Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. N

Hantverkare överdebiterar

[citat] Så du tycker t.ex. att en tågbiljett plötsligt ska bli dyrare för att tåget blir försenat?
    Nerre · nu · 343 svar · 35,2k läst · Hantverkare
    ·
  2. P

Ta bort täcklist från uterumstaket (Willab Garden)

Täcklisten sitter som bara den. Nått trick att lossa den?
    Per_G · nu · 3 svar · 861 läst · Altan & uteplats
  3. loka1

Snickaren har skruvat i ny diskbänk

Snickaren monterade den nya måttbeställda diskbänken... Och hade tydligen för långa skruv :-( Nu har vi två tydliga bucklor: [bild] [bild] Går det att rädda som t.ex. en buckla på en bil? Eller ska jag kräva att han ersätter mig för den plus extra arbete från rörmokaren? Kostade runt 16000. Mycket tacksam för input!
    loka1 · nu · 0 svar · 1 läst · Kök
    ·
  4. E

Led spots till vanlig strömbrytare

Vid likspänning är det alltid viktigt att ha koll på + och -
    Emil_K · 2m · 3 svar · 61 läst · El
  5. V

Koppla utomhusuttag

Skulle väl även gå att borra rakt ut utomhus bakom befintligt vägguttag. Vet inte om elgubbe kommer acceptera detta. Men känns bättre än att dra ny grupp från elcentralen utanpåliggande längs taket i flera rum?
    Varmepumpi · 3m · 1 svar · 80 läst · El
    ·
  6. Appendix

Styrelsen kräver intyg på installerat spotlight

[citat] Han är inte behörig elektriker. Det visade sig att han var elingenjör vilket inte är samma som behörig elektriker :) [citat] Precis. Och detta i kombination med att TS är i bråk med sin bror. och med styrelsen.... gör ju att man undrar vilken del av historien som vi inte får veta i detta fall. Jag vet att i min förra förening var det otroliga problem med el/ventilation/vatten
    Appendix · 3m · 73 svar · 3,5k läst · Bostadsrätt
  7. ådal

Koppla in ny köksblandare och rätta till köksavlopp

Gör på samma sätt som den gamla blandaren är installerad på. Nu har du en 12 ända på kulventilen, fortsätt med nya förminskningar 12x10 https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-Forminskningsset-12x10-VA-1215-1945153/5109166/artikel-detaljer.html Använd förminskningarna med vatette12 muttrar, så är du hemma! Ser ut som att det är något avloppskitt som det är tätat med, helt ok att
    ådal · 5m · 1 svar · 35 läst · Vatten & avlopp
    ·
  8. Nötegårdsgubben

Du vet att du bor i city när...

Att man är en stor pojke=vill ha dyra leksaker.
    Nötegårdsgubben · 6m · 509 svar · 45,7k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  9. R

Hemmagjord plåt-julgran till trädgården?!

Snyggt!
    RiKr · 6m · 6 svar · 494 läst · Belysning
    ·
  10. ricebridge

Säkerhetslista för hemmapulare.

En annan grej — som väl iofs redan berörts indirekt — är: Ha inte bråttom. Det brukar också vara en anledning till olyckor, när man har för brått.
    ricebridge · 6m · 19 svar · 2,0k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  11. slacker

Projekt - Badrum i dränerad källare

Då så, älgjakt igår med djur fällda innebär snart mer kött i frysen så fick det blir pyssel i badrummet idag - Städa, handla, städa, bära material och börja med taket. Kan det vara mer snett?! Snabba lösningen, bitar av masonit i massor! Upp med lasern och hitta lägsta punkt och sen bara ösa på - Bitar mot lasern med plankan på plats, två snabba dyckert så dem inte snurrar och
    slacker · 7m · 115 svar · 21,0k läst · Badrum
    ·
  12. Frustrator

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

[citat] Ingen metall i de så du kan köra med magnet?
    Frustrator · 9m · 7,7k svar · 1114,7k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  13. Hemmakatten

Estetiska hänsyn vid tillbyggnad

Det viktigaste estetiska intrycket blir nog nockhöjden. En liten tillbyggnad, som i ditt fall, får inte vara för dominant. Håller med skogstomten om att tillbyggnaden bör vara lägre än huvudbyggnaden. Det andra, eftersom du bygger ut längs med huset, är att placera fönstren på samma höjd som huvudbyggnaden fönster. Utgår då ifrån att tillbyggnaden blir i samma stil.
    Hemmakatten · 9m · 8 svar · 232 läst · Tillbyggnad
    ·
  14. Jonas ”Snabbe” Andersson

Fukt ingjutna reglar

[citat] Nej den behöver inte va slut, bara en tanke, Justus svar är nog mer rättvisande än mina tankegångar.
    Jonas ”Snabbe” Andersson · 10m · 10 svar · 218 läst · Byggmaterial & byggteknik
  15. Claes Sörmland

Sommarstuga - krav på vatten och avlopp?

[citat] Det finns inget lagkrav att ansluta kommunalt vatten och avlopp till en fastighet i ett verksamhetsområde men kommunen kan fortfarande lägga kostnaden för att dra det till tomtgräns på dig. Det finns heller inget krav att ha vatten och avlopp alls; det är upp till dig. Vad gäller eget vatten finns det inga regleringar, det är bara att börja använda. För avlopp behöver du göra
    Claes Sörmland · 14m · 6 svar · 79 läst · Fritidshus
  16. oscarwww

Kalkylkoll badrumsrenovering

Ser ut bli väldigt dyrt trots du gör mycket jobb själv
    oscarwww · 16m · 1 svar · 231 läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
    ·
  17. A

Hej!

