Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. Krokben

Du vet att du bor i hus när...

..när man skjutit på att tjärat på papptaket till nästa år och det börjar ösregna och ens första tanke är inte "vad mysigt det är när det smattrar mot rutorna" utan "jag ber till gudarna att det inte börjar regna in".
    Krokben · nu · 418 svar · 67,0k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
  2. P

Hållbart vatten/energi

[citat] Många tror att solceller är så miljövänligt men faktum är att de är kostsamma för miljön att framställa. Dessutom ger de mest energi på sommaren då Sverige får ett elöverskott och på vintern ger de så lite att Sverige måste köpa in kolkraft.
    Putte 9497 · 14m · 7 svar · 107 läst · Miljö & hälsa
  3. tio_Pepe

Vägförening kräver pengar

[citat] Det finns regler och lagar som ger en som medlem möjlighet att ta itu med småpåvar och oegentligheter. Men det finns ingen polis man kan ringa till. Man måste själv vara polis.
    tio_Pepe · 20m · 371 svar · 95,4k läst · Juridik
    ·
  4. C

Hur juldekorerar du huset?

En fråga till er som är hard-core juldekoratörer: :rofl: Lovade mig själv redan förra året att inte köpa någon mer skit som håller 2-3 säsonger, men har fortfarande inte fått tummen ur... Vad köper man om man vill ha ljusslingor för utomhusbruk som tål ordentligt med stryk? Helst ett klenspänningssystem med transformator. Har kollat på Adam Decolights 30 V-system, men
    cpalm · 21m · 39 svar · 4,3k läst · Socialt & projekt
    ·
  5. L

Renovering av parkettgolv i gammal lägenhet

Hej! Tack för era svar. Jag tänkte inte ens tanken att golvet var original sedan det byggdes. Det är väl iofs rimligt med tanke på att jag sett att tre av mina elva grannar faktiskt har precis samma golv, både i vardagsrum och hall, i annat fall att det gjorts ett gemensamt utbyte någon gång i tiden. De båda golven ser faktiskt väldigt välintegrerade ut, så det kanske inte heller är
    Lokinin · 23m · 4 svar · 185 läst · Golv
    ·
  6. P

Alla som gillar katter - räck upp en hand!

Varför katt när det finns hund?
    Putte 9497 · 24m · 1,7k svar · 139,7k läst · Övrigt off topic
    ·
  7. P

Det droppar vatten från övertrycksventil

Byt ventilen innan den springer läck helt
    Putte 9497 · 25m · 4 svar · 346 läst · Värme allmänt
    ·
  8. P

Droppar från skvallerrör, pelletsuppvärmning

Övertryck, har så med fast jag eldar med ved. Se till att fyll på pannan med vatten emellanåt.
    Putte 9497 · 27m · 1 svar · 28 läst · Ved, pellets, flis
    ·
  9. fgo

Humorhörnan ...

[citat] Jag som trodde det var en fritös A fry ;)
    fgo · 28m · 10,5k svar · 1637,0k läst · Övrigt off topic
    ·
  10. P

Hantverkare överdebiterar

[citat] Lite skillnad att åka mellan A och B varje dag eller som hantverkare åka mellan A och B-Ö med olika avstånd. Om nu en kund har tummen mitt i och behöver en snickare får man se till att betala det snickaren tar både i arbete och restid.
    Putte 9497 · 30m · 237 svar · 31,7k läst · Hantverkare
    ·
  11. C

Styrelsen kräver intyg på installerat spotlight

[citat] OK, missade att det framkommit att den inte riktigt var sant. Men jag kanske också missuppfattade vad det var som uppfattades som ett personangrepp(?)
    cpalm · 40m · 70 svar · 2,9k läst · Bostadsrätt
  12. K

Dimmer okej men inte brytare

Mmm. Frågan uppstår ju varför originalet var kopplat från dimmern? Men visst, en fyr-wago löser det. Antar jag? Fast synlig koppar finns det lite här och var i huset, men jag är inte elektriker.
    Kjell_G · 41m · 11 svar · 155 läst · El
    ·
  13. Nötegårdsgubben

Svenska språket

Inte skulle väl jag!? :geek:
    Nötegårdsgubben · 42m · 350 svar · 15,5k läst · Övrigt off topic
    ·
  14. J

Fick vi fel betong?

[citat] I Thomas Betongs katalog finns den specad, men om jag skulle ha vct 0,55 så blir det ju exponeringsklass xc3 och c30/37??? http://thomasbetong.se/images/docs/Vlj%20rtt%20betong_20180411_LR_SP.pdf // Joakim
    Joakim_79 · 42m · 2 svar · 101 läst · Grund & markarbeten
    ·
  15. Timmerhus Södra Dalarna

Hur får man 1,5 bars tryck i en vedpanna ?

