Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. Dan_Johansson

Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

[citat] Du som verkar vara insatt, vad är egentligen tanken att man som privatperson skulle ha för nytta av att ha den här sömlösa, trådlösa uppkopplingen på >1 gbit?
    Dan_Johansson · 1m · 1,3k svar · 86,0k läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  2. nanowire

Byggtråd - arkadspel

Magnifico! En sån har jag velat göra länge men velat..
    nanowire · 9m · 7 svar · 250 läst · Möbelsnickeri
    ·
  3. useless

PostNord levererade mitt paket till någon annan

@leilar och @John Smith, vad har bygglov med paketleveranser från Kina att göra?
    useless · 11m · 68 svar · 22,7k läst · Övrigt off topic
  4. Bösahus

Vedpanna för golvvärme och annat?

Nu har jag bara golvvärme men resten liknar mitt. Jag har en EcoZenith- tank som sköter allt, och i den kan man välja att ha flera slingor vilket borde vara det optimala. Så läs på lite om smarta tankar..och se om någon passar.
    Bösahus · 13m · 2 svar · 60 läst · Ved, pellets, flis
  5. jbr

10 år gammalt Gira KNX system

[citat] Man installerar valfri komponent och parametersätter med hjälp av programvaran. (Ets) [citat] Precis hur mycket som helst.
    jbr · 15m · 4 svar · 201 läst · Belysning
    ·
  6. E

Byta elpanna + luft-luftvärmepump till... ?

[citat] Jag har precis påbörjat detta test nu. Så blir spännande att se hur det går. Jag har dock inte fixat någon extratermometer ännu. Hmm, nja. Jag skrev först 40 grader, men sen kollade jag mer noggrant och då var det 36 grader.
    Emajlo · 18m · 75 svar · 3,7k läst · Värme allmänt
    ·
  7. Bösahus

Vad hade ni gjort?

Jag hade nog försökt att ha panelen kvar, möjligen även den på gaveln men hela vägen då, tapetsera resten av gaveln och sen måla taket. Kanske korsvirket funkar med grålumppapp?
    Bösahus · 19m · 1 svar · 2 läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  8. useless

Vägguttag jordat uterum

Slå av jordfelsbrytaren så märker du om spänningen försvinner i uttaget. Det ska ju ändå göras var 6:e månad.
    useless · 22m · 11 svar · 876 läst · El
    ·
  9. T

Allmän köksventilation i Brf

Jag tycker du ska fråga kommunen på vilken paragraf de lutar sig mot där det står att imkanalen till bostad ska besiktigas och av vem? När de kommer på att det inte står någonstans kan du ju skriva in i din kontrollplan att den ska uppfylla reglerna och sen signa den själv. Du uppfyller ju reglerna av en imkanal eftersom du dragit kanelen i en gammal imkanal med icke brännbart material
    Tjoa · 37m · 1 svar · 97 läst · Ventilation
  10. Nötegårdsgubben

Samfällighet tvångsmedelmsskap

Självfallet kan man tvinga någon att betala för vatten, det är ju bara att stänga av tillförseln om en person väljer att ställa sig utanför. Men det är klart, finns det redan en gemensamhetsanläggning som fastigheten har del i så går ju inte det, men då är det snarare språnget från delägarförvaltning till föreningsförvaltning ni behöver ta. Har ni en gemensamhetsanläggning
    Nötegårdsgubben · 45m · 15 svar · 615 läst · Juridik
  11. Nötegårdsgubben

Så ska hemmapularna stoppas!

Ett flertal gånger när jag skummar rubrikerna har jag undrat vad den stackars @hempularen gjort för ont nu. Man kan ju tycka att jag borde vant mig såhär 600 inlägg senare, men nä, senast för fem minuter sedan reagerade jag på det som ett hårt (eller humoristiskt) påhopp innan hjärnan kopplade rätt. :geek:
    Nötegårdsgubben · 60m · 619 svar · 28,0k läst · El
    ·
  12. A

Renovera inner trappa såhär?

