Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. S

Så ska hemmapularna stoppas!

[citat] Det är lika dyrt och tidskrävande att annonsera oavsett om det betalas av elfirmorna eller om det betalas av staten med skattemedel. Jag ser inte riktigt varför Elsäkerhetsverket skall använda mina skattepengar till att förbättra elinstallationsföretagens marknadsvillkor. Elbranschens företrädare vill alltid likställa olagligt elinstallationsarbete med osäkra och livsfarliga
    Steamboy · nu · 25 svar · 1,4k läst · El
  2. S

Bosch torktumlare serie 8, byta luckan från höger till vänster?

Hej! Jag frågade bosch som skickade mig vidare till någon lokal återförsäljare som hade tittat på serienumret och de fick inte upp något. Så enligt dem ska det "inte gå". Men varför finns det i så fall skruvhål på båda sidorna? Kan skicka en bild så fort jag är hemma, tack!
    StefanEriksson · 1m · 5 svar · 224 läst · Vitvaror
  3. P

Hur var det förr att vara husägare?

Byggahus är i mångt och mycket ett alldeles förträffligt ställe att söka information på om man är husägare. Men hur fungerade det förr innan dator och smarta prylar som mobil och läsplattor fanns, hur gjorde man då när man som husägare sökte information om renovering etc? Eller var det så att man kunde det mesta redan innan man köpte hus och kunde man inget var man förpassad
    Putte 9497 · 2m · 0 svar · 1 läst · Övrigt husrelaterat
  4. N

Tillfällig installation av bänkdiskmaskin

Hej! Jag har precis fått en bänkdiskmaskin ( https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/koksmaskiner-koksredskap/diskmaskin/andersson-bankdiskmaskin-dhw-2-0-silver/1002795.9417/ ) och har lite problem med att koppla in den. Jag har köpt en bussning https://www.clasohlson.com/se/Rördelar,-bussning/p/30-7726 Och R20 delen passar till inloppslangen men R15 delen passar inte till blandaren. Har
    Nystrom_ · 3m · 0 svar · 1 läst · Vitvaror
  5. M

Var hittar jag större täcklock?

Hej! yes de är 50mm. Hål från gamla FRANKE blandare. Skulle helst vilja ha brickor som som är ca 2mm tjocka. Borstat rostfritt. Och de behöver vara ca 60-70 mm i diameter. Finns det någon här med rätt maskin som kan skära fram två sådana annars? tacksam för alla tips!
    mpl · 3m · 2 svar · 190 läst · Kök
  6. Hemmakatten

Dolt fel?

Nu är du oklar igen. Den text du hänvisar till. Var har du fått den ifrån? Gissar på att det är från någon branschorganisation. Oavsett så står det "Att rätten KAN bedöma
    Hemmakatten · 3m · 61 svar · 2,0k läst · Juridik
    ·
  7. H

Ip kamera.

[citat] den spelar inte upp när någon går inträdgården Bara live-visning
    Hicka · 4m · 2 svar · 3 läst · Villalarm & hemautomation
  8. J

Elux Truman snurrar inte

Electrolux EWF127443W från 2012 trumman snurrar inte, har läst att vanligt fel är kolen. Har en sån här pass "ny" maskin kol är det inte en asynkronmotor?
    Jaguar1639 · 7m · 0 svar · 1 läst · Vitvaror
  9. T

Trasig spis, vad gäller?

[citat] Det finns ett Sverige utanför Stockholm också, där tjänar man inte många miljoner på att sälja sitt hus, men man kan däremot köpa många hus om man har många miljoner. ;)
    Tommy Lövgren · 8m · 210 svar · 19,9k läst · Köpa & sälja hus
    ·
  10. P

Riva gamla inbyggnadsgarderober och ersätta med Ikea PAX

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Glöm inte dra fram ström till uttag om du bla ska ha belysning inne i garderoberna.
    putte22 · 10m · 4 svar · 61 läst · Inredning
    ·
  11. Eddie king

Luftvärmepump med snabbkoppling helt borta nu eller?

