Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. useless

Hur kunde Karolinska bli så dyrt?

Man gjorde väl samma misstag som många här på forumet - Dvs anlitar hantverkare utan ett tydligt avtal och utgår ifrån att dom är professionella, snabba och tillvaratar kundens intressen?
    useless · 4m · 15 svar · 898 läst · Övrigt off topic
  2. Hojte

Ny kamin, äldre utseende

Salen har ingen murstock så en kakelugn är uteslutet, blir stålskorsten. Tänkte på denna, varför då? Det går väl bra med stålskorsten för en modern kakelugn, visst dyrt men snyggt, vet inte takhöjden i salen men man kan ju alltid bygga på så att kakelugnen går upp i taket och så syns inte skorstenen mer ifrån salen :)
    Hojte · 7m · 6 svar · 148 läst · Byggnadsvård
    ·
  3. V

Tävling: Vinn en kraftfull borrskruvdragare

Max vridmoment 140 Nm!! Jag behöver uppgradera mig från min Ikea-skruvdragare och denna vore en perfekt ersättare!
    VictoriaKy · 7m · 33 svar · 687 läst · Tävling
    ·
  4. [SKPG]Zamora

Hörlurar som inte ramlar ut under löpning?!

Jag har provat både Urbanears Stadion, Urbanears Plattan samt Samsung Gear Icon X. Av dessa skulle jag rekommendera Urbanears Stadion. Tyvärr var jag tvungen att införskaffa ett par nya, då Stadion inte var riktigt kompatibla med min Garmin 645M med påföljd att ljudet hackade ibland. Köpte då Skullcandy Method Wireless, billiga, bra, schysst ljud men framförallt garanterad kompabilitet
    [SKPG]Zamora · 24m · 12 svar · 242 läst · Teknik
  5. A

När sjutton ska man måla ytterfasaden

Månader utan R brukar man väl säga är bäst tid. Men inte i stekande sol eller regn.
    andhak2802 · 1h · 1 svar · 92 läst · Fasad
  6. optimum

Är TV kalibrering nödvändig?

[citat] Vi har precis samma erfarenhet. Frugan köpte en TV på Elgiganten till sin mor och blev pålurad en kalibrering för 700-800 (kommer inte ihåg exakt pris) Hon kunde inte argumentera om det behövdes. Vi åkte dit samma dag och jag var med då och frågade varför de prackar på mindre tekniskt kunniga kunder sådant. Säljaren blev sur och var mycket otrevlig. Det slutade med att vi
    optimum · 1h · 208 svar · 17,5k läst · Teknik
    ·
  7. davveno1

Hur kakla snyggast med fasade kanter?

När jag kaklade med samma plattor så fanns det även halvplattor att köpa som var fasade som en hel, Höganäs har jag för mig att det var.
    davveno1 · 2h · 4 svar · 157 läst · Kök
    ·
  8. Nötegårdsgubben

Tävling: Vinn oinredd handgjord verktygslåda

Jag är häpen och förvånad över bristen på förslag. Jag är inte bättre jag, jag jobbar inte åt andra och kör med öppna tråglådor när jag ska ha fram de verktyg jag behöver. Lite som @useless beskrev ovan. Men att inte fler snickare, målare, rörkrökare, hovslagare (de hänger kanske inte här), låsgubbe eller andra man kan tänka sig släpar på samma verktyg dag in och dag ut
    Nötegårdsgubben · 2h · 24 svar · 3,6k läst · Tävling
    ·
  9. C

Kvarsittande avdragsbanor puts

[citat] Allt hänger ju på hur snabb man är, men jag skulle inte oroa mig så mycket, du har rätt gott om tid på dig.
    cpalm · 2h · 19 svar · 741 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  10. O

Husdrömmar: Amy och Love återupplivar ödehus i Vinslöv

Jag tycker det finns mycket att säga om alla avsnitt av Husdrömmar. Saker och lösningar man både finner bättre och sämre, det är ju därför det finns en tråd för det. Husdrömmar kan liknas vid många andra renoveringsprogram. Stugfixarna, Property Brothers, Fixer Upper eller varför inte Boise Boys. Tittarna får se hur det såg ut innan, och hur det blev när det är klart och kan
    Oxymoron · 4h · 85 svar · 14,3k läst · Artikelkommentarer
    ·
  11. T

Fästa Elfa i vägg under trapp

[citat] Tror att det är metall men vad vet jag? Hoppas på trä. Tänkte slippa Molly pga att de kan bråka men är det metall så finns väl en bättre sorts Molly för metall också. Tänkte att det skulle bli enkelt men icke.
    tmpolice · 5h · 12 svar · 149 läst · Inredning
    ·
  12. R

På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2

[citat] Mycket möjligt, men inte energibrist i landet vilket var vad Optimum verkade tro (igen).
    RoAd · 5h · 1,7k svar · 75,6k läst · Artikelkommentarer
    ·
  13. hsd

Ur en enda träbit, inget lim

Fenomenalt Undrar vad det är för trä
    hsd · 5h · 4 svar · 346 läst · Möbelsnickeri
  14. leif_eriksson

Då var det bestämt - vi ska bygga lösvirke!

