Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast
Forum
  1. W

Svart hantverkare

Svart hantverkare! Vilken nationalitet handlar det om?:thinking: Konstigt att den här tråden har överlevt så länge bryter den inte lite mot § 4.13 Följ svensk lag Skriv inte inlägg som är kränkande för enskilda personer. Vidare är det inte tillåtet att göra information tillgänglig som står i strid med dessa forumregler eller svensk lag, vilket bl a innebär att det inte är
    wildeside · 3m · 131 svar · 8,9k läst · Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  2. blackarrow

Asus Lyra dämpar hastighet?

Nej, högst osannolikt att det uppstår 4 hårdvarufel samtidigt. Blev funktionen sämre efter uppdatering av mjukvaran hade jag backat tillbaka till den äldre som var installerad innan. Alternativt väntat på en nyare version och installerat den. Factory reset kan rensa bort konstigheter (konfigurationsparametrar) vid större uppdateringar. Har alla Lyror samma FW Release nu? De kan få
    blackarrow · 22m · 3 svar · 245 läst · Internet - fiber, bredband, ADSL, 3G/4G
  3. W

Elen kittlar i duschen

Vatten leder ström:thinking:
    wildeside · 24m · 2 svar · 133 läst · El
  4. R

Belysning från England till Sverige?

[citat] Yep, det är förstås rätt! Förlåt!
    Ragnar_AT · 42m · 69 svar · 2,5k läst · El
    ·
  5. T

Pepparkakshus 2019 - visa ditt pepparkakshus och få chansen att vinna ljusstaken Luciatåg

Jag såg nu att Gustaf också använde limpistol, finns det ätbart ? eller kanske något man ska uppfinna, socker stavar till limpistol :thinking:
    twoody · 59m · 9 svar · 453 läst · Tävling
    ·
  6. T

Släpets blinker paj, hur felsöka?

Vet du att det fungerar på bilen då? Nytt behöver inte nödvändigtvis vara helt även om det borde vara det. Jag tror iofs också på släpets kontakt, men har du lätt att testa bilen mot ett annat släp så kanske det besparar dig onödigt jobb.
    Tykon · 1h · 9 svar · 185 läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  7. T

Tid bygga kök

[citat] Ja man hinner mycket på sommaren tyngre att jobba nu när det är mörkt på kvällarna,bra jobbat.
    twoody · 1h · 27 svar · 6,3k läst · Artikelkommentarer
    ·
  8. M

Falsat plåttak som ligger direkt på tjärpapp!

Om man tänker bryta mot en norm så bör man först sätta sig in i varför normen finns, alltså vad som är syftet med att göra som normen säger. Sedan kommer man sannolikt följa normen istället för att bryta mot den, men det finns undantag. [MEDIA=youtube]T21w46mr1V8[/MEDIA]
    multix · 1h · 2 svar · 42 läst · Tak & vind
  9. Hansuno

Ta bort ett slutet expansionskärl från ett radiatorsystem utan avstängningsventil.

Det låter vettigt, men problemet är att jag redan har haft bort expansionskärlet och tömt det och nu är frågan hur jag får in vatten i kärlet igen?
    Hansuno · 1h · 8 svar · 162 läst · Värmepumpar
  10. P

Förvärma vatten till varmvattenberedare?

Gk100, enligt din riktlinje handlar det om 48 kW om jag har förstått rätt (ska inte låtsas att jag förstår effekt).. Det bästa möjliga resultatet antar jag är att få två vatten som båda är 30 grader? Enligt gissningarna här torde en värmeväxlare som kallas 44 kW kunna vara lagom? Byta till en mycket mindre vvb är visserligen fiffigt, men jag vill först undersöka tekniska
    Patmark · 1h · 13 svar · 218 läst · Värme allmänt
  11. M

Trasig spis, vad gäller?

Gör du som min kloka fru när jag bråkade om bilskatten vid ett bilköp, betala räkningen så slipper du både besväret och kostnaden för spis och resa. Sen glömmer du saken. Köp en Aladdin-ask till honom oxå, det är bra för er båda om du inte bara ger honom det han begär utan bjuder över. Så blir han glad i sitt nya boende och slipper förknippa det med en trasig spis resten av
    multix · 1h · 43 svar · 711 läst · Köpa & sälja hus
    ·
  12. TomasJor

Bra spackel! :)

Vi kör ett tunt lager över för att få remsan helt i spacklet.
    TomasJor · 2h · 6 svar · 1,4k läst · Färg, måla & tapetsera
  13. M

Herrnhuter

Enligt gammal sed ska barn i skolåldern tillverka dessa stjärnor för att lära sig om trigonometri. Är det någon som vet var man får tag i instruktioner/mallar för att göra en sådan stjärna?
    Mikasw · 2h · 0 svar · 26 läst · Övrigt off topic
  14. P

Vad är det här för verktyg?

[citat] Helt ok, har inga synpunkter. //Ronnie
    Pysslarn · 2h · 8 svar · 373 läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  15. K

Ploga gården med snöskoter

Flera stycken? Då har de nog inte kört lugnt o plogat uppfarten misstänker jag. Eller så har de retat upp länsman tidigare.:cool:
    knipo · 2h · 11 svar · 135 läst · Övrigt off topic
  16. P

Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan

Wow! Supersnyggt. Väldigt imponerande jobb, gillar särskilt den sparsmakade dekoren med den lilla "kringlan" i varje hörn. Lättade upp, utan att bli krusidullig, formgivningen som kunde blivit väl stram annars. Passar väldigt bra till huset. Proffsigt! //Ronnie
    Pysslarn · 2h · 2,2k svar · 1142,4k läst · Möbelsnickeri
    ·
  17. Hansuno

Gåva till byggare om man är riktigt nöjd? Förslag?