Jag har slipat och målat en ektrappa i ett 60 tals hus (planen och trappnosen lackade jag, resten vit färg) Det blev riktigt snyggt däremot var det ett drygt jobb. Nu är jag petig men fick nog lägga en 50-60 timmar men kostnaden blev ju bara runt tusenlappen trotalt. Då gjorde jag oxå en ny handledare i egen design. Så kör på men räkna på att det tar längre tid än du tror
    Argastesnickaren · 1h · 9 svar · 305 läst · Byggmaterial & byggteknik
  13. E

renovera ventilation 25mm plaströr

har bestämt att sätta igen rören för tilluften och plocka bort fläckt. har fult fungerande frånluft såtar upp tillufts ventiler i vägg samt öppnar spaltventiler i fönster.
    Eric Lilja · 1h · 10 svar · 620 läst · Ventilation
    ·
  14. R

Marmor eller komposit... Kan inte bestämma mig.

Marmor är nog vackrast men jag skulle alltid vara orolig över att något skulle spillas som gav märken. Skulle det sedan bli något märke så skulle i alla fall jag ständigt se det och bli irriterad. Därför valde vi Silestone. Kanske inte lika snyggt men vi kan slappna av (y)
    RoffeN · 1h · 5 svar · 243 läst · Kök
    ·
  15. R

Tätskikt lättbetong

[citat] Det ska vara dragskenor. De fästes så väggen blev helt rak.
    RoffeN · 1h · 3 svar · 365 läst · Stenhus
  16. R

Stenhus i egen regi

Sprutmålade rubbet med silikatfärg från Caparol. [citat] Sprutmålade rubbet, tak och väggar, med silikatfärg från Caparol.
    RoffeN · 1h · 336 svar · 93,5k läst · Socialt & projekt
    ·
  17. Nötegårdsgubben

Höjd på Attefallstillbyggnad utan bygglov

[citat] Jag tror inte att det tappats bort, utan skurits bort med klinisk precision. Man ville helt enkelt inte göra den ändringen. Vill man ha ett halmstrå att hålla sig i erbjöds ett sådant ”Mot bakgrund av bl.a. vad som har framkommit i Boverkets analys avser regeringen att se över regleringen om bygglov m.m. i ett större sammanhang”, men jag skulle inte hålla andan.
    Nötegårdsgubben · 2h · 9 svar · 2,6k läst · Tillbyggnad
    ·
  18. H

Trädhus i metall där de lever och arbetar nära naturen

5 personer, varav 3 barn, på 63 m2? Trångt!
    Hundt · 2h · 17 svar · 734 läst · Artikelkommentarer
    ·
  19. jbr

Intressant från ARN ang prispåslag

[citat] Jag tror du också får läsa på vad ocker är, men för att göra det lätt kan jag enkelt förklara. Det är inte endast en fråga om kunskap Även när man unyttjar någons trångmål eller beroendeställning kan det vara fråga om ocker. (vad gäller just kunskap, som du själv skriver, så har nog dessutom konsument vanligtvis lägre kunskap...) Kunden får enligt lag inte göra
    jbr · 2h · 129 svar · 6,9k läst · El
    ·
  20. findus42

Liten tråd om handgjord verktygslåda i trä

15e advent Bits och småverktyg Det finns massor med saker som kan stå i ett hål på en list eller platta. Bits förstås. Roterande fil. Frässtål. Borrar naturligtvis. Samt en massa olika grejer som man kommer på vartefter om en sådan förvaringsmöjlighet finns. Har förvarat mycket sådant i sortimentslådor. Det fungerar det med, men har brister framför allt när det gäller
    findus42 · 3h · 53 svar · 9,3k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  21. K

