Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. D

Luft/luft som bara används ett par veckor på sommaren för att kyla

Jag sitter med en datorfläkt jag har kopplat till en gammal 12v omvandlare från någon laddare eller dylikt som blåser rakt på mig vid datorn, känns bra. Tur man sparar sånahära saker. Skulle va skönt med LLVP men det verkar inte som företagen här runt är så pigga på att ge offerter. Om det kommer offert när värmeböljan är äver så har dom försummat sin chans. Redan nu börjar
    DennisCA · 2m · 15 svar · 898 läst · Värmepumpar
  2. Magnussons2018

Magnussons eller Bonnlarssons, enplansvilla i lantlig stil

[citat] Ja jag har läst hela bloggen, för några månader sedan så kommer inte ihåg exakt allt som stod. Är ni nöjda med A-hus som leverantör?
    Magnussons2018 · 2m · 63 svar · 13,3k läst · Socialt & projekt
    ·
  3. nimhed

Ugnen utlöser säkringen

Då var den öppnad
    nimhed · 2m · 29 svar · 467 läst · Kök
    ·
  4. Oldboy

Vill säkerställa att takläcka är lagad själv, på grund av hantverkarbrist.

Det är öppna spikhål i den nya trapetsplåtbiten mellan skorsten och hängränna. Man kan misstänka att läkten under inte dugt att fästa i. Delvis rutten? Oavsett orsak så betyder det att vatten kan rinna in där. Annars ser det gamla plåtarbetet bra och rejält ut. Det som inte framgår av bilderna är vilket skick undertaket/pappen har. Det är ju den som får ta allt vatten som
    Oldboy · 2m · 9 svar · 875 läst · Tak & vind
    ·
  5. Johan Gunverth

Vilken jord till gräsmatta

Nej, det är bättre om man får ut jorden på sin slutliga plats direkt. Handskyffla och packa medelst fottrampning. Tips jag fick från en trädgårdsanläggare var inte magasinera jorden i tjockare lager än 60cm. I stora högar dör den efter ett par månader.
    Johan Gunverth · 3m · 20 svar · 601 läst · Gräsmatta
  6. C

Ett enkelt hus så billigt som möjligt

Ska du ansluta dig till kommunalt VA? Det brukar ligga på 100-200.000kr. Sen ska du fixa marken, är ju väldigt svårt att säga kostnad för det beror på vad som behöver göras. Mellan 100-400.000kr är väl normalt. Material till 100m2 hus, har jag svårt att säga. Men för ett lösvirkeshus kanske 500-700.000kr för billigaste enklaste? Sen har du tomten? 100-500.000kr. Sen tillkommer
    crazytok · 4m · 5 svar · 132 läst · Byggmaterial & byggteknik
  7. pandalus

Segrenovering av 1910-talshus

Glömt lägga upp bild på dörrar vi fick billigt i vintras. Så vi ska alltså byta ytterdörr... blir ju trist att inte ha originalkarm men blir ju iallafall typ tidsenlig ersättning.
    pandalus · 5m · 213 svar · 62,9k läst · Socialt & projekt
    ·
  8. Micro553

Garage - är detta rätt

Musskydd känns bra. Frågan är om det är bra eller dåligt att det är ”öppet” in i garaget - vi tänker ju isolera i efterhand. Är det bra om det finns ventilation då?
    Micro553 · 10m · 11 svar · 475 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  9. Mikael_L

Hjälp skadestånd på ej dold fel

Men köplagen anser väl att man som köpare ska undersöka varan så gott man kan ?
    Mikael_L · 10m · 273 svar · 43,1k läst · Juridik
    ·
  10. D

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

Slipat till ett verktyg för intern gänging, jag hade en bangood sats men bröt sönder alla tre kanterna på skäret som kom med. Måste profilera undersidan lite ännu vid skäret eller så passar det inte in i pilothålet. [bild] [bild]
    DennisCA · 11m · 4,6k svar · 618,5k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  11. F

Dagens verktygsinköp!

