Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. jbr

Hur mäter jag förbrukningen på 2 faser?

[citat] Ditt spa matas med andra ord av en tvåfasgrupp. Spa-badets komponenter (värmare, pumpar, ozongenerator etc.) är enfaskomponenter. Kontrollenheten, som antagligen är från Balboa eller Gecko, avgör hur dessa komponenter kan drivas. I ditt fall medger då kontrollenheten att du dels kan koppla in badet med en fas, vilket brukar innebära att värmaren slår ifrån då massagepumpen är
    jbr · nu · 9 svar · 109 läst · El
  2. E

Erfarenheter av Egger ERGO board (OSB)?

Dem är supersmidiga! I regel så skruvar man aldrig genom träskivan och regeln, man vill alltid förskjuta gipsskarven en bit, gärna 25cm.
    erikjakan · nu · 1 svar · 25 läst · Byggmaterial & byggteknik
  3. H

Matningskabel till spis/ugn innehåller bara fas, nolla och jord?

Jag har rensat bort en del osakliga inlägg, med följdinlägg. /moderator
    hempularen · 2m · 12 svar · 570 läst · El
  4. Tokslut

Verktyg som aldrig borde ha tillverkats

[citat] på den tiden gjordes saker för att hålla lääänge inkl. bilen.
    Tokslut · 4m · 300 svar · 61,5k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  5. Stl

Råkat vinna en budgivning privat, hur går det till?

Är man ny som husägare finns det allt en hel del mer än bara kontraktsformuläret att tänka på. Finns det några servitut på huset, exempelvis. Olösta lån, skuldebrev? Är huset ett svartbygge - och om det - eller delar av det - är det, har preskriberingstiden löpt ut? Ligger det på prickad mark? Bara några saker som kan ställa till det vid ett köp, om man inte går in i det med
    Stl · 7m · 11 svar · 1,0k läst · Köpa & sälja hus
    ·
  6. J

I konflikt med elfirma

[citat] Nej men bara om man aldrig tagit en svart krona eller motsvarande eller på något sätt själv kringgått regler...
    Joe Bräck · 7m · 17 svar · 4,0k läst · Juridik
  7. C

Vi byter avlopp, gräver ur och renoverar halva källaren

Jag kommer inte hinna fixa ytterligare med armeringen och om det nu spricker så är väl inte det hela världen heller. Offerten är på 4 m3 vibfri betong enbart slodning ingen glättning, men det blir säkert närmare en m3 över. 10 kkr plus moms för betongen enbart, 4 kkr plus moms pump resten arbete - rot.
    Charlieboyen · 8m · 112 svar · 36,9k läst · Socialt & projekt
    ·
  8. D

Hitta ledning för jordvärme?

Värmekamera borde funka. Lättast sannolikt på vårkanten.
    Daniel 109 · 10m · 1 svar · 11 läst · Värme allmänt
  9. P

Intressant från ARN ang prispåslag

[citat] Men om någon part är missnöjd med deras beslut får man gå vidare till domstol för ett mer relevant beslut och då slipper man någon som är jäv
    Putte 9497 · 10m · 24 svar · 1,6k läst · El
    ·
  10. JohnKarnblad

Vi tävlar ut åtta skruvdragare från testet!

Jag skulle gärna se någon form av databas/databank med information som kan vara underlag för nybygge eller renovering tillbyggnad. Uppskattningar om olika moment per någon lämplig enhet. Exempel: Vad kostar det att bygga x m2 altan uppdelat på material samt arbetskostnad, vad kan man räkna med för kakling av badrum per någon yta, hur mycket kostar normal eldragning enligt byggnorm för
    JohnKarnblad · 10m · 100 svar · 4,8k läst · Tävling
    ·
  11. K

Betongplatta mot olika grunder

Hej! Som rubriken lyder. Ska gjuta en ny platta för utbyggnad av huset. Har gjort en enkel bild där man ser att plattan angränsar mot en krypgrund på enda sidan samt en nybyggd (2006) isolerad betongplatta på andra sidan. Ska man lägga kantelement runt hela? eller ska man skippa element vid den befintliga plattan? och i så fall skall det förankras mot den gamla plattan? Om man nu skippar
    Kv1ck · 10m · 0 svar · 5 läst · Grund & markarbeten
    ·
  12. T

Glipa mellan micro och lucka

Tror inte jag har sett någon sådan glipa med de två mikrovågsugnar av liknande modell jag har haft. Manualen säger dock att det finns olika fötter beroende på måttet på utrymmet den monteras i. Så tipsen om att läsa manualen är goda. Mät ditt utrymme och arbeta utifrån det.
    tensiden · 13m · 8 svar · 371 läst · Kök
    ·
  13. P

Elsäkerhetsverket flaggar för att fler borde kontrollera sin elanläggning

[citat] Nu tycker jag att ditt resonemang glider. Vad hindrar dig att lyfta på locket till elcentralen eller till dosan på väggen eller skruva bort kåpan på eluttaget? En elektriker kan inte få behörigheten i flingpaketet, däremot kan du kolla på ESV:s hemsida om han ens har behörighet. Du är ansvarig för din elanläggning och vill du ha en besiktning av den ska en behörig göra den
    Putte 9497 · 13m · 46 svar · 1,6k läst · Artikelkommentarer
    ·
  14. D

Snabba frågor

Om den är stängt blir det instängt vatten i kulan. Är den öppen blir det instängt vatten utanför kulan.
    Daniel 109 · 14m · 13 svar · 138 läst · Vatten & avlopp
  15. N

Ersättning kaklat med fel fogfärg

[citat] Vad var specat i beställningen? "Fel färg" är ju annars något väldigt subjektivt. Tänk om fler intresserade sig för vad man köper INNAN leverans?
    Nisken · 16m · 26 svar · 1,6k läst · Juridik
  16. 13th Marine

Gnosjö element 400v

[citat] Riktigt illa, du menar som när man får hem en elektriker som inte vet hur en jordfelsbrytare fungerar?
    13th Marine · 17m · 62 svar · 1,8k läst · El
    ·
  17. H

Wago eller Torix eller U-båt?