[citat] Mycket bra inlägg! På mitt kabelpaket finns inte "A" "B" "C" och "D" markeringarna som ska indikera inomhus och utomhus skruvkontakterna så som det står i instruktionsboken. Det enda som står på skruvkontakterna är YH06 och sedan FB 09 på den med grått lock och FB06 på den med blått lock. Någon dom kan vara behhälplig?
    Eddie king · 12m · 72 svar · 15,9k läst · Värmepumpar
    ·
  12. Emanjo

Stuga på släppchassi

Hej, Jag ska bygga en stuga på ett släppchassi med hjul så den ska gå att dra efter en bil. Jag undrar hur man ska göra med botten på stugan, det går väl inte att lägga reglar direkt chassit och sen bygga därifrån, känns som att man behöver något annat mellan eller som botten för trä mot järn går väl inte hand i hand? Tack på förhand!
    Emanjo · 13m · 0 svar · 1 läst · Småhus, garage, friggebod, m m.
  13. M

Fula balkongräcken

Kommunen kan reglera utformningen i detaljplanen, de finns även paragrafer i PBL som kan användas som stöd gällande utformningskravet, te x 8 kap. Det ska även tas hänsyn till omgivningspåverkan, hur påverkar ditt ”snygga” räcke byggnadens utseende? Passar det in i sammanhanget? Kanske byggnaden i ligger i en kulturmiljö där utformning är särskilt viktig? Det kan vara mer än
    MetteKson · 13m · 3 svar · 5,4k läst · Frågor och svar om byggnation
  14. Hemmakatten

Åsikter om planlösning, nybygge 1,5 plan med flera gavlar

Håller med Birgit. Men inte om diskmaskinen. Kan inte fatta varför folk hänger upp sig på diskmaskinens lucka. Luckan är väl alltid stängd förutom när man plockar ur den eller snabbt ställer in något. Efter middagen när all disk ska in så står man inte vid spisen. Däremot tycker jag inte om att diskmaskinen står i ett hörn. Man bör komma åt den från båda sidor. Om någon av
    Hemmakatten · 15m · 3 svar · 128 läst · Planlösningar
    ·
  15. FrittDrag_II

Isolera tilluft FTX, fler frågor

[citat] Nej, den enda gången du kan få kondens på utsidan av kanaler är när dessa håller en lägre temperatur än omgivningen. Det finns en liten tabell en bit ner på följande sida där man ser vad Paroc rekommenderar för typ av isolering på olika kanaler i olika utrymme: https://www.paroc.se/losningar/vvs/varmeisolerade-kanaler Kort fattat står det att Kall kanal i Varmt utrymme skall
    FrittDrag_II · 15m · 22 svar · 575 läst · Ventilation
    ·
  16. 13th Marine

Hantverkare överdebiterar

Varför erbjuda tjänsten att laga saker om man inte gör det ordentligt?
    13th Marine · 15m · 321 svar · 34,5k läst · Hantverkare
    ·
  17. Peter2400

Infälld usb - finns en smalare variant?

Underligt att det inte verkar finnas så många transformatorer för fast installation. En dosa bakom plattan med en sådan här kombo borde vara snyggast. [bild] [bild]
    Peter2400 · 16m · 9 svar · 283 läst · El
    ·
  18. H

Markfukt i krypgrund

Det bästa är att antingen logga mätvärden under längre tid och då luftfuktigheten eller mäter du fuktkvoten i materialet i Golv konstruktionen. Rekommenderar det senare, då behöver man en mätare med stift man trycker in i tex virket.
    huggan · 17m · 1 svar · 40 läst · Grund & markarbeten
  19. H

Är alla betong ytter tak lättbetong?

Det kan vara olika. Är det en villa vi pratar om? Har du bild?
    huggan · 19m · 1 svar · 27 läst · Tak & vind
  20. Z

Golvvärmetermostat,golvgivare

Hej. Har 2 st gv termostat till elgolvvärme.Både har golvgivare men byte dem med kan man glömma.Går ej att dra ut. Kan jag sätta dit gv termostat som använder rumsgivaren i den alltså bara den.Devi tousch vill jag minnas kan ställas in vilken ohm värde golvgivaren har.Men hur kan jag kolla värdet på golvgivaren så man ställer Touch termostaten rätt?Är det bara att ohm mäta?Vilket
    zombi · 22m · 0 svar · 1 läst · El
  21. P

Mera system - erfarenheter?

