Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. KnockOnWood

Lägga massivt trägolv direkt på golvbjälklaget, är det ok?

[citat] Dessa har jag använt. 57 mm varianten till 26 mm golv. [bild] https://www.gunnebofastening.se/produkt/?product_id=297&family_slug=skruv
    KnockOnWood · nu · 28 svar · 14,2k läst · Golv
    ·
  2. Anna_H

Fast med nedbrunnet hus trots försäkring

[citat] Det hänger väl på att hon vill komma åt hela sin bostad och då vill ha hissen bekostad av kommunen eftersom det är de som förbjuder henne att bygga enplans. Är ju rätt rimligt att kommunen om de förbjuder henne att bygga som huset var förut betalar merkostnaden. Men det medger alltså inte anpassningsreglerna. Allra rimligast vore ju att godkänna ett avsteg från de nya
    Anna_H · nu · 18 svar · 676 läst · Artikelkommentarer
  3. E

Tävling: Vinn en kraftfull borrskruvdragare

Svar - 140Nm Motivering; Precis köpt en gammal gård, som behöver en massa massa vård. Att då kunna skruva med mycket kraft, gör att min själ kommer känna en styrka jag tidigare inte haft. För att renovera ett hus som funnits i över hundra år, gör att man lätt sliter sitt hår. Att jobba med en AEG av hög kvalité, gör förhoppningsvis att jag slipper skaffa mig en tupé
    Elijas · nu · 135 svar · 3,4k läst · Tävling
    ·
  4. T

Mögel på utsidan av fasad?

Skulle gissa att det är mycket värme som tränger ut där å så blir det kondens på brädorna och ibland fryser det och sen tinar det osv håller det på så vissa perioder är det nog konstant fuktigt där. Så det lär nog komma tillbaka
    TheGame · 1m · 4 svar · 67 läst · Fasad
    ·
  5. R

Mossa på tak = Bensaltensid

När kan man lägga på impregnering.tänkte köra grönfri snart.hur länge ska det dra innan man lägger på impregnering.
    rickys · 3m · 284 svar · 206,4k läst · Tak & vind
    ·
  6. C

Oskyldigt anklagat att ha anmält svartbygge av grannen

Bara jobba med samma metoder! Tala med den värsta skvallerkärringen i området (sådana finns i varje kvarter) och säga att du har hört att du blivit (oskyldigt) anklagad för att anmält grannen för svart bygge! Jag hade nog gått och ringt på och undrat vad f#n han/hon menar med sina anklagelser och hur de hra kommit till den slutsatsen? Och även om du har anmält så har du inte gjort
    CalleSpeed · 3m · 27 svar · 7,1k läst · Bygglov
  7. E

Blinkade lampor

Beroende på hur nätet "ser ut" där du bor kan dippar även komma från grannar om det är ett svagt matande nät.
    elmont · 4m · 8 svar · 165 läst · El
  8. S

Svartmögel på ny fasad

Det ska påpekas att möglet i sig spelar ingen som helst roll, trät blir inte kontaminerat på nåt sätt och där det inte finns nåt kvar att leva på så dör det och det blir bara missfärgat. Att hålla på och mögeltvätta är alltså ganska bortkastat i det flesta fall.
    Stefan1972 · 4m · 9 svar · 1,9k läst · Byggnadsvård
    ·
  9. F

28x145 trall, vad tycker ni om det?

[citat] Det är betydligt lättare att arbeta med torr trall. Lätthanterad och så har den vridit sig färdigt. Trä brukar bli snett och vint när det torkar, då låter jag hellre det bli snett innan jag lägger dit så jag kan räta ut vartefter jag lägger dit det. Istället för att bygga dit nått som blir snett i efterhand och troligtvis drar av en massa skruv på köpet.
    Finndjävel · 7m · 9 svar · 9,7k läst · Altan & uteplats
    ·
  10. Stenhaga

Hydroforpump: luftbubblan försvinner snabbt

[citat] Det är den här som är ikopplad nu. Jag ska precis börja såpspraya och leta läckage. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/hydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-731126/
    Stenhaga · 7m · 10 svar · 99 läst · Vatten & avlopp
  11. K

Hitta jordvärmeslang

[citat] Eller har han frusit ihjäl.:rofl:
    knipo · 14m · 16 svar · 4,0k läst · Värmepumpar
  12. S

Fuktskada efter fuktskada...