[citat] Har diskuterats innan. Verkar främst gälla Wago 773 där man inte kan kontrollera hur ledarna sitter. Wago 221 som används mycket är så nära idiotsäkra som det går.
    Hochiha · 18m · 147 svar · 32,5k läst · El
    ·
  18. Fuxs

IVT 490 cirkulationspump

Löste det nu, tack för hjälpen. Inga missljud och den snurrar som jag vet inte vad! (y)(y)
    Fuxs · 20m · 2 svar · 50 läst · Värme allmänt
    ·
  19. C

Pålitlig leverantör/installation av Mitsubishi FH35?

Ingen aning om hur Elgiganten sköter sina eventuella garantiåtaganden där nere men har några kunder här uppe som milt uttryckt kanske inte rekommenderar dom ;) Har ingen koll på återförsäljarna där nere men ring till Mitsubishi och be att få namn på några som monterar åt privatpersoner och du kanske får tips om vem dom anser vara lämpligast. Eller fyll i intresseförfrågan på
    Comfort Thomas · 21m · 3 svar · 77 läst · Värmepumpar
  20. H

Fiber till sommarstugan

[citat] Den var jag inte med på, men det stämmer säkert! :) Jag tog billigaste 100/10, med Universal Telecom. Får hålla tummarna helt enkelt! :) Tack för svar!
    HybergP · 22m · 8 svar · 1,1k läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  21. B

TV 4 och Comhem

TV4 har ju hela hösten försökt locka in folk till deras app genom att bara sända första avsnittet av flera serier på den vanliga kanalen och vill man sen fortsätta se serien så har man varit tvungen att streama via deras app. Då går det ju inte att spela in och sen spola förbi reklamen :( /Irriterad Boxer-användare
    BirgitS · 32m · 7 svar · 474 läst · Teknik
    ·
  22. N

Förbereda VA-dragning

Tack för svar. Jag vill inte ha rör dragna hela vägen utan bara underlätta anslutning mot huset om/när jagvill dra VA-ledning hela vägen till något av tomthörnen. Det kan dröja några år. Så då ska jag ha rörmokarna att lägga dit rör som går ut från huset i de tre riktningarna men plugga dem strax utanför husgrunden?
    nevinator · 34m · 2 svar · 41 läst · Vatten & avlopp
  23. MultiMan

Inget TV4 för Com Hem-kunder

Slutade prenumerera på svenska kanaler 2009, bästa jag gjort. Helt annan värld som öppnade sig när man slapp bli matad med vilka värderingar man bör ha som svensk. Nästan som att födas på nytt.
    MultiMan · 35m · 1 svar · 65 läst · Artikelkommentarer
  24. N

Grannen tar inte på sig kläder

Jag fick uppgifterna från en person som jobbar som fotograf. Jag tar ofta bilder när jag besöker skärgården vid ett tillfälle fotograferade jag ett snyggt hus. La sedan upp bilden på Facebook. Eftersom bilden var tagen sent på kvällen och belysningen i huset var tänd kunde man se inredningen på huset och personer som befann sig i huset. Min kompis skickade då ett mail till mej och
    nallepu · 36m · 74 svar · 14,5k läst · Övrigt off topic
  25. D

Check injection varningslampa Renault Grand Scenic

Diesel
    Danii KD · 37m · 3 svar · 59 läst · Övrigt off topic
  26. J

Vad heter den här ventilen?

Den ventilen ska enbart vara för värmevattnet (radiatorvattnet). Om man ofta tvingas fylla på värmevatten för att trycket ska hålla sig kring 1 bar så kan det vara fel på expansionskärlet. Man behöver då undersöka om det kommer vatten, luft eller inget när man trycker in stiftet på bildäcksventilen som sitter på expansionskärlet.
    Josth · 39m · 3 svar · 97 läst · Värmepumpar
    ·
  27. Redaktionen

12 frågor och svar om våtrumsintyg och kvalitetsdokument

Ett badrum ska byggas enligt Boverkets byggregler, gällande branschregler och monteringsanvisningarna för alla material och produkter som används. Branschreglerna är den branschens tolkning av Boverkets byggregler. Du kan läsa artikeln här: 12 frågor och svar om våtrumsintyg och kvalitetsdokument Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar,
    Redaktionen · 42m · 0 svar · 30 läst · Artikelkommentarer
  28. MultiMan

Tn-c Tn-s

Ni har TN-C in. Det låter som att ni saknar jordfelsbrytare. Om ni ändå ska bygga om bör ni få en sådan insatt och då kommer jord och nolla separeras för korrekt funktion.
    MultiMan · 46m · 1 svar · 35 läst · El
  29. B

Black friday för oss — men världen då?

[citat] Rosa veckor med Rosa bandet var väl i oktober? Då var det ju en del butiker som gav pengar till bröstcancerforskningen.
    BirgitS · 46m · 52 svar · 3,7k läst · Övrigt off topic
    ·
  30. B

Besvärlig bygglovsprocess för fasadändring

[citat] Hade en gång en kollega från Italien men som fortfarande hade kvar ett hus där och som inte hade fått bygglov för en förändring efter mer än fem år eftersom han vägrade att muta handläggaren, visserligen ett bra tag sen men det säger väl lite om att kulturen varierar och att det är besvärligt på många håll.
    BirgitS · 54m · 43 svar · 3,2k läst · Bygglov
Laddar...