70 W/m² är en tumregel som fungerar även för lite sämre isolerade hus. Det skulle för dina 22 m² ge runt 1500 W. Antagligen klarar det sig med lite mindre. Men det är inga egentliga nackdelar med att ta i i överkant. Behovet varierar med hur väl isolerat rummet är.
    Avemo · 20m · 3 svar · 42 läst · Värme allmänt
  18. L

Villa Karlsson

[citat] [citat] [citat] Kanonfint
    larakekar · 23m · 208 svar · 84,4k läst · Socialt & projekt
    ·
  19. K

Vedpanna med värmeväxlare och kulvert.

Datorer är inte min starka sida, så hur man får en enkel skiss hit vet i fan. Inloppet till vvx kopplades på samma utgång som kulverten i fredags, nu matar det varmare vatten till vvx men omrörningen är i stort sett samma. Tror själv efter en del funderande att vvx skulle behöva vara större, kanske en varvtalsstyrd pump hade varit bra med.
    K-M A · 25m · 2 svar · 164 läst · Ved, pellets, flis
  20. P

Nu är äntligen planlösningen klar! 1-plan på 190kvm

[citat] Köksön är en arbetsbänk med vatten. Det blir en mindre i änden mot kyl o frys. Safferiet blir kvar på den ursprungliga platsen just för att ha det nära alla ytor i köket
    Panelmannen · 27m · 57 svar · 3,1k läst · Planlösningar
    ·
  21. Claes Sörmland

Relationen mellan pris och kvalité på hantverkare-En spaning

[citat] 2,3 h extra i månaden om smörgåsen i snitt kostar 10 kr och vi följer löneexemplet. Men det är rätt osannolikt, det finns biologiska mättnadsmekanismer som dämpar den där dagliga extrakonsumtionen av smörgåsar till frukost.
    Claes Sörmland · 33m · 15 svar · 566 läst · Hantverkare
  22. A

Hållbart vatten/energi

Det kan ju finnas många orsaker till att vilja vara självförsörjande. Men det är inte alltid som det är det effektivaste sättet att ta vara på resurser. Just när det gäller energiförsörjning finns det mycket stora fördelar med att ha ett elnät som alla är anslutna till. Detta eftersom effektbehovet varierar extremt mycket och det är svårt, dyrt och platskrävande att lagra el.
    Avemo · 36m · 15 svar · 338 läst · Miljö & hälsa
  23. D

Renovering av Deckel FP2 från 1958

Tog isär motorn men den var lite annorlunda än vad jag är van med, fläkten sitter bakom lagret. Och den är fastpressad. Jag har inte ännu tagit tav andra kåpan men jag ser det är en fläkt där inne i kåpan också bakom det främre lagret. Men kanske det går att demontera effektivare på den sidan om jag får bort kåpan så jag kan se bättre, annars får jag prova byta lager med
    DennisCA · 36m · 254 svar · 18,2k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  24. Andreas_kalmar

Hur var det förr att vara husägare?

Om jag ska va ärlig Så kunde jag i princip inte ett jävla dugg när jag köpte mitt första hus men man lär sej på vägen el har ju alltid varit intressant så det gick ju snabbt att lära sej men allt annat har man prövat sej fram till
    Andreas_kalmar · 37m · 11 svar · 304 läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  25. J

Riva gamla inbyggnadsgarderober och ersätta med Ikea PAX

I ett enplanshus med fackverkstakstolar är normalt inga mellanväggar bärande. Eftersom det är ett 50/60-talshus kan det finnas skäl att kontrollera fackverkets dimensioner samt att vinden inte används för annat än blygsam förvaring.
    justusandersson · 41m · 5 svar · 155 läst · Inredning
    ·
  26. S

Elak lukt, källa funnen. Nu då?!

Nu har vi snart totalrenoverat hela huset och samtidigt byggt ut; satt in ftx, byggt igen grunden, satt in nya fönster, tilläggsisolerat hälften av alla väggar, inspekterat vind och dess tilläggsisolering, tagit bort golvspånskivorna och tilläggsisolerat ovan och under, satt in ny trossbotten, lagt in spånskivor med golvvärme, kommer köpa ny luftvattenpanna för golvvärmen, dränerat
    Smillan1000 · 44m · 33 svar · 3,2k läst · Köpa & sälja hus
    ·
  27. Hemmakatten

Luftbubblor från botten i spat

Snyggt! Men hur är/känns det att sitta i ett rostfritt kar?
    Hemmakatten · 46m · 29 svar · 1,0k läst · Pool
    ·
  28. L

Så ska hemmapularna stoppas!

Detta med materiAL eller materiEL har många problem med! En kabel kan vara både och, en kabel i din multimeter är materiel men en kabel som installeras och lämnats kvar är material. Samma sak med en bräda, använder du den på en byggställning till att gå på och tar den med till nästa bygge är det materiel, men om samma bräda spikas in i en vägg är det material.;)
    Leif i Skåne · 49m · 57 svar · 2,5k läst · El
    ·
  29. B

Frigolitplatta under ute-spa

Ja uppblåsbart o M-spa rekommendera detta.
    Birgitta80 · 51m · 3 svar · 95 läst · Pool
  30. Leszek Babinski

Var finns glimtändare till TL2001-13W?

Var finns glimtändare till TL2001-13W?
    Leszek Babinski · 53m · 0 svar · 16 läst · Belysning
Laddar...