Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. U

Bygga ett "minimalt" permanentboende

[citat] Jag har i 8 år hämtat drickbart vatten i 2,5 l dunkar i , Kyrkan eller hos närboende. Jag har kompost, återvinner det som går och stampar ur luften ur soppåsen då blir det 2 säckar per år, 3 om jag har klädtrasor och skor. Cyklar eller går till återvinningplatsen gör att jag inte behöver stoppa i mig kolesterol-sänkande =ohälsosamma statiner =o)
    U i CAR · 11m · 83 svar · 10,4k läst · Bygglov
    ·
  2. O

Laminatgolv

Inget av dom som blir krångligare än det andra att lägga?
    Orrmoelvis · 22m · 3 svar · 33 läst · Golv
  3. K

På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2

[citat] Vi har tidigare diskuterat att vi behöver baskraft, balanskraft och att vindkraften är positiv men opålitlig. En bra baskraft som väl klarar grundeffekten vattenkraften som klarar svängningar i effekten. Vindkraften sparar vattenmagasinen för en vinstgivande export, men varför skall vi förbrukare stå för de oerhörda vinsterna i kraftindustrin?
    kest · 27m · 1,8k svar · 77,2k läst · Artikelkommentarer
    ·
  4. S

Tilläggsisolerad vind

Tror inte att bjälklagret till vinden har en ångspärr. Det är sällan lyckat. Vad är det för isolering?
    Silver78 · 42m · 1 svar · 58 läst · Isolering
    ·
  5. Tomtom79

Plast lådor (flyttkartongs storlek)

[citat] Ja, säg att ens hus är värt 20000 per kvadrat och man har 2,40 i takhöjd samt staplar lådorna från golv till tak så kostar en standard flyttlåda drygt 600:- bara för upptagen volym. Tänker man sig sen att man kanske inte kan nyttja mer än en fjärdedel av volymen pga lite mellanrum, gångar osv så har man snart lagt 100 000:- bara på att förvara de 40 lådorna :-)
    Tomtom79 · 49m · 26 svar · 949 läst · Inredning
  6. 6

Festool CMS-sågbord och sänksågar

Tack för svar och ursäkta sen respons! Har läst på lite mer och hunnit fundera lite sedan jag ställde frågorna. 1. Inga förslag på om det går att justera 0-vinkeln på den äldre TS55? 2. Har ev möjlighet att få köpa en ny TS55R nu till bra pris, så jag funderar på att göra en uppgradering av den gamla TS55, kan kanske ha sina fördelar med att ha två likadana, en i CMS och en
    62_an · 54m · 3 svar · 536 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  7. B

Renovering: Bönehus till bostad

[citat] Allt organiskt material behöver fukt och kalk för att gynna hussvamp så sanera trossbotten och lägg ut heltäckande byggplast i botten samt sätt in en luftavfuktare med en extra värmekälla samt en mätare för RH i krypgrunden.. randisolera krypgrunden med EPS mus o råttskydda
    byggarätt · 1h · 135 svar · 17,0k läst · Socialt & projekt
    ·
  8. tommib

PEX i krypgrund m.m.

Jag tänker mig att det är någon form av helgardering. Kan ju också ha med t.ex. gnagarrisk att göra. Som sagt, jag har struntat i det (omedvetet, jag missade den informationen i deras material). Jag har även inkommande vatten i "krypgrunden" vilket skulle vara big nono enligt rörisen som drog dit det men när jag berättade för honom att jag loggar och att tempen aldrig understigit 12
    tommib · 1h · 9 svar · 297 läst · Vatten & avlopp
  9. V

Kan jag använda induktionshäll + inbyggnadsugn i detta vägguttag?

[citat] För att förenkla (det utomordentliga) svaret ovan lite och svara på hur du vet att det finns en nolla i din elcentral! Det vet du därför annars hade ingen elektrisk apparat som du kopplar in i någon av lägenhetens eluttag fungerat (bortsett från apparater avsedda att endast kopplas mellan två faser i ett trefasuttag då, som din gamla spis).
    vectrex · 2h · 19 svar · 690 läst · El
    ·
  10. C

Trasig multimeter? Något att göra, eller köpa ny?

[citat] Du har nog helt rätt angående Schneider. Jag tror inte de tillverkar dessa själva, det är nog en re-brandad Kina-mätare. Jag gissar på All-sun (http://www.all-sun.com/EN/p.aspx), som förvisso verkar helt OK grejor. Den som finns på Bauhaus saknar spontant auto-range och true RMS. Å andra sidan är den ju billig, så det är väl inte någon rip-off direkt. Frågan är om den
    cpalm · 2h · 42 svar · 1,5k läst · El
    ·
  11. L

Konvertera element - säkra ner?

I industrin styr man en 3-fas Belastning on/off med en TRIAC statiskt relä.
    Leif i Skåne · 2h · 9 svar · 268 läst · El
  12. Hemmakatten

Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan

[citat] Jättesnyggt! Men om jag ska klaga!?;) så möjligtvis lite rakare ben.
    Hemmakatten · 2h · 2,3k svar · 1159,4k läst · Möbelsnickeri
    ·
  13. Hemmakatten

Köpa valnöt. Vad kan man förvänta sig av utseendet?

Har ingen praktisk erfarenhet av valnöt. Men i vårt hus hade vi en 18 meter lång valnötsvägg med förvaring. Det var faner. Inget skåp hade de grova ådringar TS visade. Fantastiskt snygga skåp, och massiva valnötsskivor.
    Hemmakatten · 2h · 2 svar · 112 läst · Möbelsnickeri
    ·
  14. MugAssMaz

Innetak i friggeboden .