Hej Funderar på att lägga ett plåttak från Mera System. https://www.merasystem.se/takplat/simple-view/estelle-falstak/ Någon som har erfarenheter från detta eller kanske även jämförelse med typ Lindabs eller Planhas motsvarighet? /Pär
    ParJorgen · 24m · 0 svar · 1 läst · Tak & vind
  22. L

Täta runt fönster.

Hej, Har satt in nya fönster med fogskum som är diffusionsöppet. Om jag förstår det rätt så kan de leda till fuktskador i framtiden när fuktig luft transporteras genom skummet. Min tanke är att sätta en byggtejp över regel och liten bit av fönsterkarm. Några råd, tips eller åsikter om detta? Vilken tejp om ni anser detta är en vettig lösning? Hittar tex 3M Fast-F men de kostar ju
    Lombiz · 25m · 0 svar · 1 läst · Fönster & dörrar
  23. Hemmakatten

Hållbart vatten/energi

Regnvatten är inte rent, och definitivt inte vatten från tak. Till skillnad från en brunn där man får grundvatten. Blir säkert mycket billigare att borra en brunn än nån avancerad lösning med nedgrävda tankar och filterreningar. En brunnspump kan drivas med ett bilbatteri som laddas upp av tex sol. Går också att sätta på en handpump om man skulle vara utan el, iofs ganska jobbigt
    Hemmakatten · 28m · 13 svar · 269 läst · Miljö & hälsa
  24. G

Spottar i bastu med snedtak - vad blir bäst/snyggast?

Efter väggen. Eller något som denna bild. Om det ska vara en ryggbräda mot väggen går det att fälla in spotar i den som lyser uppåt. Eller under laven, det kommer jag själv att göra nu när jag bygger bastu.
    Glenno83 · 31m · 1 svar · 21 läst · Bastu
    ·
  25. GK100

Koppla strömbrytare

[citat] Var det något vettigt, väsentligt uppe eller var det bara spilld tid? Ja det kan så klart registreras som avprickat i något obskyrt dokument i mängden policy, EKP etc. Synd att inte firman "Agdas FUD i byggboden" har bättre för sig.
    GK100 · 32m · 28 svar · 16,1k läst · El
    ·
  26. kenneth5828

Installera extra-toa i bostadsrätt

Billigt om du gör det själv, golvet måste iregel upp för att byta rör. Vad sitter där nu??? Troligen får du inte göra det utan att fråga föreningen om lov, eller så har dom en röris dom kan fixa det.
    kenneth5828 · 34m · 1 svar · 41 läst · Badrum
  27. GK100

Vad är detta? Gammal kompressor.

Det du har visat i tråden på olika sätt är en typisk startavlastning och går det igång ok utan så inget problem. Den andra principen Huddingebo menar innebär att motorn går hela tiden men när trycket är uppe hindras ventilerna så att inget tryck bildas tex insugssidan hålls öppen. Finns ju nya tryckbrytare med samma funktion som den gamla men saknas den som sagt bra med
    GK100 · 38m · 20 svar · 1,0k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  28. Y

Pris på att dra el 300m?

http://radio.horisont.net/verktyg/spanningsfallskalkylator/ En till kalkylator
    ymmij12 · 40m · 9 svar · 279 läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  29. B

"Hey Google, start TV", äntligen något som fungerar!

[citat] Om jag minns rätt så är protokollet som används för 433MHz "enkelriktat", dvs huvudenheten kan inte veta vilket tillstånd en strömbrytare befinner sig i, och gissningsvis skickar huvudenheten bara "byt tillstånd"-kommando till dina brytare. Om jag har rätt så behöver du antingen få din huvudenhet att skicka "på" eller "av" istället, alternativt byta till något som har ett
    bakterie · 43m · 4 svar · 2,6k läst · Villalarm & hemautomation
  30. PeterVonLing

Lägga laminatgolv kring runt gnistskydd

Hej, Håller på och lägger ett laminatgolv för första gången och har väl inte gjort en "plan" för allting innan :) hur som helst har jag lite problem då jag har en eldstad med ett gnistskydd och funderar på hur jag ska lägga golvet där, idéer jag kommit på är: 1. bända upp plåten och försöka lägga golv under 2. Skära bitarna så de passar så "gott det går" (känner mig inte
    PeterVonLing · 47m · 0 svar · 9 läst · Golv
    ·
Laddar...