Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. Johannes Carlsson

Trasig spis, vad gäller?

Det är även en förbättring med en nyare spis. Funktionen laga mat är ändå konstant
    Johannes Carlsson · nu · 67 svar · 3,2k läst · Köpa & sälja hus
    ·
  2. J

Asus Lyra dämpar hastighet?

[citat] Jag har för mig att det blev lite bättre, men samtidigt så bryter den nätet hela tiden.
    j-o75 · nu · 28 svar · 481 läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
    ·
  3. S

Hur beräkna huvudsäkring?

[citat] Jag får en känsla här av luft-vatten värmepump med en innedel som även är elpanna/el-vvb. Typ kanske en NIBE split acvm eller fighter 2120. Hur fungerar effektinstegningen i innemodulen : finns det exv element för vvb inuti den som enbart belastar en fas ?
    skaraborgsfakir · 1m · 23 svar · 950 läst · El
    ·
  4. Tss

Borrhammare som kan allt?

Köp en maskin med utbytbar chuck eller en sds adapter: [bild]
    Tss · 1m · 1 svar · 2 läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  5. B

Henrad /halrad radiatorer

Någon som känner till dessa? Vi har purmo idag, håller på bygger övervåning och min röris beställde hem henrad, är dem lika bra som purmo? Skiljer det mycket pris? Jag trodde min röris skulle köpa hem purmo såklart hmm
    Bergo · 2m · 0 svar · 1 läst · Värme allmänt
  6. Johannes Carlsson

Vi tävlar ut åtta skruvdragare från testet!

[citat] Jag ska bygga in mina soptunnor i slänten nu när jag gör stenläggning där. Skulle nog passa som en mini projekttråd
    Johannes Carlsson · 3m · 30 svar · 686 läst · Tävling
    ·
  7. richardtenggren

Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!

Fast på så där små fönster är det väl en marginell skillnad i pris? :) Vilken ventilation tänker du dig? :)
    richardtenggren · 3m · 112 svar · 30,1k läst · Socialt & projekt
    ·
  8. V

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

[citat] Jag har ganska mycket över, inget som jag skulle klassa som spillbit dock. Wenge är relativt dyrt. Jag gav ca 35000kr / m3
    vectrex · 8m · 7,7k svar · 1112,9k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  9. T

Det tog Robert fem år att renovera Vattentornet i Vejbystrand

”210 kWh/kvadratmeter” inge vidare energiprestanda direkt.
    Thomas' · 8m · 7 svar · 542 läst · Artikelkommentarer
  10. S

Hager lanserar brandskyddsbrytare

Ljusbågsdetektorer har funnits ganska så länge (30 år ?) i ställverk. ABB demonstrerade hur sådana är monterade och används i fack i deras lågpänningsställverk för 30 år sedan ca.
    skaraborgsfakir · 9m · 2 svar · 128 läst · El
  11. O

Elen kittlar i duschen

Tack för alla svaren! Inkommande vattenledning är en PEM slang. Avlopp av plast. Ska försöka göra lite mätningar i morgon. Återkommer...
    ojniemin · 9m · 7 svar · 709 läst · El
  12. 5

Humorhörnan ...

[citat] Stackars snögubbe, ingen näsa :cool:
    50procent · 9m · 10,5k svar · 1636,0k läst · Övrigt off topic
    ·
  13. P

Baxarsekten Skåne

Vad är det för hyvel som har blivit över i Olas källare? Ska du redan göra dig av med hammern?
    pyro · 10m · 72 svar · 4,6k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  14. schnyggve

Bygga verkstad

[citat] Kanske kan funka med en planfräsning av bordet. Får mäta upp härligheten när jag lyft in den. Här är iallafall en bild på härligheten. Den ser ganska fånig ut när man har den så här låg
    schnyggve · 10m · 19 svar · 1,7k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  15. H

Bosch gdx 18v-180 eller någon annan?

[citat] Ett bättre alternativ är att gå tillbaks till den verkstad som inte klarar att dra hjulbultar med korrekt moment: kräva att de gör om och gör rätt såklart, men även ersättning för besväret. Passa även på att bråka litet extra typ att begära en ny uppsättning hjulbultar pga säkerhetsrisk att köra runt med bultar som dragits långt förbi specifikationen. Så jäkla
    Harald Blåtumme · 13m · 78 svar · 4,1k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  16. L

blött i botten på kylskåpet

Sen kan du fundera på droppskydd under som är lite större/djupare. Problemet här är att kondensvatten kommer mellan plasten och golvet, och det kan inte torka.
    Låset · 13m · 9 svar · 218 läst · Kök
    ·
  17. S

Renovera suteränghus

[citat] Undrar om du inte ska ha alu-plåtar för att sprida värmen under golvbeläggningen, så att du får jämn värme över hela golvet.
    Senior · 14m · 169 svar · 15,0k läst · Socialt & projekt
    ·
  18. L

Långtidsprojekt Tegelvilla Skåne

Det var ju ett tsg sen det uppdaterades något men det har helt enkelt inte hänt något på riktigt länge.. var rätt trött på att jobba konstant så det blev till att pausa lite för att inte bli helt under isen. Började dessutom jobba igen i höstas efter föräldraledigt och fokus flyttades lite.. men småsaker börjar hända. Fått till belysning i garderoben [bild] Sen har det börjat
    ljhnilsson · 19m · 274 svar · 80,4k läst · Socialt & projekt
    ·
  19. B

Minerit istället för träpanel i bastun?

