda ventiler/termostater, det ska vara fritt
    jonaserik · 23m · 33 svar · 2,0k läst · Värme allmänt
  16. D

Skada på villa före tillträde

Frågan är ju om avvikelsen är så stor att den motiverar åtgärd eller ersättning. Det låter ju som att den är åtgärdad så bra det går.
    Daniel 109 · 24m · 3 svar · 76 läst · Frågor om juridik och fastighetsrätt
  17. J

Värmeeffekt i kakelugn?

Vi har åtta eldstäder på 330 m3. Ursprungligen tio. På den tiden fanns det tjänstefolk. Vi har eldat en del, och kakelugnar får två eller tre i lägg per dygn i de rum som behövs värma. Kök, sovrum och salong. Stängda dörrar. På morron är det svalt. Blåser det ute är ett gammalt hus inte tätt nog så det känns direkt. Det jag menade med att drag är problemet. Och kalla golv.
    Jehu · 24m · 34 svar · 6,7k läst · Byggnadsvård
    ·
  18. pacman42

Fast med nedbrunnet hus trots försäkring

Vad vet vi om hur stor yta hon kan få i markplan om hon följer detaljplanen? I mitt område så finns det tre modeller på hus att välja på. Där mitt hus står så får man bara bygga två våningar, men då med begränsad markyta. Mitt hus kan inte bli större än 100kvm om det bara byggs i ett plan. I detta fallet kanske huset blir ännu mindre? Problemet kan alltså vara att huset som
    pacman42 · 27m · 19 svar · 676 läst · Artikelkommentarer
  19. KnockOnWood

Åt vilket håll skulle ni lägga golvet?

Kanske bäst med en kompromiss: Lägg golvet diagonalt. Så blir (nästan) alla missnöjda :(
    KnockOnWood · 28m · 12 svar · 418 läst · Golv
    ·
  20. Incinerate81

Läckage och fuktiga takreglar

Tack för tipset! gick upp och kikade på taket. troligtvis detta som var orsaken till läckan.
    Incinerate81 · 29m · 4 svar · 237 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  21. R

Bygga nytt Älvsbyhus, låter detta realistiskt?

Tack för era svar. Tänkte om någon här hade en liknande situation. Tänkte boka möte med banken denna vecka så får vi se vad dom säger. Tänkte om någon mer som kanske byggt med Älvsbyhus som kan berätta hur det ekonomiska gick till, vilka steg och när det gjordes osv.
    rusta · 29m · 3 svar · 75 läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  22. Adelvera

Godkänd infiltrations system? Vatten i luftrör.

Hej, Vi köpte en tomt med en färdigbyggd infiltrations system där all gråvatten pumpas ifrån vårt nyblivna hus. Vi har bott i huset ca 2 år nu. Det jag vet är att grundvattnet är väldigt högt på tomten. Ca en meter under markytan under höst och vår samt en skiss hur installationen skulle göras. Tror att jag har ett problem med infiltrationen pågrund utav att det sprutar vatten ur
    Adelvera · 30m · 0 svar · 1 läst · Grund & markarbeten
    ·
  23. KnockOnWood

Lägga massivt trägolv direkt på golvbjälklaget, är det ok?

[citat] Dessa har jag använt. 57 mm varianten till 26 mm golv. [bild] https://www.gunnebofastening.se/produkt/?product_id=297&family_slug=skruv
    KnockOnWood · 31m · 28 svar · 14,2k läst · Golv
    ·
  24. T

Mögel på utsidan av fasad?

Skulle gissa att det är mycket värme som tränger ut där å så blir det kondens på brädorna och ibland fryser det och sen tinar det osv håller det på så vissa perioder är det nog konstant fuktigt där. Så det lär nog komma tillbaka
    TheGame · 32m · 4 svar · 67 läst · Fasad
    ·
  25. R

Mossa på tak = Bensaltensid

När kan man lägga på impregnering.tänkte köra grönfri snart.hur länge ska det dra innan man lägger på impregnering.
    rickys · 34m · 284 svar · 206,4k läst · Tak & vind
    ·
  26. E

Blinkade lampor

Beroende på hur nätet "ser ut" där du bor kan dippar även komma från grannar om det är ett svagt matande nät.
    elmont · 35m · 8 svar · 165 läst · El
  27. F

28x145 trall, vad tycker ni om det?

[citat] Det är betydligt lättare att arbeta med torr trall. Lätthanterad och så har den vridit sig färdigt. Trä brukar bli snett och vint när det torkar, då låter jag hellre det bli snett innan jag lägger dit så jag kan räta ut vartefter jag lägger dit det. Istället för att bygga dit nått som blir snett i efterhand och troligtvis drar av en massa skruv på köpet.
    Finndjävel · 39m · 9 svar · 9,7k läst · Altan & uteplats
    ·
  28. K

Hitta jordvärmeslang

[citat] Eller har han frusit ihjäl.:rofl:
    knipo · 45m · 16 svar · 4,0k läst · Värmepumpar
  29. S

Fuktskada efter fuktskada...

Förstår inte riktigt din fundering om risken med ”köparen skriver inte på överlåtelsen? Har ni inte skrivit kontrakt? Om inte så är det ju du (TS) som är innehavare fortfarande och äger problemet.
    seniorkonsult · 50m · 12 svar · 1,1k läst · Badrum
  30. G

Kostnad för en Energideklaration

Grejen med snålsprutande munstycke som monteras överallt, gör bara att t.ex. jag måste stå med kranen på max och spola mycket längre än om jag haft ett normal kran/munstycke. Det första jag gjorde när de monterade skräpmunstycken i min lägenhet var att sätta tillbaka en riktig duschmunstycke samt i kökskranen så de går att använda. Sedan håller jag med många här,
    GargamelSE · 51m · 84 svar · 25,6k läst · Köpa & sälja hus
Laddar...