Tackar för råden om bräckjärn. Tove såg intressant ut men undrar om det inte blir Hultafors 109-25 ändå. Har deras mini bräckjärn och det är jag mycket nöjd med. Gör sig bättre på väggen med två bräckjärn ur samma märke:D
    FRS05 · 12m · 4,2k svar · 595,3k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  12. Stringfellow Hawke

Investering och uttnyttjande?

Ännu bättre att kolla runt mälaren. Nykvarn, Strängnäs och Mariefred är pärlor inom 50 minuter från Sthlm.
    Stringfellow Hawke · 18m · 5 svar · 398 läst · Fritidshus
  13. M

Hjälp mig sätta en plan för förråd och carport

Jag behöver hjälp att planera in förråd och carport i mitt nybygge! Byggnationen av huset är inne på sin fjärde vecka och jag saknar helt och hållet en plan för ett förråd och carport. Följande premisser gäller Förråd Förrådet måste stakas ut enligt kommunen Förrådet ska helst inte täcka fönstren i Sovrum 2 Förrådet ska vara max 3,7m brett och således ligga 2m från huset
    maximm · 20m · 0 svar · 13 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
    ·
  14. Mikael_L

Placera tvättmaskin i litet badrum (200x160)

[citat] Nej, jag tror inte det är möjligt. Man får liksom egentligen inte bryta mot elsäkerhetskraven, vad man än skriver för vackra papper. Eller kanske inte, man kan ju avvika mot standarden ss436 40 00 (elinstallationsreglerna) om man gör bedömningen att det ändå uppnår tillräcklig elsäkerhet, och detta bör man ju dock dokumentera. Nu upprättar ju typ ingen elektriker någonsin
    Mikael_L · 21m · 15 svar · 295 läst · Badrum
    ·
  15. E

Bästa combokit med cirkelsåg och slagskruvdragare

Om du vill uppdatera cirkelsågandet lite så kika på den här sågen från festool. Gillar man precisionen av en kap/ger men smidigheten av en cirkelsåg så är du är nära perfektion med den här. [MEDIA=youtube]TPdtXHL48og[/MEDIA]
    epw · 27m · 14 svar · 459 läst · Verktyg, maskiner & fordon
  16. D

Köpa krokbockare, var?

eller https://www.sadex.se/webshop/verktyg/verktyg/krokbockare
    daugaard · 28m · 3 svar · 38 läst · Tak & vind
  17. B

Projektet Majas

Två plåtar kvar sen är pannplåten på plats.
    Brännis · 35m · 121 svar · 46,1k läst · Socialt & projekt
    ·
  18. P

Var börjar vi i en renovering?

Jag skulle börja med att ordentligt kontrollera status på det ni har, det är liksom tråkigt att kosta på det ovanpå och sen tvingas byta syll eller riva upp golv. Men börja också skissa själva på hur ni skulle vilja ha det, drömmar måste man ha.
    Per_Eriksson · 35m · 3 svar · 69 läst · Socialt & projekt
  19. D

Vattenkris - här behöver det regna mest

Min brunn har historiskt tydligen varit stabil. Det finns inga brunnar i området som vattnet kommer ifrån. Andras uttag påverkar ju grundvattet minst lika mycket.
    Daniel 109 · 39m · 60 svar · 3,9k läst · Artikelkommentarer
    ·
  20. Mazen

Byggbloopers

[citat] Sant. Men då har väl fabriken fel på sitt måttband..
    Mazen · 40m · 885 svar · 324,1k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  21. estwing

Altanprojekt - prästgård

Lägg all trall med en gång. Inte då å då. Kan inte ta mer än nån dag.
    estwing · 47m · 125 svar · 19,6k läst · Altan & uteplats
    ·
  22. B

Tvättmaskin i litet badrum - behöver tips!