Förstår inte riktigt din fundering om risken med ”köparen skriver inte på överlåtelsen? Har ni inte skrivit kontrakt? Om inte så är det ju du (TS) som är innehavare fortfarande och äger problemet.
    seniorkonsult · 19m · 12 svar · 1,1k läst · Badrum
  13. G

Kostnad för en Energideklaration

Grejen med snålsprutande munstycke som monteras överallt, gör bara att t.ex. jag måste stå med kranen på max och spola mycket längre än om jag haft ett normal kran/munstycke. Det första jag gjorde när de monterade skräpmunstycken i min lägenhet var att sätta tillbaka en riktig duschmunstycke samt i kökskranen så de går att använda. Sedan håller jag med många här,
    GargamelSE · 20m · 84 svar · 25,6k läst · Köpa & sälja hus
  14. J

Koppla in Vadsbo Krondimmer

Inte glömma skarva ihop jorden med en toppklämma!! Strömbrytaren måste också ha fas vid L som sedan kopplas till S1 och S2 när omkopplaren sluts. Man brukar sätta impulsfjädrar under knapparna på strömbrytaren så de fjädrar tillbaka automatiskt när man trycker och sluter omkopplaren.
    Josth · 21m · 3 svar · 125 läst · El
    ·
  15. V

Hjälp med verktygspark till fritidshus/modulhus

[citat] Ja, jag tycker om DeWalt. Men fundera ett par gånger extra om det är värt det där paketet. Batteridriven arbetslampa och batteridriven sticksåg är kanske inte något jag skulle valt.
    vectrex · 22m · 6 svar · 75 läst · Fritidshus
  16. V

Infälld hylla - övergång gips till mdf

[citat] Efter att ha bestämt oss för att leja bort spackling och målning passade vi på att rådfråga honom kring den infällda hyllan. Han tyckte att Mazens lösning med att låta gipsen täcka mdf-kanten lät bra så det fick det bli! Återkommer med bild när allt är klart! Tack alla för all hjälp!
    Vredet · 26m · 22 svar · 1,2k läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  17. Boränteroboten

Jämför din bolåneränta

"2,25%, Swedbank, 934 000, 3 månader (rörlig) ..." En anonym person har fyllt i sin ränta. Jämför din ränta på www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
    Boränteroboten · 29m · 8,0k svar · 216,7k läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  18. V

Hur mycket försenat får ett bygge bli?

Konsumenttjänstlagen 29 § är tillämplig; dvs om förseningen är av väsentlig betydelse för dig som konsument, har du rätt att häva kontraktet i kvarvarande delar. Men det blir troligen billigare att låta firman göra klart jobbet än att häva och ta in en ny. Men ta kontroll över projektet och ha täta avstämningar med företaget. Du ska hålla inne betalning, inklusive vitet, till
    Vanbeasten · 30m · 5 svar · 676 läst · Juridik
  19. Claes Blåe

Skada på villa före tillträde

Du verkar vara inne på helt rätt spår. Säljaren står faran om fastigheten av våda (olyckshändelse) skadas medan den fortfarande är i säljarens besittning. (Rådighet). Faran övergår till köparen på den avtalade tillträdesdagen, det vill säga även om köparen av egen orsak faktiskt tillträder senare. Jordabalken (JB)) 4:11. Situationen brukar regelmässigt av fastighetsmäklare
    Claes Blåe · 32m · 1 svar · 76 läst · Frågor om juridik och fastighetsrätt
  20. Jakob80

Hur täta så möss inte kommer in?