[citat] Det är sant, jag körde ju i kallt vatten å nu kommer det bli upp till 35 grader då mitt pannrum håller det oftast. Så då kommer antagligen trycket att hålla sig som du säger. Jag hade av all plåt å isolering å det var inte en enda rostfläck nånstans. Lite ytligt rost från kondens var det enda jag upptäckte. Men det förstår tom jag man inte kommer undan när man har kallt
    Timmerhus Södra Dalarna · 51m · 35 svar · 1,1k läst · Ved, pellets, flis
    ·
  16. X

Förlänga pex på ikea blandare

Det är så himla krångligt att installera mot den gamla knepiga rördragningen. Jag försökte böja prisolrör i rätt skruvad böj men lyckades inte så det får nog bli slang ivf.
    xxxscrabblexxx · 52m · 21 svar · 13,9k läst · Vatten & avlopp
    ·
  17. P

Gamla träväggar inne

[citat] Välkommen och fråga på;)
    Putte 9497 · 53m · 33 svar · 441 läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  18. P

Omdömen Bonus Air 12?

Eller så ska du fundera på hur det du skriver låter?
    Patmark · 59m · 61 svar · 4,1k läst · Värmepumpar
  19. mexitegel

Behövs vattnet stängas av?

Öppnar man flera kranar lär vattnet i rören rinna ut.
    mexitegel · 1h · 5 svar · 113 läst · Vatten & avlopp
    ·
  20. KnockOnWood

Lampor till utomhusbelysning? (led dör)

[citat] Det är sådana här utelampor jag har. Och de är nog rätt täta. [bild] https://www.clasohlson.com/se/Utomhusbelysning-Alfred-Northlight/p/36-1425
    KnockOnWood · 1h · 25 svar · 6,3k läst · Belysning
    ·
  21. V

Aldrig mera Bauhaus!

[citat] Tycker inte riktigt ditt resonemang håller. Se bara på skillnaden mellan de 2 stora tyska byggvaruhusen i Sverige, Hornbach och Bauhaus. Prismässigt skiljer det i princip ingenting, möjligen att Hornbach har ett sortiment med lite mer inriktning mot proffs. Priserna är dock lika låga på samma/motsvarande varor. Men Hornbachs service är ljusår bättre än Bauhaus. Själv kör jag
    vectrex · 1h · 298 svar · 48,4k läst · Referenser hantverkare & entreprenörer
    ·
  22. E

Stort behov av Tips på leverantör / företag för stenbänkskivor

Använde stonecom och är nöjd. Dom gav mig till och med en ny fönsterbänk som jag råka måtta fel utan att ta extra betalt. 2 från Estland som monterade trevliga och duktiga.
    Ensambyggarn · 1h · 21 svar · 396 läst · Kök
  23. M

Renovera suteränghus

[citat] Det där hade kunnat vara jag! Är precis så det har varit ibland i källaren!
    mr.Ola · 1h · 174 svar · 15,4k läst · Socialt & projekt
    ·
  24. A

Växter i Orangeri som ej är värme i?

12 sorters chili o en mango planterar för groning 27 grader lampa beställd 200w [bild]
    abe · 1h · 41 svar · 1,0k läst · Växthus
    ·
  25. K

Trasig spis, vad gäller?

En spis med glaskeramikhäll är precis lika kass som gjutjärnsplattor enligt mig. Plattor är faktiskt något bättre för de spricker inte om man sätter ned stekjärnet för hårt.
    knipo · 1h · 70 svar · 4,5k läst · Köpa & sälja hus
    ·
  26. yonna

Vi tävlar ut åtta skruvdragare från testet!

Jag är bara så nöjd så nöjd! Mitt lilla hus som byggdes för 15 år sedan och som aldrig skulle ha byggts om jag inte inspirerats - och blivit modig -.av ByggaHus. Mitt husbygge blev vad jag önskade mig; höll kostnaden och blev färdigt på utsatt datum. Alla goda råd avseende teknik, juridik och myndigheter samt alla varningar gav ett fint resultat. Jag vill bara ha en ny skruvdragare ;).
    yonna · 1h · 37 svar · 901 läst · Tävling
    ·
  27. S

Nyinstallerad Strålkastare slutat fungera

Har haft en elektriker här som installerat en Hydra led strålkastare med sensor på en husgaveln. Det satt en lampa där tidigare som var trasig. Den här lampan matas från en ytterdörrlampa som måste vara på för att strålkastaren ska slå på. Problemet är att den första Hydran fungerade i 3 veckor och då kom de och monterade en ny för två dagar sedan som slutat fungera nu.
    savannah · 2h · 0 svar · 54 läst · El
  28. oscarwww

Långtidsprojekt Tegelvilla Skåne

Ser schysst ut. Vad kostade garderoberna totalt?
    oscarwww · 2h · 275 svar · 80,5k läst · Socialt & projekt
    ·
  29. Snigla

Coola arkitektritade hus till salu

Lite spännande på nått vis :) https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-ljunghusen-vellinge-kommun-duvstraket-11-16374257?
    Snigla · 2h · 4,4k svar · 925,1k läst · Arkitekter, arkitektritat & extern design
    ·
  30. vcx

Vad har ni gjort med era hus idag?

[citat] Det verkar som din hyresgäst är ute på vift, för hemma hos mig ska den inte vara... [bild]
    vcx · 2h · 21,7k svar · 2316,4k läst · Övrigt husrelaterat
    ·
Laddar...