Elsäkerhetsverket flaggar för att fler borde kontrollera sin elanläggning

Hager 10 december kl. 15:42 · Elektriker arbetar i en olycksdrabbad bransch. Dels är det vanligt med byggolyckor, som fallskador, men det förekommer även rena elolyckor där någon fått ström genom kroppen. Den dominerande gruppen bland olycksdrabbade är män mellan 20 och 50 år. Enligt den senaste statistiken som gäller 2018 anmäldes 456 elolyckor till Elsäkerhetsverket, och en person
    kest · 4h · 68 svar · 3,2k läst · Artikelkommentarer
    ·
  22. K

Verktyg som aldrig borde ha tillverkats

[citat] Fast de skruvarna är ju rostfria. ...
    karlmb · 5h · 322 svar · 64,6k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  23. J

Tips om verktyg till bra pris

[citat] Allt beror på dina behov. Proffs eller vanlig hempulare? Alltid lika fascinerande att läsa om amatörer som tror att dom måste ha värsta proffsverktygen för att kunna utföra det mest enkla jobbet. Biltema duger gott åt säkert 80% av svenne hemmamekare, men det känns kanske gött för några att kunna berätta på middagsbjudningen att man köpt det och det för svindyra pengar
    John Smith · 6h · 6,8k svar · 1589,7k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  24. J

Rimlig tidsåtgång för montering av litet kök?

IKEA kök ... Glöm inte tiden för att komplettera/byta felaktiga/uteblivna delar ... iofs så har väl "IKEA-proffsen" med sig en uppsättning av det som brukar fela, men är det vanliga outsiders så får dom snällt åka till IKEA och komplettera leveransen :)
    John Smith · 6h · 27 svar · 866 läst · Kök
    ·
  25. J

Varför tror många att Norge är bättre än Sverige?

Det borde väl vara ganska känt faktum vid det här laget: "Norge är den sista Sovjetstaten" Så attans bra sagt av Rosenberg, Bulls Eye! .. ooops kameran var visst på! Men politiskt kanske det inte var så väl genomtänkt av Rosenberg ;-) Men den sanningen gäller nog fortfarande :)
    John Smith · 6h · 14 svar · 367 läst · Övrigt off topic
    ·
  26. B

Droppande kran. Kan jag lösa detta själv?

[citat] Då har jag nog faktiskt missförstått och du har gjort rätt ändå :crysmile: Är det från själva pipen på blandaren det droppar så är det krankäglan som ska bytas samt sätet inspekteras eventuellt brotchas. Får se hur du menar med skadan på bild, men dessa käglor blir med tiden slitna även om en kran används sällan.
    Bredare · 6h · 14 svar · 415 läst · Vatten & avlopp
    ·
  27. J

En sista check med kunniga, innan vi tar beslut kring huset

Källare är alltid en Joker ... som redan sagt, har ni massa pengar över, inga problem. Om inte ... gå in med full vetskap om vad som kan förväntas hända i källaren ...
    John Smith · 6h · 6 svar · 382 läst · Köpa & sälja hus
    ·
  28. J

Inget TV4 för Com Hem-kunder

[citat] Ladda hem Google Home och följ anvisningarna. Alternativt googla på typ "Ansluta chromecast" så får du drivor av tips/svar :)
    John Smith · 7h · 64 svar · 3,3k läst · Artikelkommentarer
  29. S

Ståndfalsat plåttak - gammalt med ett enstaka läckage - laga?

Nej, kommer att ta upp det med dem. Betalt 40 000 efter ROT för ommålningen. Antagligen ett helt ok pris om det hållt...
    sepani · 7h · 5 svar · 395 läst · Tak & vind
    ·
  30. J

Ny hammare

[citat] LOL ja ja jag vet att det var en gammal tråd, kunde bara inte låta bli att bumpa den. Så många hobbysnickare här ute som dras med skithammare och då tror att det är fel på deras teknik, när dom i själva verket spikar med skithammare som är totalt obalanserade. Om man lägger +400kr på en proffshammare får man ett verktyg som håller livet ut, och under tiden ger total
    John Smith · 7h · 16 svar · 5,8k läst · Verktyg, maskiner & fordon
Laddar...