Bakslag i bygget! I onsdags släppte rörmokarna på vattnet i kåken och det som absolut inte fick hända hände - läckage! En rörmokare stod vid avstängningsventilen och den andra var inne i huset och kollade läget. Det tog inte många sekunder förrän de bröt vattnet - de hörde att det spolade i ledningarna fast allt borde ha varit fyllt. Det tog inte lång tid förrän vi såg att det
    leif_eriksson · 6h · 607 svar · 132,1k läst · Lösvirke & timmerhus
    ·
  15. S

Skarva radiatorrör under golv

Du kan i of sig alltid löda.
    Silver78 · 6h · 13 svar · 392 läst · Värme allmänt
  16. G

Har jag ensam äganderätt till mitt hus

Det är omöjligt att helt säkert förutsäga vad utfallet blir vid prövning i domstol. I tråden har många skrivit att sambolagen inte gäller fritidsfastigheter. Så var det men rättstillämpningen utvecklades 2008, se https://lagen.nu/dom/nja/2008s826 Som påpekats tidigare har dock det i tråden aktuella fallet ingen anknytning till omständigheterna i det här nämnda rättsfallet.
    gråsten · 6h · 133 svar · 35,2k läst · Juridik
    ·
  17. Tomtom79

Trappgrindslösning

En sån grind som består av stålrörs-galler samt rör-klammer kanske? Finns såna som har rörklammer med gänga, två såna, en bit gängstång så kan du fästa ihop rören. Lite som det vita beslaget mellan räckena. Finns säkerligen liknande det beslaget också om du inte vill mecka ihop något själv. Man kan annars ta en träbit av ex. ek, borra två hål i rätt dimension,samt ett
    Tomtom79 · 6h · 1 svar · 81 läst · Inredning
    ·
  18. C

Attefallshus

Dom har en jättefin uteplats med perfekt kvällssol och jag behöver mer yta. Kan tyvärr inte placera attefallshus någon annanstans.
    Crank · 6h · 2 svar · 72 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
  19. Åsa Lund

Projekt - Badrum i dränerad källare

Barnens spelkulor funkar säkert de med:)
    Åsa Lund · 6h · 146 svar · 25,7k läst · Badrum
    ·
  20. N

Saknar jag delar av en bärande vägg?

Nu har jag hunnit klä av åtminstone delar av konstruktionen, och även om det ser ut att lämna en del att önska så var det inte riktigt så illa som jag trodde. Nuvarande konstruktion består i en 220x45 C24-regel vilandes på upplag av tre stående 45x70-reglar (sammanskruvade långsida mot långsida) på vardera sida. Spännvidden mellan upplagen är 2,5 m. Upplagen behöver i alla fall
    Nyrostad · 7h · 5 svar · 339 läst · Byggmaterial & byggteknik
    ·
  21. larry78

Uppvärmning attefallshus med stora fönster

Stora fönster i söderläge så kanske du skall fundera på hur du stänger ute värmen med.
    larry78 · 7h · 1 svar · 100 läst · Värme allmänt
  22. M

Tips gärna för snål elektrisk golvvärme i badrum

[citat] Du har rätt, jag misstolkade det du skrev. För mig är "nån hundralapp" ungefär 100 kr, säg 75-125 kr. Jag skulle säga "ett par hundralappar" om det rörde sig om 200-300 kr. Men jag kan acceptera att dessa begrepp inte har en väldefinierad betydelse.
    Magnus E K · 7h · 14 svar · 373 läst · El
    ·
  23. TomasJor

Akryl-färg för att måla möbler?

Klart dyrare blir det ju, vet inte ev kvalitetsskillnad, att servalac är erkänt bra för möbler fråntar ju absolut inte möjligheten att annat är lika bra eller bättre. Har blandat en del klara färger av just Servalac och tycker inte det blir ’platt’. Tråkigt att du fått ett dåligt resultat men det låter som du fått blandat i affären med vit bas?
    TomasJor · 7h · 3 svar · 82 läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  24. K

Livslängd tak 70-tal

[citat] Ett bra bränt lertegel kan lätt hålla 50 år eller mer. Ett annan bränning vittrar sönder i skivor (frostskador) och kräver byte. Detta syns ofta tom från marken. Så ett foto? Ett undertak skall bara ta upp kondens dropp och läckage, mindre mängder snödriv.
    kest · 7h · 15 svar · 7,4k läst · Tak & vind
  25. E

Dreva fönsterdörr?

[citat] Ok tack för snabbt svar! Listen är inte borta nu tyvärr, bilden är när arbetet var pågående men är nu ”klart”. Får kontakta byggarna då och se om det kan åtgärdas. Tack!
    Estelletiger · 7h · 2 svar · 62 läst · Fönster & dörrar
    ·
  26. Boränteroboten

Jämför din bolåneränta

"1,24%, Länsförsäkringar, 4 250 000, 1 år ..." erimos har uppdaterat sin ränta. Jämför din ränta på www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
    Boränteroboten · 7h · 8,0k svar · 216,5k läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  27. O

Electrolux EUF2947GOX frys med ismaskin (stopp)

Idag bytte jag ventil, får se hur den beter sig med stora isblock, återkommer om någon dag när den gjort några laddningar. [bild]
    ollo · 7h · 45 svar · 7,6k läst · Vitvaror
    ·
  28. tveksamt

Uttag inne i skjutdörrsgarderob

Det kan ju förstås vara en anledning. :)
    tveksamt · 7h · 7 svar · 243 läst · El
    ·
  29. Johannes Carlsson

Xiaomi Roborock S4

416€ på Amazon.de
    Johannes Carlsson · 7h · 26 svar · 1,3k läst · Villalarm & hemautomation
  30. D

Ang rörläggning

Jag gissar att det är ett rör som går runt till alla element under golvet. Det där är änden på det.
    Daniel 109 · 7h · 6 svar · 185 läst · Värme allmänt
    ·
Laddar...