Vi hade väldig måna små möss hemma och i garaget. Köpte en musskrämma på https://www.fagelskramma.se/mus Vill bara tilläga att vi har en hund hemma, han hör inte ljudet och påverkas inte av den. Gjorde susen!! Hör inte fler möss i väggar och på vinden. Rekommenderar verkligen Kopierat info från hemsidan Denna avvisare har två funktioner: Ultraljudsvågor, som orsakar hörsel
    Jakob80 · 33m · 18 svar · 1,9k läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  21. Keiller

Husdrömmar: Amy och Love återupplivar ödehus i Vinslöv

[citat] Fönstren var rätt slitna och i dåligt skick, enligt Love själv (i en kommentar här som nu är borttagen) dessutom var de flesta av husets originalfönster utbytta redan innan paret köpte huset så valet att byta de få kvarvarande originalfönstren var nog ett bra beslut.
    Keiller · 35m · 107 svar · 18,5k läst · Artikelkommentarer
    ·
  22. E

Fråga om elrör i betongplatta

Man gör ursparningar (med tex en frigolitbit) i i golvet där golvrören slutar så att man senare kan ansluta rören i golvet mot dom som sitter i väggen. När sedan huset är på plats skarvar man ihop rören och gjuter igen ursparningen. "frigoliten" kan gärna vara några dm i fyrkant så man har chansen att träff någorlunda och så att man kan arbeta på ett vettigt sätt.
    elmont · 37m · 10 svar · 444 läst · El
  23. rindler

Kontrollera inomhusluften firma?

[citat] Den drar ju iväg uppåt efter nån dag, men det är bara en del av kalibreringen.
    rindler · 39m · 7 svar · 517 läst · Ventilation
    ·
  24. Cancerman_777

Så lång tid tar det att inreda övervåningen

Jag har gjort detta jobb själv i två hus; tilläggsisolera, ångspärr, skivmaterial, fuktspärr, ytskikt, el, ventilation. Det tar tid. Lång tid. Det kommer ALLTID situationer som man inte tänkt på och inte vet hur man skall lösa. Men...man löser det, och känslan när man är "klar" är magisk.
    Cancerman_777 · 40m · 2 svar · 172 läst · Artikelkommentarer
  25. G

Ny kamin, äldre utseende

Carl då? https://www.spisochkamin.se/kaminer/klassiska-kaminer/westbo-carl-39498151
    Guzzi · 41m · 10 svar · 568 läst · Byggnadsvård
    ·
  26. Keiller

Bygga ett "minimalt" permanentboende

Jag satt och funderade en dag på om man kanske skulle bygga om garaget till en liten lägenhet för mig och min fru att bo i när vi blir pensionärer. Garaget borde bli billigare att bygga om än att handikappanpassa huset. Dottern får naturligtvis ta över huset, så slipper hon ge sig ut på en dyr och osäker bostadsmarknad.
    Keiller · 42m · 88 svar · 11,6k läst · Bygglov
    ·
  27. T

Tyst väggklocka eller Digital?

[citat] Classes urverk är också väldigt tysta så kanske kan ni bara byta urverk i er nuvarande klocka. Jag har gjort det och är väldigt nöjd.
    Trrttsch · 47m · 3 svar · 324 läst · Övrigt off topic
  28. E

Svetselektroder går av

Hej! Jag har skaffat denna pinnsvets (MMA) från expondo https://www.expondo.se/stamos-pro-series-mma-svets-250-a-hotstart-igbt-pro-10020203. Lyckades tända elektroderna någon gång men efter ca 2 sekunder gick de av vid elektrodhållaren. Denna blev då även svart. Jag körde 2,5 och 2mm rutila elektroder och höll mig inom strömintervallet för dem. Slipade av färg på svetsgodset både
    ErikStal · 50m · 0 svar · 23 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  29. timmelstad

Vad har ni för bolåneränta?

Jag kan ju flika in nu att Ålandsbanken var väldigt snabba med att i mellandagarna höja sin listränta ytterligare efter senaste räntebeskedet. Det gör att de lär börja stiga i snitträntorna framöver. I dagsläget har de nu en listränta på bolån på 2,35%. Med vår tidigare förhandlade rabatt om 0,85% hamnade vi därför på 1,50% i rörlig ränta. Ingen katastrof men knappast
    timmelstad · 60m · 2,3k svar · 484,4k läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
    ·
  30. L

Yale doorman

[citat] Först Yale (ASSA) för felsökning, det var dom som konstaterade att det var fel modell. Själva bytet var tvunget att gå via Bauhaus kundtjänst.
    Lydén · 1h · 1,4k svar · 583,4k läst · Teknik
    ·
Laddar...