Takgips?
    MugAssMaz · 2h · 1 svar · 56 läst · Byggmaterial & byggteknik
  15. TomasJor

Få ersättning istället för reparation på helförsäkrad bil?

[citat] Nu landar vi nog lite OT men bilen var 4 år gammal och helförsäkrad. Att blanda in vandalisering och räddning gör inte detta klarare för TS.
    TomasJor · 2h · 19 svar · 617 läst · Övrigt off topic
  16. pacman42

För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

[citat] Har du koll på vad de kostar i underhåll och försäkring? Den billigaste försäkringen jag hittade på Twizyn förutom Renaults egen (4700kr/år) låg på 16000kr/år (hade offerter på 50kkr per år). A-traktorer kan du inte ens få vagnskadeförsäkring på.... Samt bränsle med de varvtal de gör? Två barn och fem år med Twizy räknar jag med vara en bra investering.
    pacman42 · 2h · 2,5k svar · 135,0k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  17. Dheri

Egen glidgjutning godkänd!

Tack för rapporten! Alltid lika härligt när man får läsa om lyckade projekt.
    Dheri · 2h · 394 svar · 302,2k läst · Värme allmänt
    ·
  18. N

Radonsug

[citat] Fläkten sitter i tvättstugan och hålet genom bottenplattan sitter nästan mitt i huset. Den lilla mängd luft som fläkten klarar av att suga leder jag ut via en ventil på källarväggen Har två lägen på fläkten men det verkar inte spela någon roll om jag kör på lågt eller högt läge eftersom sanden är både kompakt och fuktig. Skulle kanske fungera med en vakumpump? Kanske
    nallepu · 2h · 10 svar · 2,3k läst · Miljö & hälsa
  19. D

Något annat än pemslang

Köp riktiga kopplingar de där fenomenen förekommer normalt sett inte.
    Daniel 109 · 2h · 8 svar · 348 läst · Vatten & avlopp
    ·
  20. P

Självscanning eller inte

[citat] Visst kan du det. Betalar alltid med Samsung Pay / Ica kortet
    Peter_K · 2h · 145 svar · 5,8k läst · Övrigt off topic
    ·
  21. yonna

Isolering av hus med korsvirkesstomme

Jag var med vid en försäljning av äldre korsvirkes/lertegelhus. Mina vänner hade köpt det helrenoverat ett par år tidigare och hade inte gjort något vid det under åren. Huset kändes fräscht. Besiktningsmannen sa direkt när han kom in genom dörren att det luktade mögel! Vi var mycket frågande till påståendet. BM gjorde ett pyttehål i en av ytterväggarna som isolerats från
    yonna · 2h · 1 svar · 34 läst · Byggnadsvård
  22. E

Uppvärmning. Jag förstår inte grejen.

[citat] En BVP på 10kW som är av ONOff modellfår ryckiga körtider när bara lite värme behövs. Det är vanligt att man får knäppningar i elementen just pga ingen effekt/hög effekt ut till kalla element. Start/stopp sliter på maskinen, så kontinuerlig drift är skonsammare.
    eleson · 2h · 28 svar · 1,6k läst · Värme allmänt
  23. K

Saknar jag delar av en bärande vägg?

Lägg plyfan centrerad. Vid upplägget blir ingen nedböjning att tala om. Momentet vid upplägget kan tas ur beräkningen.
    kest · 2h · 8 svar · 486 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  24. Johannes Carlsson

Åt vilket håll skulle ni lägga golvet?

Skulle lagt det längs med korridoren då det är en så väldigt lång sträcka är det där det kommer upplevas som störst skillnad och konstigt om det ligger på tvären. Och såklart alla rum i samma riktning
    Johannes Carlsson · 2h · 9 svar · 286 läst · Golv
    ·
  25. Johannes Carlsson

Vilken vit på aluminumfönster?

Glans 80, verkligen? Det är sjukt blankt varför har dom det? Kolla med några andra tillverkare vad dom erbjuder
    Johannes Carlsson · 2h · 1 svar · 47 läst · Fönster & dörrar
  26. S

Tips på bra tyst handdusch?

Inget susande, upplevs tyst, ger bra strålar och håller sig fräsch länge.
    Soolind · 3h · 3 svar · 122 läst · Badrum
  27. Johannes Carlsson

Minsta avstånd garage och attefallshus

Tycker det låter tokigt att garaget skall räknas som huvudbyggnad i ena fallet och inte i andra. Sitter dom ihop är det huvudbyggnad och du bör kunna göra en attefallstillbyggnad.
    Johannes Carlsson · 3h · 5 svar · 199 läst · Bygglov
  28. H

Isolera källare innifrån.?!

Börja med att prima den putsade väggen för bättre vidhäftning. Använd en så grov tandspackel som du hittar, minst 12 mm eller gör strängar med fix ca 10 cm mellanrum. Tryck dit frigoliten mot fixet. Efter att du fått på frigoliten på en vägg, låt det torka en vecka. Montera nu upp aquaskivan på samma sätt. Det som är lite trixigt är att få den att sitta kvar under torktiden.
    hackatall · 3h · 24 svar · 731 läst · Isolering
  29. E

El under golvet. Sätta dosa

Skulle du inte lyfta det och gjuta en platta? Jag har ju blandat ihop dig och någon annan :D:oops:
    elmont · 3h · 5 svar · 186 läst · El
    ·
  30. V

Över eller underdimensionera bergvärmepump

[citat] Arbetstank är oftast den bästa lösningen så du tänker rätt
    vvs facit · 3h · 35 svar · 880 läst · Värmepumpar
Laddar...