[citat] Jag tyckte det var väldigt skönt att gå från toppmatad maskin till frontmatad. Ännu bekvämare nu när den står på ett 20 cm högt stativ. Jag krälar inte på golvet, vare sig nu eller när TM stod direkt på golvet utan sitter på huk, mycket bättre för ryggen än att böja sig över en toppmatad TM. Om det är mörkt i TM så beror det på dåligt placerad belysning i rummet
    BirgitS · 55m · 24 svar · 3,1k läst · Badrum
    ·
  23. B

Hällskydd under hällen?

[citat] Vad står det i instruktionen till hällen resp. skåpstommen? Är hällen öppen undertill så att det går att komma åt på olämpliga ställen med finger eller redskap? [citat] Jag har induktionshäll själv så jag vet väl hur de fungerar. Eftersom verkningsgraden knappast är 100 % så lär det väl bli viss värme under hällen förutom att en stekpanna som är kring 200 grader
    BirgitS · 1h · 12 svar · 282 läst · Kök
  24. P

Odlingshörnan..

Nu när Squashen är slut så hinner jag med mina små skötebarn! Kapkrusbär, några stycken hade jag visst i år, trots älsklingens hot om repressalier. [bild] En planta! [bild] Jaja! Två iaf... [bild] Några större i skuggan. [bild] :oops: Mvh P-A
    Pagno · 1h · 489 svar · 15,0k läst · Övrigt off topic
    ·
  25. D2g

Fasad med järnvitriol, järnvitrol

Vi har gran, inte furu. Inga svar på dina funderingar i övrigt eftersom panelen är färdigvitriolad men ligger under presenning och väntar.
    D2g · 1h · 253 svar · 127,2k läst · Fasad
    ·
  26. electroluxaren

Trasig tvättmaskin Cylinda, felsökning?

FT26 skall öppna luckan automatiskt efter tvätt. Om inte barnlåset är inprogrammerat. Om det kan är fel i knappen måste man byta kretskort. (Jag har ett nytt liggandes) Om den inte öppnar efter tvätt är det för att visa dig att något inte funkat under resans gång. Tex värmer ej, eller inte tömmer helt, eller motorn inte går riktigt. Men som sagt mer omfattande felsökning behövs.
    electroluxaren · 1h · 20 svar · 18,8k läst · Vitvaror
  27. N

Derome grundmålat standardsortiment - längder?

Hej, Skall renovera om en fasad och behöver beställa planhyvlade brädor, lutar mot Derome. Blir färdiggrundmålade brädor men tänkte förbereda med att måtta vilka färdiga standardlängder jag behöver. För att få pris så snart som möjligt då jag är lite sent ute så tänkte jag ta fram samtliga längder jag behöver köpa ur deras lagerförda sortiment så de snabbt kan ge pris.
    Narone · 1h · 0 svar · 21 läst · Lösvirke & timmerhus
  28. A

Funderar på Solceller på taket - vad ger mest för pengarna just nu?

I t.ex. Tyskland garanteras en solcellsströmproducent under 20 år av Tyska Staten en viss ersättning. Det är en stor trygghet för de tyska solcellsströmproducenterna. Därför finns i Tyskland så många solcellsanläggningar. I Sverige däremot finns ingen säkerhet alls för solcellsströmproducenter att de får den ersättning som fås nu för tillfället, även under kommande 20 år,
    Arnodt · 1h · 12 svar · 477 läst · Solceller, solfångare, solenergi
  29. P

Vad har ni gjort med era hus idag?

Igår hade vi lite meningsskiljaktigheter om prioriteringar. Surgubben, jag vill säga, vill göra klart sida för sida innan vi börjar demontera nästa. Den andra, inte surgubben, tog skruvdragare, kofot, hammare, utdragare, stegar och lite annat jox, i ren protest ställde hon sig i värsta solgasset, klättrade upp och ner, visade att hon kan själv. Som en trotsig 3,5,7,15.....40++ , - man
    Pagno · 1h · 18,4k svar · 1895,2k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  30. galento

Skogsbränderna och annat väderrelaterat.

[citat] Ok , tänkte inte på det.
    galento · 1h · 4 svar · 206 läst · Övrigt off topic
Laddar...