[citat] Jag tycker Du skall ge var och en hörlurar som de kan höra på radio med under tiden de arbetar. Det ökar trivseln i arbetet.
    Hansuno · 2h · 97 svar · 17,3k läst · Hantverkare
  18. H

Felsökning enkel bordsugn - jfb löser.

Som sagt, du behöver mäta med en isolationsprovare, även kallad "Megger". Megger är ett känt fabrikat som tillverkar isolationstestinstrument. Skillnaden mot att mäta med multimeter, är att isolationstestaren lägger på uppmot 1000 V. Om du har en spricka i isoleringen, så blir det kanske ingen galvanisk kontakt i sprickan, men med lite högre spänning så blir det överslag igenom
    hempularen · 2h · 3 svar · 118 läst · El
    ·
  19. C

Rotorstopp - Heru

[citat] Läste om oringen men fattade inte att den låg i det lilla hjulet, har ett oring kit med olika dimensioner ska kolla om jag har en tillräckligt stor för lilla hjulet. Det är nog därför remmen känns så slapp också och dessutom slirar utan remspray. Beställde en ny delbar rem från östek .se som någon tipsade om tidigare i tråden, verkar smidigt att installera då man slipper
    Crank · 2h · 112 svar · 17,6k läst · Ventilation
    ·
  20. P

Baxarsekten Skåne

Fullt begripligt med sammanblandningen eftersom vi inte riktigt har hunnit organisera oss, just nu jobbas det med stadgarna. Dessutom är ju Halland ett väldigt stort landskap vilket illustreras av att vi håller oss med flera åar/floder (Viskan, Diskan, Piskan och Sniskan för att bara nämna några) där det ena dagen ska baxas i Hylte, nästa i Halmstad och snart i Varberg (bandsåg). I
    Pysslarn · 2h · 61 svar · 4,1k läst · Verktyg, maskiner & fordon
    ·
  21. J

Renovera suteränghus

Furugolv ger huset liv! Våga vägra laminat ;)
    Jonatan79 · 3h · 156 svar · 14,6k läst · Socialt & projekt
    ·
  22. K

Humorhörnan ...

Hur ser man hur många flikar/sidor som är öppna i en aJfån 6 då? Jag stänger nästan aldrig något fönster, utan trycker bara på knappen när jag är klar.
    knipo · 3h · 10,5k svar · 1633,3k läst · Övrigt off topic
    ·
  23. S

tylö sense combi elite

tylö sense combi elite, är det värt pengarna?
    sirlongfellow · 3h · 0 svar · 22 läst · Bastu
  24. S

Byta blandningsventil

Tack för svaren, skruvade ut ventilen och där inne låg det 4 delar huller om buller. Så lösningen blev så enkel att sätta ihop allt och skruva tillbaka det. Fullt fungerande igen
    streetlab · 3h · 3 svar · 240 läst · Vatten & avlopp
    ·
  25. TorpAnders

Vägförening kräver pengar

[citat] Jo så är det nog, men det vore skönt att få lämna över till andra med samma engagemang och driv, ett par av oss är ju långt över pension. Men det ser tomt ut på avbytarbänken, väldigt tomt...
    TorpAnders · 3h · 363 svar · 93,3k läst · Juridik
    ·
  26. S

Bubbelbad/massagebadkar

Önskar tips på bubbelbadkar ( typ hörnkar 160*160) för två personer. ”Tyst” och bra kvalitet..... Andra saker att tänka på innan man köper?
    sirlongfellow · 3h · 0 svar · 20 läst · Badrum
  27. M

Hantverkare överdebiterar

[citat] Hej, det var inte meningen att krångla till det. Kärnfrågan gällde väl debiterad arbetstid,
    Metafor · 3h · 231 svar · 30,9k läst · Hantverkare
    ·
  28. richardtenggren

Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!

Problemet är att glasstorleken ofta skiljer mellan fasta och öppningsbara, så att det ser dumt ut. Så det gäller att välja fasta fönster som är designade för att ”se” ut som öppningsbara. Det svåra är åt andra hållet, vi har ju två 18x20 och en helglasad 10x21 i vardagsrummet, där linjerar ju tyvärr inte överkant av glasen. Men man kan inte få allt ;)
    richardtenggren · 3h · 105 svar · 29,5k läst · Socialt & projekt
    ·
  29. J

Villaägarnas: "Elektriska ljudskrämmor är en bluff"

Äh, hade för dåligt internet på jobbet, blev fel länk. https://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/Elektronisk-Musfalla-Multi-Kill-
    Jerpa · 3h · 41 svar · 18,1k läst · Artikelkommentarer
    ·
  30. E

Wago 2773

Dumt att begränsa sig till max fem ledare i varje toppklämma. Var sak har sin plats och sitt användningsområde. I dosor med enbart installationskablar så passar snabbklämmorna överlägset bäst. De är dessutom mycket smidigare med tanke på storleken.
    Emil_K · 3h · 7 svar · 668 läst · El
Laddar...