Efter att ha googlat runt på bastu/isolering/fuktspärr osv. så verkar det som att gamla sanningar omprövas. Beroende på material i huset och ventilation, så finns åsikten att det behövs vare sig fuktspärr eller i vissa fall extra isolering. Jag skall bygga bastu i ett "stenhus" med Weber lättbetongblock. i ytter och innerväggar. Jag funderar på att fästa Minerit mot
    buggarn · 22m · 0 svar · 1 läst · Bastu
  20. Blueline

Infästning i berg, expertis tack!

[citat] Den tanken har slagit mig också. Jag har några kemankare kvar från altanbygget när jag satte stolparna i hål. Kan det funka möjligtvis eller glider det av berget kanske.. Alternativt kanske kallasfalt?
    Blueline · 22m · 4 svar · 57 läst · Grund & markarbeten
    ·
  21. Nötegårdsgubben

Vägförening kräver pengar

Min erfarenhet av föreningar, generellt, är att ca 5 % av medlemmarna går på årsmöten. Det finns några undantag, men att komma upp i exempelvis 25 % närvaro eller mer är extremt ovanligt. Så visst, det är berömvärt att delta och engagera sig, och för egen del minns jag inte när jag senast inte satt med i minst en föreningsstyrelse, men det är inte något alla trivs med och de som
    Nötegårdsgubben · 23m · 369 svar · 95,0k läst · Juridik
    ·
  22. Lisa JH

Gamla träväggar inne

[citat] För att jag gillar hus med karaktär och historia, plus att jag gillar att renovera och inreda. Bott i Stockholm senaste 19 åren, innan dess 2 mil från torpet :)
    Lisa JH · 24m · 32 svar · 280 läst · Färg, måla & tapetsera
    ·
  23. R

Stenhus i egen regi

[bild] [citat]
    RoffeN · 24m · 305 svar · 85,1k läst · Socialt & projekt
    ·
  24. Boilerplate4U

Isolera tilluft FTX, fler frågor

Börja med att räkna ut behovet av luftutbyte och sedan dimensioner kanalerna. Lite exempel: https://www.luftbutiken.se/content/59-berakningar. Om det är kallvind ska du ha kondensstrumpa och minst 100 mm värmeisolering. Enklast är nog att köpa ett färdigt materialpaket inklusive konstruktionsritning så får du korrekt beräknade luftflöden och dimensioner. Ventin, Soliduct och
    Boilerplate4U · 33m · 7 svar · 222 läst · Ventilation
  25. R

Spä ut osmos vit pigment hårdvaxolja

Ja, det går bra. Rekommenderar ett lager transparent över sedan
    Ragganof · 37m · 1 svar · 80 läst · Färg, måla & tapetsera
  26. J

Tätskikt lättbetong

Skulle säga att du är rätt spot on rätt i dina tankar. Väggarna behöver vara "släta" men de får även inte diffa för mycket, tror felmarginalen är max 2mm på 2m. Dock lite osäker på det! När väggarna väl är släta och raka så primar man och lägger på tätskiktsduk :)
    Jarlsgård · 43m · 1 svar · 140 läst · Stenhus
  27. R

Är detta ett godkänt badrumstapetjobb?

Närbild på rör gjennonföring? Knotter på golvet, var nog bara lite smuts. Bankar man bort med spackelspade och hammare.
    Ragganof · 48m · 59 svar · 24,3k läst · Badrum
    ·
  28. M

Byggnadsvårdar gammalt öde sekelskifteshus i lilla byn Tärnsjö i Uppsala Län

[citat] nej tyvär! Det blir självhushållning light! En början iallfall :)
    Meurman · 51m · 1,1k svar · 302,5k läst · Socialt & projekt
    ·
  29. M

Dimension på spiro för frånluft

Ingen som kan nåt om det här?
    mape366 · 52m · 1 svar · 80 läst · Ventilation
  30. M

Samfällighet , intrång.

[citat] Det där med att din egendom (bil, cykel, hus, atomvapen) står någonstans, betyder inte att det är enkelt för en fastighetsägare att bli av med det. Vem som helst kan söka bygglov mer eller mindre var som helst, och i många fall även få lov. Att folk svartbygger är dessutom preskiberat efter ett antal år. Även om du som fastighetsägare blandar in kronofogden, betyder det inte
    maglub · 55m · 99 svar · 23,1k läst · Juridik
    ·
Laddar...